W poszukiwaniu koloru - Daniel Gromacki

Daniel Gromacki

Urodzony 1981 roku w Hajnówce. Absolwent UMCS, kierunek: Informacja Naukowa i Bibliotekoznawstwo oraz Lubelskiej Szkoły Sztuki i Projektowania, kierunek: Techniki Malarskie i Pozłotnictwo. Pracował w Bibliotece Pedagogicznej CEN Filia w Białymstoku i Bielsku Podlaskim oraz w firmie ST.ART Sławomir Makal (prace konserwatorskie w Cerkwi Narodzenia NMP w Bielsku Podlaskim).

Profil na Facebooku - zobacz

 Brał udział w wystawach zbiorowych w Lublinie, Hajnówce, Białymstoku oraz w Kraslavie na Łotwie, w indywidualnej  wystawie w Domu Nauczyciela w Hajnówce.

Wielokrotny zdobywca I Nagrody Przeglądu Sztuki Nieprofesjonalnej Ziemi Hajnowskiej, uczestnik Międzynarodowego Pleneru Malarskiego w Kraslavie (Łotwa).

Posługuje się technikami malarskimi: olej, akwarela, tempera, gwasz, akryl oraz szeroką wiedzą z zakresu technik pozłotniczych.

Obraca się wokół tematyki ikony, martwej natury, aktu, pejzażu i abstrakcji, zaś inspiracją artystyczną bywają dla niego koloryści polscy i francuscy – np. Artur Nacht-Samborski, Pierre Bonnard. Wiedzę z zakresu technik pozłotniczych wykorzystuje przy pisaniu tradycyjnych ikon prawosławnych na podobraziu drewnianym oraz w pracach przy konserwacji lub rekonstrukcji cerkiewnych ikonostasów.

Wystawy, nagrody, wyróżnienia:

2003 - wyróżnienie w X edycji Przeglądu Sztuki Nieprofesjonalnej Ziemi Hajnowskiej

2004 - udział w wystawie Ogniska Plastycznego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Lublinie, I nagroda w XI edycji Przeglądu Sztuki Nieprofesjonalnej Ziemi Hajnowskiej,

2005 - I nagroda w XII edycji Przeglądu Sztuki Nieprofesjonalnej Ziemi Hajnowskiej, 

2006 - udział w wystawie pokonkursowej XII Przeglądu Sztuki Nieprofesjonalnej Ziemi Hajnowskiej zorganizowanej przez WOAK w Białymstoku w białostockich „Spodkach”;  udział w wystawie adeptów Lubelskiej Szkoły Sztuki i Projektowania w Lublinie, udział w Międzynarodowym Plenerze Malarskim w Kraslavie (Łotwa), 

2007 - I nagroda w XIV edycji Przeglądu Sztuki Nieprofesjonalnej Ziemi Hajnowskiej; III nagroda w konkursie plastycznym „Ocalmy od zapomnienia pałac carski w Białowieży”,

2008 - prace konserwatorskie przy ikonostasie Cerkwi Narodzenia NMP w Bielsku Podlaskim,

2009 - wystawa indywidualna „Oleje, tempery i inne...” prezentowana od 23 kwietnia do 2 czerwca w Filii Centrum Edukacji Nauczycieli w Hajnówce, a od 3 czerwca do 15 lipca w siedzibie CEN w Białymstoku,

2010 - prace przy rekonstrukcji ikonostasu Cerkwi Zaśnięcia NMP w Szczebrzeszynie (woj. lubelskie),

2011 - wystawa indywidualna „W poszukiwaniu koloru” w siedzibie Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku

Wystawy i wernisaże prac w BP CEN w Białymstoku

W ramach projektu Galeria "Na Złotej" Biblioteka Pedagogiczna CEN w Białymstoku zorganizowała dwie wystawy i wernisaże prac artysty: wystawa "Tempery, oleje i inne" (2009)  oraz   "W poszukiwaniu koloru" (2011)

Esej o twórczości Daniela Gromackiego

Daniel Gromacki jest twórcą poszukującym. Młody człowiek, wrażliwy na urodę życia i piękno świata, stara się w swoich pracach utrwalić własne fascynacje. Widać to w jego malarstwie - poprzez wielowątkowość podejmowanej tematyki, jak również poprzez dającą się uchwycić ewolucję formy i stylu.

Daniel Gromacki – obdarzony przez naturę talentem plastycznym – zaczyna swoją twórczą podróż  od rzemiosła, czyli od nauki sztuki pozłotniczej. Już tylko drobny krok i oto mamy ikony prawosławne, pisane tradycyjną temperą, według kanonów, z użyciem świetnie opanowanej sztuki złocenia. Znajdujemy więc kunsztownie puncowane złote tła, bizantyjskie rysy postaci, pięknie wymodelowane fałdy szat – wszystko, co jest kwintesencją prawosławnych wizerunków świętych. Elegancja i czystość stylu ikon skłaniają widza do kontemplacji.

Potem w twórczości Gromackiego pojawiają się różne wątki tematyczne. Spójrzmy na serię martwych natur z jabłuszkami – to jakby „wprawki” malarskie, doskonalenie ręki i warsztatu, poszukiwania kolorystyczne. Barwy są subtelne, rysunek staranny, kompozycja przemyślana. Ten motyw rozkwita po kilku latach w zupełnie nowym kontekście i dojrzalszej formie. Realizuje się w zbiorze obrazów, których „bohaterami” są jabłka na tle pięknie haftowanych regionalnych ręczników lub czasem same ręczniki. W obrazach pojawia się więcej pasji, widać, jak doskonali się technika malarska Gromackiego – plama staje się mocniejsza, kolor nasycony, odważniejszy światłocień.

Zainteresowanie rdzennym folklorem i lokalną tradycją u tak młodego człowieka jest ciekawe i obiecujące. Przejawia się ono także w innym temacie malarskich peregrynacji Daniela – w pejzażu. Jak trudne jest malowanie krajobrazu wie każdy, kto choć raz próbował znaleźć perspektywę, skrót plastyczny dla detalu, walor barwy i głębię światłocienia. Gromacki znalazł dla swoich pejzaży własny, niepowtarzalny styl i nastrój. Maluje senne podlaskie wsie, zarośnięte zaciszne zakątki, drewniane domki,  płoty i obłoki. Używa pastelowych, choć śmiało zestawionych barw, mocnych plam i jakby „zamglonego” kolorytu. Z tych obrazów emanuje  nostalgia, jakby autor miał świadomość nieuchronnych zmian krajobrazu, z którego powoli znikają piękne wiejskie chałupy i  zakurzone gościńce.

Odrębnym nurtem twórczości Daniela Gromackiego jest akt i portret. Kobiece ciało od zawsze było obiektem fascynacji artystów, więc nie dziwią nas próby i poszukiwania także i w tym kierunku. A więc widzimy subtelne i poetyckie akty wyrażane w technice olejnej i akwareli.

Kilka pejzaży – między innymi „Puszcza Białowieska” - zapowiadało nowy obszar malarskich eksperymentów autora i oto na tegorocznej wystawie indywidualnej w Hajnówce pojawia się abstrakcja.  Daniel Gromacki twierdzi, że – wbrew pozorom – szalenie trudno jest malować coś, co nie przedstawia nic konkretnego, a powinno przykuć uwagę i wyobraźnię widza.

Wszyscy, którzy znają malarstwo Daniela Gromackiego z ciekawością czekają na nowe prace, bo to może być coś zupełnie nowego, choć naznaczonego osobowością twórcy. Bo nie da się zaprzeczyć, że mimo różnorodności tematów dotychczasowe prace są rozpoznawalne jako dzieło jednego człowieka (Aniela Maciejczuk, nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej CEN w Białymstoku)