Sprawozdania z obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych 2012

Hasło obchodów MMBS

Biblioteki szkolne – klucz do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości

 

Szkoła Podstawowa nr 2 w Białymstoku

W programie działań podjętych w ramach MMBS 2012 najciekawszym punktem były obchody „Dnia chleba na zakwasie". Prowadzone były w ramach działań Fundacji Dobre Życie w związku z czwartą edycją kampanii „Tydzień chleba w szkole"To znakomita okazja do zachęcenia uczniów, aby zwracali uwagę, na to co jedzą, jak jedzą i zadbali o swoje zdrowie. Przygotowano:

  1. Prezentację w formie wystawki pt. „Z czego robi się chleb?" - /zaprezentowano różne rodzaje mąki, zakwas, dodatki dodawane do chleba typu: sezam, siemię lniane, pestki słonecznika, pestki z dyni, żurawinę, śliwkę, otręby/
  2. Degustację chleba dla całej społeczności szkolnej/na każdej przerwie uczniowie mieli możliwość porównania smaków różnych rodzajów chleba/
  3. Wystawę "Od ziarenka do bochenka"- pt. „Droga chleba", na podstawie wiersza W. Bełzy „Abecadło o chlebie"
  4. Wystawę pt. "Poeci i malarze o chlebie" - poezja o tematyce związanej z chlebem oraz reprodukcje obrazów polskich malarzy przedstawiające chleb
  5. Ciekawostki, aforyzmy i przysłowia o chlebie - „Czy wiesz, że..."

Impreza cieszyła się wielką popularnością wśród dzieci i dorosłych. Usytuowana była w centralnym i ogólnodostępnym miejscu szkoły. Cała społeczność szkolna w tym dniu degustowała chleb, oglądała wystawy, prowadziła rozmowy na temat chleba. Nauczyciele w klasach również zwracali uwagę na temat poszanowania chleba.

Zespół Szkół Integracyjnych nr 1 w Białymstoku

Celem naszych spotkań było udowodnienie dzieciom, że:

  • książka to nie przeżytek,
  • książka łączy pokolenia,
  • książka w nowej szacie graficznej i nowym tłumaczeniu to prawdziwa uczta dla oka i duszy,
  • biblioteka jest cudownym miejscem, w którym przeszłość, teraźniejszość i przyszłość wspaniale się uzupełniają.

Spotkanie z Pinokiem to nasz pomysł na obchody święta biblioteki.

Tę wiekową książkę zapewne czytali – w przeszłości – nasi dziadkowie i rodzice, obecnie – sięgają po nią, z przyjemnością lub z konieczności – nasze dzieci, w przyszłości będą ją czytały nasze wnuki.

Z okazji stulecia pierwszego polskiego wydania przygód drewnianego pajacyka klasy IV „spotykały” się, poprzez prezentację PowerPoint, z autorem Carlo Collodim i poznawały jego życiorys, a przede wszystkim historię powstania powieści.

Zaprezentowałyśmy dzieciom różne wydania „Pinokia”, ze sztandarowymi ilustracjami Jana Marcina Szancera, po najnowszą pozycję z ilustracjami Roberto Innocentiego, uznaną przez „New Yorkera” za najpiękniejszą edycję, jaką kiedykolwiek widział świat.

Wraz z Pinokiem przemykaliśmy po mrocznych i tajemniczych uliczkach Florencji, spotykaliśmy się  z mniej lub bardziej sympatycznymi mieszkańcami tego pięknego miasteczka. Dzieci odkrywały wady i zalety pajacyka, a jego zamiłowanie do kłamstwa przekuliśmy w zachętę do prawdomówności.
W szkole Pinokio poprzez kolorowe plakaty i hasła mówił do dzieci: „Kłamstwo ma krótkie nogi, ale długi nos”, „Kłamstwo przeminie, prawda nie zaginie” itp.

Ukoronowaniem spotkań był konkurs plastyczny na portret Pinokia. Piękne i oryginalne nagrody – ołówek z wizerunkiem pajacyka rodem z Florencji oraz powieść Eugenio Cherubini „Pinokio w Afryce” – spowodowały, że na konkurs wpłynęło sporo ciekawych prac. Z przyjemnością  obejrzeliśmy fragmenty filmu „Przygody Pinokia” z 1993 roku oraz animowaną wersję Walta Disneya z 1940 roku, oba filmy  z cudowną muzyką.

Gimnazjum im. ks. W. Rabczyńskiego w Wasilkowie

Zaproszenie dla nieczytających: „Czytać albo nie czytać – oto jest pytanie!”

Promocja czytelnictwa to jedno z najważniejszych zadań szkolnej biblioteki, jednakże jest ono niełatwe do realizacji. Bo jak zachęcić do korzystania ze szkolnego księgozbioru osoby, które nie odczuwają żadnej potrzeby kontaktu ze słowem pisanym i bibliotekę omijają szerokim łukiem?  Jednak my staramy się pamiętać również o tych uczniach.

W październiku postanowiliśmy zaprosić do szkolnej biblioteki osoby, które od początku roku nie przeczytały ani jednej książki. Specjalnie z myślą o nich członkowie Klubu Przyjaciół Biblioteki przygotowali zaproszenia, które wręczyli uczniom nieczytającym łącznicy z biblioteką. Zaprosiliśmy osoby nieczytające na „spotkanie z niespodzianą”, które odbyło się 30 października br. Na to samo spotkanie zaproszenia otrzymały najaktywniejsi czytelnicy naszej szkoły – 10 osób- oraz uczniowie klasy, która przeczytała najwięcej książek.

Spotkanie to zorganizowaliśmy w ramach podsumowania Święta Bibliotek Szkolnych, a przybrało ono formę happeningu czytelniczego. Staraliśmy się zaproponować coś ciekawego wszystkim uczestnikom „spotkania z niespodzianką”. Uczniom, którzy niezbyt chętnie zaglądają do biblioteki, zaproponowaliśmy wspólną lekturę wybranych - najciekawszych – pozycji z literatury pięknej. 
W czasie tej uroczystości nagrodziliśmy też klasę, której uczniowie przeczytali najwięcej książek. Zwycięzcy wraz z wychowawcą otrzymali okolicznościowy dyplom oraz kosz jabłek.

Nie zapomnieliśmy także o naszych najlepszych i najwierniejszych czytelnikach. Każdy z nich otrzymał upominek, którym była książka. Nagrody te mogliśmy wręczyć gimnazjalistom dzięki uprzejmości Wydawnictwa Dolnośląskiego. Happening zakończyliśmy zaproszeniem uczniów do korzystania z zasobów szkolnej biblioteki oraz do współpracy przy realizacji projektów i imprez organizowanych w naszej bibliotece. W ramach podsumowania Święta Bibliotek Szkolnych zaprosiliśmy także do  współpracy polonistów, którzy postanowili porozmawiać z uczniami o tym, dlaczego czytanie nie jest modne. Najciekawsze wypowiedzi zostaną zamieszczone w najbliższych numerach „Zszywki”.

Happening czytelniczy

30 października - w ramach podsumowania Święta Bibliotek Szkolnych - zorganizowaliśmy happening czytelniczy, którego celem była promocja klas i uczniów najwięcej czytających i najchętniej współpracujących z biblioteką szkolną. Pragniemy zachęcać młodzież do jak najczęstszego obcowania z literaturą, dlatego postanowiłyśmy nagrodzić klasę, której uczniowie przeczytali najwięcej książek. Zwycięzcy wraz z wychowawcą otrzymali zaproszenie na happening podsumowujący Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Nagrodą dla klasy był kosz jabłek.

Zaproszenia otrzymali również najlepsi czytelnicy z całej szkoły. Nagrodziliśmy 10 najaktywniejszych uczniów, wręczając im książki, które otrzymaliśmy w formie darowizny od Wydawnictwa Dolnośląskiego.

Czytelnikom, którzy w tym roku szkolnym jeszcze nie odwiedzili biblioteki szkolnej i nie przeczytali żadnej książki, wręczyliśmy specjalne zaproszenia i zaproponowałyśmy wspólne czytanie wybranych pozycji z literatury pięknej. Nawiązaliśmy też współpracę z polonistami, którzy postanowili porozmawiać z młodzieżą o tym, dlaczego czytanie nie jest modne. Najciekawsze wypowiedzi zostaną zamieszczone w najbliższym numerze „Zszywki”. 

Zespołu Szkół w Szumowie

„Z książką weselej!”. VIII konkurs prezentacji czytelniczej

W Zespole Szkół w Szumowie w ramach obchodów Miesiąca Bibliotek Szkolnych oraz w związku z kampanią społeczną „Czytam, więc wiem”, zorganizowaną przez „Gazetę Współczesną” i „Kurier Poranny”, odbyła się ósma edycja konkursu prezentacji czytelniczej pod hasłem „Z książką weselej!”.

W kalendarz pracy biblioteki ten konkurs wpisał się na stałe. Jestem jego pomysłodawcą i autorem. Po raz pierwszy zaproponowałam go uczniom w roku szkolnym 2005/2006. W bieżącym roku szkolnym został zorganizowany po raz ósmy. Każda edycja konkursu przebiegała pod innym hasłem. Oto niektóre tematy: „Mój ulubiony bohater literacki”, „Tę książkę warto przeczytać!”, „Niezwykła przygoda”, „Przyjaźń w literaturze”.

Konkurs cieszy się dużym zainteresowaniem uczniów, którzy przygotowują się do niego wszechstronnie i z sukcesem pokonują tremę podczas publicznego wystąpienia. W przedsięwzięciu uczestniczą dzieci ze szkoły podstawowej i gimnazjaliści. Wielkie zaangażowanie wykazują członkowie aktywu bibliotecznego (wykonują plakaty informacyjne, dekoracje, sporządzają listy uczestników, wykonują zdjęcia, filmują wystąpienia uczestników, itp.). Dyplomy laureatów i wszystkich pozostałych uczestników projektuję sama, nagrody pozyskuję od lokalnych przedsiębiorców.

Tegoroczny konkurs polegał na opowiadaniu w formie ustnej o śmiesznej sytuacji (historii), przeczytanej w książce lub o zabawnym bohaterze literackim. Celem przedsięwzięcia było: rozwijanie zainteresowań czytelniczych, uświadomienie uczniom konieczności budowania komunikatywnej wypowiedzi ustnej, wdrażanie do kreowania własnej postawy życiowej oraz kształtowania pozytywnych cech charakteru, kształcenie umiejętności dokonywania wyboru zdarzenia ze świata przedstawionego w utworze literackim, doskonalenie umiejętności wyrażania własnej opinii. Prezentacja nie mogła przekraczać 4 min.

Do realizacji tematu konkursu uczniowie wybrali następujące książki: Julia Duszyńska, Cudaczek wyśmiewaczek; Janusz Korczak, Kajtuś Czarodziej; Astrid Lingren, Dzieci  z Bullerbyn; Aleksander Fredro, Zemsta; Alan Aleksander Milne, Kubuś Puchatek; Ludwik Jerzy Kern, Cztery łapy; Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa; Harvard Lampion, Zmrok; Francesca Simon, Koszmarny Karolek; Hugh Lifting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta; Megan McDonald, Hania Humorek; Martyn Beardsley, Sir Galimatias; Jeff Kinney, Dziennik cwaniaczka; Grzegorz Kasdepke, Co to znaczy?; Jean Jacques Sempe, Mikołajek;  Agata Mańczyk, Jajecznica na deszczówce; Isabel Abedi,; Maria Kruger, Karolcia;Thomas Brzezina, Kosmiczny dowcip.

W pracach komisji konkursowej uczestniczyli: nauczyciel bibliotekarz, nauczyciel języka polskiego, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i języka polskiego oraz przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego – uczennica III klasy gimnazjum. Oceniano następujące walory wypowiedzi: zgodność tematem, uzasadnienie wyboru, bogactwo informacji, sugestywność argumentacji (zdolność przekonywania, poprawność językowa, formułowanie opinii, pomoce wizualne (rekwizyty, kostium teatralny). Na karcie oceny uczestnika konkursu prezentacji czytelniczej, każdy członek komisji konkursowej wpisywał punktację (od 0 do 3 punktów za każde z kryterium oceny wystąpienia) oraz własne uwagi i spostrzeżenia. Wypowiedzi były oceniane w trzech grupach wiekowych: uczniowie klas I – III szkoły podstawowej, uczniowie klas IV – VI szkoły podstawowej, uczniowie gimnazjum. Komisja konkursowa przyznała laureatom dyplomy i nagrody w w/w trzech kategoriach.

W bibliotece szkolnej odbyło się uroczyste podsumowanie konkursu.

Konkurs „Z książką weselej!” jest jedną z form popularyzacji czytelnictwa wśród uczniów, przewidzianych do realizacji w bieżącym roku szkolnym przez bibliotekę szkolną w ramach kampanii społecznej „Czytam, więc wiem”. Humorystyczne treści i atrakcyjne formy uczniowskich prezentacji o świecie przedstawionym w literaturze pięknej potwierdziły, że właśnie w szkolnej bibliotece można odkryć oryginalne „klucze” do pouczającej przeszłości, radosnej teraźniejszości i intrygującej przyszłości.

Szkole Podstawowej nr 7 w Białymstoku

W  październiku  2012 r. w ramach obchodów  Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych przygotowałyśmy kilka propozycji, które miały na celu zachęcić młodzież do większego zainteresowania książkami i samą biblioteką szkolną.

Spośród wszystkich przeprowadzonych działań największą furorę zrobiła wystawa prac pedagogów, którzy uczą w naszej szkole pt: „Ukryte talenty i pasje naszych nauczycieli”. Może stało się tak dlatego, że była to pierwsza tego typu wystawa  w naszej szkole. Przyciągnęła do biblioteki wielu  uczniów,  nauczycieli, pracowników szkoły oraz rodziców i dziadków. Trwała tydzień. Każdy był ciekawy jakie pasje i zainteresowania mają nasi nauczyciele, a większość zwiedzających była pozytywnie zaskoczona dokonaniami artystycznymi autorów prezentowanych prac.

Na wystawie pojawiły się  eksponaty z różnych dziedzin sztuki:

  • prace decoupage, 
  • kwiaty wykonane z filcu,
  • rzeźba w glinie,
  • obrazy haftowane krzyżykami,
  • wiersze adresowane do dzieci,
  • poezja dla dorosłych,
  • wyszywane serwety i obrusy,
  • bukiety kwiatowe,
  • biżuteria.

Uważamy, że wszystkie podjęte przez nas działania przyczyniły się w znaczący sposób do popularyzacji samego święta oraz stały się okazją do promocji biblioteki na forum szkoły.

Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Białymstoku

Spośród działań zaplanowanych w naszej bibliotece z okazji Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych największe zainteresowanie wzbudziło spotkanie z rabinem Allenem Mallerem. Nasz gość od 1967 roku pracował, jako rabin w kongregacji Temple Akiba w Los Angeles. Obecnie jest na emeryturze. Wykład, podczas którego obecna była również żona rabina, odbył się w czytelni naszej biblioteki 4 października 2012 roku.

Rabin mówił historii, podstaw i odmian judaizmu. Największe zainteresowanie wzbudziły tematy: rozumienia winy i przebaczenia w judaizmie, różnic między judaizmem ortodoksyjnym a reformowanym, kabały oraz tradycji żydowskich w przedwojennej Polsce.

Uczniowie mieli okazję wysłuchać wystąpienia w języku angielskim, doskonale tłumaczonego symultanicznie na język polski, przez dr teologii Andrzeja Kluczyńskiego wykładowcę Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej.

Allen Maller wypowiadał się w sposób bardzo ciekawy, a omawiane problemy ilustrował dużą ilością przykładów. Gość umiejętnie nawiązał kontakt z młodzieżą i onieśmieleni początkowo uczniowie, w trakcie dwugodzinnego spotkania aktywnie włączyli się do dyskusji. Miedzy rabinem a publicznością nawiązał się autentyczny dialog.

Rozmowa z rabinem dała młodzieży konkretne wiadomości o judaizmie.

Jedną z form przełamywania stereotypów jest poznanie prawdy o innych narodowościach, religiach, kulturach.

W naszym regionie wielokulturowym obecnie i w przeszłości, tak jak wszędzie zdarzają się często zachowania rasistowskie i antysemickie. Z tego powodu przybliżenie młodzieży różnorodności religijnej i kulturowej Podlasia przyjmujemy, jako obowiązek nauczyciela bibliotekarza.

Wizycie rabina Allena Mallera towarzyszyła tematyczna wystawa książek pt. „Literatura żydowska".

Opisane spotkanie otwiera cykl spotkań w bibliotece pt. „Religie współczesne". Na listopad zaplanowałyśmy wykład na temat protestantyzmu, a naszym gościem będzie ksiądz kapitan Tomasz Wigłasz duszpasterz Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego oraz kapelan Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego.

Zespół Szkół w Michałowie

W ramach 3 edycji Podlaskich Spotkań z Pisarzami 22 X 2012 o godz. 12.30 w Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku odbyło się spotkanie autorskie z Jackiem Komudą - 3 uczniów i 2 opiekunów z naszej szkoły uczestniczyło w tym wydarzeniu.

Dzięki temu uzyskaliśmy autografy do książek, nowe pozycje książkowe i nowych czytelników.

Relacje ze spotkania umieściliśmy na stronie internetowej szkoły - http://www.zsmichalowo.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=144:spotkanie-autorskie-z-pisarzem-jackiem-komud&catid=9:najnowsze&Itemid=13, w Gazetce szkolnej ,, Sum Różowy'' i kronice biblioteki (w której będzie plakat z autografem, zdjęcia).

Zespół Szkół Mechanicznych CKP Nr 2 im. Św. Józefa w Białymstoku

Za najciekawsze imprezy przygotowane  w ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych 2012  uznałyśmy trzy  spotkania zorganizowane w ramach akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom", w których uczestniczyły przedszkolaki z Przedszkola Samorządowego nr 29 i 44 (E.Cieszkowska) oraz  uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 15 (E.Zyskowska, L.Godlewska).

17 października 21 przedszkolaków z Przedszkola Samorządowego nr 29 uczestniczyło w spotkaniu pt. „Z wizytą u dentysty". Maciej Jankowski, Mateusz Ochental (kl. I t2) oraz Przemysław Niezgoda (kl. II em) przeczytali maluchom trzy opowiadania zachęcające do dbania  o higienę jamy ustnej oraz wizyt u stomatologa. Były to książeczki  A.M.Oleksiejuk -  Maluszek i mycie ząbków, D.Chabot - Miś Remiś i bolący ząbek, J.Bernat - Wizyta u dentysty.

Spotkanie z dziećmi z Przedszkola  Samorządowego nr 44 miało miejsce 24 października.  Tym razem dzieciom głośno czytali Maciej Jankowski i Mateusz Ochental (kl. I t2).

Na zakończenie obu spotkań dzieci śpiewały piosenkę Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda. Otrzymały także w prezencie kolorowanki, ulotki dotyczące dbania o pierwsze stałe zęby oraz pastę do mycia zębów i naklejki „Dzielny Pacjent".  W obu spotkaniach uczestniczyło łącznie 41 przedszkolaków.

25 października 2012 r. Michał Kuligowski i Wojtek Szabłowski z kl. II ts1 czytali dla młodszych kolegów ze Szkoły Podstawowej Nr 15 opowiadanie „Ojej zapomniałam!" o Magdzie i jej piesku. Po wysłuchaniu tekstu dzieci chętnie rozmawiały o swoich zwierzątkach i właściwej opiece na nimi. Wiele emocji i radości wzbudziły również zagadki i kalambury o zwierzętach. Na zakończenie spotkania uczniowie Technikum Mechanicznego przestrzegli młodszych kolegów przed nieznanymi psami i pokazali, w jaki sposób można uniknąć ich ataku. Dzieci chętnie przećwiczyły tzw. pozycję żółwika, która może je uchronić przed pogryzieniem.

Szkoła Podstawowa nr 2 w Łapach

Zajęcia czytelnicze „Czas - znasz?"

Miejsce: Czytelnia szkolna
Czas: 1 godzina lekcyjna
Terminy: 9-10.10.2012; 16-17.10.2012
Uczestnicy: Uczniowie klas 1-6 (13 oddziałów, około 300 uczniów)

Cele:  poszerzenie wiedzy na temat czasu, jego pomiaru oraz historii zegara, zwrócenie uwagi uczniów na upływający czas, ukazanie różnorodności kalendarzy, promowanie dawnych gier podwórkowych (gra w kapsle), promowanie biblioteki i jej działań wśród uczniów i nauczycieli.

Realizacja zadania: Zajęcia objęły uczniów wszystkich klas naszej szkoły

Przebieg zajęć:
Hasło tegorocznego święta zainspirowało mnie do tego, aby zaplanowane obchody MMBS skupiły się na czasie i jego pomiarze. Najpierw pojawił się pomysł wystawy kalendarzy, która prezentowałaby ich różnorodność i piękno. Kolejnym krokiem było przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat zegarów i ich historii.
Chociaż tematyka i główny zamysł zajęć do wszystkich klas był podobny - dostosowałam zajęcia do wieku i percepcji dzieci. Zajęcia czytelnicze w klasach młodszych (1-3) były zaplanowane w czterech obszarach:

  1. Oglądanie wystawy „Witajcie w świecie kalendarzy"
    2. Oglądanie prezentacji multimedialnej pod tytułem „Zegar - czy go znasz?"
    3. Czytanie fragmentu książki Bolesława Orłowskiego „Pradziadkowie zegara"
    4. Zdobienie kolorowanek w kształcie zegarów i kalendarzy.

Zaplanowanie różnorodnych zajęć sprawiło, że dzieci się nie nudziły. Z zainteresowaniem obejrzały wystawę, wybierały najładniejsze kalendarze, a także dostrzegły te związane z naszym miastem. Na prezentację reagowały bardzo żywiołowo, ponieważ oprócz wiedzy miała ona elementy rozrywki. Wybrany fragment książki żartobliwie przekazał wiedzę na temat życia dzieci przed wynalezieniem zegarów. Zajęcia zakończyły się projektowaniem i ozdabianiem zegarów - dzieci mogły malować to, co chciały.

Zajęcia w klasach starszych miały spełniać inne funkcje. Uczniowie klas 4-6 wiedzieli na temat czasu znacznie więcej od swoich młodszych kolegów. Dlatego w ich przypadku wprowadzenie do zajęć nie miało formy wykładu, tylko dialogu. Prezentacja multimedialna miała za zadanie usystematyzować wiedzę uczniów, a zawarty w niej element rozrywki dodał zajęciom lekkości. W dobrych nastrojach przeszliśmy do następnego punktu zajęć.

Uczniowie klas piątych i szóstych byli zachęcani do konkursu „Odkryj książkę". W „Kapeluszu tytułów" znalazły się karteczki z ciekawymi książkami. Chętni uczniowie losowali pozycje książkowe, które trzeba było wypożyczyć. Głównym zadaniem osób przystępujących do konkursu było napisanie recenzji wylosowanej książki .

Następnym punktem zajęć była „Kapslomania historyczna". Rekomendowana przeze mnie gra została dostosowana do warunków szkolnych. Klasy dzielone były na dwie grupy: dziewcząt i chłopców. Każda z grup musiała wytypować swojego przedstawiciela, który poruszał się kapslem. Tor przeszkód „Kapslomanii" został wyrysowany na kartonie, dodatkowym elementem gry były zaznaczone na czerwono progi zwalniające, po przekroczeniu których należało odpowiedzieć na jedno z pytań dotyczących historii zegara. Dobra odpowiedź była nagradzana dodatkowym ruchem na planszy. W grze wygrywała ta grupa, która dotarła do mety jako pierwsza. Rozgrywki dostarczyły wiele emocji i pokazały, że zapomniane gry są bardzo ciekawe. Dodatkowo udało mi się przekonać dzieci, że do dobrej zabawy potrzeba tak niewiele.

I tym optymistycznym akcentem zajęcia się kończyły. Do następnych obchodów Święta Biblioteki Szkolnej został...tylko rok!

Szkoła Podstawowa nr 8 im. Św. Kazimierza Królewiczaw Zespole Szkół Nr 3 w Białymstoku

Biblioteki szkolne  klucz do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości" - hasło obchodów tegorocznego Święta Bibliotek. Opracowany przez nas program obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych miał na celu przede wszystkim ukazanie biblioteki jako miejsca, gdzie uczniowie mogą nabyć różnorodne wiadomości i umiejętności potrzebne w życiu.  Starałyśmy się, by nasze podjęte działania  były ciekawe, atrakcyjne i zachęcały czytelników do skorzystania z naszej oferty. Kolejne tygdnie października nazwałyśmy  „Witajcie w naszej bajce",  „Szukaj, a znajdziesz",  „Rozejrzyj się dookoła, "Warto być".

W czwartym tygodniu ochodów MMBS („Warto było") zorganizowałyśmy „Pasowanie na czytelnika uczniów klas I".

Celem zajęć było: zapoznanie uczniów z biblioteką szkolną;  rozbudzenie zainteresowań czytelniczych; wdrażanie do właściwego posługiwania się książkami z biblioteki; ukazanie korzyści wypływających z kontaktu z książką.

Uczniów klasy I a i I b wraz z wychowawczyniami zaprosiłyśmy do świetlicy szkolnej, gdzie czekały na nich zagadki, konkursy i zabawy. W uroczystości wzięły udział: pani dyrektor Jolanta Górska i pani wicedyrektor Julia Lewkowska, a także uczennice klasy 6b i 3a. Na samym początku uczniowie rozwiązali kilka zagadek o bibliotece i książce, a uczennice klas 6 zaprezentowały wiersze czego możemy się dowiedzieć z książek, wprowadzając naszych czytelników w czarodziejski świat bajki. Potem podzieliłyśmy uczniów na 9 grup. Lider z każdej grupy wylosował zagadkę, a po jej rozwiązaniu uczniowie musieli ułożyć ilustracje do bajki z puzzli i umieścić na planszy. Następnie uczennice z klasy 3 a wygłosiły wiersz „Książka", a także prośby książek.

Po programie artystycznym dyrektor szkoły Jolanta Górska i wicedyrektor Julia Lewkowska dokonały uroczystego pasowania na czytelnika. Pierwszoklasiści złożyli przysięgę i od tej chwili stali się pełnoprawnymi czytelnikami naszej szkolnej biblioteki. Uczniowie otrzymali na koniec symboliczny podarunek w postaci zakładki wykonanej przez p. Barbarę Doroszkiewicz. Uroczystość zakończyła przemówieniem dyrektor szkoły. Już za rok szkolna biblioteka powita nowych czytelników. Na pewno przywita ich w swoich progach uroczyście i bajkowo. Zachęci do czytania książek, zgłębiania i poszukiwania wiedzy.

Reasumując, Międzynarodowy  Miesiąc Bibliotek Szkolnych w naszej szkole to czas, kiedy starałyśmy się ukazać naszym czytelnikom, że  biblioteka to miejsce dla każdego człowieka i każdy może znaleźć coś ciekawego dla siebie.

Publiczne Gimnazjum nr 1 w Białymstoku

Wystawy gazetki plakaty

  • Książki z autografem - zostały zaprezentowane książki opatrzone autografem autora, niektóre z nich są własnością biblioteki.  Można było zobaczyć wpisy A. Onichimowskiej, B. Ciwoniuk, I. Sowy, B. Ostrowickiej, a także W. Cejrowskiego i ostatnio zdobyty autograf Małgorzaty Gutowskiej - Adamczyk
  • Książki o ciekawym kształcie - uczniowie i nauczyciele mogli podziwiać  stare wydania polskich arcydzieł literatury, oraz książki  które mają  niestandardowe  wymiary, a także są ciekawą oprawę  i zdobienia.
  • Zakładka - dobry dodatek do książki. Wystawa zakładek  o ciekawej grafice i formie.
  • Cytaty o książkach - prezentacja myśli  o książce popularyzowanej przez  pisarzy, filozofów oraz twórców kultury.
  • Książka w malarstwie  - gazetka ukazująca książkę jako  temat sztuki malarskiej.

Działania promujące czytelnictwo

  • Warto mnie przeczytać - na korytarzy przed biblioteką  zostały zawieszone plakaty zachęcające do czytania i promujące książki dostępne w naszej bibliotece
  • Zalety książki - zalety czytania - wykonanie i wywieszenie plakatów  , które ukazują korzyści wnikające z czytania .
  • Polecamy książki M. Gutowskiej - Adamczyk - gazetka propagująca twórczość   pisarki.
  • Konkurs Czy znasz twórczość Małgorzaty Gutowskiej - Adamczyk?  Przygotowanie uczniów do konkursu o życiu i twórczości pisarki w ramach projektu
    „Podlaskie spotkania z pisarzami" - zakup książek M. Gutowskiej -Adamczyk  do biblioteki, stworzenie  „banku informacji o życiu i twórczości pisarki oraz spotkanie z pisarką - niektóre uczennice gimnazjum  miały przyjemność spotkać się z pisarką  M. Gutowską -Adamczyk. Spotkanie   było bardzo interesujące i dostarczyło wielu wrażeń. Autorka w sposób zajmujący opowiadała o swojej pracy i życiu. Ponadto zaplanowano udział w konkursie plastycznym - wykonanie zaproszeń na spotkanie z pisarką.
  • Cała polska czyta dzieciom - uczennice  klas trzecich gimnazjum codziennie czytały  literaturę  dziecięcą w klasie" O „
  • „Książka przyjacielem człowieka myślącego" - w bibliotece zorganizowano kiermasz książki. Młodzież i nauczyciele mieli możliwość zakupu i zamówienia interesujących pozycji. W tym przedsięwzięciu pomagała nam Hurtownia Taniej Książki w Tuliszkowie i księgarnia Pingwin
  • Pasowanie na czytelnika - wykonanie zakładek na uroczyste pasowanie na czytelnika w klasach pierwszych SP nr 8

Zespół Szkół w Czarnej Białostockiej

W tym miesiącu skupiliśmy się na poznaniu zainteresowań czytelniczych uczniów i realizacji akcji biblioteki „Podaruj nową książkę bibliotece szkolnej”. W wyniku tej akcji uzyskaliśmy dużo nowych książek, które wzbogacą nasz księgozbiór. Nawiązaliśmy także współpracę z innymi instytucji promującymi czytelnictwo.
Mamy nadzieję, iż zachęcanie uczniów do czytania  przez bibliotekarza i nauczycieli przyniesie znaczące efekty w promocji czytelnictwa na terenie Szkoły.

Przedstawiam efekty  wspólnej pracy z uczniami na zdjęciach. W tym czasie:

  • poznaliśmy zainteresowania czytelnicze uczniów
  • uczestniczyliśmy w projekcie „Podlaskie spotkania z pisarzami” i spotkaniu oraz w warsztatach literacki z Małgorzatą Gutowską- Adamczyk
  • uczestniczyliśmy w kampanii społecznej „Czytam, więc wiem” m.in. wzięliśmy udział w konkursie „Moje pasje-moje stypendium”
  • zorganizowaliśmy na terenie Szkoły „Tydzień języków obcych” ( m.in. pokazaliśmy :literaturę obcojęzyczną ,przewodniki turystyczne, piosenkarzy; wszystkie zainteresowane klasy uczestniczyły w lekcji bibliotecznej )
  • zwiedziliśmy bibliotekę pedagogiczną Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku

W naszych działań kierowaliśmy się przede wszystkim słowami :

  • "Czytanie rozwija rozum młodzieży, odmładza charakter starca, uszlachetnia w chwilach pomyślności, daje pomoc i pocieszenie w przeciwnościach."
  • "Czytanie czegoś, na czym można polegać, przynosi pożytek. Czytanie różnorodnych tekstów może sprawić przyjemność…"
  • Czytanie :  uczy myślenia, pobudza wyobraźnię, rozwija umiejętność wysławiania się, wyrabia cierpliwość, mobilizuje nas do skupienia uwagi
  • "Książka - to mistrz, co darmo nauki udziela, kto ją lubi - doradcę ma i przyjaciela, który z nim smutki dzieli, pomaga radości, chwilę nudów odpędza, osładza realia rzeczywistości "

Szkoła Podstawowa nr 21 w Białymstoku

W  roku 2012 hasło obchodów MMBS brzmiało  „Biblioteki szkolne – klucz do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości”. Aby uczcić to święto, biblioteka klas IV – VI Szkoły Podstawowej Nr 21 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Białymstoku przygotowała szereg działań.  Wszystkie one zostały zrealizowane.

Na wyróżnienie zasługuje przeprowadzenie dwóch konkursów międzyszkolnych, które w tym roku stały się konkursami wojewódzkimi. W obu wypadkach były to już trzecie edycje konkursów, które wciąż cieszą się popularnością wśród uczniów szkół podstawowych i gimnazjów Białegostoku i okolic.

Pierwszy z nich, to literacki konkurs o bibliotece "Biblioteka to jest dobre miejsce dla człowieka" . Warunkiem udziału w konkursie było napisanie wiersza lub fraszki na temat „Biblioteka, to jest dobre miejsce dla człowieka”. Celem  konkursu było rozwijanie umiejętności stosowania pisemnych form wypowiedzi takich jak wiersz czy fraszka oraz zwrócenie uwagi dzieciom i młodzieży na dobre strony biblioteki. Konkurs adresowany był  do uczniów klas IV – VI szkół podstawowych i gimnazjów Białegostoku i okolic.  Prace zostaną ocenione w dwóch kategoriach wiekowych: szkoły podstawowe i gimnazja. Ocenie podlegać będzie zgodność z tematem, pomysłowość i oryginalność. Na konkurs wpłynęło 101 prac z 17 szkół podstawowych i gimnazjów Białegostoku i województwa podlaskiego.

Drugi konkurs wojewódzki, to konkurs na prezentację multimedialną  Biblioteka to dom przyszłości i przeszłości. Warunkiem udziału w konkursie było wykonanie prezentacji Power Point na temat „Biblioteka to dom przyszłości i przeszłości” Celem  konkursu było zainteresowanie młodzieży  historią bibliotek, rozwijanie inwencji twórczej i wyobraźni, przybliżenie biblioteki i czytelni jako nowoczesnego miejsca pracy ucznia. Uczniowie biorący udział w konkursie musieli wykazać się umiejętnością wykorzystania programu Power Point w tworzeniu prezentacji multimedialnych. Prezentacja powinna była składać się minimum z 10 slajdów. Czas prezentacji nie powinien był przekroczyć 5 minut. Prace zostaną ocenione w dwóch kategoriach wiekowych: szkoły podstawowe i gimnazja. Ocenie podlegać będzie zgodność z tematem, pomysłowość, oryginalne ujęcie tematu i przydatność edukacyjna wykonanej pracy. Na konkurs wpłynęło 34 prace z 10 szkół podstawowych i gimnazjów Białegostoku i województwa podlaskiego.

Oba konkursy zostaną rozstrzygnięte do końca listopada, a wyniki ogłoszone na stronie internetowej SP 21.

Galerie zdjęć sa dostępne na stronach www uczestników konkursu.