Przy realizacji zajęć zakłada się, że uczniowie znają już podstawowe źródła informacji, potrafią odnaleźć je w bibliotece i posługiwać się nimi w celu znalezienia potrzebnych informacji.
Młodszym uczniom (klasa IV, V) można rozdać karteczki z instrukcją, jakie informacje powinni odnaleźć i umieścić w lapbooku oraz przygotować źródła, z których mogą skorzystać.
Czas przeznaczony na realizację lekcji dotyczy zapoznania się z ideą i zasadami tworzenia lapbooków oraz poszukiwaniem informacji w zasobach biblioteki i ich selekcjonowaniem. Wykonanie lapbooków może odbyć się w domu w ramach pracy domowej.
Na prezentację wykonanych prac należy przeznaczyć jeszcze jedną godzinę biblioteczną lub lekcję przedmiotową w zależności od tematu. Można też zorganizować wystawę prac uczniowskich.
Jeżeli uczniowie znają zasady tworzenia lapbooków, można pominąć część wprowadzającą w zasady ich tworzenia i od razu przystąpić do zbierania potrzebnych informacji i wykonywania prac.
Cele lekcji:
Uczeń potrafi:
Czas trwania lekcji: 2x45 minut + opcjonalnie: lekcja przeznaczona na prezentację
Materiały pomocnicze:
PRZEBIEG ZAJEĆ
Wykonajcie lapbooka dotyczącego:
a) lektury, przykłady: Akademia Pana Kleksa, Hobbit, czyli tam i z powrotem, Dynastia Miziołków, Zemsta, Krzyżacy, Pan Tadeusz i inne
b) znanej postaci, przykłady : Henryk Sienkiewicz, Adam Mickiewicz, Maria Skłodowska-Curie, Mikołaj Kopernik, Józef Piłsudski i inne
7. Praca uczniów w grupach.
Młodszym lub uczniom można rozdać instrukcje, przykładowa instrukcja:
W lapbooku umieśćcie następujące informacje: notka biograficzna o autorze, czas i miejsce akcji, bohaterowie, najważniejsze zdarzenia, krótkie charakterystyki głównych bohaterów, ciekawostki.
Możecie umieścić rysunki związane z postaciami lub zdarzeniami, możecie posłużyć się symbolami.
W poszukiwaniu informacji skorzystajcie np. ze „Słownika lektur szkolnych”, encyklopedii, „Słownika pisarzy” itp. Uczniowie w miarę możliwości mogą też korzystać z zasobów Internetu (informacje, ilustracje itp.)
Uczniowie, którzy nie zdążą dokończyć lapbooka, mogą to zrobić w domu. Należy jedynie określić czas przeznaczony na dokończenie pracy i ustalić termin prezentacji.
Lekcja przeznaczona na prezentację.Podczas lekcji uczniowie prezentują swoje prace. Warto zadbać o to, aby na zakończenie prezentacji uczniowie przedstawili swoje opinie na temat wykonanej pracy; powiedzieli, jakie korzyści zauważyli wykonując lapbooka, co sprawiało im największą trudność podczas wykonywania pracy, itp.