Autor programu: Elżbieta Janikowska
Osoby realizujące program: Elżbieta Janikowska, Krystyna Chołko, Mateusz Samczuk
Wstęp
Biblioteka w nowoczesnej szkole to miejsce specyficzne. Uczniowie nie tylko wypożyczają tutaj książki. Nowoczesna biblioteka to ośrodek rozwijania i krzewienia kultury pod każdą możliwą postacią.
Stały kontakt dziecka z biblioteką i książką zapewnia rozwój zainteresowań czytelniczych, umiejętność korzystania ze źródeł informacji, trwałe przeżycia estetyczne i emocjonalne. Książka wzbogaca wiedzę, rozwija intelekt, jest źródłem rozrywki i zabawy.
W naszej bibliotece szkolnej oprócz bogatego księgozbioru znajduje się Centrum Informacji Multimedialnej, składające się z czterech stanowisk, czasopisma, gry planszowe, zestawy do kolorowania itp. Chcemy zachęcić uczniów, aby korzystali z bogatej oferty biblioteki szkolnej nie tylko przygotowując się do zajęć i konkursów przedmiotowych, ale żeby rozwijali swoje wszechstronne zainteresowania. Niniejszy program ma za zadanie stworzenie biblioteki naszych marzeń, w której dzieci mogą spędzić czas wolny od zajęć bez stresu i pośpiechu. Tutaj nikt ich nie ocenia. Nauczyciele bibliotekarze służą pomocą zarówno w wyszukiwaniu potrzebnych pozycji czy materiałów jak podczas odrabiania prac domowych, ale są także partnerami do rozmów i dyskusji na ciekawe dla uczniów tematy. Biblioteka to także miejsce, w którym można po prostu odpocząć, wyciszyć się, odstresować i przygotować do kolejnych zajęć.
Liczymy na to, że uczeń, który odwiedzi bibliotekę korzystając z różnych form jej działalności, chętniej sięgnie po książkę.
Cele programu
Głównym celem tego programu jest wykształcenie dojrzałego czytelnika – użytkownika biblioteki, który potrafi umiejętnie korzystać ze źródeł informacji, posiadłszy zaś umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji opanuje umiejętność uczenia się, co pozwoli mu skonkretyzować własne zainteresowania oraz rozwinąć indywidualne uzdolnienia - czytanie dla zdobycia wiadomości, zaspokajania potrzeb poznawczych oraz własnej przyjemności.
Program wpisuje się w realizację priorytetów MEN na rok szkolny 2018/2019:
Cele ogólne:
Cele szczegółowe
Uczeń:
Treści, działania edukacyjne, przewidywane efekty
Działania, treści |
Przewidywane efekty |
Przeprowadzenie wśród uczniów ankiety „Książka, którą chciałbym/chciałabym przeczytać” w formie zeszytu, do którego mogą się stale wpisywać |
Poznanie zainteresowań czytelniczych uczniów w celu dokonywania właściwych i „trafionych” zakupów książkowych do biblioteki. |
Systematyczne uzupełnianie księgozbioru biblioteki |
Bogaty księgozbiór, zawierający również, ciekawe, aktualne powieści będzie zaspokajał oczekiwania większej liczby uczniów. |
Reklama biblioteki i jej księgozbioru – prowadzenie blogu bibliotecznego oraz blogu reklamującego nowości, ciekawe książki znajdujące się w bibliotece współtworzonego przez uczniów, ekspozycja książek w bibliotece, „pojedynki” książek |
Większa wiedza uczniów o zbiorach biblioteki, o tym co w niej aktualnie się dzieje, to tym samym większe uczestnictwo uczniów w życiu biblioteki. Większa mobilizacja uczniów do systematycznego czytania reklamowanych książek. |
Współpraca z wychowawcami klas, polonistami, nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej – projekty czytelnicze „Warto przeczytać”, „Kwadrans z ciekawa książką” |
Częstsze wypożyczanie i czytanie książek polecanych przez rówieśników. Zwiększenie się liczby czytelników wśród uczniów szkoły
|
Plebiscyt na „Czytelnika miesiąca”, „Czytelnika semestru”, „Czytelnika roku” |
Wzrost zainteresowania czytelnictwem poprzez wyzwolenie w uczniach chęci indywidualnej rywalizacji |
„Antystresowa kolorowanka” |
Spędzanie przez uczniów wolnego czasu w bibliotece szkolnej, doskonalenie umiejętności radzenia ze stresem |
Organizowane raz w miesiącu mini-konkursy związane z treścią książek znajdujących się w bibliotece oraz wykorzystujące warsztat informacyjny biblioteki szkolnej – słowniki, encyklopedie, leksykony, internet – podsumowanie zaangażowania uczestników na koniec roku szkolnego |
Samodzielne wykorzystywanie przez uczniów zasobów biblioteki do wykonania zadań konkursowych |
Zabawy plastyczne „Sprawne ręce” związane z treścią książek – wykonanie bajkowych postaci z papieru i innych materiałów, „kleksografia”, projektowanie okładek do książek, wykonanie zakładek itp. |
Biblioteka miejscem rozwijania swoich pasji oraz talentów
|
„Wędrujący teatrzyk kamishibai” – prezentacja bajek w klasach |
Poznanie różnych form prezentacji utworów literackich |
„Pogotowie lekcyjne” – pomoc uczniom, którzy mają trudności w odrobieniu pracy domowej |
Biblioteka jako miejsce informacji na każdy temat |
Planszówki wchodzą do gry w bibliotece szkolnej – gry planszowe jako sposób na spędzanie czasu wolnego |
Biblioteka miejscem rozwijania zainteresowań uczniów oraz miejscem, w którym można miło i przyjemnie spędzić czas |
Stały przepływ informacji o czytelnictwie dzieci, zachęcanie do czytania wspólnie z dziećmi, promocja pracy biblioteki szkolnej wśród rodziców |
Pozyskanie sojuszników wśród rodziców uczniów i uświadomienie im, jak wiele zależy od ich zaangażowania Formowanie więzi szkoła, biblioteka - dom rodzinny.
|
Organizacja imprez w bibliotece – kiermasze książek, Konkurs Głośnego Czytania „Czytanie jest w modzie”, Tydzień Głośnego Czytania Dzieciom i inne |
Rozwijanie zainteresowań uczniów, ich pasji i talentów |
Ewaluacja programu
Program poddany będzie ocenie w trakcie jego realizacji. Dlatego też konieczna i zasadna wydaje się być ewaluacja bieżąca. Proces ten pomoże podjąć decyzję o modyfikacji programu, jego kontynuacji czy potrzebie zmiany. Pozwoli też na określenie, na ile cele, zakładane przy tworzeniu programu zastały zrealizowane w trakcie jego wdrażania, na ile trzeba je dostosowywać do bieżącej sytuacji, możliwości czy potrzeb czytelników-użytkowników biblioteki.
Przyjęte sposoby i środki ewaluacji: