AKTUALNOŚCI

Biblioteka SP nr 19 w Białymstoku szkolnym domem kultury i "trzecim" miejscem dla uczniów

Jesteśmy młodymi bibliotekarkami “z przeszłością”, biblioteka to nasze drugie, po sali lekcyjnej, miejsce pracy. Stąd w naszej codziennej pracy wykorzystujemy wcześniejsze doświadczenie jako nauczyciele j. angielskiego, plastyki, koordynatorki SU, Erasmus+, wolontariatu oraz to, co nam w “duszy gra”, w czym jesteśmy mocne lub czego jesteśmy ciekawe i czym mogłybyśmy wzbogacić ofertę biblioteki.

Proponujemy działania związane z książką, promujące czytelnictwo, ale nie tylko. Bliska jest nam idea biblioteki jako szkolnego domu kultury oraz koncepcja biblioteki jako trzeciego miejsca Ray’a Oldenburga (pierwsze dwa to dom i praca), gdzie chętnie się przebywa i spędza czas z innymi, w wygodnych strefach do nauki i relaksu.

Książka jest tak samo ważna jak wszechstronny rozwój młodego człowieka. Stąd różnorodność proponowanych akcji i działań, chcemy tworzyć atmosferę, wpływać na czytelników tak, by chcieli do nas wrócić i mieli ciepłe skojarzenia z biblioteką. Prezentujemy wybrane działania przeprowadzone w roku szkolnym 2023/24 oraz 2025.

Akcje czytelnicze: 

  • Teatrzyk kamishibai wykorzystujemy przy bardzo wielu okazjach: pasowania na czytelnika, "Dnia Misia",  "Dnia Ziemi" itp.  Bajki tworzymy same, pozyskujemy z wydawnictw, ale też tworzą je uczniowie jak tę, która powstała dzięki projektowi eTwinning pt.„Life On Land In Our Hands”, który zrealizowaliśmy ze szkołami z Turcji i Hiszpanii. Dzieci zaangażowane były na każdym etapie – projektowanie zadania, nagranie filmu, promocja. Projekt był pokłosiem projektu Erasmus+ KA1 “Laboratorium zmiany” - propagowaliśmy ideę teatrzyku kamishibai wśród nauczycieli z zagranicy.

  • W 2024 w Międzynarodowy Dzień Pisarzy i Pisarek rozesłałyśmy ankietę na temat ulubionych pisarzy naszych uczniów, nauczycieli oraz rodziców (online za pomocą formularzy Microsoft forms). Zebrane informacje były pomocne podczas zakupów w ramach NPRCZ. W tym roku w dzień święta czytaliśmy w bibliotece wiersze Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej. Ponadto dziewczyny, nasze wolontariuszki, rozdały innym dziewczynom z klas 7 i 8 wiersze M. Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej.

  • Dzień Poezji: “Poezja pod stopami” – akcja czytania w bibliotece, a następnie pisania kredą krótkich wersów z wybranych wierszy m.in. Miłosza, Różewicza i Szymborskiej na chodniku na Osiedlu Piasta. Akcja została ciepło przyjęta na osiedlu, na profilu FB Osiedla Piasta pojawił się wpis na temat naszej akcji, mieszkańcy komentowali, komplementowali, a pisarka i tłumaczka Anna Szerszunowicz napisała: “Wzruszyłam się”. Jest to dla nas zachęta by akcję kontynuować - wiersze w tej samej alejce będą się pojawiały regularnie.

  • Czytanie bostońskie w klasach I-III. W ubiegłym roku szkolnym wprowadziliśmy w II semestrze w wszystkich klasach I-III codzienne "bostońskie czytanie". Metoda wywodzi się z Bostonu i polega na codziennym, systematycznym czytaniu w szkole dla przyjemności, bez odpytywania i sprawdzania uczniów. Każdego dnia rano, przez 10 minut wybraną przez uczniów lekturę czyta nauczyciel na głos. Kolejne 10 minut na ostatniej lekcji, uczniowie czytają samodzielnie wybraną przez siebie książkę. W czasie, kiedy czytają dzieci samodzielnie, czyta również nauczyciel. W roku bieżącym kontynuujemy akcję, w zmienionej formule, np. w jeden dzień tygodniu.

  • Literackie gry terenowe: zadania rozmieszone są na ścianach szkoły lub biblioteki.  Przyjęłyśmy zasadę, że w grach, zawodach rywalizacja odbywa się w parach lub małych zespołach, dzieci chętniej biorą udział i ćwiczą kompetencje miękkie, umiejętność pracy w grupie, zarządzanie czasem itp. Na przykład  z okazji: 
    • "Dnia Misia" zaproponowałyśmy quiz oparty na książce „Dziadek i Niedźwiadek”.
    • "Walentynek" uczniowie w parach rozwiązywali rebusy odgadując tytuły książek (pomysł zaczerpnięty od Agnieszki Halickiej).
  • “Randka w ciemno z książką” z okazji Walentynek – uczniowie wypożyczali książki zapakowane w szary papier.

  • „Świętowanie przez czytanie” – przy okazji wielu świat typowych i nietypowych wypożyczamy książki, tworzymy wystawki: “Rozczytane Ferie”, “Strachy w Bibliotece”, “Poczytaj z kotem” itp.

  • Organizacja dwóch  spotkań z pszczelarzem p. Adamem Pawłowskim z okazji obchodów Dnia Kubusia Puchatka - 18 stycznia w dniu urodzin Aleksandra Milne.  Pana Adama zaprosiłyśmy również z okazji Dnia pszczoły.

  • Udział w ogólnopolskiej akcji “Czytamy Muminki” - szereg akcji promujących książki Tove Jansson dla klas II i III.

  • “Dzieci dzieciom polecają” – akcja polecania książek, starsi uczniowie polecają swoje książki dzieciństwa młodszym dzieciom, opowiadanie podczas lekcji polskiego. Oraz akcja zbierania recenzji czytelników, każdy recenzent bierze udział w loterii fantowej.

  • Udział w warsztatach w Bibliotece Pedagogicznej CEN Białystok: "Jak to ze lnem było", „Śladami Stasia i Nel”, „Podróż z Małym Księciem”, "Słowotwory - jak się bawić słowami”.     

  • Realizacja NPRCz (2022) oraz przygotowanie do realizacji nowego projektu w ramach NPRCz (2024).

  • Narodowe Czytanie - udział w akcji, głośne czytanie oraz pozyskanie darmowych egzemplarzy “Nad Niemnem” oraz “Kordiana”.

  • Podaruj drugie życie książce:
    • zbiórka książek i gier planszowych z okazji Dnia Ziemi i Książki,
    • “Mikołajkowe książkobranie”. Pozyskanie książek, darów z Filli nr 6 Książnicy Podlaskiej.
    • Podarowanie książek i stworzenie strefy czytelnika w przychodni przy ul. Mieszka I.

Konkursy:  

  • Szkolny turniej “Legendy polskie znam i lubię” dla klas III, turniej zespołowy w formie autorskiej gry planszowej;
  • Plastyczno-literacki” Jeden dzień z ulubioną postacią z bajki” dla klas I-III;
  • Fotograficzny „Sleeveface – portret z książką” dla klas I-VIII;
  • Literacki „Blackout Poetry – tworzę poezję” dla klas IV-VIII;
  • “Mistrz kaligrafii - piszemy wiersze Cz. Miłosza” dla klas IV-VIII;
  • „Wierszyki łamiące języki” – współorganizacja z logopedą szkolnym.

Inne działania na rzecz społeczności szkolnej:

  • „Gramy, bo lubimy” - innowacja w roku szkolnym 2023/24:
    • nauka gry w gry dostępne w bibliotece (Rummikub, Dixit, Qwirkle, Ryki Afryki itp.) podczas godzin wychowawczych, Tygodnia Kompetencji Miękkich,
    • uczniowie na przerwach i po zajęciach grają w gry planszowe, wypożyczają na lekcje,
    • obchody Dnia Gier Planszowych 10 października: np. maraton gry w Rummikub,
    • ankieta wśród uczniów, rodziców i nauczycieli - ranking ulubionych gier planszowych, online w Forms.

  • "Tydzień inspiracji" – udostępnianie uczniom i nauczycielom kodów dostępu do Canvy premium pozyskanych z SIO oraz warsztaty z Canvy, Gammy, Pixabay dla klas 7-8 podczas zajęć informatyki.

  • Tworzenie kampanii społecznych w ramach „Nie jestem obojętny” Fundacji Dialog (2023, 2024), zdobycie pierwszej nagrody w mieście w kategorii – szkoły podstawowe.

  • Współorganizacja wraz OWOP (Ośrodek Wspierania Organizacji Pozarządowych) spotkania "People Meet People"(Ludzie spotykają Ludzi) - spotkania wspierające integrację w lokalnych społecznościach obywateli Ukrainy i Białorusi w Białymstoku.

  • “Daję dobre słowo” - akcja na osiedlu Piasta. Wolontariusze poprosili mieszkańców osiedla o dobre słowo dla społeczności szkolnej SP19 – zebrane kartki z dobrymi słowami stworzą galerię w strefie relaksu wyremontowanej w ramach Budżetu Obywatelskiego.

  • Pomagamy:
    • akcja rodzinnego pieczenia pierników o charakterze charytatywnym “Piernik od serca”. Licytacja pierników podczas świątecznego spotkania rady pedagogicznej SP19. Przekazanie kwoty 844 zł na leczenie Moniki Maksimczyk;
    • akcja “Malowane sercem” - zbiórka ozdób wielkanocnych na rzecz Fundacji “Naszpikowani” - sprzedaż w Galerii Zielone Wzgórza.

  • Współpraca z Samorządem Uczniowskim - organizacja obchodów: "Dnia Dyni", "Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka", "Dnia Wiosny" itp. - „ścianka” dekoracyjna do zdjęć.

  • Włączenie się w aranżację szatni oraz szkolnej strefy relaksu i nauki.

Uwaga! Na platformie wewnętrznej sieci nauczycieli bibliotekarzy "Biblioteka szkolna na miarę czasów"  jest dostępna prezentacja  - zapraszamy  do  jej obejrzenia (po zalogowaniu się).

Opracowanie: Jolanta Onoszko i Beata Sienkiewicz-Górska