Alicja Zgajewska, nauczyciel bibliotekarz Szkoły Podstawowej nr 2 im. M. Kopernika w Łapach
1. TEMAT: „Książki nie powstały wczoraj czyli co czytali nasi rodzice i dziadkowie?”
2. CELE:
uświadomienie uczniom roli książki w rozwoju i życiu człowieka
zapoznanie uczniów z literaturą różnych pokoleń
promocja książki i biblioteki
3. CZAS TRWANIA:
60 minut
4. MIEJSCE PRZEPROWADZENIA:
Biblioteka szkolna
5. UCZESTNICY:
Uczniowie klas 3 lub 4
6. METODY PRACY:
słowna
oglądowa
interaktywna
ruchowa
7. FORMY PRACY:
zbiorowa
grupowa
indywidualna
8. MATERIAŁY WYKORZYSTANE:
prezentacja multimedialna „Książki różnych pokoleń” (prezentacja dostępna na platformie SNB, w module Bank materiałów)
tabela wyników quizu - plik w załączeniu
lizaki edukacyjne z literami A, B i C (po 3 dla każdej grupy) - plik w załączeniu
listy lektur z lat 60-tych, 80-tych i współczesne (zestaw dla każdej z grup) - plik w załączeniu
przykładowe książki wydane w różnych latach – komplet składający się z dwóch książek wydanych w latach 60-tych lub 70-tych oraz dwóch książek wydanych współcześnie
karteczki samoprzylepne
przybory do pisania
9. PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Na początku nauczyciel wita uczniów przybyłych do biblioteki szkolnej. Podaje temat zajęć i krótko wyjaśnia, czym będą się zajmować. Podaje cele zajęć.
Następnie nauczyciel wprowadza uczniów do tematu książek różnych pokoleń. Na początku ustala z dziećmi termin „pokolenie”. Mówi o tym, że w różnych latach wydawane były różne książki. Pyta uczniów, czy kiedykolwiek interesowali się, co czytali ich rodzice lub dziadkowie. Sięga do swoich wspomnień i opowiada, jakie książki czytał najchętniej. Pyta dzieci, jakich autorów preferują i czy mają ulubione książki. Prosi, aby uczniowie wymienili książki, które przeczytali. Nauczyciel pyta, ile czasu dziennie dzieci poświęcają na czytanie? Co im przeszkadza w poświęceniu więcej ilości czasu na tę czynność? Na koniec nauczyciel pyta o domowe biblioteczki.
Uczniowie są dzieleni na grupy, składające się z czterech osób. Nauczyciel włącza prezentację multimedialną „Książki różnych pokoleń” i informuje uczniów, że podczas oglądania prezentacji pojawi się quiz. Każda z grup otrzymuje zestaw lizaków edukacyjnych z literami A, B, C, za pomocą których uczniowie będą udzielać prawidłowych odpowiedzi. W tabeli wyników quizu zapisujemy punkty zdobyte przez poszczególne grupy.
Po obejrzeniu prezentacji uczniowie pozostają w grupach. Nauczyciel rozdaje książki wydane w różnych latach tak, aby do każdej grupy trafiły książki wydane dawniej i obecnie. Prosi uczniów, żeby obejrzeli książki i spróbowali wywnioskować, czym różnią się książki wydane np. w latach 80-tych, 90-tych od tych wydanych po roku 2000. Uczniowie zapisują swoje wnioski. Jedna osoba z grupy przedstawia wyniki pracy. Nauczyciel podsumowuje efekty pracy wszystkich zespołów uczniowskich.
Nauczyciel zaprasza uczniów do zabawy ruchowej. Uczniowie biorą po jednej książce i stają w kręgu. Na początek kładą książkę na głowie i próbują przejść pełne okrążenie. Następnie otwierają książkę na stronie 17 i kolejno odczytują zdanie, które zaczyna się w 5 rzędzie od góry. Kiedy wszyscy odczytają zdania, składamy książki i wykonujemy ćwiczenia gimnastyczne:
- trzymając książkę oburącz przenosimy ją nad głowę, powtarzamy 10 razy;
- wykonujemy skłony w bok z książką uniesioną ponad głowę. Stoimy w lekkim rozkroku. Przenosimy ciężar raz na prawą, raz na lewą stronę z krótką pauzą pośrodku, w pozycji pionowej. Wykonujemy po 10 skłonów na każdą ze stron;
- trzymamy książkę oburącz, prostujemy ręce. Pochylamy się i odkładamy książkę na podłogę. Prostujemy się, następnie schylamy się i podnosimy książkę. Ćwiczenie powtarzamy 5 razy.
Po zakończonych ćwiczeniach wracamy na swoje miejsca.
Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy. Nauczyciel rozdaje każdej grupie kartki z lekturami szkolnymi, karteczki samoprzylepne oraz długopisy. Nauczyciel wyjaśnia kolejne zadanie: należy wyszukać w otrzymanych propozycjach lektur z różnych lat te książki, które powtarzają się i zapisać na karteczkach samoprzylepnych. Nauczyciel rysuje na tablicy okrąg, który będzie naszym Zbiorem Książek Wszechczasów czyli takich, które pojawiają się w spisach lektur szkolnych pokolenia dziadków, rodziców i naszych.
Na zakończenie nauczyciel pyta uczniów, co najbardziej podobało się im podczas zajęć? Żegna się z uczniami i zaprasza do biblioteki szkolnej.