Sprawozdania z obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych 2014

Hasło obchodów  Kto czyta książki - ten żyje podwójnie

Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Juliusza Słowackiego w Białymstoku

W ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych, w SP nr 1 wszyscy uczniowie szkoły zostali zaproszeni do udziału w grze bibliotecznej „Poszukiwany bohater literacki”. Tajemnicze postacie z lektur, ukryły się w różnych zakamarkach szkoły. Zadaniem uczestników zabawy było odnalezienie cytatów opisujących znane postacie.  Po odszukaniu wszystkich fragmentów, należało odgadnąć, którego bohatera literackiego przedstawiają. Każdy mógł wykazać się spostrzegawczością i znajomością lektur.

Uczniowie zamieniali się w detektywów, z dociekliwością tropili Szewczyka Dratewką czy Pana Kleksa. Poszukiwaniom towarzyszył dobry humor i satysfakcja z wykonanego zadania. W zmaganiach wzięło udział czterdziestu pięciu uczniów naszej szkoły.

Szkoła Podstawowa Nr 43  w Białymstoku

W październiku 2014 r. w SP nr 43 w Białymstoku – zgodnie z przygotowanym wcześniej grafikiem - miało miejsce wiele wydarzeń, które zaplanowałyśmy z okazji Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych.

W tym opisie skoncentrujemy się jedynie na działaniu, które wypłynęło bezpośrednio z hasła tegorocznego MMBS: ,,Kto czyta książki, żyje podwójnie” – była to akcja ,,Przychodzi książka do czytelnika”.

Postawiłyśmy na bezpośrednie dotarcie do każdego czytelnika, przekonanie go, że wizyta w bibliotece może być początkiem wspaniałej podróży w nieznane, a czytanie - fascynującą przygodą. Dla najmłodszych przeprowadziłyśmy zajęcia biblioteczne  w szkolnej czytelni, gdzie prezentowana była wystawa ,,Książka niezwykła”. Uczniom klas IV –VI reklamowałyśmy książki wybrane ze zbiorów biblioteki szkolnej (głównie metodą booktalking).  Efektem było wybranie książek najchętniej czytanych przez aktywnych czytelników i rozreklamowanie ich wśród pozostałych uczniów.

Klasy 0 - III

Wystawa ,,Książka niezwykła” prezentowana była w szkolnej czytelni. Uczniowie klas IV – VI mogli oglądać ją podczas przerw i po lekcjach.

Przeprowadzenie zajęć związanych z wystawą planowałyśmy tylko dla oddziałów przedszkolnych i klas pierwszych, jednak cieszyły się one tak dużym zainteresowaniem, że ostatecznie na lekcjach bibliotecznych gościliśmy również klasy drugie i trzecie.

Celem wystawy było zachęcenie najmłodszych do: sięgnięcia po książki, korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej oraz filii Książnicy Podlaskiej znajdujących się w okolicach szkoły. Zależało nam również na pokazaniu niezwykłej różnorodności książek, które pod różnymi względami można nazwać niezwykłymi.

Eksponaty zgromadzone na wystawie tylko częściowo pochodziły ze zbiorów biblioteki szkolnej. Wiele ,,książek niezwykłych” wypożyczyły nam zaprzyjaźnione biblioteki: SP nr 3 im. Adama Mickiewicza w Białymstoku, ZSOMS im. Marii Konopnickiej w Białymstoku, Filie nr 7 i nr 8 Książnicy Podlaskiej oraz osoby prywatne.

Uczniowie zaczynali swoje spotkanie z wystawą od... papirusu, żeby bardzo szybko przenieść się w świat ebooków. Po drodze mogli obejrzeć księgę bardzo wielką (reprint oprawionego rocznika ,,Trybuny Ludów” z 1849 r.) i malusieńką (,,Moje Prawa Podstawowe w UE”). Najstarszy tom na wystawie miał prawie 135 lat, najnowszy zszedł z ,,taśmy” w tym roku. Zainteresowanie wzbudzały książki dla niewidomych: i te pisane alfabetem Braille ‘a, i te w postaci audiobooków. Ciekawość wywoływały również pozycje wydane w innych językach, szczególnie ta otwierana ,,od tyłu” – napisana po hebrajsku. Podobały się nietypowe książki do nauki angielskiego, ale szczególne emocje wzbudzały interaktywne książki popularno-naukowe i książki-zabawki: przestrzenne, dźwiękowe, rozkładane, z przeróżnymi nakładkami i niespodziankami. Dla tych, którzy spotkali się już z literaturą dla dzieci w ,,poważniejszym” wydaniu przygotowaliśmy dział ,,książki z autografami”. Znalazły się tu pozycje z własnoręcznymi wpisami wielu pisarzy, których najmłodsi dobrze już znają (nie wymieniamy nazwisk, bo książek tych było ponad 20).

Oto przykładowe opinie uczniów klas trzecich, którzy odwiedzili wystawę:

Najbardziej podobała nam się książka pt. ,,Poznaj swoje ciało” i książka o dinozaurach. W pierwszej można było zobaczyć jak wygląda ,,w środku” nasze ciało i przeczytać ważne informacje na ten temat. Z drugiej można było się dowiedzieć, kiedy powstały dinozaury, jak żyły, zobaczyć jak wyglądały i jak teraz wyglądają ich szkielety. Ciekawa była również książka pt. ,,Samoloty”, którą można rozkładać na podłodze, bawić się nią i czytać. Podobała nam się też najmniejsza książeczka o prawach ludzi w UE i książki przestrzenne. Było ich kilka. Zaciekawiły nas też książeczki dźwiękowe, które wydawały odgłosy, kiedy nacisnęło się przycisk. Tak naprawdę to podobały nam się wszystkie książki na wystawie. Były fajne i ciekawe. (Stella Jankowska III a, Sebastian Łapiński III a)

Na wystawie w czytelni widziałam książki dla małych i dużych, płaskie i przestrzenne, ,,ciche” i grające. Jedna książka była bardzo stara – z 1880 r.! Inna otwierała się w odwrotną stronę i czytało się ją od prawej do lewej. Widzieliśmy też książki dla niewidomych. Ogólnie wszystko mi się bardzo podobało (Julia Wojno III b)

Wystawa podobała się dzieciom, a nauczyciele nauczania zintegrowanego ocenili tego typu zajęcia jako dobry pomysł na zachęcenie dzieci do czytania. Zajęcia będą kontynuowane w Filii nr 8 Książnicy Podlaskiej w Białymstoku. Trzy klasy zostały już umówione na zajęcia biblioteczne w naszej osiedlowej bibliotece.

Klasy IV-VI

W pierwszej połowie Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych reklamowałyśmy książki z naszej biblioteki. Tym razem to nie uczniowie przychodzili do biblioteki. Książki przyszły do nich... Podczas godzin wychowawczych lub lekcji języka polskiego pokazywałyśmy dzieciom wybrane pozycje i w kilku słowach dokonywałyśmy ich prezentacji. Zależało nam, żeby zareklamować dzieciom nie tylko popularne ,,czytadełka”,  ale również klasykę literatury dziecięcej, książki biograficzne, historyczne, podróżnicze, reportażowe i popularno-naukowe. Wszyscy uczniowie klas czwartych, piątych i szóstych mieli okazję dowiedzieć się, po co warto zajrzeć do wypożyczalni.

Oczywiście nie tylko nauczyciele bibliotekarze zachęcali do sięgnięcia po nowości i stare sprawdzone ,,pewniaki”. Stali czytelnicy i uczniowie z aktywu bibliotecznego dzielili się z kolegami wrażeniami z przeczytanych powieści, opowiadań, komiksów.

Na rezultaty naprawdę nie trzeba było długo czekać. Reklamowane książki rozchodziły się jak świeże bułeczki, na kilka tytułów trzeba było robić zapisy!

W dalszym ciągu akcji ,,Przychodzi książka do czytelnika” odbyły się imieniny biblioteki, 15 października odwiedziło nas ponad 180 osób! Tego dnia na gości czekały pyszne słodkości przygotowane przez dziewczynki z aktywu bibliotecznego. Każdy czytelnik mógł wpisać się na listę odwiedzin i zagłosować na hit szkolnej biblioteki. W ten sposób powstała ,,Czytelnicza lista przebojów”:

  • J. K. Rowling – książki z cyklu ,,Harry Poter” – 42 głosy
  • H. Webb – seria ,,Zaopiekuj się mną” – 27 głosów
  • J. Kinney – seria ,,Dziennik cwaniaczka” – 23 głosy
  • K. McKain – seria ,,To ja Lucy” – 12 głosów
  • M. Widmark, H. Willis – seria ,, Biuro detektywistyczne Lassego i Mai” (,,Tajemnice”) – 11 głosów
  • R. Goscinny, J.J. Sempe ksiązki z cyklu ,,Mikołajek” – 11 głosów
  • L. M. Montgomery ,,Ania z Zielonego Wzgórza” – 11 głosów
  • L. Peirce – seria ,,Zapiski luzaka” – 10 głosów
  • Ł. Wierzbicki ,,Afryka Kazika” – 9 głosów
  • R. Opala – seria ,,Dzienniczek zakręconej nastolatki” – 8 głosów
  • Paweł Beręsewicz ,,Jak zakochałem Kaśkę Kwiatek” – 7 głosów
  • C. S. Lewis – cykl ,,Opowieści z Narnii” – 6 głosów
  • J. Brzechwa ,,Akademia Pana Kleksa” – 5 głosów
  • po 4 głosy: P. Beręsewicz ,,A niech to czykolada”; A. Maleszka – cykl ,,Magiczne drzewo”; C. R. Zafon ,,Światła września”
  • po 3 głosy: E. Burnet ,,Tajemniczy ogród”; F. Simon – cykl ,,Koszmarny Karolek”; K. Makuszyński ,,Szatan z siódmej klasy”
  • po 2 głosy: A. Szklarski ,,Tomek w krainie kangurów”; R. Pisarski ,, O psie, który jeździł koleją”, M. McDonald – cykl ,,Hania Humorek”;
  • po 1 głosie: A. Domańska ,,Historia żółtej ciżemki”, G. Kasdepke ,,Fochy fortuny, czyli Kuba i Buba w gąszczu słów”; G. Kasdepke ,,Detektyw Pozytywka”; R. Dahl ,,Charlie i fabryka czekolady”; M. Przewoźniak ,,Przepraszam, czy tu straszy?”; M. Kownacka ,,Plastusiowy pamiętnik”

Czytelnicza lista przebojów umieszczona jest na stronie internetowej szkoły i na wystawce ,,Polecamy” w wypożyczalni.

Publiczne Gimnazjum Nr 18 im. Króla Stefana Batorego w Białymstoku

W związku z obchodami Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych na Podlasiu zaproponowałyśmy naszym uczniom udział w szeregu imprez, które miały za zadanie pokazać dzieciom inne aspekty pracy naszej biblioteki. Oto one w kolejności chronologicznej:

  1. TYDZIEŃ ŚLIWKI (IX-X 2014r.)
  2. BOOKTALKING (X 2014r.)
  3. PRACA NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA (X 2014r.)
  4. TYDZIEŃ REGIONALNY (X 2014r.)

Tydzień regionalny został zapowiedziany poprzez wystawienie materiałów informujących o osobie Henryka Oskara Kolberga. Rok 2014 został ogłoszony Rokiem Oskara Kolberga, w związku z tym zależało nam na wyjaśnieniu, na czym polegał jego wkład w kulturę polską. Należało dzieciom uświadomić, jaką rolę odegrał ten naukowiec w utrzymaniu tożsamości narodowej Polaków.

Wystawa regionalnego rękodzieła ludowego była potwierdzeniem podanych wcześniej wiadomości o polskim uczonym. W jej przygotowanie zostali zaangażowani nauczyciele oraz uczniowie, którzy z domów dziadków przywieźli różne eksponaty. W efekcie powstała niezwykła ekspozycja, na którą składają się: stare sprzęty domowego użytku: kufer, kołowrotek, żelazko z duszą, maglownica, maślnica, stół, krzesło, wózek dziecięcy (początek XX w.), lampa naftowa, itd. Dodatkiem są także ubrania przodków uczniów: wiejska suknia ślubna (I połowa  XX w.), kamizelka, fartuszek, chustki, kołnierzyki wykonane szydełkiem. Dzieci mogły przenieść się do starych chat, a to za sprawą ozdobnych wyrobów tkackich i hafciarskich: kapy, poduszki, bieżniki, obrusy, serwetki ozdobione haftem krzyżykowym i zwykłym oraz szydełkiem, a także wyroby garncarskie, stare zabawki i inne eksponaty gospodarstwa domowego.

Ekspozycja rękodzieła ludowego jest interaktywna. Nauczyciele prezentują uczniom „drogę lnu” w gospodarstwie wiejskim, począwszy od uprawy poprzez obróbkę włókna do wytworzenia wyrobów lnianych i wykorzystania ich w gospodarstwie wiejskim. Dzieci mogą dotknąć poszczególnych eksponatów, dzięki czemu poznali nawet zapach dawnego domu (hitem wśród dziewcząt był wiklinowy wózek z końca XIX w.) Wystawa zostanie w bibliotece do końca listopada.

Dodatkowo zaproponowałyśmy uczniom dwa rodzaje warsztatów. Jako pierwsze odbyły się warsztaty tkackie, polegające na tkaniu na małych krosnach (przygotowanych przez nas w domu) włóczkowych zakładek do książek lub papierowych, wykonywanych z kolorowego brystolu. Na warsztatach pokazujących technikę wykonywania haftu krzyżykowego, uczniowie uczyli się wyszywać krzyżykami zwykłymi i pełnymi. Proponowane przez nas zajęcia zdecydowanie poprawiły wśród dzieci sprawność motoryczną ręki, co ułatwi im funkcjonowanie w szkole i codziennym życiu.

Oba rodzaje warsztatów spotkały się z tak ogromnym zainteresowaniem gimnazjalistów, że postanowiłyśmy je kontynuować do końca listopada 2014r. Do tej pory w zajęciach wzięło udział ponad 60 osób.

Zwieńczeniem Tygodnia Regionalnego był Dzień Potraw Podlaskich. 30 X 2014r. uczniowie mogli spróbować chleba ze smalcem, kiszonych ogórków, solonej słoniny, babki ziemniaczanej, bułki drożdżowej, sera korycińskiego i kwasu chlebowego. Przygotowałyśmy tak duży poczęstunek, że regionalnych dań mogli spróbować nieodpłatnie prawie wszyscy uczniowie naszego gimnazjum.

Widząc zaangażowanie uczniów, postanowiłyśmy kontynuować powyższe działania w kolejnych latach, modyfikując je jednak na tyle, by były ciągle atrakcyjne dla dzieci.

Zespół Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego im. Marii Konopnickiej w Białymstoku

Jeden z tygodni Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych od wielu lat poświęcony jest w naszej szkole konkursowi „Co ty wiesz o …?”. Pod wielokropkiem kryją się zawsze pytania o bibliotekę, ale także pytania o aktualne rocznice i wydarzenia historyczne, nagrody literackie, jednym słowem wszystko, co ma związek z książką i biblioteką. Ale też są pytania (polecenia) zachęcające do czytania, np. „Wybierz spośród książek znajdujących się w bibliotece tę, która najbardziej Cię interesuje i wypożycz ją”.

W tym roku pytania rocznicowe dotyczyły I wojny światowej, Jana Karskiego i Oskara Kolberga. Z osobą O. Kolberga związany był też pakiet pytań „Zgadnij, do czego służył ten przedmiot?”. Uczniowie mieli za zadanie odgadnąć  przeznaczenie prezentowanego w bibliotece eksponatu.

Była też zachęta do wypożyczania książek – niespodzianek, swoista „randka w ciemno”. Jednakowo zapakowane w szary papier woluminy z literatury pięknej i popularnonaukowej można było wybierać na „chybił-trafił”. Mogłyśmy przemycić wiele wartościowych tytułów, które wcześniej nie zdołały zainteresować naszych uczniów. Pomysł okazał się o tyle trafiony, że spora grupa czytelników była zadowolona z wypożyczonych książek.

Jest to już kolejna odsłona konkursu „Co ty wiesz o …?”, ciesząca się zawsze ogromnym powodzeniem. Konkurs ma formę zabawy. Każda prawidłowa odpowiedź jest nagradzana. Uczestnicy sami losują sobie pytania i po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi, sami losują też nagrody. Emocji jest dużo, bo nagrody są różne - od książek, folderów, koszulek po ołówki, długopisy i zakładki do książek. Odpowiedzi zawsze znajdują się w bibliotece (na gazetkach, wystawach, stronie internetowej biblioteki, w katalogu) lub w jej zasięgu (gazetki i wystawy na korytarzu szkolnym). Uczeń wyszukujący w zbiorach bibliotecznych odpowiedzi na pytania konkursowe zdobywa i poszerza wiedzę na aktualne tematy oraz ma okazję wypożyczyć i przeczytać publikacje, po które nie sięgnąłby bez konkursowej zachęty.

Jest to też okazja do zaznajomienia uczniów z ofertą, katalogiem elektronicznym biblioteki, jej strona internetową. Konieczność odpowiedzi na wylosowane pytanie zmusza też uczestników konkursu do zwrócenia uwagi i przeczytania informacji umieszczonych na bibliotecznych gazetkach, wystawach i stronach internetowych.

Szkoła Podstawowa nr 2 w Łapach

Tegoroczne obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych przebiegały w całym kraju pod hasłem „Kto czyta książki, ten żyje podwójnie”. To piękny cytat Umberto Eco, ale jak przenieść jego ideę na szkolny grunt? Jak zachęcić do czytania, nie popadając przy tym w moralizatorski ton? Wiem! Trzeba czytanie książek przedstawić jako jeden z elementów spędzania wolnego czasu. Wtedy być może czytanie książek wyda się dzieciom czymś naturalnym.

A więc pasja, konik, hobby. Cały październik w naszej szkole był podporządkowany temu tematowi: uczestnictwo w spotkaniu z przedstawicielkami Wydawnictwa Akapit Press „Alternatywa dla komputera”, udział w konkursie plastycznym inspirowanym książkami Tomasza Samojlika, kiermasze książek popularnonaukowych, udział z żywej lekcji historii z Muzeum POLIN oraz przygotowanie do spotkania z prawdziwym pasjonatem biegania, zwycięzcą tegorocznego ultramaratonu Badwater – Dariuszem Strychalskim.

Najciekawsze działanie w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych to według mnie zajęcia edukacyjne przygotowane dla dwóch grup wiekowych: 1-3 i 4-6.

Klasy młodsze – zajęcia „Co po szkole?”

Na początku zajęć podpytałam dzieci, co zapamiętały z ubiegłorocznego Święta Biblioteki. Okazało się, że uczniowie doskonale pamiętają, czym zajmowaliśmy się rok temu. Jest to doskonały sygnał, że zajęcia były ciekawe.

Po przypomnieniu dzieciom, co to jest MMBS i czemu służy, zajęłam się głównym tematem – czyli zagospodarowaniem wolnego czasu. Z wielką pomocą prezentacji multimedialnej wprowadziłam uczniów w świat hobby. Przedstawiłam różne pasje: artystyczne, techniczne, rekreacyjne i sportowe, kolekcjonerskie. Pokazałam ilustracje przedstawiające prace plastyczne, robótki ręczne, albumy fotograficzne, instrumenty, modelarstwo kolejowe, zapałczane i drewniane, radiostację krótkofalowców, zmagania sportowe i najdziwniejsze kolekcje. Dużo miejsca przeznaczyłam na książkę i czytanie – na początku zaznaczyłam, jak czytanie wpływa na nasz rozwój (Demotywatory.pl), a na zakończenie prezentacji pokazałam uczniom poradniki, które poszerzają wiedzę. Podczas tej części zajęć uczestnicy komentowali wyświetlane obrazki, opowiadali o swoich pasjach, mówili, czym zajmują się ich rodzice, dziadkowie, wujkowie i ciocie. Słowem – przypomniały im się wszystkie pasje świata.

Uzupełnieniem prezentacji multimedialnej była przygotowana wystawa „Biblioteczka hobbysty”. Na długim stole zaprezentowane zostały rzeczy kojarzone z różnym hobby: książki i różnorodne zakładki (czytanie książek), instrumenty muzyczne (muzyka), serwetki (robótki ręczne), klaser ze znaczkami i monetami (kolekcjonowanie), zdjęcia (fotografowanie), miniatura domu (majsterkowanie) itp. W każdej z grup oprócz przedmiotów były prezentowane książki popularnonaukowe. Wystawa cieszyła się dużą popularnością, a mnie zaskoczyło to, że dzieci nie spojrzały na gry komputerowe, za to wszystkich zaintrygował zbudowany z drewna domek.

Klasy starsze –zajęcia „O swoim koniku w czytelni”

Uczniów ze starszych klas chciałam zmotywować do działania i zaproponowałam im udział w prezentacji swojej pasji. Chociaż większość uczniów z klas starszych opanowało lenistwo, to znalazły się takie osoby, które w sposób zajmujący przedstawiły swoje hobby. Z zajęć tych dowiedziałam się, że w czasie wolnym nasi uczniowie zajmują się: muzyką, sztukami plastycznymi, uprawianiem sportu, czytaniem książek, fotografowaniem, opieką nad zwierzętami domowymi, sztuczkami magicznymi. Czy któraś z pasji przekształci się w sposób na życie? Tego nie wiem, ale cieszę się, że nasze dzieci mają tak rozległe zainteresowania.

Kolejny Miesiąc Bibliotek Szkolnych za nami. Mam nadzieję, że tegoroczne obchody MMBS nauczyły nas czegoś ciekawego i zwróciły uwagę uczestników na książki popularnonaukowe.

Gminny Zespół Szkół w Michałowie

„Kto czyta książki - ten żyje podwójnie”

Kiedy zacznie się rok szkolny,

szybko kończy się czas wolny.

Każdy uczeń pojękuje

i do lekcji się szykuje.

 

Gdy październik sypnie liściem,

święto mają oczywiście:

biblioteki, książki, księgi

klucz do świata to potęgi!

 

Szkoła to nie tylko nauka

i o stopnie ciągła walka.

Barwne życie też ma biblioteka,

moc atrakcji już tam czeka.

 

W naszej szkole w Michałowie,

sto pomysłów mają w głowie.

Już konkursy wymyślają

i sukcesy wielkie mają.

 

Tutaj konkurs był fotograficzny

by uchwycić czas magiczny.

Kiedy siedzisz zaczytany

jakby Cię nie było z nami.

 

Mały błysk to flesza blask

O czytanie! Wróć do łask.

Niechaj książka rządzi światem

czytaj bajki nawet z bratem.

 

Przyłapano też rodzinę

wszyscy mają fajną minę.

Na tej fotce widać kota

czytać naszła go ochota?

 

Tutaj leży część ogona

przyłapano też gekona

Czytał z panią swoją wiersze

które z nich przeczyta pierwsze?

Czytać można zawsze wszędzie

mając spokój swój na względzie.

Jedna siedzi przy drabinie

szybko czas jej z prozą minie.

 

Nowe mody tworzą świat

każdy z książką za pan brat.

Dzieci z baśnią zasypiają

komputera nie włączają.

 

Odwiedzają tylko strony

gdzie NOWOŚCI i WZNOWIONY

Tam lektura, powieść nowa

w ręce oddać się gotowa.

 

Wiszą zdjęcia, tekst w gazecie

o nich głośno było w świecie.

Przyłapanych na czytaniu

przy kolacji i śniadaniu.

 

Czy dziś jesteś duży mały

w książkach znajdziesz wszechświat cały.

Kryje się tu świat zmyślony

będziesz nieraz zadziwiony.

 

Gdy nie czytasz dziś niczego

nie osiągniesz nic kolego.

By Twa przyszłość dobrą była

czytaj książki, w nich jest siła!

 

Tylko z książką tak się zdarzy

że żyć możesz kilka razy.

Nigdy już nie będziesz sam,

bo przyjaciel czeka tam!

mgr Anna Kazberuk, nauczyciel bibliotekarz

Zespół Szkół w Sokołach

Październik, to szczególny czas w pracy bibliotekarzy – na całym świecie obchodzony jest bowiem Miesiąc Bibliotek Szkolnych.  W tym roku szkolnym hasłem obchodów były słowa Umberto Eco: Kto czyta książki – żyje podwójnie.

W bibliotece Zespołu Szkół w Sokołach podjęliśmy wiele działań, aby uzmysłowić dzieciom, co oznaczają słowa światowej sławy pisarza. Tutaj chcemy przytoczyć tylko jedno z nich.

Ponieważ kilkoro uczniów zgłosiło chęć uczestnictwa w konkursie czytelniczym i plastycznym ph.: Czy znasz twórczość..., organizowanym przez Towarzystwo Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich Radę Oddziału w Białymstoku, postanowiliśmy więcej czasu przeznaczyć na propagowanie twórczości Tomasza Samojlika podczas zajęć czytelniczych w klasach 0-VI. Najpierw zakupiliśmy do biblioteki książki autora, a następnie, staraliśmy się uświadomić dzieciom, że dzięki książkom pana Samojlika możemy żyć podwójnie – w czasie rzeczywistym w Sokołach, a w czasie nierealnym, wykreowanym przez pisarza i rysownika, w Puszczy Białowieskiej. To tam mogliśmy przeżywać wszystkie przygody razem z bohaterami zwierzęcymi, m.in.: żuberkiem Pompikiem i jego siostrą Polinką, wilkiem Ambarasem, orzesznicą Łupinką, dzikiem Niuchem oraz żuberkiem Jednorogiem, a także bohaterami osobowymi, np.: bartnikiem Ignatem i ośmioletnią Łucją.

Wszyscy zgodnie zauważyli, iż to niesamowite, jak literatura wzbogaciła nasze życie o doświadczenia przedstawionych postaci – zarówno pierwszoplanowych, jak też drugoplanowych czy nawet epizodycznych.

Przedstawione osoby uwikłane są w historię Puszczy Białowieskiej. Komiksy „Bartnik Ignat i skarb puszczy” oraz „Ostatni żubr” to skarbnica wiedzy o prastarym lesie, który od 1921 r. uważany jest za park narodowy, a także o traktowaniu ludzi i przyrody przez zaborców, i po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Na własnej skórze mogliśmy więc poczuć dreszcz emocji przy spotkaniu z prawdziwymi literackimi czarnymi charakterami. Nie można było też wymarzyć sobie lepszej korelacji ze zbliżającym Świętem Odzyskania Niepodległości i setną rocznicą wybuchu I wojny światowej.

Natomiast zwierzęta przedstawione w utworach pana Tomasza posiadają cechy gatunkowe, żyją w środowisku naturalnym, ale z ludźmi łączy je mowa oraz przeżywane uczucia. To sprawiło, że związaliśmy się z nimi silną więzią i współodczuwaliśmy wszystkie rozterki. Poza tym poznawaliśmy bliżej zwierzęta, których dotąd się baliśmy, a które - po przeczytaniu książek - zaczęliśmy darzyć sympatią.

Znajomość twórczości Tomasza Samojlika pomogła też kilku uczennicom w przygotowaniu komiksów na konkurs Tajemnice wilka i rysia w prastarej Puszczy – jak polubić i chronić duże drapieżniki?, zorganizowany przez Białowieski Park Narodowy.

W taki oto sposób uzmysłowiliśmy uczniom, ze biblioteka szkolna ze swoimi zbiorami jest niezbędna do tego, aby żyć podwójnie, a jednocześnie pogłębiać wiedzę, szczególnie tak przyjemnie i jakby niechcący dzięki twórczości Tomasza Samojlika. A teraz czekamy na wyniki konkursów, w których wzięli udział nasi uczniowie.

Szkoła Podstawowa w Uhowie

Najciekawszym działaniem, które podjęłam w ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych stało się zorganizowanie konkursu plastycznego pt. „Twoja postać wygląda znajomo”.

Pomysł takiego właśnie konkursu narodził się podczas konsultacji z uczennicami sekcji bibliotecznej. Zyskał sporą popularność wśród uczniów dzięki ciekawej formule i nośnemu tytułowi związanemu z popularnym programem telewizyjnym. W pełni odpowiadał także przewodniemu hasłu święta bibliotek.

Uczestnicy mieli za zadanie w dowolnej technice wykonać postać będącą kompilacją dwóch lub więcej postaci literackich. Tu liczyły się kreatywność i wyobraźnia, które kształtuje literatura, dając niejedno życie miłośnikom książek.

Wynikiem konkursu są liczne prace – zagadkowe (zmuszające widza do odkrywania kolejnych postaci literackich złożonych w jedną), bardzo twórcze, oryginalne, zabawne. Można uznać, że konkurs pobudzał pomysłowość twórców i odbiorców, skupiając wszystkich wokół książki.

Galerie zdjęć są dostępne na stronach www uczestników konkursu oraz w pokoju 104 CEN w Białymstoku.