Sprawozdania z obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych 2017

Hasło obchodów: Książka nas łączy 

Zespół Szkół w Siemiatyczach

1. Quiz „Co to za książka?”

Pomysł

„Książka nas łączy”, hasło tegorocznego Miesiąca Bibliotek Szkolnych, podkreśla, że książki zbliżają ludzi, są tematem rozmów, powodem do spotkań, wymiany poglądów i zażartych dyskusji. Wykorzystaliśmy wieloznaczność słowa „łączy” występującego w tegorocznym haśle w quizie „Co to za książka?”. Spotkaliśmy się w czytelni, w „realu”, podczas wspólnej zabawy i „łączyliśmy się z książkami” poprzez Internet. Sam pomysł na wydarzenie pojawił się bardzo spontanicznie, a wywołał go obraz uczniów „buszujących w książkach” zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Czyli: od skojarzenia – do wydarzenia.

Relacja

Quiz został przeprowadzony w pierwszym tygodniu miesiąca podczas trzech długich przerw (3,4 i 5 października 2017 r.). Polegał na odgadnięciu „zaszyfrowanych” tytułów książek oraz podaniu ich autorów. Podczas rozwiązywania testu można było korzystać z Internetu. Każdego dnia uczniowie musieli odszyfrować 10 nowych tytułów w czasie nie dłuższym niż 10 minut. Zawsze były to dzieła klasyków, pozycje ważne dla światowej lub polskiej literatury. Budowa zaszyfrowanego tytułu zgodna była z oryginałem, a sam tytuł zawierał co najmniej jedno prawdziwe słowo (np. „Czarodziejska dolina” = „Czarodziejska góra” Thomas Mann). Kto zdecydował się na wzięcie udziału we wszystkich częściach konkursu, miał oczywiście większe szanse na zwycięstwo. Każdy uczestnik codziennie otrzymywał drobny upominek.

Ogółem w zabawie wzięło udział 16 uczniów LO z klas pierwszych, drugich i trzecich. O wygranej zadecydowały: wiedza literacka, wytrwałość, umiejętność wyszukiwania informacji w Internecie oraz... szczęście, niezbędne podczas wszelkich gier.

Uczestnicy quizu wykazali się dużą wiedzą oraz umiejętnościami i chyba dobrze się bawili, ale zwycięzca może być tylko jeden. Najwięcej tytułów prawidłowo „odszyfrowała” Aleksandra Kasperuk z klasy IIIC i to ona wywalczyła nagrodę książkową, która została wręczona podczas akademii z okazji Dnia Komisji Edukacji Narodowej.

Inspiracja

Quiz zainspirował organizatorów do przeprowadzenia lekcji w bibliotece. Powstał scenariusz, który można dowolnie modyfikować zgodnie z własnymi potrzebami i pomysłami. Scenariusz opublikowano w Bibservisie Bibliotek Szkolnych Podlasia - http://bp.bialystok.edu.pl/?q=node/523 .

2. Spotkanie autorskie z Jarosławem Prusińskim

We wtorek 24 października 2017 r. kolejny raz „połączyła nas książka”. Gościliśmy tego dnia w bibliotece Zespołu Szkół w Siemiatyczach Jarosława Prusińskiego, autora literatury fantastycznej (trylogia „Szary Mag”, zbiory opowiadań „Vortex” i „Niedopowiedziane”) oraz powieści historycznej („Zapomniani bogowie. Słowiańska opowieść”). Spotkanie zorganizowali nauczyciele bibliotekarze, a udział w nim wzięły klasy pierwsze (IB, IC, IBS) wraz z nauczycielami oraz przedstawiciele Gimnazjum nr 2 w Siemiatyczach i Szkoły Podstawowej w Dziadkowicach.

Okazało się, że wielką pasją naszego gościa jest historia, szczególnie ta dawna, mało udokumentowana. Chcąc dobrze odtworzyć w powieści „Zapomniani bogowie” realia życia Słowian mieszkających na terenie dzisiejszej Polski, Jarosław Prusiński nie ograniczył się do najpopularniejszych źródeł informacji. Badając dokumenty historyczne, zwracał uwagę na różne wersje zdarzeń, a także na mało znane zwyczaje Lechitów, np. ich niechęć do jedzenia ryb. Ta i inne historyczne ciekawostki mogły z pewnością zainteresować słuchaczy. Obecnie Jarosław Prusiński pracuje nad powieścią związaną z cywilizacją Sumerów, a jej główną bohaterką będzie bogini Isztar. Słuchaczy musiała zaintrygować informacja o tym, że choć nasz gość nie jest fanem literatury fantasy, to napisał trylogię fantastyczną, której bohaterem jest Szary Mag. Jak to określił sam pisarz, ta historia po prostu go „wybrała” i był zmuszony ją opowiedzieć. Miłośnicy gatunku mogą się z tego powodu tylko cieszyć.

Młodzież biorąca udział w spotkaniu była ciekawa, jak długo piszę się książkę i czy trudno ją wydać, które z utworów są pisarzowi najbliższe, skąd czerpie on inspirację do swoich tekstów, co czytał jako nastolatek i co czyta obecnie, kiedy zaczął pisać oraz czy planuje kontynuację „Zapomnianych bogów”. Nie starczyło czasu na wyczerpujące odpowiedzi na wszystkie pytania, ale po zakończeniu spotkania był jeszcze czas na krótkie indywidualne rozmowy z pisarzem, wspólne zdjęcie i zakup książki z autografem.

3. Gazetka „Książka nas łączy”

W drugim tygodniu października nauczyciele bibliotekarze przygotowali, wspólnie z uczniami, gazetkę „Książka nas łączy”. Chętne do zabawy klasy miały okazję wykazać się pomysłowością i umiejętnością współdziałania. Zadaniem uczniów było wykonanie zdjęcia obrazującego motto tegorocznego święta bibliotek szkolnych. Efekt pracy to gazetka w bibliotece- można ją oglądać do końca października. Wybrane zdjęcia zostały również zamieszczone na szkolnym facebooku.

Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących z Oddziałami Integracyjnymi im. S. Staszica w Białymstoku

    Książka nas łączy - gazetka ścienna

    Ulotki promujące czytelnictwo

    • Młodzież z profilu technik organizacji reklamy wyszukiwała w zasobach Internetu argumentów, dlaczego warto czytać i tworzyła ulotki promujące czytelnictwo.

    Konkurs literacki - TYDZIEŃ GROZY i TYDZIEŃ FANTASY.

    • Uczniowie naszej szkoły wykazali się niezwykłą kreatywnością i pomysłowością tworząc autorskie opowiadania grozy i opowiadania fantasy. Przenieśli nas w tajemniczy świat wampirów, zjaw, i mrocznych postaci. Najciekawsze opowiadania napisali: Nieciecki Karol "Carrie is back", Brańska Klaudia "Zabójcza miłość", Karolina Nikonowicz "Ona".

     Spotkanie autorskie z Zygmuntem Miłoszewskim

    • Uczniowie naszej szkoły mieli niecodzienną okazję uczestniczyć w autorskim spotkaniu z Zygmuntem Miłoszewskim,  autorem thrillerów i kryminałów w ramach Podlaskich Spotkań z Pisarzami.

    8 Listopada - Dzień Zdrowego Żywienia

    • Polecamy książki zakupione w ramach NPRC.

    Malowane kawą

    • Odrobina kawy i spora wyobraźnia może zdziałać cuda. Nasi uczniowie udowodnili to serią prac.

    Od pergaminu do E - Biblii 

    • Młodzież naszej szkoły miała niecodzienną okazję zobaczenia licznych wydań Pisma Świętego, w tym pergaminowych zwojów, kilkusetletnich egzemplarzy wydanych drukiem, unikatowego egzemplarza Biblii w 66 językach, po najnowsze wydania cyfrowe. Każdy ze zwiedzających mógł zapoznać się z historią kanonu ksiąg świętych judaizmu i chrześcijaństwa, odkryć niezwykłą wartość Biblii jako dzieła literatury starożytnej. Dziękujemy Książnicy Podlaskiej im. Ł. Górnickiego za zaproszenie.

     Tydzień romansu

    • Kolejna odsłona projektu w ramach NPRC „Tydzień z..”! Uczniowie naszej szkoły tym razem przenieśli nas w świat niewinnych spojrzeń, pierwszych pocałunków, niekiedy też w świat intryg, romansów, zdrad, tajemnic...

     Wiersze z odzysku

    • W dzisiejszych czasach ciężko jest zainteresować młodych ludzi poezją. Nam się udało zachęcić młodzież do kreatywnej dekonstrukcji, gdyż utwory, które powstały są wzięte z innych tekstów. Składają się zaledwie z kilku słów, zakreślonych w tekście. Oczywiście, nie róbcie tego na książkach z biblioteki

    Story Cubes ? rzuć kośćmi, stwórz opowieść!

    • Uczniowie brali udział w projekcie Story Cubes rzuć kośćmi, stwórz opowieść!?. To niezwykle wciągająca i rozwijająca wyobraźnię gra w symbole, na podstawie których tworzymy autorskie opowieści.
    • Opowiem wam pewną historię - zaczął niewinnie jeden z uczniów. Po chwili usłyszeliśmy dźwięk rzucanych na szklany stół kości. Każda z nich otwierała portal do nowego, innego świata, do świata opowieści, magii, symboli... zaczęliśmy opowiadać historie...

    Literackie kalambury

    • Zaprosiłyśmy czytelników do zabawy Literackie kalambury w ramach projektu. Na początku rozmawialiśmy o przeczytanych książkach, wzajemnie je sobie polecając. Następnie młodzież miała za zadanie przedstawić za pomocą szkicu wylosowany tytuł książki. Na szczęście udało się odgadnąć wszystkie tytuły i przy okazji wspaniale się bawiąc.

    Czytanie uskrzydla

    • Młodzież polecała książki z księgozbioru biblioteki szkolnej. Czytała fragment i fotografowała się na tle skrzydeł.

    Konkurs plastyczny – plakat promujący twórczość Zygmunta Miłoszewskiego

    • Literatura Zygmunta Miłoszewskiego cieszy się dużą popularnością, stąd też i zainteresowanie konkursem plastycznym. Wyłoniliśmy laureatów etapu szkolnego. Najciekawszą pracę wykonała Kryspina Sosnowska z klasy 4B. Oprócz Kryspiny w etapie międzyszkolnym reprezentować nas będą Michał Frejlich z klasy 4B, Magdalena Skrouba z klasy 3E oraz Karolina Nikonowicz z klasy 2E.

    Tydzień przygody

    • Kolejny twórczy czas już za nami, projekt realizowany w ramach NPRC „Tydzień z ...”!
      Niezwykłe zbiegi okoliczności, niesamowite miejsca, odważni bohaterowie – w taki świat, poprzez swoje opowiadania, przenieśli nas uczniowie.

    Jak się uczyć, żeby się (nie) nauczyć !

    • Robienie notatek i uczenie się nie musi być już nudne. Przekonali się o tym uczniowie naszej szkoły, którzy tworzyli interaktywne książki – lapbooki oraz przygotowywali gry dydaktyczne.
    • Lapbook – w wolnym tłumaczeniu oznacza książkę pisaną na kolanach, którą uczniowie tworzą jako pomoc naukową. Techniki i metody tworzenia „interaktywnych” książek są dowolne, najważniejsze jest jednak to, aby były kolorowe.
    • Uczniowie tworzyli lapbooki oraz gry dydaktyczne, których myślą przewodnią było oświecenie, korzystali przy tym z licznych pomocy i książek dostępnych w bibliotece szkolnej.

    Na kawce u Staszica

    • Za oknem deszczowo i szaro, a w bibliotece unosi się delikatny zapach kawy i herbaty. To najlepszy czas, żeby zaszyć się w zacisznym miejscu z książką. W takiej atmosferze uczennice czytały fragmenty książek i zachęcały do sięgnięcia po literaturę.

    Szkoła Podstawowa nr 43 im. Simony Kossak w Białymstoku

    Październik 2017 r. jako Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych upływał pod hasłem „Książka łączy”. Wspólnie uznaliśmy, że lekturami, które łączą ludzi, są niewątpliwie, wydane w książkowej wersji, radiowe gawędy pani profesor Simony Kossak – patronki naszej szkoły. Każdemu tygodniowi października została przypisana inna pora roku – zgodnie z układem opowieści w zbiorze pt. „Dlaczego w trawie piszczy?”, zaś Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych zyskał w naszej szkole podtytuł „Cztery pory roku wg Pani Simony Kossak”. Postanowiliśmy ideę „Książka łączy” wykorzystać do propagowania szacunku do przyrody wśród uczniów, ich rodziców i nauczycieli. Tę myśl Pani Profesor Simona Kossak pozostawiła w swoich książkach, których poznawanie rozwija wśród ludzi troskę o „braci mniejszych”.

    Na tablicy przed szkolną czytelnią przez cały październik pojawiały się cytaty z książek Pani Profesor, odnoszące się do każdej z pór roku. Dzięki temu uczniowie „Wiosną” poznali m.in. zwyczaje motyli, żab i dowiedzieli się, że nie można zabierać z lasu czy parku małych zwierząt lub ptaków. Plansza pt. „Lato” informowała m.in. o bocianach i jeżach oraz zawierała apel pani Simony, by nie zamykać psów w samochodach od maja do października (uważała to za zbrodnię). „Jesienią” dzieci mogły poczytać m.in. o zapobiegliwości wiewiórek, a dzięki planszy pt. „Zima” zapamiętać, że sól zabija ptaki. Wystawki stanowiły w każdym tygodniu października swoiste podsumowanie działań, które podejmowaliśmy w ramach projektu Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek ,,Książka łączy – Cztery pory roku według Pani Simony Kossak”.

    WIOSNA(2 - 6.10.2017r.)

    • Warsztaty origami

    Uczniowie po zapoznaniu się z wystawą pt. „Dlaczego w trawie piszczy” pt. „Wiosna” i fragmentami gawęd Pani Profesor, opowiadającymi o zwyczajach zwierząt o tej porze roku, mogli w czytelni wziąć udział w warsztatach origami. Przy dźwiękach gawędy o motylach, udostępnianej z płyty CD, dzieci mogły robić motyle z papieru. Do prac plastycznych używano tylko makulatury, aby zachować ideę ochrony środowiska, tak bliską naszej Patronce. Działaniom dzieci towarzyszyła muzyka A. Vivaldiego pt. „Wiosna”.

    W tym tygodniu rozpoczęliśmy przygotowania do kolejnych działań czytelniczych: służyliśmy pomocą uczniom klas I – VII w doborze odpowiednich tekstów p. Simony Kossak do publicznej prezentacji: dla klas I – III do czytania, dla IV – VII – do recytowania.

    LATO ( 9 - 13.10.2017r.)

    Motywem przewodnim tej pory roku było latanie. Nauczycieli i uczniów powitała przed czytelnią wystawa pt. „Lato”, dotycząca różnych ciekawostek z życia zwierząt i ptaków (zwłaszcza bocianów), a złożona z cytatów gawęd p. Simony Kossak. Tym razem jednak znalazł się na planszy również apel o to, by nie zostawiać latem psów w zamkniętych samochodach. Pani Profesor uważała to za zbrodnię i ważne było, aby Jej głos dotarł do naszych uczniów, a przez nich do rodziców i innych dorosłych.

    • Lekcje wychowawcze o patronie

    Ze względu na to, że w naszej szkole w każdej sali znajduje się rzutnik i ekran, uczniowie mogli wykorzystać na godzinach wychowawczych podczas tygodni ,,Lato” i ,,Jesień” aplikację przygotowaną przez bibliotekę szkolną: https://padlet.com/maryja1/hw1233bnoic5. Na padlecie znalazły się filmy, na których pani profesor sama wygłasza swoje gawędy z tomu „Dlaczego w trawie piszczy?” oraz zadania dotyczące znajomości życia i twórczości patronki naszej szkoły.

    Warsztaty origami płaskiego Dzieci mogły następnie wziąć w czytelni udział w warsztatach origami płaskiego i z przygotowanych kółek skonstruować bociany.

    • Memy o lataniu

    W tym czasie inna grupa na szkolnych komputerach przygotowywała memy o lataniu. Było to twórcze działanie poprzedzone wysłuchaniem gawędy autorstwa profesor Simony Kossak ,,Nauka latania". Tekst zainspirował uczniów do przygotowania memów o szybowaniu w przestrzeni, wolności - także tej, którą daje nieskrępowana wyobraźnia. Wykazali się pomysłowością i poczuciem humoru. Wszystkim tym działaniom towarzyszyła muzyka A. Vivaldiego „Lato”.

    Mnóstwo dobrej zabawy, sprowokowanej mądrymi opowieściami Pani Profesor połączyło dzieci z różnych klas, dzięki czemu coraz chętniej zaglądały do czytelni, gotowe na kolejne działania.

    • Skype Project - International School Library Month

    Nie ograniczyliśmy się do łączenia tylko uczniów naszej szkoły. Postanowiliśmy połączyć się dzięki książkom i szkolnej bibliotece z rówieśnikami z Portugalii. Wzięliśmy udział w Skype Project - International School Library Month, organizowanym przez ISLM. Dzięki temu połączyliśmy się z dziećmi ze szkoły w Chaves, której patronem jest Nadir Afonso (szkoła w chodzi w skład Agrupamento de Escolas Dr. Júlio Martins). W projekcie biorą udział czytelnicy naszej biblioteki z klas czwartych. Są to uczniowie na poziomie początkującym nauki języka, więc starannie przemyśleliśmy to działanie. Podczas dwóch wirtualnych spotkań między nauczycielami obu szkół (SP im. Simony Kossak – Dorota Jabłońska i Danuta Danilewicz; SP im. Nadira Afonso - Sameiro Costa i Ana Cristina Naya) zdefiniowano tematy konwersacji i zarządzanie czasem każdej grupy uczniów. Dzieci z obu krajów zostały solidnie przygotowane do pierwszego spotkania przez nauczycieli języka angielskiego. Techniczną część przedsięwzięcia pomogła zorganizować nauczycielom bibliotekarzom pani Emilia Bielawska, nauczycielka języka angielskiego. Podczas wirtualnego spotkania dzieci naprzemiennie mówiły o sobie, swoich szkołach, miastach i krajach. Opowiadały sobie o patronach swoich szkół (nasi uczniowie dowiedzieli się, że Nadir Afonso – to znany portugalski malarz, a sami wyjaśnili, kim jest Simona Kossak). Drugim tematem były ulubione książki. Często te same tytuły padały po obu stronach internetowych kamerek, co wywoływało ogromną radość. Te krótkie spotkania i rozmowy o książkach połączyły dzieci z rożnych krajów, więc postanowiliśmy - my i nauczyciele z Portugalii - kontynuować je przez cały rok szkolny.

    JESIEŃ (15-27.10.2017 r.)

    Jesień w naszej szkole trwała najdłużej. Treść gawęd z książki „Dlaczego w trawie piszczy” odnosiła się do sposobu gromadzenia przez zwierzęta i ptaki żywności na długie zimowe dni. Tym razem uczniowie pomogli w przygotowaniu wystawy z cytatami gawęd Pani Profesor i pokolorowali rysunki wiewiórkami, którym towarzyszyła opowieść pt. „Apetyt na orzechy”. Później mogły składać z kasztanów różne figury zwierząt, a także, bardziej zaawansowani komputerowo, przygotowali prezentacje multimedialne pt. Co jedzą zwierzęta”.

    • Prezentacje multimedialne

    Uczniowie klas czwartych (IV C, D, E) przygotowali prezentacje multimedialne w szkolnym CIM na temat sposobu żywienia sie leśnych zwierząt. Dzieci wyszukiwały w Internecie informacje o menu lisów, żubrów, dzików, jeleni czy saren. Poszerzały w ten sposób swoją umiejętność pozyskiwania i selekcjonowania informacji. Prezentacje cieszyły się dużym zainteresowaniem osób, odwiedzających czytelnię. Dzięki temu zadaniu uczniowie zrozumieli, jak wielkie znaczenie ma dbałość o przyrodę, dzięki której zwierzęta mogą znaleźć właściwy pokarm, wykarmić młode i przetrwać, ciesząc kolejne pokolenia ludzi.

    Nauce poprzez zabawę towarzyszyła muzyka A. Vivaldiego pt. „Jesień”.

    • Spotkanie z edukatorem leśnym

    19 października 2017 roku w naszej szkole odbyło się spotkanie z edukatorem leśnym panem Wojciechem Rudnikiem na temat ,,Kto mieszka w lesie?". Uczniowie klas I c, II a, III a, III b, III e i III f wysłuchali pięknych opowieści o zwierzętach leśnych i pracy leśnika. Gość zachęcił zebranych do systematycznego i prawidłowego dokarmiania ptaków zimą. Dzieci „zapaliły” się do pomysłu i postanowiły zrobić kule tłuszczowe z ziarnami do ptasich stołówek.

    • Wystawa zwierząt

    Przez ostatnie dwa tygodnie października uczniowie naszej szkoły mogli w czytelni obejrzeć wystawę zwierzątek z plasteliny, papieru, masy solnej, kasztanów. Ekspozycja pt. „Kto mieszka w lesie?” nawiązywała do wcześniejszego spotkania z edukatorem leśnym, a także do faktu, że koniec października upływał w naszej bibliotece pod znakiem pomocy zwierzętom przed zimą i w czasie tej srogiej pory roku. Eksponaty przygotowali przede wszystkim uczniowie klas I – III, ale kasztanowe zwierzaki były dziełem uczniów klas IV. Te działania plastyczne bardzo podobały się uczniom, ponieważ uczyły wyobraźni przestrzennej i rozwijały manualnie. Zwiedzaniu wystawy towarzyszył utwór A. Vivaldiego pt. „Jesień”. Spotkanie z fotografem

    19 października 2017 roku uczniowie klas szóstych oraz klasy Vc spotkali się z panią dr Anną Worowską – biologiem, pracownikiem Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku i fotografikiem, członkiem rzeczywistym Związku Polskich Artystów Fotografików i Fotoklubu RP.

    Autorka wielu wystaw, nagrodzona i wyróżniona w licznych konkursach fotograficznych opowiadała dzieciom o swoich niezwykłych przygodach z fotografowaniem przyrody. Wspominała swoje pobyty w Dziedzince u profesor Simony Kossak i pana Lecha Wilczka. Uczniowie mieli okazję pooglądać zdjęcia z kilku albumów autorstwa pani Anny Worowskiej m.in.: : „Brzoza” (2008), , „Sen drewna i jawa życia” (2010), „Rytm Drzew” (2014), „Podlaskie krainy” (2014). Szkolna biblioteka wzbogaciła się o album ,,Brzoza” (z przemiłą dedykacją) darowany przez autorkę.

    • Spotkanie z ucznia LO z Łomży

    Nawiązaliśmy współpracę z LO z Łomży im. Wojciecha Kossaka i dzięki temu młodzież z klas siódmych i piątych naszej szkoły mogła posłuchać fascynującej opowieści o rodzie Kossaków. Zaprezentowały ją doskonale przygotowane łomżyńskie licealistki. Opowiedziały o Juliuszu, Wojciechu i Jerzym Kossakach (wspominając również o Magdalenie Samozwaniec i Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej). Zarówno prezentacje multimedialne, opracowane przez dziewczęta, jak i ich pogadanki wzbudziły niekłamane zainteresowanie słuchaczy i chęć do sięgnięcia po gawędy Pani Profesor Kossak.

    • Konkurs pięknego czytania w klasach I – III pamięci Simony Kossak

    20 X maluchy poznały fragmenty twórczości Pani Siminy Kossak, ucząc się je ładnie czytać. Niektóre dzieci wzbudziły powszechny zachwyt słuchaczy swoim zaangażowaniem i zrozumieniem poruszanych treści w gawędach pt. „Dlaczego w trawie piszczy?”.

    • Konkurs recytatorski pamięci Simony Kossak IV – VII

    23 X starsi uczniowie spotkali się na konkursowym recytowaniu wierszy o przyrodzie, któremu patronowała p. Simona Kossak. Młodzież prezentowała przeróżne teksty, ale łączył je duch patrzenia na przyrodę w sposób wrażliwy i bliski dzieciom.

    • Dbamy o ptaki – kule tłuszczu na podwórku

    24 X kl. III f wraz z wychowawcą – po spotkaniu z edukatorem leśnym i po obejrzeniu w czytelni wystawki „Kto mieszka w lesie?” – przygotowały kule tłuszczu i umieściły na drzewach przy naszej szkole. Idea dbania o zwierzaki zimą, tak bliska Pani Profesor, zaczęła zatem nabierać realnych kształtów.

    Zwłaszcza że również starsi uczniowie po kilku tygodniach poznawania gawęd p. Simony Kossak z tomu „Dlaczego w trawie piszczy?”, już wiedzieli, jak trudną porą roku dla zwierzaków jest zima. Młodzież nie mogła pomóc wszystkim stworzeniom, ale postanowiła – tak jak młodsi - skupić się na ptakach.

    Pismo w sprawie karmników 26 X Zarząd Samorządu Uczniowskiego SP 43 postanowił poprosić Pana Dyrektora, by na terenie przyszkolnym postawić karmnik dla ptaków. Uczennice zebrały się w szkolnej czytelni i w CIM powstało podanie, przekonujące, jak ważne jest dokarmianie ptaków zimą. Następnie uczennice zaniosły pismo do Pana Dyrektora, który ucieszył się z inicjatywy uczennic i obiecał przemyśleć ich prośbę. Wspólne czytanie gawęd p. Simony Kossak

    27 X zaprosiliśmy osoby znaczące w naszym środowisku do wspólnego czytania gawęd Pani Profesor, która chciała byśmy wszyscy starali się lepiej poznać i zrozumieć przyrodę. Uznaliśmy, że ładnym sposobem kontynuowania jej misji będzie, gdy ważne, dorosłe osoby przeczytają uczniom naszej szkoły fragmenty gawęd p. Simony Kossak. Goście (Przewodniczący Rady Rodziców SP nr 43, proboszcz parafii katolickiej p.w. św. Jadwigi Królowej w Białymstoku, proboszcz parafii prawosławnej Zmartwychwstania Pańskiego, nauczyciel PS nr 77 im. S. Kossak, dyrektor ZSO nr 9, kierownicy Filii nr 7 i 8 Książnicy Podlaskiej, kierownik Klubu Aktywnego Seniora Klanzy, komendant i dwoje policjantów Komisariatu Policji III, dyrektor Zakładu Karnego, dyrektorzy PS nr 39 i PS nr 50) podkreślali, że uważają to spotkanie za inicjatywę integrującą społeczność naszego osiedla.

    ZIMA (30 – 31.10.2017r.)

    Dzieci mogły w czytelni wysłuchać gawęd prof. S. Kossak w towarzystwie muzyki A. Vivaldiego „Zima”. Poznanie jesiennych gawęd spowodowało, że uczniowie postanowili podjąć działania, mające na celu pomoc ptakom mieszkającym na osiedlu przy ich szkole. 26.10.2017 r. Zarząd SU napisał podanie w sprawie karmnika dla ptaków, a Pan Dyrektor SP nr 43 nie tylko zgodził się ustawić karmnik, ale także w celu pomocy zimowej ptakom nawiązał współpracę z Departamentem Gospodarki Komunalnej UM w Białymstoku. W ten sposób idea dbałości o przyrodę – zawarta w gawędach p. prof. Simony Kossak – połączyła i młodzież, i dorosłych. 

    Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Świętego Jana Pawła II w Łapach

    Wszystkie nasze działania w tegorocznych obchodach MMBS były związane z książką i hasłem przewodnim: "Łączy nas książka". Głównym celem jaki nam towarzyszył była promocja nowych, kolorowych i ciekawych książek zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, który w tym roku realizujemy. Drugim naszym celem jest poprawa czytelnictwa i wyrobienie wśród uczniów nawyku sięgania po książkę w różnych sytuacjach.

    Zaproponowałam w tym roku uczniom 3 konkursy:

    • "Mistrzowie czytania", w którym klasy współzawodniczą ze sobą, by przeczytać jak najwięcej książek, a tym samym zdobyć puchar dyrektora szkoły.
    • Drugi konkurs dotyczył wiedzy o patronie szkoły i był zorganizowany z okazji rocznicy nadania imienia Jana Pawła II naszej szkole.
    • Trzeci konkurs pt: "Bohaterowie naszych lektur" zorganizowałam wspólnie z nauczycielami języka polskiego dla klas VI i VII, w którym uczestnicy wykazywali się dużą wiedzą o bohaterach z dotąd przeczytanych lektur szkolnych, pisząc test.

    Bardzo ciekawym zadaniem okazał się program pt: " Czytające klasy - czytać można wszędzie". Zadanie to przewidziane jest dla klas 0 – VII i ich wychowawców. Zadanie trwa do końca listopada i polega na tym, że klasy czytają na wycieczkach, w sklepie zoologicznym, w różnych miejscach szkoły i poza nią, przy zabawie. Dokumentują to zdjęciami, które zamieszczam na stronie internetowej biblioteki szkolnej.

    Wielką promocją książki okazał się program pt: " Wychowanie przez czytanie" ( w naszej wersji). Przewidziany był dla klas IV – VII. Organizowałam klasom i wychowawcom godziny wychowawcze w bibliotece. Zachęcałam wtedy do odwiedzania strony biblioteki

    szkolnej, do korzystania z półki z Bookcrossingiem (utworzonej jak co roku), by promować jak najczęstszy kontakt z książką. Zapoznawałam z całą filozofią bookcrossingu. Zachęcałam do kontaktu z książką pokazując dzieciom prezentację multimedialną o nietypowych i niezwykłych książkach. Czytaliśmy książkę z wybranym problemem wychowawczym z zestawu pt: "Bajki bez barier" Joanny i Aleksandry Chmielewskich i omawialiśmy poruszone w nich zdarzenia, wyciągaliśmy wspólnie wnioski.

    Przypomniałam dzieciom o Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa, który nadal trwa w naszej szkole i prezentowałam nowe książki zakupione w ramach tego programu. Na zakończenie tych spotkań robiliśmy pamiątkowe zdjęcia. W między czasie realizowałyśmy inne działania promujące książki i czytelnictwo, tj: cykliczne "Czytanie na dywanie" dzieciom w świetlicy szkolnej oraz "Zabawy w teatr", z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai do promowania czytelnictwa wśród uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych i specjalnych. Promowałam także książki na co dzień poprzez kolorowe wystawy, które bardzo przyciągały wzrok i wszystkie odwiedzające bibliotekę dzieci kierowały pierwsze kroki w stronę wystawionych w danym kolorze książek. Zorganizowałyśmy głosowanie wśród uczniów pt:" Uczniowska Lista Przebojów Książkowych", gdzie przez tydzień dzieci głosowały na tytuły książek podanych na liście. Zwycięzcą okazała się seria książek Star Wars, II miejsce zajęła seria "Nela mała reporterka"

    W swoich działaniach starałam się dotrzeć do jak największej liczby odbiorców z różnorodnością pomysłów i uważam, że te działania okazały się bardzo trafione. Promocja książek i czytania daje pocieszające efekty w naszej szkole. Myślę, że właśnie dzięki tym działaniom da się zauważyć wzrost odwiedzin w bibliotece i znaczny wzrost czytelnictwa w naszej szkole, ponieważ w porównywalnym okresie z ubiegłego roku i przy takiej samej liczbie dzieci, w tym roku szkolnym przeczytano o ponad 200 książek więcej. Bardzo się z tego cieszę.