Sprawozdania z obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych 2018

Hasło obchodów "Książka to przyszłość"

 

 

Szkoła Podstawowa nr 2 im. M. Kopernika w Łapach 

Rok 2018 jest rokiem szczególnym – obchodzimy setną rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości. Z tego powodu wszystkie działania realizowane podczas Miesiąca Bibliotek Szkolnych zostały zaplanowane tak, żeby były związane z historią naszego kraju. Od pierwszego tygodnia społeczność szkolna miała poznawać przeszłość, dążyć do jej zrozumienia i polubienia. Zaplanowane działania pokazały, że książka jest nierozerwalnie połączona z naszą przeszłością, teraźniejszością i przyszłością. Oto wybrane działania:

  • Akcja „Pani z biblioteki poleca…”
    Została zapoczątkowana akcja „Pani z biblioteki poleca… ”. Całoroczna akcja szkolna polega na tym, że po ukazaniu się w szkole plakatu z polecanymi przez nauczyciela biblioteki książkami, wychowawca klasy wypożycza pozycję przeznaczoną dla danej klasy i odczytuje jej fragmenty podczas godzin wychowawczych. W tym miesiącu do akcji zostały wybrane książki historyczne:
    • Klasa 1 - W. Widłak: „O smoku wawelskim”
    • Klasa 2 – J. Papuzińska: „Asiunia”
    • Klasa 3 – M. Rusinek: „Zaklęcie na W” oraz P. Beręsewicz: „Czy wojna jest dla dziewczyn”
    • Klasa 4 – W. Przyborowski: „Szwedzi w Warszawie”
    • Klasa 5 – W. Kozłowski: „Przylecą jak ptaki na wiosnę”
    • Klasa 6 – W. Zawada: „Leśna szkoła strzelca Kaktusa”
    • Klasa 7 – C. Leżeński: „Jarek i Marek bronią Warszawy”
    • Klasa 8 – A. Fiedler: „Dywizjon 303”
  • Konkurs „Znajdź byka”
    Uczniowie klas ósmych zmierzyli się z nietypowym konkursem – ich zadaniem było znalezienie wszystkich błędów w przygotowanym tekście. Do konkursu został wybrany fragment V Księgi „Pana Tadeusza”. Głównym celem konkursu było zainteresowanie dziełem Adama Mickiewicza oraz pokazanie uczniom, jak trudno znaleźć błędy w pisanym tekście. Laureatka konkursu znalazła 10/12 błędów.

  • Projekt „Wychowanie przez czytanie”
    12 października zostały przeprowadzone pierwsze zajęcia z programu ""Wychowanie przez czytanie - z dzieckiem w świat wartości"", organizowanego przez Fundację ""ABC XXI - Cała Polska czyta dzieciom"". Uczestnikami programu są uczniowie klasy 6 a. Celem programu jest wspieranie rozwoju moralnego młodzieży oraz promocja czytelnictwa i wartościowej literatury. Na podstawie tekstów z książki „Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach” uczniowie poznają takie wartości moralne, jak: odwaga, przyjaźń, wolność. Program jest w trakcie realizacji.

  • Wystawa „Nie tylko Dywizjon 303 czyli o II Wojnie Światowej słów kilka”
    Na szkolnym korytarzu pojawiła się wystawa związana z głównym tematem obchodów MMBS. Główny trzon ekspozycji stanowiły książki – popularnonaukowe i beletrystyczne. Osobna część wystawy została poświęcona sylwetce Witolda Candera. Kim jest Witold Cander? Jak się niedawno okazało, mieszkaniec pobliskiego Uhowa był bohaterem II Wojny Światowej, służył w Dywizjonie 301. Podczas wakacji daleka krewna lotnika zdobyła dokumenty potwierdzające jego udział w podniebnych walkach. Witold Cander stał się sensacją naszego miasteczka i zdominował szkolną wystawę. Bardzo dziękuję spadkobiercom pamięci W. Candera za możliwość wykorzystania kopii dokumentów pochodzących z archiwum RAF-u oraz Muzeum Władysława Sikorskiego.

  • Zajęcia czytelnicze w klasach trzecich na podstawie książki „Asiunia” Joanny Papuzińskiej
    Uczniowie klas trzecich wzięli udział w zajęciach czytelniczych na podstawie książki „Asiunia”. Podczas zajęć dzieci obejrzały animowany film „Niezwyciężeni” o II Wojnie Światowej zrealizowany przez IPN. Poznały również wojenną historię dziewczynki. Zafascynowane patrzyły na walizkę z czasów wojny, która przeleżała na strychu do naszych czasów, a teraz posłużyła jako rekwizyt do zajęć. Dzieci bardzo zainteresowała historia i postanowiły przeczytać omawianą książkę.

  • Zajęcia czytelnicze z książką „W kraju Polan”
    Uczniowie klas pierwszych uczestniczyli w zajęciach czytelniczych z książką „W kraju Polan” Wojciecha Widłaka. Książka została wydana przez Wydawnictwo Egmont.

Źródło, zdjęcia: http://sp2lapy.superszkolna.pl/cms/46388/mmbs 

Szkoła Podstawowa nr 43 im. Simony Kossak w Białymstoku

Tegoroczny Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych obchodzimy pod hasłem: ,,Książka to przyszłość”. Wydawać by się mogło, że rozwój technologii ograniczy do minimum rolę książki w życiu człowieka. Na szczęście, mimo zaawansowanych rozwiązań technologicznych – dostępnych ludziom - książka nadal odgrywa rolę przewodnika po świecie różne rozwiązania techniczne powodują, że ma szansę oddziaływać na coraz większą grupę odbiorów. Bez względu na formę, w jakiej dotrze do czytelników, nadal pozostaje inspiracją i źródłem odpowiedzi na pytania dotyczące prawdy o nich samych, świecie i przyrodzie. W związku z tym, że książka oddziałuje i będzie oddziaływać na różne obszary życia człowieka, podzieliliśmy obchody MMBS na trzy bloki tematyczne:

  1. Książka to przyszłość – spotkanie z techniką i technologią
  2. Wystawa: ,,Książka to przyszłość – z przeszłością…”
  3. Zajęcia biblioteczne z wykorzystaniem wystawy, w zależności od grupy  wiekowej:
    • Od glinianej tabliczki do e-papieru
    • Cyfrowa, multimedialna, konwergencyjna – książka 2.0
    • Blogi, vlogi, fanfiki – czytelnicy czytelnikom
  4. Zajęcia w czytelni – ICM:
    • Tworzymy ,,chmury tagów”
    • Tworzymy ,,cyfrowe” zakładki do książek
    • Tworzymy ,,czytelnicze memy”
  5. Szkolny etap konkursu na prezentację multimedialną ,,Biblioteka – dom przeszłości i przyszłości”
  6. Włącz audioBUKA – słuchanie podczas przerw audiobooków dostępnych w szkolnej bibliotece.
  7. Książka to przyszłość – spotkanie z człowiekiem
  8. Udział w projekcie :Podlaskie spotkania z pisarzami
  • Organizacja spotkania z Agnieszką Frączek w SP 43
  • Udział w spotkaniach z Barbarą Mikulską i Wojciechem Letkim w innych białostockich szkołach
  • Udział w konkursach czytelniczych i plastycznych: ,,Czy znasz twórczość…?
  1. Udział w International School Library Month Skype Project 2018:
  • Spotkania na Skype chętnych uczniów klas IV – V z uczniami z Primary IB School at Jakarta z Indonezji
  • Spotkania na Skype chętnych uczniów klas VI – VI z uczniami z Primary school Trnovec z Chorwacji
  • Spotkania na Skype chętnych uczniów klas VII – VIII z uczniami z Agrupamento de Escolas Dr. Júlio Martins w Portugalii
  1. Udział w International School Library Month Bookmark Exchange Project 2018:
    • Wymiana zakładek ,,matematycznych” ze szkołami: Tehničkaj školy Požega w Chorwacji, Agrupamento de Escolas Afonso de Paiva z Portugalii,
    • Wymiana zakładek ,,malarskich” ze szkołą St James Senior Girls’ Schools w Wielkiej Brytanii
  2. ,,Czytamy po angielsku” – zajęcia języka angielskiego w wypożyczalni – lektura książek w języku angielskim
  3. Szkolny etap konkursu na wiersz ,,Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka”
  4. Szkolny etap konkursu fotograficznego ,,Z książką MI do twarzy”
  5. Zajęcia w czytelni:
    • Tworzymy zakładki do książek techniką origami
    • Tworzymy zakładki do książek ze wstążek
    • Tworzymy malarskie zakładki do książek

III. Książka to przyszłość – spotkanie z przyrodą

  1. Wystawka książek o tematyce ekologicznej: ,,Książka – droga do przyszłości… na czystej Ziemi”
  2. Spotkanie z Simoną Kossak - Dni Patrona 2018:
    • Włącz audioBUKA – słuchanie podczas przerw gawęd patronki szkoły Simony Kossak.
    • Czytanie fragmentów książek Simony Kossak na lekcjach języka polskiego w klasach I – VIII oraz w wypożyczalni i świetlicy szkolnej.
    • Lekcje wychowawcze poświęcone Simonie Kossak i jej twórczości na podstawie materiałów przygotowanych przez nauczycieli bibliotekarzy (padlet) – kl. IV.
    • Przyroda słowem malowana – malowanie obrazów do fragmentów tekstów z książek Simony Kossak- uczniowie klas IV- VIII.
  3. Konkurs ,,Szkolny Mistrz Pięknego Czytania” dla klas VI – VIII - czytamy gawędy Simony Kossak.
  4. Obchody MMBS rozpoczęły się akcją ,,Czytaj na zdrowie” i zakończyły imprezą ,,Słodkiego, miłego... czytania.

Źródło, zdjęcia:  https://sp43bialystok.edupage.org/text2/? 


Szkoła Podstawowa nr 16 im. T. Kościuszki w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1 w Białymstoku

Październik - Miesiąc Bibliotek Szkolnych, obfitował w naszej szkole w wiele ciekawych wydarzeń. Jest nam niezmiernie miło, iż uczniowie z ochotą włączyli się w organizowane przez nas atrakcje.

Obchody MBS rozpoczęłyśmy od włączenia się do konkursu organizowanego przez Empik pt.: "Tysiąc powodów, by czytać". Niezwłocznie ogłosiłyśmy konkurs na plakat zachęcający do czytania. Do rywalizacji stanęły dziewczęta klas IV-VI. Każda grupa stworzyła wyjątkowy plakat, w którym wymieniała zalety wynikające z czytania książek. Komisja konkursowa wybrała plakat, który swą feerią barw przyciągał oko. Reprezentował on naszą szkołę podczas głosowania na stronie Empiku. Konkurs "Tysiąc powodów, by czytać" wywołał duże zamieszanie wśród uczniów, gdyż każdy chciał głosować na szkołę i zachęcał też rodziców i znajomych do głosowania.

"Książka to najlepszy przyjaciel człowieka..." - wypowiadając te słowa Cyceron nie przypuszczał, że sentencja ta po wielu wiekach będzie wciąż aktualna. Dlatego w pełni się z nim zgadzając, ogłosiłyśmy całoroczną akcję ""Podaruj książkę bibliotece szkolnej"". Albowiem książki są jak kufer, muszą być często otwierane. Uczniowie, którzy posiadają w domu przeczytaną książkę i chcą podzielić się nią z koleżankami i kolegami, aby i oni mogli doznać niezapomnianych wrażeń, są zachęcani do podarowania lektury do biblioteki szkolnej. Uczniowie, kochający książki i czytanie doceniają nowe książki i niezwłocznie je "połykają". Wierni czytelnicy biblioteki szkolnej stanęli na wysokości zadania i gdy została ogłoszona kolejna akcja, skierowana do miłośników książek, - "Zaadoptuj półkę z książkami" błyskawicznie odpowiedzieli na apel. Z radością informujemy, iż nasze książki nie czują się już samotne i opuszczone w zimne, jesienne dni. Opiekunowie każdej półeczki pilnują na niej porządku, zachęcają innych do czytania, a także sami je wypożyczają.

Nie każdy zna drogę do biblioteki, smutne, ale prawdziwe. W myśl powiedzenia "po nitce do kłębka" postanowiłyśmy doprowadzić do nas uczniów, którzy nieczęsto tu zaglądają, za pomocą sentencji o czytaniu, książkach i bibliotekach. Przy głównym wejściu, na schodach, korytarzu przy szatniach i bibliotece rozwiesiłyśmy kilkanaście sentencji. I czekałyśmy na odzew ze strony uczniów. Na szczęście nie musiałyśmy długo czekać. Najbardziej uczniom podobała się sentencja zapraszająca ich do biblioteki. Wchodząc, głośno komentowali: "Widziałeś? Czytałeś? Wejdź gościu". Oczywiście chodziło o słowa Jana Wiktora: " Biblioteka to przybytek na ścieżaj otwarty, zapraszający każdego w progi. Wejdź gościu i stań się przyjacielem". Dodatkowo, aby zaakcentować znaczenie wywieszonych sentencji ogłosiłyśmy mini konkurs dotyczący odnalezienia i dokończenia danej sentencji. Zagadki ukazywały się w każdy poniedziałek. Do konkursu ochoczo włączyły się też pierwszaki; oczywiście przy pomocy swych rodziców.

Akcja "Książka łączy pokolenia, czyli co czytali rodzice i dziadkowie, a co czytają nasi uczniowie" miała na celu pokazanie dzieciom, że czytanie książek jest przyjemnością, której oddają się zarówno dorośli, jak i dzieci. Chciałyśmy pokazać, że niektóre książki stojące na regałach są ponadczasowe, znane dziadkom, rodzicom i naszym uczniom. Dodatkową atrakcją tej akcji było to, że dzieci zachęcane przez nas, prosiły swoje mamy lub tatusiów, aby wspólnie wpisać ulubiony tytuł na odpowiednich kartkach. Jakie było ich zdziwienie, gdy rodzice pisali, że będąc w ich wieku lubili "Dzieci z Bullerbyn", "Anię z Zielonego Wzgórza", baśnie braci Grimm lub H. Ch. Andersena.

Natomiast stworzenie książkowego drzewka okazało się "strzałem w dziesiątkę". Na wiśniowym konarze uczniowie wieszali malutkie, kolorowe książeczki z wypisanym tytułem ulubionych książek, ostatnio przeczytanych czy też opracowywanych na lekcjach lektur. W akcję włączyli się nie tylko młodsi uczniowie, ale też i starsi. Z zapałem dekorowali kolorowymi książeczkami gałązki. A także spędzali czas na czytaniu zawieszonych "listków" przez swoich kolegów. "

Źródło, zdjęcia:  http://bibliotekasp16.blogspot.com/

Zespół Szkół Mechanicznych CKP Nr 2 im. Św. Józefa w Białymstoku 

Sposobów na uczczenie trwającego w tym roku Jubileuszu 100-lecia Odzyskania przez Polskę Niepodległości jest wiele. Czytanie polskich autorów, poznawanie historii, kultury i ciekawych miejsc w naszym kraju, działania na rzecz lokalnej społeczności. Każdy z nas może wybrać swój własny. W ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych 2018 zaproponowałam uczniom kilka działań, które miały na celu umożliwienie w sposób atrakcyjny poznawanie historii i kultury naszego kraju.

  • Szkolna gra terenowa "Wokół odzyskania niepodległości".

Czteroosobowe zespoły z klas pierwszych podjęły wyzwanie i wzięły udział w grze terenowej. Zadania były bardzo różnorodne, a uczestnicy musieli wykazać się umiejętnością współpracy oraz wiedzą na temat historii naszego kraju, ale nie tylko :).

Rzut piłką do kosza i uzupełnianie luk w tekście, quiz muzyczny "Jaka to pieśń patriotyczna?" (szybkość zgadywania mierzył robot udostępniony przez „Koło robotyki”), ułożenie z puzzli mapy II Rzeczypospolitej, dopasowanie fotografii "twórców polskiej niepodległości" do ich biogramów, to tylko niektóre z zadań, które czekały na uczestników zabawy.

W bibliotece rozwiązywaliśmy quiz na platformie Kahoot opracowany na podstawie edukacyjnej gry historycznej "Znam znak", a w internacie uczniowie musieli odszyfrować brakujące w tekście słowa. W warsztatach samochodowych zawodnicy, zanim przystąpili do uzupełniania historycznej osi czasu pod hasłem "Polska droga do niepodległości", musieli pokonać tor przeszkód zdalnie sterowanym samochodem (udostępniony przez Koło Młodego Konstruktora).

Przeprowadzenie gry poprzedziła praca z klasą II tm1, której uczniowie, z którymi wspólnie wymyślaliśmy zadania, sposób ich realizacji, opracowaliśmy materiały do jej realizacji, a w dniu gry uczniowie odpowiadali za prawidłowy przebieg gry i punktowanie zespołów.

W organizację gry włączyli się również nauczyciele Elżbieta Cieszkowska i Agnieszka Obolewicz oraz opiekunowie kół zainteresowań: Piotr Chilkiewicz i Wojciech Szoka. Dodatkowymi korzyściami poza zdobytą wiedzą historyczną, było poznanie szkoły przez uczniów klas pierwszych oraz zaprezentowanie działających w szkole kół zainteresowań.

  • Jak szybko i przyjemnie poznawać historię Polski?

Przez cały październik w szkolnej bibliotece oprócz stałego dostępu do bogatego księgozbioru, prezentowania wystaw zaproponowano w możliwość poszerzenia wiedzy na temat historii naszego kraju dzięki grze edukacyjnej "Znam znak". Przygotowana przez Instytut Pamięci Narodowej gra w ciekawy sposób zaznajamia lub przypomina o najważniejszych datach, symbolach i postaciach związanych z przeszłością Polski. Jednocześnie ćwiczymy pamięć, koncentrację i spostrzegawczość.

Aby zachęcić do gry i sprawdzić odrobinę wiedzę uczniów, przygotowałam quiz na platformie Kahoot, który oparto na wybranych znakach i datach z gry. Po zakończeniu quizu uczniowie poznawali zasady gry i rozgrywali między sobą pojedynki, sami decydując, jak długo będzie trwała ich zabawa.

  • Gra literacka „Misja: Ocal literackie Podlasie”

Bardzo aktywnie włączyłam się również w organizację miejskiej gry literackiej ""Misja: Ocalmy literackie Podlasie"". Grę opracowali nauczyciele bibliotekarze w ramach kursu organizowanego w 2016 roku i miała ona na celu zachęcenie do pogłębiania wiedzy o literaturze i twórcach pochodzących lub związanych z Podlasiem. Byłam jedną z autorek tej gry. Z pierwszego założenie była to gra do przeprowadzenia na terenie szkoły.

Współpracowałam przy dostosowaniu gry do przeprowadzenia wersji miejskiej. Pomagałam w opracowaniu trasy w mieście i dostosowaniu regulaminu, aktualizowałam treść wizytówek autorów, przygotowałam nowe logo. Zadbałam również o upominki dla uczestników gry (bilety do kina, filmy, audiobooki, drobne gadżety). 26 października wzięliśmy udział w tej grze."

Źródło, zdjęcia:

https://www.mechaniak.com.pl/biblioteka/zmagania-w-grze-terenowej-wokol-odzyskania-niepodleglosci

https://www.mechaniak.com.pl/biblioteka/jak-szybko-i-przyjemnie-poznawac-historie-polski

https://www.mechaniak.com.pl/biblioteka/poznajemy-lokalna-literature-i-jej-autorow

 

Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących z Oddziałami Integracyjnymi im. S. Staszica w Białymstoku

"Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych obchodzony była w naszej szkole pod hasłem Książka to przyszłość – Z sercem dla Niepodległej. W szczególny sposób chcieliśmy podkreślić 100. rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości.

Tradycyjnie obchody święta zaczęliśmy od wykonania gazetki ściennej.

Jesteśmy szkołą integracyjną. W naszej placówce pobiera naukę młodzież z różnymi dysfunkcjami. Stąd też pomysł na warsztaty „Życie w ciszy”. Zajęcia prowadziły panie Elżbieta Wesołowska i Elwira Pachwicewicz. Młodzież poznała alfabet języka migowego i próbowała migać swoje imię, a uczennice z klasy technik usług fryzjerskich poznały podstawowe zwroty przydatne
w komunikacji z osobą niedosłyszącą.

Wykorzystywaliśmy serwis Canva – darmowe oprogramowanie do tworzenia plakatów promujących czytelnictwo i bibliotekę ZSTiOzOI. Promowaliśmy czytelnictwo na FB ZSTiOzOI.

Zawodowcy uwiecznili swoje pracownie i książki o tematyce zawodowej na zdjęciach.Udział w projekcie Podlaskie Spotkania z Pisarzami. Za nami już szkolny etap konkursu czytelniczego „Czy znasz twórczość A. Kamińskiej?” i plastycznego „Plakat promujący twórczość A. Kamińskiej”. Mieliśmy niepowtarzalną okazję spotkać się, zamienić kilka zdań i uścisków z pisarką.

Dużo ostatnio mówi się o ekologii i segregacji odpadów. Często zastanawiamy się, co zrobić  z przeczytaną gazetą? Stare gazety doskonale nadają się do recyklingu, jednak wcale nie warto od razu ich wyrzucać. Nasza młodzież wykazała się kreatywnością i zabawiła się w projektantów odzieży. Powstały niepowtarzalne kreacje z biżuterią w biało-czerwonych barwach.

W czasie skontrum dokonaliśmy selekcji zbiorów. Wyłoniliśmy książki zaczytane, ale daliśmy im drugie życie.

Wystawki – jako forma promocji czytelnictwa.

Autografy – uczestniczymy w spotkaniach z ciekawymi ludźmi ze świata kultury, dlatego też zbiory naszych autografów ciągle się powiększają. Z okazji naszego święta zostały zaprezentowane czytelnikom.

Kalendarz dla Niepodległej – chcieliśmy uczcić tak ważną rocznicę, młodzież pod kierunkiem naszego specjalisty od fotografii i nauczyciela bibliotekarz wykonywała zdjęcia w plenerze do kalendarza.

Źródło: http://www.zstio.net.pl/new1/index.php/pl/biblioteka-szkolna/wydarzenia/rok-szkolny-20182019.html http://www.zstio.net.pl/new1/index.php/pl/biblioteka-szkolna/wydarzenia/rok-szkolny-20182019.html