W roku szkolnym 2022/2023 biblioteka szkolna otrzymała dofinansowanie z ,,Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”- Priorytet 3 w kwocie 15.000,00 zł (3000,00 zł wkład własny). W ramach uczestnictwa w programie zakupiono do biblioteki szkolnej książki za kwotę 7500,00 zł – 292 woluminy oraz książki na nagrody książkowe w konkursach promujących czytelnictwo za kwotę 400,00 zł. Zakupiono również wyposażenie do biblioteki szkolnej za kwotę 7100,00 zł ( jeden laptop, jedno urządzenie wielofunkcyjne i 4 regały na książki).
Na stronie internetowej szkoły została podana do publicznej wiadomości informacja o udzielonym wsparciu finansowym zgodnie z zasadami uczestnictwa w programie.
Nauczyciel bibliotekarz zebrała od uczniów i nauczycieli propozycje książek, które chcieliby aby zakupić do biblioteki szkolnej w ramach uczestnictwa w programie.
Nauczyciel bibliotekarz podjęła współpracę z Miejską Biblioteką Publiczną dotyczącą wymiany informacji na temat zakupu książek w ramach uczestnictwa w programie oraz wydarzeń promujących czytelnictwo organizowanych przez Miejską Bibliotekę Publiczną.
Sporządzone przez nauczyciela bibliotekarza zestawienie książek do zakupu zostało pozytywnie zaopiniowanie przez przedstawiciela samorządu uczniowskiego oraz przez przedstawiciela Rady Rodziców.
W ramach współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną w Bielsku Podlaskim uczniowie Zespołu Szkół nr 4 im. Ziemi Podlaskiej w Bielsku Podlaskim pod opieką nauczyciela bibliotekarza wzięli udział w akcji Narodowe Czytanie, m.in. czytając fragmenty powieści ,,Nad Niemnem”. Ponadto w ramach współpracy uczniowie uczestniczyli w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Bielsku Podlaskim w lekcji bibliotecznej dotyczącej epoki pozytywizmu oraz w spotkaniu autorskim z Wojciechem Koronkiewiczem.
W ramach uczestnictwa w programie została również podjęta współpraca z Biblioteką Pedagogiczną Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku. Nauczyciel bibliotekarz wymieniła doświadczenia związane z promowaniem czytelnictwa (także wydarzeń promujących czytelnictwo) w ramach sieci samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy oraz otrzymała pomoc w planowaniu zakupu literatury uwzględniającej potrzeby uczniów niepełnosprawnych w ramach uczestnictwa w programie. Nauczyciel bibliotekarz wzięła również udział w szkoleniach dotyczących uczestnictwa w programie organizowanych przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku.
W związku z uczestnictwem w programie w szkole zostały zorganizowane następujące wydarzenia promujące czytelnictwo:
Informacje na temat wydarzeń związanych z uczestnictwem w programie znajdują się na szkolnej stronie internetowej i na facebooku szkolnym.
Na spotkaniu z rodzicami zostali oni poinformowani przez nauczyciela bibliotekarza o uczestnictwie szkoły w programie, korzyściach płynących z czytania na rozwój młodzieży oraz otrzymali materiały przygotowane przez nauczyciela bibliotekarza dotyczące programu oraz zalet czytania wpływających na rozwój młodzieży i sposobów promowania wśród nich czytelnictwa zawartych w artykule pt. ,,Nastolatek z nosem w książkach”. Materiały rozdali rodzicom wychowawcy klas i potwierdzili podpisem ich wydanie. Rodzice części uczniów otrzymali materiały przygotowane przez nauczyciela bibliotekarza za pośrednictwem dziennika elektronicznego e-librus. Ich wysłanie potwierdzili podpisami wychowawcy klas.
W ramach uczestnictwa w programie we wszystkich oddziałach szkolnych zostały zrealizowane następujące projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:
1.,,Czytamy o wybitnych Polakach” – realizowany przez wszystkie klasy I
Celem uczniów klas I było przeczytanie jak najpiękniej wybranego fragmentu z książki dotyczącego wybitnego Polaka/Polki spośród książek zakupionych w ramach uczestnictwa w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa. W każdej klasie zostało wybranych dwóch uczniów, którzy najpiękniej przeczytali fragmenty książek.
2.,,Książki w komiksie”- realizowany przez wszystkie klasy II
Celem uczniów było stworzenie komiksów w grupach przy użyciu narzędzia internetowego TIK obrazujących tytuły wybranych przez uczniów książek zakupionych w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa. Efekty działań zostały zaprezentowane przez uczniów w klasach II. Nauczyciel bibliotekarz zebrała prace uczniów na nośniku elektronicznym.
3.,,Okres XX wieku w kolażu” – realizowany przez wszystkie klasy III
Po omówieniu techniki tworzenia kolażu na podstawie zebranych źródeł przez nauczyciela bibliotekarza – każda grupa z każdej klasy III wybrała książkę o tematyce historycznej dotyczącej okresu XX wieku spośród książek zakupionych w ramach uczestnictwa w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa. Zadaniem uczniów było zaprezentowanie wydarzenia z książek na plakacie.
4.,,Popularni współcześni pisarze”- realizowany przez wszystkie klasy IV
Celem uczniów z klas IV było wybranie w grupach książek napisanych przez współczesnych pisarzy, zakupionych w ramach uczestnictwa w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa, które chcieliby zaprezentować na prezentacji wykonanej w programie komputerowym. Uczniowie otrzymali również życiorysy pisarzy wybranych książek w celu umieszczenia informacji o nich w prezentacjach. Po zakończeniu tworzenia prezentacji uczniowie mogli je zaprezentować w klasach IV, a nauczyciel bibliotekarz zebrała je na nośniku elektronicznym.
5.,,Tworzymy krzyżówki o książkach”- realizowany przez wszystkie klasy V
Uczniowie klas V mieli za zadanie wykonać w grupach po wybraniu książek zakupionych w ramach uczestnictwa w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa krzyżówek z jak największą ilością haseł dotyczących wybranych książek w programie komputerowym TIK. Nauczyciel bibliotekarz spośród stworzonych krzyżówek zapisanych w programie komputerowym wybrała krzyżówki z największą ilością haseł, które będą mogli rozwiązać uczniowie młodszych klas.
W związku z uczestnictwem w programie uczniom zostało umożliwione wypożyczenie książek na okres ferii zimowych oraz na okres ferii letnich.
Zgodnie z założeniami programu przy zakupie książek uwzględniono potrzeby uczniów niepełnosprawnych poprzez zakup książek o tematyce związanej z niepełnosprawnościami uczniów.
Nauczyciel bibliotekarz mgr Wioleta Korolczuk