Po miażdżących raportach m.in. Biblioteki Narodowej na temat stanu polskiego czytelnictwa, w ostatnich latach obserwuje się szereg inicjatyw instytucjonalnych i społecznych nastawionych na promocję książki i przywrócenie „mody” na czytanie. Podkreśla się walory czytania, wpływu słowa pisanego na wszechstronny rozwój ucznia – jego wrażliwość, rozwój wyobraźni, wzbogacanie słownictwa, uwrażliwienie społeczne.
Autorki projektu chcą pomóc nauczycielom w odpowiedzi na pytania: Jaki jest współczesny czytelnik ? i co wynika z przedstawionego portretu młodego pokolenia. Aby zachęcać do czytania, niezbędna jest znajomość współczesnej literatury, nazwisk cenionych autorów, rankingów czytelniczych. Na rynku księgarskim pojawia się mnóstwo propozycji dla dzieci i młodzieży, w związku z tym, konieczna jest wiedza na temat wartości literackich (ale też edukacyjnych, terapeutycznych i innych) poszczególnych tytułów. W edukacji literackiej liczy się coraz bardziej umiejętność czytania obrazów, rozumienia kodów i symboli w nich zawartych – stąd potrzeba wprowadzenia dziecka w świat kultury obrazkowej (picturebook) i nauczenia go łączenia odkodowania słowa i obrazu. Do promowania czytelnictwa i zachęcania uczniów do czytania coraz powszechniej używa się technologii informacyjnych - stąd w projekcie propozycje wykorzystania programów komputerowych do tworzenia ciekawych treści.
Autorzy projektu: Urszula Roman, Olga Topolewska Osoby współpracujące: nauczyciele bibliotekarze i konsultanci CEN - Magdalena Kraszewska, Wiktoria Blakicka, Elżbieta Janikowska Adresaci projektu: Nauczyciele języka polskiego, nauczyciele bibliotekarze, wychowawcy klas, rodzice