AKTUALNOŚCI

Sprawozdanie z realizacji NPRC 2.0 w Zespole Szkół nr 4 im. Ziemi Podlaskiej w Bielsku Podlaskim

W roku szkolnym 2022/2023 biblioteka szkolna otrzymała dofinansowanie z ,,Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”- Priorytet 3 w kwocie 15.000,00 zł  (3000,00 zł wkład własny). W ramach uczestnictwa w programie zakupiono do biblioteki szkolnej książki za kwotę 7500,00 zł – 292 woluminy oraz książki na nagrody książkowe w konkursach promujących czytelnictwo za kwotę 400,00 zł. Zakupiono również wyposażenie do biblioteki szkolnej za kwotę 7100,00 zł ( jeden laptop, jedno urządzenie wielofunkcyjne i 4 regały na książki).

Na stronie internetowej szkoły została podana do publicznej wiadomości informacja o udzielonym wsparciu finansowym zgodnie z zasadami uczestnictwa w  programie.

Nauczyciel bibliotekarz zebrała od uczniów i nauczycieli propozycje książek, które chcieliby aby zakupić do biblioteki szkolnej w ramach uczestnictwa w programie.

Nauczyciel bibliotekarz podjęła współpracę z Miejską Biblioteką Publiczną dotyczącą wymiany informacji na temat zakupu książek w ramach uczestnictwa w programie oraz wydarzeń promujących czytelnictwo organizowanych przez Miejską Bibliotekę Publiczną.

Sporządzone przez nauczyciela bibliotekarza zestawienie książek do zakupu zostało pozytywnie zaopiniowanie przez przedstawiciela samorządu uczniowskiego oraz przez przedstawiciela Rady Rodziców.

W ramach współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną w Bielsku Podlaskim uczniowie Zespołu Szkół nr 4 im. Ziemi Podlaskiej w Bielsku Podlaskim pod opieką nauczyciela bibliotekarza wzięli udział w akcji Narodowe Czytanie, m.in. czytając fragmenty powieści ,,Nad Niemnem”. Ponadto w ramach współpracy uczniowie uczestniczyli w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Bielsku Podlaskim w lekcji bibliotecznej dotyczącej epoki pozytywizmu oraz w spotkaniu autorskim z Wojciechem Koronkiewiczem.

W ramach uczestnictwa w programie została również podjęta współpraca z Biblioteką Pedagogiczną Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku. Nauczyciel bibliotekarz wymieniła doświadczenia związane z promowaniem czytelnictwa (także wydarzeń promujących czytelnictwo) w ramach sieci samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy oraz otrzymała pomoc w planowaniu zakupu literatury uwzględniającej potrzeby uczniów niepełnosprawnych w ramach uczestnictwa w programie. Nauczyciel bibliotekarz wzięła również udział w szkoleniach dotyczących uczestnictwa w programie organizowanych przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku.

W związku z uczestnictwem w programie w szkole zostały zorganizowane następujące wydarzenia promujące czytelnictwo:

  • w bibliotece szkolnej powstała gablota z nowościami wydawniczymi zakupionymi w ramach programu;
  • odbył się kiermasz pt. ,,Tania książka” (w bibliotece szkolnej można było kupić tanie, nowe książki z różnych dziedzin literatury);
  • odbył się konkurs z nagrodami książkowymi pt. ,,Co wiemy o dziełach Bolesława Prusa?” (uczniowie rozwiązywali pytania testowe z zakresu wiedzy o dziełach Bolesława Prusa);
  • odbył się konkurs z nagrodami książkowymi pt. ,,Najciekawszy podcast promujący czytelnictwo” (uczniowie mieli za zadanie nagranie najciekawszego podcastu zachęcającego do czytania);
  • odbył się konkurs z nagrodami książkowymi pt. ,,Najlepszy quiz o książce w programie TIK” (uczniowie tworzyli quizy w programie TIK o wybranej książce - zakupionej w programie NPRCZ 2.0.);
  • odbył się konkurs recytatorski pt. ,,Poeci Polscy”(uczniowie recytowali wiersze polskich poetów);
  • odbyły się lekcje biblioteczne związane z czytelnictwem pt.: ,,Tworzymy chmury tagów o książkach w programie TIK”, ,,Pokolenie Kolumbów-Krzysztof Kamil Baczyński” oraz ,,Bestsellery dla młodzieży metodą Jigsaw”;
  •  zorganizowano wystawki biblioteczne pt.: ,,Najpoczytniejsi autorzy kryminałów”, ,,Najlepsze książki fantasy dla młodzieży” oraz ,,Literatura wojenna”;

Informacje na temat wydarzeń związanych z uczestnictwem w programie znajdują się na szkolnej stronie internetowej i na facebooku szkolnym.

Na spotkaniu z rodzicami zostali oni poinformowani przez nauczyciela bibliotekarza o uczestnictwie szkoły w programie, korzyściach płynących z czytania na rozwój młodzieży oraz otrzymali materiały przygotowane przez nauczyciela bibliotekarza dotyczące programu oraz zalet czytania wpływających na rozwój młodzieży i sposobów promowania wśród nich czytelnictwa  zawartych w artykule pt. ,,Nastolatek z nosem w książkach”. Materiały rozdali rodzicom wychowawcy klas i potwierdzili podpisem ich wydanie. Rodzice części uczniów otrzymali  materiały przygotowane przez nauczyciela bibliotekarza za pośrednictwem dziennika elektronicznego e-librus. Ich wysłanie potwierdzili podpisami wychowawcy klas.

W ramach uczestnictwa w programie we wszystkich oddziałach szkolnych zostały zrealizowane następujące projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:

1.,,Czytamy o wybitnych Polakach” – realizowany przez wszystkie klasy I

Celem uczniów klas I było przeczytanie jak najpiękniej wybranego fragmentu z książki dotyczącego wybitnego Polaka/Polki spośród książek zakupionych w ramach uczestnictwa w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa. W każdej klasie zostało wybranych dwóch uczniów, którzy najpiękniej przeczytali fragmenty książek.

2.,,Książki w komiksie”- realizowany przez wszystkie klasy II

Celem uczniów było stworzenie komiksów w grupach przy użyciu narzędzia internetowego TIK obrazujących tytuły wybranych przez uczniów książek zakupionych  w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa. Efekty działań zostały zaprezentowane przez uczniów w klasach II. Nauczyciel bibliotekarz zebrała prace uczniów na nośniku elektronicznym.

3.,,Okres XX wieku w kolażu” – realizowany przez wszystkie klasy III

Po omówieniu techniki tworzenia kolażu na podstawie zebranych źródeł przez nauczyciela bibliotekarza – każda grupa z każdej klasy III wybrała  książkę o tematyce historycznej dotyczącej okresu XX wieku spośród książek zakupionych w ramach uczestnictwa w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa. Zadaniem uczniów było zaprezentowanie wydarzenia z książek na plakacie.

4.,,Popularni współcześni pisarze”- realizowany przez wszystkie klasy IV

Celem uczniów z klas IV było wybranie w grupach książek napisanych przez współczesnych pisarzy, zakupionych w ramach uczestnictwa w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa, które chcieliby zaprezentować na prezentacji wykonanej w programie komputerowym. Uczniowie otrzymali również życiorysy pisarzy wybranych książek w celu umieszczenia informacji o nich w prezentacjach. Po zakończeniu tworzenia prezentacji uczniowie mogli je zaprezentować w klasach IV, a nauczyciel bibliotekarz zebrała je na nośniku elektronicznym.

5.,,Tworzymy krzyżówki o książkach”- realizowany przez wszystkie klasy V

Uczniowie klas V mieli za zadanie wykonać w grupach po wybraniu książek zakupionych w ramach uczestnictwa w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa krzyżówek z jak największą ilością haseł dotyczących wybranych książek w programie komputerowym TIK. Nauczyciel bibliotekarz spośród stworzonych krzyżówek zapisanych w programie komputerowym wybrała krzyżówki z największą ilością haseł, które będą mogli rozwiązać uczniowie młodszych klas.

W związku z uczestnictwem w programie uczniom zostało umożliwione wypożyczenie książek na okres ferii zimowych oraz  na okres ferii  letnich.

Zgodnie z założeniami programu przy zakupie książek uwzględniono potrzeby uczniów niepełnosprawnych poprzez zakup książek o tematyce związanej z niepełnosprawnościami uczniów.

Nauczyciel bibliotekarz mgr Wioleta Korolczuk