Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Białymstoku działający w ramach Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku
posiada akredytację Podlaskiego Kuratora Oświaty – decyzja Nr SPiKU.5470.2.2020 z dnia 13 lipca 2020 roku
Drukuj
Skuteczna praca z uczniem ze spektrum autyzmu i ADHD na lekcjach języka angielskiego - kurs e-learningowy
Rodzaj/forma
Kurs doskonalący
Obszar tematyczny
Edukacja językowa
Liczba godzin
30 godz.
Organizator
Marta Cichosz
Forma płatna
Nie
Opis
Kurs „Skuteczna praca z uczniem ze spektrum autyzmu lub zespołem ADHD na lekcjach języka angielskiego” organizowany przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku skierowany jest do nauczycieli języka angielskiego oraz studentów kierunków pedagogicznych, którzy chcą poszerzyć swoje umiejętności w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, szczególnie z dziećmi z ASD i ADHD. Celem kursu jest rozwój kompetencji teoretycznych i praktycznych, umożliwiających dostosowanie metod nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów, co przyczyni się do lepszych efektów edukacyjnych. Kurs ma także na celu wzmocnienie umiejętności komunikacyjnych i organizacyjnych w pracy z uczniami wymagającymi szczególnej uwagi.
Kurs trwa 30 godzin dydaktycznych w formie zajęć e-learningowych i składa się z trzech modułów. Pierwszy dotyczy orzeczeń i opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz dostosowań edukacyjnych. Drugi koncentruje się na pracy z uczniem ze spektrum autyzmu (ASD), omawiając strategie dydaktyczne, organizację przestrzeni i zarządzanie trudnymi sytuacjami. Trzeci moduł poświęcony jest pracy z uczniem z ADHD, w tym metodom angażującym uczniów w naukę, zarządzaniu ich aktywnością oraz ocenianiu postępów. Kurs łączy teorię z praktyką, a uczestnicy po każdym module rozwiązują testy sprawdzające.
Kurs umożliwia nauczycielom lepsze zrozumienie potrzeb uczniów z ASD i ADHD oraz dostarcza narzędzi i strategii do skutecznej pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Program
Program kursu: „Skuteczna praca z uczniem ze spektrum autyzmu lub zespołem ADHD na lekcjach języka angielskiego”
Organizator: Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku
Czas trwania: 30 godzin dydaktycznych
Forma zajęć: e-learningowe
Cel kursu:
Celem kursu jest rozwój kompetencji nauczycieli języka angielskiego i studentów kierunków pedagogicznych w pracy z uczniami z ASD i ADHD, umożliwiający dostosowanie metod nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów oraz wzmocnienie umiejętności komunikacyjnych i organizacyjnych w pracy z uczniami wymagającymi szczególnej uwagi.
Struktura kursu:
Kurs składa się z trzech modułów, każdy zakończony jest testem sprawdzającym poziom opanowania materiału przez uczestnika.
Moduł 1: Orzeczenia i opinie poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz dostosowania edukacyjne
Czas trwania: 10 godzin dydaktycznych
Zakres tematyczny:
Orzeczenia i opinie poradni psychologiczno-pedagogicznych:
a) Rodzaje orzeczeń, dokumentacja diagnostyczna, rola w pracy nauczyciela.
Dostosowania edukacyjne
a) Formy dostosowań w nauczaniu języka angielskiego.
b) Przykłady dostosowań materiałów, oceniania, organizacji pracy.
Moduł 2: Praca z uczniem ze spektrum autyzmu (ASD)
Czas trwania: 10 godzin dydaktycznych
Zakres tematyczny:
Zrozumienie ASD.
a) Objawy ASD i ich wpływ na nauczanie:
Strategie dydaktyczne w pracy z uczniem z ASD.
b) Specyficzne instrukcje instrukcje, pomoce wizualne, indywidualne podejście, organizacja przestrzeni klasy
c) Zarządzanie trudnymi sytuacjami, reagowanie na zaburzenia zachowań
Moduł 3: Praca z uczniem z ADHD
Czas trwania: 10 godzin dydaktycznych
Zakres tematyczny:
Zrozumienie ADHD:
a) Objawy ADHD, trudności i mocne strony uczniów, metody angażujące uczniów z ADHD
b) Utrzymanie uwagi, techniki aktywizujące
Zarządzanie aktywnością uczniów z ADHD:
a) Organizacja lekcji, tempo pracy, przerwy aktywnościowe.
Ocena postępów ucznia z ADHD
a) Alternatywne metody oceniania, motywacja, monitorowanie postępów.
Podsumowanie kursu:
Kurs umożliwia nauczycielom zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej do pracy z uczniami ze spektrum autyzmu i ADHD, dostosowując metody nauczania języka angielskiego do ich indywidualnych potrzeb. Uczestnicy będą mogli zastosować zdobyte umiejętności w pracy z uczniami, poprawiając efektywność nauczania.
Zakończenie kursu:
Po ukończeniu kursu uczestnicy otrzymują certyfikat potwierdzający zdobyte kompetencje.
Dostępne terminy
2025-01-27 — 2025-03-01
Termin
2025-01-27 — 2025-03-01
Godzina
12
Prowadzący
Marta Cichosz
Harmonogram
Moduł 1: Orzeczenia i opinie poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz dostosowania edukacyjne (10 godzin)
Rodzaje orzeczeń i opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych
Dokumentacja diagnostyczna, rola w pracy nauczyciela
Dostosowania edukacyjne: formy i przykłady
Test sprawdzający i zadania praktyczne
Moduł 2: Praca z uczniem ze spektrum autyzmu (ASD) (10 godzin)
Zrozumienie ASD i jego wpływ na nauczanie
Strategie dydaktyczne w pracy z uczniem z ASD
Organizacja przestrzeni klasy
Zarządzanie trudnymi sytuacjami
Test sprawdzający poziom opanowania materiału
Moduł 3: Praca z uczniem z ADHD (10 godzin)
Zrozumienie ADHD, trudności i mocne strony uczniów
Metody angażujące uczniów z ADHD w proces nauczania
Zarządzanie aktywnością uczniów z ADHD
Ocena postępów ucznia z ADHD
Test sprawdzający i zadania praktyczne
Podsumowanie kursu:
Po zakończeniu kursu uczestnicy otrzymują certyfikat potwierdzający zdobyte kompetencje w pracy z uczniami z ASD i ADHD w kontekście nauczania języka angielskiego.