Razem z setką nauczycieli, Fundacją Rozwoju Edukacji i Redakcją kwartalnika Języki obce w szkole świętowaliśmy 26 września 2022 Europejski Dzień Języków Obcych.
Pani profesor Elżbieta Gajek z Uniwersytetu Warszawskiego opowiedziała nam w swoim wykładzie o interakcjach inteligentnego ucznia z oprogramowaniem wskazując jak wielkim instrumentem ułatwiającym naukę jest wirtualna rzeczywistość. Nauczyciele języków obcych muszą zdawać sobie sprawę z zakresu możliwości dostępnych programów i używać ich wtedy, kiedy są potrzebne i adekwatne, bo sama rozmowa z zagranicznym botem, nie oznacza, że nauczymy się płynnie mówić w danym języku obcym.
Pan profesor Jacek Pyżalski z UAM w Poznaniu zachęcał w swoim wykładzie „Co mogą, a czego nie mogą technologie w edukacji” do rozsądnego i celowego stosowania technologii w nauczaniu, wskazując, że czasami mniej znaczy więcej.
Pani Klaudia Gajewska w wykładzie: Inteligentni wirtualni asystenci a rozwijanie kompetencji komunikacyjnej uczniów języków obcych, zrelacjonowała nam wyniki badań prowadzonych w ramach pracy doktorskiej. Wnioski nasuwają się same, wirtualni asystenci mogą wspomóc nauczyciela w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej ucznia, ale go nie zastąpią.
O możliwościach i ograniczeniach dostosowania materiałów dydaktycznych do potrzeb uczniów z SPE mówiła w swoim wystąpieniu pani Joanna Ksieniewicz. Uzyskaliśmy wiele praktycznych wskazówek, jak zindywidualizować nauczanie i zadbać o uczniów z SPE.
Po południu nauczyciele podczas warsztatów metodycznych wzbogacali z panią Aleksandrą Raźniak swą wiedzę i umiejętności poznając cyfrowe rozwiązania, które umożliwią im prowadzenie ciekawych i aktywizujących zajęć. Była też możliwość do wymiany doświadczeń i dyskusji nad proponowanymi pomysłami.
Pan Piotr Garczyński pokazywał nauczycielom, jak wykorzystywać aplikację CoSpaces i materiały dydaktyczne znajdujące się na platformie GI w Warszawie do nauki z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości.
Pani Dorota Kondrat zapewniała, że żadne technologie nie zastąpią nauczyciela w budowaniu kompetencji językowych ucznia, wskazując jednak na celowość użycia i podając przykłady zastosowania na lekcjach niektórych technologii.
Dziękujemy wszystkim za udział w konferencji i zapraszamy już za rok!