Sprawozdania z obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych  2016

Hasło obchodów  Książka to dopiero początek ... 

 Szkoła Podstawowa Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Świętego Jana Pawła II w Łapach

Obchody święta biblioteki szkolnej rozpoczęliśmy akcją promocyjną w szkole poprzez rozwieszenie ogłoszeń z programem i plakatu. Na stronie www szkoły ukazał się szczegółowy program obchodów.

Następnym krokiem naszych działań było stworzenie Programu obchodów i zgłoszenie naszych pomysłów do konkursu na najlepszą bibliotekę w województwie - " LIBRARIUM PRIMUM" 

W  działaniu I -  „Książka to początek do... KONKURSÓW”  ogłoszone zostały dwa  bardzo ważne całoroczne konkursy promujące czytelnictwo wśród uczniów  naszej szkoły 

  • konkurs„Mistrzowie czytania”, który swoją strukturą zachęca uczniów do częstego odwiedzania biblioteki i czytania książek i na koniec zdobycia przez  najlepiej czytającą klasę nagrody- „Pucharu Dyrektora Szkoły”, 
  • Do końca października w rankingu klas w czytelnictwie  najlepiej czytającą klasą w kategorii:  I – III jest klasa II a z wynikiem 90 książek  oraz IV – VI jest klasa IV c z wynikiem 49 książek ,
  • konkurs„Wiem wszystko o bibliotece”, który ma na celu zmotywować uczniów do interesowania się nie tylko samym wypożyczaniem książek, ale także tym jakdziała biblioteka, zapoznać się z pracą bibliotekarza lub co słychać w nowościach wydawniczych i co warto czytać,
  • Kolejnym działaniem w tej kategorii byłturniej szachowy zorganizowany przy współpracy biblioteki z Dyrektorem szkoły. Pan Andrzej Rogowski popagując pożytczne spędzanie wolnego czasu cyklicznie odwiedza bibliotekę  szkolną z dziećmi z kółka szachowego. Uczniowie klas IV i V to pasjonaci szachów, którzy dzielnie zmierzyli się w turnieju >uczniowie kontra dyrektor <.

W działaniu II –„Książka to początek do … WYSTAWY” zaprezentowane zostały uczniom i pracownikom szkoły dwie wystawy, których głównym celem było zachęcenie jak największej ilości osób do odwiedzenia biblioteki szkolnej: 

  • Pierwsza wystawa pt:„Wspominamy naszego patrona” to dostępne w naszej bibliotece książki o św. Janie Pawle II, który jest patronem szkoły. Wystawę tę zorganizowałyśmy z okazji 15  rocznicy nadania szkole imienia Jana Pawła II. 
  • Na drugiej wystawie pt:„Muzyczne wspomnienia z lat 80 – tych” zaprezentowany został zbiór płyt winylowych.  Największe zainteresowanie uczniów wzbudziło odsłuchiwanie tych płyt ze starego gramofonu, natomiast nauczyciele chętnie odwiedzali tę wystawę miło wspominając muzykę z tamtych lat.  
  • Trzecia wystawa pt:„To warto przeczytać" nie była stricte tradycyjną wystawą, gdyż dzieci, które odwiedzały bibliotekę zachęcały do czytania swoich ulubionych książek  robiąc z nimi pamiątkowe zdjęcia. 

W działaniu III  – „Książka to początek do… PREZENTACJI MULTIMEDIALNYCH odwiedzającym bibliotekę uczniom zaproponowałyśmy związane z biblioteką i książką przedstawione w sposób nowoczesny i lubiany przez uczniów, prezentacje multimedialne na tematy:  „Najpiękniejsze biblioteki świata",  , „Ciekawe formy książki", „Droga książki od autora do czytelnika", „Jak jest zbudowana książka ?",  „Bezpieczni w sieci". Przy okazji oglądania tych prezentacji dzieci wykonały ćwiczenia podsumowujące, rebusy, krzyżówki były też dyskusje i pytania dodatkowe. Uczniowie przy tej okazji pozostawiły ślad po sobie na komputerach w Multimedialnym Centrum Informacji, czyli napisały ozdobne życzenia dla biblioteki z okazji jej święta.

Oto niektóre z nich:

Biblioteko,  miejsce wyciszenia, ty jesteś jak miliardy umysłów razem wziętych. 
Ile cię trzeba cenić ten tylko się dowie kto cię nigdy nie odwiedził
. Obyś dla nas żyła i była każdego dnia  – Marcin i Kacper z kl. V c

Życzenia dla naszej biblioteki szkolnej
Dużo czytelników, samych dobrych  życzeń i wielu nowych
książek - życzy Filip  i Łukasz z klasy 5a

Wszystkiego najlepszego dla biblioteki dużo książek i pieniędzy od pana dyrektora na nowe książki – uczniowie z kl. V c

W działaniu IV –„Książka to początek … SPOTKAŃ Z NAJMŁODSZYMI CZYTELNIKAMI przeprowadziłyśmy liczne zajęcia czytelnicze z najmłodszymi czytelnikami: 

  • W klasie zerowej –podczas zajęć  pt:"Czytanie na śniadanie"-  dzieci wysłuchały baśni braci Grimm pt: Szewc i krasnale”, wykonały rysunki do tekstu, z których najlepsze zostały nagrodzone. Dzieci z zerówki zajrzały na półki z książkami, a wychowawczyni pani Iwonka wypożyczyła  książeczki do samodzielnego czytania w klasie. Najmłodsi uczniowie naszej szkoły przybyli ponownie na przedstawienie teatrzyku Kamishibai, który okazał się hitem zajęć nie tylko w tej klasie.  
  • W klasach I – III przeprowadziłyśmyzajęcia z wykorzystaniem teatru Kamishibai, gdzie zaprezentowana została „Legenda o Skarbniku”. Teatrzyk zrobił ogromne wrażenie na wszystkich dzieciach, które go oglądały.
  • Uczniowie brali także udział w quizie„Pokręcone tytuły”, który polegał na tym, aby podany „pokręcony tytuł” >Złoty Kapturek< dzieci miały zamienić na prawidłowy tytuł >Czerwony Kapturek<; za prawidłowe odpowiedzi dzieci otrzymały drobne nagrody (- zakładki do książki). Dzieci były zauroczone teatrzykiem, a pani Ela, prowadząca przedstawienie, otrzymała od klasy gromkie brawa na zakończenie. 
  • W świetlicy szkolnej – pt:„Książka, audiobook, film, rysunek" 
  • Dzieci ze świetlicy z grupy II i III ze swoimi opiekunami panią Martą Rząca i panią Elżbietą Czarniawską włączyły się do obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych.

Uczniowie często gościli w bibliotece na zajęciach czytelniczych. Dzieci poznały  „Legendę o Skarbniku” i bajkę pt. „Groszek”. Utwory te zostały zaprezentowane z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai. Nowy sposób przedstawienia utworów literackich bardzo spodobał się „świetliczakom”. Dzieci obejrzały również obie wystawy „Wspominamy naszego Patrona” oraz „Muzyczne wspomnienia  lat 80-tych”. Z zainteresowaniem słuchały muzyki z dawnych lat nagranej na płytach winylowych i odtwarzanej ze starego gramofonu. Dzieci brały również udział w zajęciach „ Książka, film, rysunek" , na których przedstawiono różne sposoby przekazywania dziecięcych tekstów literackich. Najpierw  świetliczaki same czytały utwór H. Ch. Andersena pt. „ Latający kufer”. Potem obejrzały film o tym samym  tytule. Na koniec każdy narysował swój „latający kufer”. Wszystkie zajęcia w bibliotece bardzo podobały się dzieciom ze świetlicy.

Ponadto Aktyw Biblioteczny i  Szkolny Klub Wolontariuszy działające przy bibliotece szkolnej pod czujnym okiem pani Joanny Sopek przeprowadził wśród uczniów zbiórkę książek pt: „Podaruj książkę bibliotece".  Dzięki tej zbiórce mogłyśmy zorganizować kolejną  akcję pt: „Drugie życie książki - Szkolny Bookcrossing".  Pomysł polega na utworzeniu przed biblioteką specjalnego stolika z książkami,które można brać samodzielnie do czytania (bez ingerencji bibliotekarza)  i wymieniać na inne przyniesione z domu. Jest to tzw. "uwalnianie książek" zgodne z ideą bookcrossingu na świecie. 

Podsumowanie 

Koordynatorki całego przedsięwzięcia: Joanna Sopek i Elżbieta Czarniawska są zadowolone z przebiegu zaplanowanych zadań.

Wszystkie plany zostały zrealizowane, a dzieci i ich nauczycielki były wręcz zafascynowane zajęciami z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai, który polecamy wszystkim bibliotekom, aby wprowadziły go do swojego wyposażenia. Cieszymy się również z licznego zainteresowania naszą muzyczną wystawą, przy zwiedzaniu,  której nauczyciele mający wolną lekcję  spędzali miło czas słuchając muzyki z młodzieńczych lat, a niektórzy uczniowie odwiedzający naszą wystawę nie mogli się nadziwić skąd bierze się muzyka na takich płytach; inni rozpoznawali niektóre piosenki z audycji  telewizyjnych, a niektórzy nawet pląsali. 

Dziękujemy wszystkim uczniom, którzy napisali życzenia bibliotece z okazji jej święta. Dziękujemy uczniom  i ich wychowawcom za włączenie się w obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych  zorganizowanych w naszej bibliotece. 

Mamy nadzieję, że dzieci będą zaglądały do naszej biblioteki przez cały rok, głównie dlatego, że nadal trwają dwa konkursy promujące czytanie i bibliotekę: „Mistrzowie czytania”.  Konkurs, który zachęca uczniów do częstego odwiedzania biblioteki i czytania książek, ponieważ na koniec  najlepiej czytająca klasa zdobędzie „Puchar Dyrektora Szkoły”.  Konkurs „Wiem wszystko o bibliotece” wzbogaca wiedzę o tym jak biblioteka działa, pozwala zapoznać się z pracą bibliotekarza lub dowiedzieć się  co słychać w nowościach wydawniczych i co warto przeczytać. 

Zawsze w ciągu roku chętni czytelnicy mogą sobie zrobić sweet focie z ulubioną książką. Zapraszamy

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. M. Kopernika w Łapach

Cie choroba,
Prosiła mnie pani z biblioteki, cobym opowiedział, jak to w tym roku z tym Miesiącem Bibliotek w „Dwójce” było. Ano było, aż się skończyło. Co tu dużo gadać?
O tym całym święcie to się z plakatów dowiedziałem, że będzie, to se myśle, a co mi tam, zobacze. A że całe życie ciekawy jestem, to calutki miesiąc koło biblioteki się kręciłem.
Ta pani z biblioteki to biegała, coby ze wszystkim nadążyć, aż jej kiecka furkotała. A to do drugiej klasy na zajęcia, a to do trzeciej. Nie wiem, co tam robiła, ale dzieci nie chciały jej z klasy wypuścić. Podobno książki czytała. A czy to aby ciekawe takie? Najlepsze było w pierszej klasie – to ci komedia dopiero - jakowyś teatr przedstawiała podobno, ale żadnego aktora nie miała. Tylko skrzynkę drewnianą. Mówiła, że to teatr Kamibaj, albo jakoś podobnie. Nie zrozumiałem za dobrze. 
Potem pani z biblioteki w konkury zaprosiła. Myśle, zgłoszę się, może mi kogoś znajdzie do towarzystwa? Ale gdzie tam, trzeba było namęczyć się, bo co wtorek pytania zadawała. I to Sienkiewicza trzeba było znać dobrze. Nie powiem, znam ja Sienkiewicza Józika dość dobrze, ale jak napisałem, że majątek Sienkiewiczów to we Chlapkowicach, to pani w śmiech. To ja innego Sienkiewicza nie znam. Pani pozwoliła poszukać w internacie, ale czy to ja wiem, w którym? 
Podobno jeszcze inne konkury ogłaszała, ale ja już chyba samotny będę, trudno. Dzieci to podobno misie malowały, nie powiem, nawet zgrabne, ale ja? Bez malowania w Chlapkowicach misiów, baranów, osłów nie brakuje. 
Jakoś w połowie tego święta to się trochę pochorowałem, a to za sprawą połowinek. Nie, nie nic nie łowiłem, tylko za dużo tych książek zjadłem, no tych owocowych. Co prawda cukierki były tylko dla tych, co książki chcieli, ale se poradziłem - z jedną książką chodziłem cały dzień: oddam, zaraz biorę, no i cukierek. I znów. Aż dziw, że tych cukierków to starczyło.
Na sam koniec  załapałem się na noc w szkole. Trudno było, musiałem trochę łokciami popracować, ale się udało. Przychodzę, noc czarna, a szkoła pełna dzieciaków. Pytam, co tu dają: Harry Potter będzie w nocy. No to ciekawym. Na początek pani pytania zadawała, a dzieci do odpowiedzi się rwały, aż miło patrzeć. Potem czarodziejskie sztuczki były, jakiś atrament syntetyczny czy co, potem elektrostarcie balonów. No cuda, że w Chlapkowicach nie uświadczysz. Ale najlepsze było na koniec: dzieci dostały kartony jakieś, bibułe i włóczke tak jak na sweter do zrobienia i z tego nie sweter tylko miotła miała się udać. Pochorowali się czy co, myśle? Ale nie, wszystkie dzieci się za robote zabrali i miotły jak się patrzy, zamiatać obejście można. Ot sprytu to za trzech. Ale potem to już nie wiem, po co na tych miotłach do zmiatania zawody zrobili? Kto wygrał, zaraz coś dostał, ale mi miotły zabrakło, to i taki koniec był dla mnie.
No i sami powiedzcie, czy to ciekawe było? Ale tam, pewnie! Jakem sołtys z Chlapkowic, to żem się tak nie ubawił i nie zadziwił już dawno. Chyba sobie tego Sienkiewicza pożycze, tylko już… bez cukierka.
A com widział, to w imieniu moim spisała pani z biblioteki. Sołtys Kierdziołek. 

A tak już zupełnie poważnie, to w podczas MMBS odbyły się zajęcia z książką z serii „Czytam sobie” dla uczniów klas drugich i trzecich oraz zajęcia z teatrem Kamischibai dla uczniów klas pierwszych. Uczniowie zostali zaproszeni do konkursów o zasięgu ogólnopolskim – „Baśnie, naturalnie!” i „Okładki, jakże żywe” oraz do konkursu plastycznego o zasięgu wojewódzkim na ilustrację misia. Tradycyjnie odbyły się połowinki biblioteczne czyli wypożyczenia książek o smaku owocowym. Uczniowie klas pierwszych stali się czytelnikami biblioteki. 

Najciekawsze podczas tegorocznych obchodów okazały się dwa działania: 

  1. Szkolny konkurs wiedzy „Życie i twórczość Henryka Sienkiewicza”, który przeznaczony był dla uczniów klas piątych i szóstych. Głównym celem konkursu było, poza poznaniem ciekawostek z życia pisarza, nauka poszukiwania odpowiedzi w dostępnych źródłach. W konkursie wzięło udział ponad 30 osób, które w odstępach tygodniowych otrzymywały zestawy pytań.
    Premiowana była poprawność oraz szybkość odpowiedzi. Pytania układałam posiłkując się swoją wiedzą oraz (jakżeby inaczej) stroną internetowąhttp://culture.pl/pl/tworca/henryk-sienkiewicz . Sam pomysł zorganizowania takiego konkursu pożyczyłam od Biblioteki Pedagogicznej w Ciechanowie, organizatora konkursu internetowego „Henryk Sienkiewicz – życie i dzieło”, oczywiście dostosowując go do warunków szkoły podstawowej. Trwa sprawdzanie poprawności odpowiedzi konkursowych.
  2. Magia powraca czyli noc z Harrym Potterem. To działanie nie było w planach MMBS, ale okazało się strzałem w dziesiątkę. Wydawnictwo Media Rodzina kolejny raz postanowiło wesprzeć merytorycznie wszystkich tych, którzy zechcą zorganizować imprezę związaną z premierą książki „Harry Potter i przeklęte dziecko”. Zgłosiłam się i otrzymałam scenariusz wydarzenia, pomysły zabaw oraz zakładki i balony jako nagrody w konkursach. 
    Czarodziejską imprezę rozpoczął konkurs „Kto to powiedział?” – trzeba było odgadnąć autora wypowiedzi z książek o Harrym Potterze. Nie wierzyłam, że ktokolwiek poda prawidłową odpowiedź… a tu proszę, prawie wszystkie ręce były w górze! Po emocjach konkursowych nadszedł czas na prezentację magicznych sztuczek. Dzieci z uwagą śledziły, jak powstają niewidzialne wiadomości. Chociaż z odczytaniem tekstu trudności nie było, to sympatyczny atrament przypadł uczestnikom do gustu. Drugi eksperyment pokazał, jak oddziaływanie elektryczne może przesuwać przedmioty. Leciutki balon przesuwał aluminiową puszkę. Oczywiście szóstoklasiści już te „czary” poznali na przyrodzie, ale dzieci z klas młodszych otwierali szeroko oczy z niedowierzania. Na zakończenie było ćwiczenie z kreatywności. Uczestnicy zostali podzieleni na 3-osobowe grupy. Każda grupa otrzymała zestaw materiałów: podłużny pasek z tektury, bibułę, nożyce i  ok. 5 metrów włóczki. Z otrzymanych materiałów należało wykonać miotłę, która będzie na tyle trwała, że nie rozpadnie się podczas wyścigu. Uczniowie zabrali się ochoczo do pracy i po chwili odbyły się zawody „lot na miotle”. Zawody dostarczyły rozrywki zarówno uczestnikom, jak i wychowawcom. Impreza Magia powraca czyli noc z Harrym Potterem została przeprowadzona podczas Nocy Talentów w ramach projektu „Bezpieczni w Internecie edycja 3. Alternatywa dla komputera”. Wydarzenia nie byłoby bez pomocy moich koleżanek. 

Zespół Szkół w Poświętnem

W naszej bibliotece zrealizowaliśmy działania czytelnicze:

Radość czytania 

  • Słodki dzień w bibliotece –to początek świętowania.  
  • Rozpoczęcie corocznego konkursu na” Superczytelnika” szkoły. 
  • Kolejna edycja Dnia Głośnego Czytania-akcja, podczas której na każda lekcja wybranego dnia rozpoczyna się czytaniem wybranej przez uczniów książki. Tym razem uczciliśmy Rok Henryka Sienkiewicza czytając Jego utwory, rozpoczynając od „Bajki” w klasach młodszych poprzez „W pustyni i w puszczy” w klasach 4-6 do powieści historycznych w klasach gimnazjalnych. -ZDJĘCIA .
  • Czytamy młodszym –uczniowie gimnazjum czytali koleżankom i kolegom fragmenty swoich ulubionych książek podczas przerw w bibliotece .Niektórzy czytający zdobyli sobie przez to popularność .-ZDJĘCIA. 
  • Bal "W bajkowej krainie"- do tego wydarzenia uczniowie klas młodszych wraz ze swoimi wychowawczyniami przygotowywali się przez cały październik. Czytali wybraną bajkę a potem przygotowali wybrany fragment w postaci inscenizacji, którą mogły obejrzeć wszyscy zgromadzeni na balu. Ta więc Czerwony Kapturek spotkał się z wilkiem, Jaś i Małgosia odnaleźli właściwą drogę, Królewna Śnieżka zagościła u krasnoludków  a kronikarz KRÓLA Błystka omal nie dotarł do Szklanej Góry w poszukiwaniu wiosny. -ZDJĘCIA .

Spotkania z pisarzami. 

  • 19 października uczniowie klas 4 i 5 spotkali się z pisarką panią Grażyną Bąkiewicz- autorką wielu książek dla dzieci i młodzieży. Tym razem rzecz dotyczyła książek historycznych. W tym spotkaniu uczestniczyła również pani Wiesława Jędrzejczak- redaktor naczelna Wydawnictwa Literatura, która w obrazowy sposób naświetliła dzieciom drogę książki od pisarza do czytelnika. Te warsztatowe zajęcia pobudziły wyobraźnię uczniów, którzy z chęcią pełnili rolę wydawców, korektorów czy księgarzy. Spotkanie to odbyło się dzięki współpracy naszej biblioteki z GBP w Poświętnem i Książnicą Podlaską.  
  • Natomiast uczennice z koła bibliotecznego miały okazję do ciekawego spotkania z panią Anną Łaciną Zgierun dzięki gościnnemu 18 Gimnazjum w Białymstoku w ramach Podlaskich Spotkań z Pisarzami. -ZDJĘCIA 

Konkursy czytelnicze 

  • Czy znasz twórczość …? – uczniowie naszego Zespołu Szkół kolejny raz przygotowywali się do udziału w konkursie czytelniczym organizowanym przez TNBSP tym razem  czytając utwory Tomasza Szweda i Anny Łaciny a uczniowie klas2 i 3 ilustrowali wysłuchane fragmenty z książek o zwierzętach z Leśnej Górki. 
  • Klasy piąte odbyły niezapomniana podróż śladami Stasia i Nel. Przy okazji bliżej poznały postać naszego sławnego pisarza Henryka Sienkiewicza. 
    ZDJĘCIA 

Plastycznie o książce … 

  • Poniedziałek 10 X - był dniem gdy w bibliotece szkolnej uczniowie mogli zrobić sobie zdjęcia z ulubioną książką. Najlepsze ujęcia zostały zaprezentowane na stronie naszej szkoły. W powstawaniu selfi wyspecjalizowały się nasze gimnazjalistki. -ZDJĘCIA 
  • Uczniowie gimnazjum na zajęciach artystycznych wykonali plakaty  z książką w roli głównej, inspirując się wybranym cytatem właśnie dotyczącym książki. Powstały bardzo ciekawe prace, które zaprezentowane zostały na szkolnym korytarzu oczywiście pod hasłem "Książka to dopiero początek...". -ZDJĘCIA 

Tak więc w naszej szkole książka stała się początkiem i inspiracją wielu akcji i imprez czytelniczych i ciągle zachęca do działania. 

Publiczne Gimnazjum Nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi im. Św. Jana Pawła II w Białymstoku

Obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych rozpoczęłyśmy od wykonania gazetki ściennej na korytarzu, propagującej to święto. 

Wśród naszych propozycji znalazła się wycieczka do Filii nr 5 Książnicy Podlaskiej. O katalogach elektronicznych, nowościach w księgozbiorze biblioteki i pracy bibliotekarzy opowiedziała nam pani Teresa Kruszewska kierownik placówki. Zaprezentowała nam również najnowsze urządzenie dla osób niedowidzących i niedosłyszących, takie jak: Zoom Text MagReader, które powiększa, uwydatnia i czyta głosem syntetycznym wszystko, co znajduje się na ekranie komputera. http://pg5.webd.pl/wp-content/uploads/2016/10/20161024_142609.jpg 

"Przerwa na czytanie" to propozycja dla uczniów na długą przerwę. Swoją ulubioną książkę głośno czytała w bibliotece szkolnej  pani Ewa Karpio nauczycielka fizyki. Uczniom podobał się ten projekt i wyrazili chęć jego kontynuacji.

Kolejnym przedsięwzięciem związanym z promocją czytelnictwa była akcja "Moja ulubiona książka". Przy wejściu do szkoły można było na "jesiennym liściu" napisać tytuł swojej ulubionej książki i zawiesić go na "drzewie polecanej książki". W imprezie chętnie wzięli udział uczniowie i nauczyciele. Najczęściej wymieniane książki zostaną zakupione do biblioteki szkolnej. http://pg5.webd.pl/wp-content/uploads/2016/10/20161007_090936.jpg 

Konkurs Pięknego Czytania "Czyta elita" zgromadził liczną publiczność. Wzięło w nim udział 15 uczestników, którzy czytali fragmenty swoich ulubionych książek. Warto podkreślić, że zgłosili się również uczniowie z klasy integracyjnej z niepełnosprawnością intelektualną. W czasie obrad jury prowadzący konkurs uczniowie klasy III f przedstawili prezentację na temat wartości płynących z czytania książek. http://pg5.webd.pl/wp-content/uploads/2016/10/IMG_8409.jpg 

Zorganizowałyśmy też konkurs na czytelnika miesiąca. Została nim uczennica klasy I e, która w październiku przeczytała 10 książek. W nagrodę otrzymała oczywiście oprócz dyplomu książki i słodki upominek. 

Podsumowaniem naszych działań było przeprowadzenie wśród uczniów ankiety na temat czytelnictwa i biblioteki szkolnej. Objęłyśmy nią 146 gimnazjalistów (po dwie klasy z każdego rocznika), co stanowi 38 % ogółu. Wyniki ankiety posłużą nam do podniesienia jakości naszej pracy i uzupełnienia księgozbioru zgodnie z wskazówkami ankietowanych. Szkoda tylko, że nie możemy powiększyć pomieszczeń, jak to sugerowali uczniowie. Możemy się pochwalić, że znakomita większość (68 %) wystawiła nam oceny dobre i bardzo dobre. 

Publiczne Gimnazjum Nr 18 im. króla Stefana Batorego w Białymstoku

W naszym gimnazjum w 2016 roku w czasie Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych realizowałyśmy projekt „Kalejdoskop kultur Podlasia”.

W tym roku inspiracja związana z Miesiącem Bibliotek Szkolnych i priorytetem rozwoju czytelnictwa wśród młodzieży pojawiła się podczas V Międzynarodowych Targów Książek w Białymstoku po spotkaniu z Panią Anną Łaciną. To jej twórczość, w której pisarka łączy elementy różnych kultur i uczy czytelników otwartości na nie, spowodowała, że wpadłyśmy na pomysł, aby przybliżyć uczniom naszego gimnazjum specyfikę regionu, w którym mieszkają i pokazać jego różnorodność pod względem narodowościowym, wyznaniowym, kulinarnym i obyczajowym. W tym celu postanowiłyśmy wykorzystać interesujące dla młodych ludzi działania, które następnie dokumentowałyśmy (zdjęcia znajdują się na stronie PG nr 18 w Białymstoku (www.gim18.bialystok.pl w zakładce „Biblioteka/Aktualności”). 

  1. Wystawa „Na pograniczu kultur” 
    Pierwszym krokiem do wprowadzenia społeczności Publicznego Gimnazjum nr 18 w Białymstoku w tematykę różnorodności regionu, było przygotowanie wystawy, w której złożenie zaangażowali się nauczyciele naszej szkoły (w tym ksiądz prawosławny). Serwetki ręcznie robione, kilimy, haftowane przez babcie poduszki, samowary, do tego menora, mezuza, piękna ikona, podświetlana czerwonym światełkiem – to do obejrzenia. Również do obejrzenia były zdjęcia odnoszące się do architektury, rękodzieła, religii, wierzeń, strojów ludowych oraz potraw. A do przeczytania: Koran, Tora, książki o Cyganach, Żydach, wydania czasopism prawosławnych i wzory różnych alfabetów: romskiego, hebrajskiego, litewskiego, ukraińskiego. Nad wystawą „czuwały” dwie postacie - manekiny: dziewczyny w ludowym, białoruskim stroju oraz chłopca z jarmułką na głowie – symbolem kultury żydowskiej. Nauczyciele przychodzili na wystawę razem z klasami i wtedy miałyśmy możliwość opowiedzenia młodym ludziom o niezwykłości Podlasia i jego wielonarodowościowym charakterze, dzięki któremu w pokoju żyją obok siebie katolicy, prawosławni i muzułmanie. Nie obyło się bez pytań o „babę” z Orli i wierze w lecznicze gusła, które są ciągle żywe w naszym regionie (byłyśmy przygotowane).

  2. Spotkanie z Panią Anną Łaciną - pisarką książek młodzieżowych. 21.10.2016r.
    Spotkanie z pisarką, która w swoich tekstach łączy elementy różnych kultur i uczy czytelników tolerancji, mogło okazać się dla wszystkich zebranych niezwykłym przeżyciem. I tak też się stało. Młodzież przekonała się, że słuchanie o książkach promujących idee otwartości na innych ludzi i zwierzęta potrafi tak zaabsorbować uwagę, że właściwe nie wiadomo kiedy przyszedł czas na rozstanie z autorką. Pani Anna w sposób niezwykle ciekawy przedstawiła zebranej młodzieży proces tworzenia powieści, rozdawała autografy i robiła pamiątkowe zdjęcia. Chętni mogli także kupić Jej książki. Dzieci zobaczyły nie tylko człowieka z pasją, lubiącego to, co robi, ale i ciepłą osobę, pełną poczucia humoru, która bez skrępowania odpowiadała na różne dziwne pytania, np. dotyczące ulubionego stroju garderoby. Nas uczniowie bardzo zaangażowali się w organizację spotkania, ponieważ musieli także zaopiekować się uczniami z innych szkół, którzy chcieli poznać Panią Anię: z Białegostoku: z PG nr 1, PG nr 14, PG nr 15, PG nr 16, PG nr 20, ZSN św. św. Cyryla i Metodego, a także z Płonki Kościelnej, Poświętnego, Jaświłł. Pani Ani nasza wystawa biblioteczna „Na pograniczu kultur” spodobała się tak bardzo, że poprosiła o jej zdjęcia. 

  3. Wirtualna wycieczka „Kalejdoskop kultur Podlasia”.
    24.10.2016r. W związku z niesprzyjającą aurą i chorobami uczniów musiałyśmy zweryfikować plany odnośnie wycieczki plenerowej. Okazało się jednak, że propozycja wirtualnego zwiedzania Białegostoku i okolic oraz poszukiwanie ciekawostek związanych z mniejszościami wyznaniowymi i narodowymi zainteresowała uczniów. Mieli za zadanie dotrzeć do białostockich cerkwi (zobacz.cerkiew.pl), historii Żydów białostockich (www.szlak.uwb.edu.pl/historia.html;www.muzeum.bialystok.pl), Tatarów (www.atrakcjepodlasie.pl; www.kruszyniany.pl), poznać mniejszości narodowe (np. http://porteuropa.eu/bialorus/stosunki-polsko-bialoruskie/5098-mniejszosc-bialoruska-w-polsce). Uczniowie strona po stronie przekonywali się, że nasz region przypomina puzzle: różne elementy ostatecznie składają się w jedną, ciekawą całość. Zahaczyli także o historię Białegostoku, dzięki czemu mogli zrozumieć, jak bardzo miasto się zmieniło w stosunku do czasów przed II wojną światową, kiedy np. mieszkało w nim ok. 80 tysięcy Żydów, którzy modlili się w 100 synagogach, bóżnicach i domach modlitw.

  4. Szkolny etap konkursu pod hasłem „Czy znasz twórczość…”.
    25.10.2016r. Konkurs czytelniczy dotyczący wiedzy o treści książek p. Anny Łaciny spotkał się z zainteresowaniem dziewcząt. Uczestniczki musiały się uporać z pytaniami z „Kradzionych róż” i „Czynnika miłości”, w sumie przeanalizowały 40 zagadnień. Naszą szkołę w kolejnym etapie konkursu wiedzy o powieściach p. Anny Łaciny, tym razem o zasięgu wojewódzkim, będą reprezentować trzy uczennice, natomiast w plastycznym - jedna. Konkurs – czytelniczo - plastyczny „Czy znasz twórczość…” został przeprowadzony w ramach siódmej edycji projektu czytelniczego pt. „Podlaskie spotkania z pisarzami”.

  5. Warsztaty robienia hummusu.
    26.10.16r. W związku z realizowaniem projektu „Kalejdoskop kultur Podlasia” postanowiliśmy zorganizować w naszej bibliotece warsztaty przygotowania potrawy charakterystycznej dla którejś z religii, występującej w naszym regionie. Padło na hummus (przyznają się do niego i muzułmanie, i żydzi) . Trudu zapoznania uczniów klas I z tajemnicą przygotowania tej pasty podjęła się jedna z nauczycielek. Uczestnicy warsztatu najpierw sami zrobili hummus, spróbowali go (każda grupa wybrała inny dodatek), a następnie poczęstowali uczniów i nauczycieli naszej szkoły. Przepis na hummus można znaleźć na stronie naszego gimnazjum.

  6. Smakołyki „z pogranicza kultur”.
    27.10.2016r. Tego dnia uczniowie PG nr 18 mogli spróbować różnych potraw, które występują w naszym regionie i mają związek z różnorodnością narodowości, zamieszkujących Podlasie. Na stole, przygotowanym w bibliotece, nie zabrakło chleba razowego ze smalcem domowej roboty i ogórkami kiszonymi, babki i placków ziemniaczanych, kwasu chlebowego, macy, mrowiska, hummusu, chałki drożdżowej. Młodzież była zaskoczona naszymi propozycjami kulinarnymi; okazało się, że niektóre dzieci nigdy nie jadły chleba ze smalcem, a mrowiska nie tylko nie widziały, ale także nie wiedziały, jak je jeść.

  7. Konkurs plastyczny „Na pograniczu kultur”.
    28.10.2016r.” Ten konkurs spotkał się z dużym zainteresowaniem uczniów naszej szkoły. Uczestnicy mieli za zadanie narysowanie ołówkami, wylosowanych wcześniej, symboli kultur i wyznań współistniejących na Podlasiu. Młodzież szkicowała matrioszki, menory, macewy, krzyże, a nawet…kartacze. Zadania, jakie zostały postawione przed uczniami, również poszerzyły ich horyzonty myślowe, dotyczące różnorodności regionu. Wywołały zdziwienie, zainteresowanie, a na pewno utrwaliły przekonanie, że wielorakość nie przeszkadza we współistnieniu różnych kultur, a wręcz przeciwnie – przenika się i wzbogaca.

  8. Warsztaty pisania ikon.
    3.11.2016r. W organizację warsztatów pisania ikon zaangażował się ksiądz prawosławny, uczący w naszym gimnazjum i to on wskazał na p. Jana Grigoruka jako na osobę, która w ciekawy i mądry sposób przybliży uczniom tę tematykę. Pan Jan Grigoruk. jest konserwatorem ikon, pracownikiem Muzeum Ikon w Supraślu. Spotkanie zaczął od wyjaśnienia młodzieży, dlaczego ikony się pisze. Odpowiedź brzmi: tworzą wyobrażenie historii świętej tak samo jak Pismo Święte. Różnica polega na tym, że Biblia wykorzystuje słowo, a ikona – kolor i linie. W czasie spotkania młodzież mogła dowiedzieć się, czym są ikony i jakimi zasadami kierują się osoby je piszące. Okazało się, że wyobrażenie świętych, sceny z ich życia, sceny biblijne lub liturgiczno-symboliczne od wieków powstają w taki sam sposób i przy użyciu takich samych, naturalnych, substancji, które człowiek może znaleźć w przyrodzie. Uczniowie poznali także symbolikę kolorów umieszczanych na ikonach, gestów świętych postaci, znaków. Wszystkie te informacje przekonały młodych ludzi, że ikona jest pośrednikiem między światem duchowym i ludzkim, a jej niezmienność zapewnia człowiekowi poczucie bezpieczeństwa we współczesnym świecie. Ponadto przekonali się, że ma ona swoją wartość duchową bez względu na to, jakiego kto jest wyznania: także katolicy mogą modlić się do ikon. Ze względów organizacyjnych spotkanie – zamiast w październiku – odbyło się w listopadzie.

  9. „Kalejdoskop kultur Podlasia”– współpraca z nauczycielami. Z wielką radością zauważyłyśmy, że pomysł przybliżenia młodzieży małej Ojczyzny spotkał się z poparciem nauczycieli. Tak bardzo się ta idea spodobała, że postanowili włączyć się w realizację naszego projektu. Nie tylko przyprowadzali uczniów na wystawę „Na pograniczu kultur” i zachęcali do udziału w akcjach przez nas zaplanowanych, ale sami zaproponowali uczniom różne ciekawe działania: wycieczkę do Zwierek, wystawę pt. „Nekropolie Białegostoku” (ekspozycja w holu głównym szkoły) oraz wyprawę do Muzeum Historycznego (zamiast w październiku odbyła się w listopadzie ze względów organizacyjnych).

Zespół Szkół w Sokołach

W bibliotece Zespołu Szkół w Sokołach książka to dopiero początek... 

Do rozpoczęcia projektów: 

  • Od 3. roku bez książki ani kroku - po raz pierwszy do biblioteki zaproszono dzieci z punktu przedszkolnego, które razem z rodzicami mogą wypożyczać książki do domu, aby tam czytali im najbliżsi.  
  • Czytające zerówki - kolejny już raz dzieci z zerówek rozpoczęły cotygodniowe zajęcia w bibliotece, podczas których do końca maja będą słuchać głośnego czytania bibliotekarzy, gimnazjalistów lub zaproszonych gości. Poza tym zerówkowicze wypożyczają samodzielnie książki do domu, aby tam również czytali im najbliżsi.  Dodatkową atrakcją w październiku w punkcie przedszkolnym i zerówkach jest organizowany przez bibliotekę szkolną Dzień Książkowego Misia. Tegoroczny zrealizowano na podstawie pozycji Paulette Bourgeois Franklin zaprasza misia. 
  • Czytam sobie... Pierwsze czytanki   - pierwszoklasiści zaczynają naukę czytania, dlatego dla nich w ofercie biblioteki znalazły się zajęcia oparte na bogato ilustrowanych seriach z dużymi literami. Na zdjęciu uczniowie z poznanymi seriami - szczęśliwi, bo odnoszą pierwsze sukcesy w samodzielnym czytaniu. Oprócz tego w październiku zwrócono uwagę dzieci na rolę pisarza i ilustratora w oparciu o pozycję O chłopcu, który wpadł do książki Petera Carnavasa. 
  • Wszyscy to czytają!- III-IV; V-VI; I-III gimnazjum - spotkania mają na celu pokazanie uczniom, że literatura ma wiele barw i każdy musi znaleźć tę odpowiednią dla siebie. Aby to ułatwić wprowadzono ciekawe opisy półek na regałach z wolnym dostępem, np. zamiast literatura obyczajowa – zabawne opowieści o rówieśnikach. Dodatkowo przygotowywane będą sukcesywnie wystawy pokazujące nowości z danego gatunku literackiego. W październiku w szkole podstawowej najwięcej czasu poświęcono literaturze przyrodniczej w związku ze szkolnymi eliminacjami Regionalnego Konkursu Pamięci Simony Kossak Moja przygoda ze zwierzątkiem, domowym lub leśnym. Efektem tego jest dziesięć prac literacko-plastycznych z klas IV - VI, które zostaną wysłane do Radia Białystok. W gimnazjum październik przebiegał pod znakiem nowości. 

Do poznania historii książki na podstawie pozycji Książka, przecinek i kropka... Natalii Usenko  kl. II-IV 

W 2016 roku duży nacisk położono na poznanie historii książki. Wybór okazał się trafny, ponieważ zajęcia spotkały się z wielkim zainteresowaniem ze strony uczniów. Czytano fragmenty wyżej wymienionej książki z podziałem na trzy okresy: od książki mówionej do zwojów papirusowych (uczniowie odczytywali przygotowywane przez nauczyciela hieroglify - skorzystano z propozycji hieroglifów zamieszczonej na końcu książki Knister - Tajemnica piramidy, czyli Lili na tropie mumii), książka rękopiśmienna na pergaminie i papierze (uczniowie wykonywali swoje inicjały) oraz od książki drukowanej Gutenberga do elektronicznej (uczniowie szukali szczegółów w drukarni Gutenberga - Świerszczyk  8/2008 s. 12-13 oraz poznali strony z fragmentami książek do posłuchania np.: www.calapolskaczytadzieciom.pl/dla-dzieci  oraz do czytania np.: www.komiksydladzieci.pl

Do poznania drogi książki od pisarza do czytelnika kl. II-IV 

Zajęcia w klasach II przeprowadzono z wykorzystaniem plansz z czasopisma Nauczycielka Przedszkola, a w klasach III-IV pokazano prezentację multimedialną ze strony: www.rybnik.pl/bsip/Droga.pps. Okazało się, że nie wszyscy zdawali sobie sprawę, jaką drogę pokonuje książka, zanim trafi do rąk czytelnika. 

Do Szkolnego Konkursu Czytelniczego: 

  • Moje lekturyw klasach I-VI na zeszyt lektur, 
  • Wkręceni w czytaniew klasach I-III gimnazjum na prezentację multimedialną; 

W październiku reklamowano konkurs - regulamin ukazał się na stronie biblioteki w zakładce Ogłoszenia oraz w pierwszym numerze gazetki szkolnej. 

Do szkolnych eliminacji konkursów wojewódzkich: 

  • Na wiersz/fraszkę Biblioteka to jest dobre miejsce dla człowieka- wysłano dwa wiersze. 
  • Czytelniczego Czy znasz twórczość...- dwie dziewczynki z piątej klasy przeszły do eliminacji wojewódzkich. 

Do oceny serii ze zbiorów biblioteki szkolnej: 

W czytelni znajdują się gazetki, na których umieszczone są okładki książek. Młodsi uczniowie głosują przyczepiając uśmiechnięte buźki, starsi w sposób tradycyjny - wrzucając głos do oznaczonego pudełka. Taka forma propagowania literatury bardzo spodobała się wszystkim czytelnikom, bo mogą w końcu wyrazić swoje zadowolenie po przeczytaniu książki w sposób nie wymagający nakładu pracy. Wyniki opublikowane zostaną w ostatnim numerze gazetki szkolnej.

Październik 2016 roku w Bibliotece Zespołu Szkół w Sokołach upłynął więc pracowicie. Książka stała się początkiem wielu ciekawych zdarzeń. Część z nich nie zakończyła się wraz z końcem świątecznego miesiąca, ale trwa i inspiruje uczniów do czytania.  

Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących z Oddziałami Integracyjnymi im. Stanisława Staszica w Białymstoku

Spotkania z ciekawymi ludźmi:

  • Cenzura - spotkanie z panem Pawłem Kaliszem z Instytutu Pamięci Narodowej
    Od niedzieli 25 września obchodziliśmy Tydzień Zakazanych Książek. W międzynarodowym święcie przypominamy o znaczeniu wolności słowa i problemie cenzury. Inicjatywa ta miała swój początek w kampanii społecznej w USA. Jej celem było zwrócenie uwagi opinii publicznej na działanie cenzury, potrzebę wolności czytania i tworzenia literatury oraz problem prześladowania ludzi za to, że czytają lub piszą książki. Z tej okazji 6 października 2016 r. gościliśmy pana Pawła Kalisza z Instytutu Pamięci Narodowej, który przybliżył nam problem cenzury w Polsce w okresie powojennym.
    http://www.zstio.net.pl/new1/index.php/pl/biblioteka-szkolna/wydarzenia/1593-cenzura.html

  • Spotkanie z Robertem Pankiem - Wielokulturowy świat widziany oczami Roberta Panka
    11 października 2016 r. w podróż po wielokulturowym świecie zabrał nas podróżnik, muzyk i poeta Robert Panek. Opowiadał o relacjach międzyludzkich z przedstawicielami innych kultur. Swoje opowieści przeplatał prezentacją zdjęć, które wykonał w trakcie wojaży. A zdjęcia były bardzo interesujące ponieważ Robert Panek ma na swoim koncie zaliczone podróże do ponad czterdziestu krajów. W trakcie spotkania zachęcał młodzież do nauki języków obcych, gdyż ułatwi im to poznanie świata i otwarcie się na inne kultury przez co będziemy bardziej tolerancyjni.
    W spotkaniu uczestniczyli: dyrektor szkoły Mariusz Pęza uczniowie klasy IID uczniowie klasy IIA uczniowie klasy IIIE uczniowie klasy IVF nauczyciele: Dorota Sobolewska, Katarzyna Mazurek-Łajewska, Agnieszka Bartnicka-Roszko, Kamila Szerszenowicz, Bożena Maciejczuk, Grzegorz Jarmocewicz (specjalista).
    http://www.zstio.net.pl/new1/index.php/pl/biblioteka-szkolna/wydarzenia/1595-panek.html
  • Spotkanie autorskie z Michałem Książkiem.
    17 października 2016 r. grupa uczniów klasy IIA uczestniczyła w autorskim spotkaniu z panem Michałem Książkiem w ramach Podlaskich Spotkań z Pisarzami. Michał Książek (ur. 1978 r.) pochodzi z Oraczewa koło Sieradza. Jest ornitologiem, poetą, reportażystą, kulturoznawcą, a także przewodnikiem syberyjskim. Za reportaż Droga 816 nominowany do Nagrody Literackiej Prezydenta Miasta Białegostoku im. Wiesława Kazaneckiego za najlepszą książkę 2015. Poeta niezwykle skromny, stworzył wspaniałą, ciepłą atmosferę, a rozmową zainteresował nie tylko miłośników literatury. Na koniec był czas na indywidualne rozmowy, autografy i pamiątkowe zdjęcie.http://www.zstio.net.pl/new1/index.php/pl/biblioteka-szkolna/wydarzenia/1599-spotkanie-autorskie-z-michaem-ksiazkiem.html

 Wystawy

Podsumowanie konkursów w MMBS

  • Plakat promujący twórczość Michała Książkaw ramach projektu "Podlaskie spotkania z pisarzami"
    Najciekawsze prace promujące twórczość pisarza wykonały: - Karolina Nikonowicz (klasa IE), - Kryspina Sosnowska (klasa IIIB), - Magdalena Skrouba (klasa IIE).

  • Wiersz o tematyce jesiennej - konkurs poetycki
    Piękno jesieni w swoim wierszu ukazał Hubert Jankowski (klasa IIG). A oto fragment:
    "Ciepło odpuszcza, chłód następuje,
    Lato żegnamy, przyroda mu dziękuje.
    Dama Jesienna, pędzlem naturę maluje, 
    Zieleń się rozpływa, brąz i złoto następuje. 
    Znajdź kasztana idąc rano do szkoły, 
    Bądź szczęśliwy, do życia gotowy..."
    Po takim wstępie jesienny dzień będzie pogodny.

  • Z książką mi do twarzy - konkurs fotograficzny
    Najciekawsze, stylizowane zdjęcia wykonały: - Karolina Nikonowicz (klasa IE), - Paulina Karczewska (klasa IE).

  • Najlepszy czytelnik października 2016
    Największą ilość książek wypożyczyła Jolanta Kowaluk (klasa IIH).
    http://www.zstio.net.pl/new1/index.php/pl/biblioteka-szkolna/wydarzenia/1611-podsumowanie-konkursow.html

Akcje

  • Poczęstuj się cukierkiem i zainspiruj książką - akcja promująca czytelnictwo
    http://www.zstio.net.pl/new1/index.php/pl/biblioteka-szkolna/wydarzenia/1610-cukierki.html
  • Wspólne czytanie uskrzydla. - Literacki Klub Dyskusyjny
    27 października 2016 r. w bibliotece szkolnej odbyło się pierwsze z cyklu spotkań Literackiego Klubu Dyskusyjnego. Młodzież z klasy II H rozmawiała m.in. o tym, jakie cechy powinna mieć dobra książka. Uczniowie zwrócili uwagę na zaskakujące zakończenie, wartką akcję, głębię psychologiczną, współczesny język i tematykę oscylującą wokół ważnych problemów. Następnie prezentowali swoje ulubione książki i polecali je rówieśnikom. Na zakończenie panie: Bożena Maciejczuk i Katarzyna Mazurek-Łajewska (współorganizatorki) zaprezentowały najpopularniejszych autorów oraz ich dzieła. Każdy miał możliwość zapoznać się z księgozbiorem i wybrać coś dla siebie. Spotkanie prowadziła pani Kamila Luiza Antoniuk (pomysłodawca przedsięwzięcia).
    http://www.zstio.net.pl/new1/index.php/pl/biblioteka-szkolna/wydarzenia/1603-literacki-klub-dyskusyjny.html
  • "Włącz książkę, włącz czytanie"
    W dniach 24 – 28 października na przerwach uczniowie słuchali książki Lee Childa "61 godzin".
  • Bob Dylan w naszej bibliotece.
    W dniach od 18 do 21 października na przerwach nasi uczniowie mogli posłuchać utworów tegorocznego literackiego noblisty.
  • Podaruj lekturę bibliotece szkolnej
    W ramach akcji księgozbiór biblioteki powiększył się o 10 książek.

Wszystkie działania biblioteki są również prezentowane na portalach: Facebook, Biblioteki szkolne online.