Dlaczego warto, by jak najwięcej nauczycieli szkół podstawowych brało udział w projektach zagranicznej mobilności szkolnej kadry edukacyjnej? Odpowiedź jest prosta. Udział w takich projektach wpływa znacząco na podniesienie jakości pracy szkoły – pracownicy podnoszą kwalifikacje oraz umiejętności w zakresie swobodnego posługiwania się językami obcymi i wykorzystywania narzędzi TIK.
Chciałybyśmy podać konkretny przykład. Udział w projekcie PO WER, Zgodnie współpracując, nauczymy się więcej – kontynuacja” przyczynił się do częstego stosowania przez nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 43 im. Simony Kossak w Białymstoku nowatorskich metod i przekonał uczniów tej szkoły, że nauka może być efektywna i… przyjemna.
W projekcie wzięło udział dziewięciu nauczycieli: pięć anglistek, rusycysta, dwoje polonistów i nauczycielka bibliotekarka. Wzięli oni udział w 9 mobilnościach: 6 kursach metodycznych i 3 kursach językowych w 5 krajach: Francja, Hiszpania, Malta, Łotwa i Wielka Brytania.
Podczas każdej mobilności nauczyciele SP 43 promowali nasz kraj, region, miasto i szkołę. Na przykład nauczycielki j. angielskiego, uczestniczki kursu „Boost Your Skills – Teaching for the Classroom” na Malcie przygotowały przedstawiającą przeróżne, ciekawe działania naszych uczniów, rodziców i nauczycieli prezentację, na podstawie której uczestnicy kursu z Niemiec i Węgier uzupełnili quiz. Przekazane podczas prezentacji informacje o Polsce i Białymstoku kursanci wykorzystali we wspólnym projekcie końcowym „Christmas in Poland and in Europe”.
Po powrocie z mobilności uczestnicy projektu PO WER dzielą się z pozostałymi pracownikami otrzymanymi materiałami i szkolą innych pedagogów z wykorzystania poznanych na kursie metod. Biorą udział w webinariach i kursach online poszerzających wiedzę zdobytą na szkoleniach i umożliwiających dzielenie się z innymi własnymi doświadczeniami. Dzięki temu obecnie w SP 43 w bardzo szerokim zakresie są stosowane narzędzia i aplikacje, takie jak: JAMBOARD, CANVA, STORYJUMPER. COM, LINOIT, MIND MAPS, WORD CLOUDS, PADLET, CLASSDOJO, SLIDO, MENTIMETER, SOCRATIVE, WIZER. ME, KAHOOT, WORDWALL, QUIZLET, QUIZIZZ, INSTALING. Dzieci wykorzystują do nauki gry i quizy tworzone wspólnie z nauczycielami lub samodzielnie. Dzięki wymienionym wcześniej aplikacjom polscy uczniowie bardziej efektywnie uczą się języków obcych, a dzieci z doświadczeniem migracji (głównie z Ukrainy i Białorusi) niezwykle chętnie uczestniczą w dodatkowych lekcjach języka polskiego dla obcokrajowców. Te zajęcia są też atrakcyjniejsze, ponieważ z funduszy, które szkoła otrzymała w ramach projektu PO WER, zakupiono tablety ogromnie pomocne w indywidualizowaniu zajęć prowadzonych metodami TIK.
Dzięki udziałowi pedagogów w projekcie PO WER uczniowie SP 43 w Białymstoku licznie uczestniczą w imprezach szkolnych i projektach międzynarodowych, praktycznie wykorzystując znajomość języków obcych i narzędzia TIK poznane w szkole.
Do takich szkolnych działań należą: Dzień Języków Obcych, Konkurs Piosenki Świątecznej w Języku Obcym, eTwinning Day in My School, Dzień Angielski w Szkolnej Bibliotece czy Francuskie Śniadania oraz liczne quizy i konkursy tematyczne, np.: „My pet”, „We love animals”, „My dream school”. „I can…”.
Projekty międzynarodowe, to przede wszystkim eTwinning. Trzy ostatnie – w ramach projektu PO WER, to: European Day of Languages, A democratic school without bullying! i Teaching Through Games! (współpraca z uczniami z Albanii, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Grecji, Macedonii Północnej, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Turcji, Węgier i Włoch).
Poza eTwinningiem młodzież z SP 43 bierze udział w międzynarodowych projektach dla bibliotek szkolnych organizowanych przez The International Association for School Librarianship – Bookmark Exchange Project i Skype Project (współpraca z uczniami z Rosji, Kazachstanu i Portugalii). Należy podkreślić fakt, że w Skype Project biorą również udział uczniowie z doświadczeniem migracji, którzy (zgodnie z założeniami szkolnego projektu PO WER) pełnią role eksperckie. To doświadczenie bardzo korzystnie wpływało na ich poczucie pewności siebie i umacnia pozycje w grupie rówieśniczej.
Warto w tym miejscu dodać, że pobyt na językowych kursach zagranicznych bardzo pomógł polonistom i nauczycielowi bibliotekarzowi w pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Nauka w szkole, gdzie wszyscy posługują się jedynie językiem obcym, wśród ludzi z całego świata, z których nikt nie mówi w Twoim ojczystym języku, dała tym nauczycielom namiastkę wyobrażenie o tym, jak może czuć się obcojęzyczne dziecko, rozpoczynające naukę w polskiej szkole. Te kursy pozwoliły też udoskonalić metody nauczania języka polskiego jako obcego i stosować je na co dzień. Okazało to się przydatne zwłaszcza w ostatnich miesiącach, kiedy z dnia na dzień przybywało w naszej szkole uchodźców z Ukrainy. Doświadczenie nauki za granicą zmotywowało też jedną z uczestniczek projektu, by podjąć się prowadzenia kilku zajęć języka polskiego dla dorosłych uchodźców organizowanych przez Politechnikę Białostocką i Fundację Dialog.
W tym tekście skupiłyśmy się jedynie na najistotniejszych faktach dowodzących, że udział w projektach międzynarodowych dodaje uczestnikom pewności siebie, wyposaża w nowe narzędzia, uczy radzenia sobie w trudnych sytuacjach i korzystnie wpływa nie tylko na społeczność szkolną, ale i społeczność lokalną, do której szkoła należy. Nie można też jednak zapomnieć, że każda mobilność w ramach projektu to niezwykła przygoda – szansa zobaczenia niezwykłych miejsc i poznania fantastycznych ludzi.
Dorota Jabłońska, Danuta Danilewicz, Anna Hapunik– nauczycielki SP 43 im. Simony Kossak w Białymstoku