Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025

 Materiały dostępne w zbiorach biblioteki pedagogicznej CEN w Białymstoku: 

 Wydawnictwa zwarte:

  1. Cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży: realny i wirtualny problem polityki bezpieczeństwa. - Warszawa: Difin, 2022 (BW 179867)
  2. Cyberprzestrzeń - człowiek - edukacja. T. 1, Cyfrowa przestrzeń kształcenia. - Kraków: Impuls, 2015 (BW 173801)
  3. Cyberprzestrzeń - człowiek - edukacja. T. 4, Rodzic, dziecko, nauczyciel w przestrzeni wirtualnej. - Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018 (176701)
  4. Działalność twórcza młodzieży szkolnej w cyberprzestrzeni a jej osiągnięcia edukacyjne / Badora Anna. - Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2019 (177860)
  5. Dzieci i młodzież w świecie technologii cyfrowej. - Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2016 (BW 175292)
  6. Edukacja - relacja - zabawa: wieloaspektowość internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży: obszary: internet - konteksty społeczne i prawne, internet - wybrane aspekty ochrony dzieci i młodzieży. - Warszawa: Wydawnictwo FRSE, 2019 (BW 178535)
  7. Edukacja w cyfrowym świecie: edukacja 4.0/ Morańska Danuta, Ciesielka Marta, Jędrzejko Mariusz. - Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne, 2020 (178773)
  8. Jak nie zgubić dziecka w sieci? / Czechowska Zyta, Marcela Mikołaj. - Warszawa: MUZA, 2021 (178781)
  9. Młodzież w sieci: (nie)bezpieczna komunikacja w Internecie / Surina Irina Anatol'evna. - Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2022 (BW 179571)
  10. Myślenie kontekstowe: największa przewaga ludzi nad sztuczną inteligencją / Cukier Kenneth, Mayer-Schönberger Viktor, Véricourt, Francis de. - Warszawa: MT Biznes 2022(BW 179494)
  11. Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości: przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach / Kozak Stanisław. - Warszawa: Difin, 2014 (171682)
  12. Technologie edukacyjne - matematyka. Od pascaliny do sztucznej inteligencji / Kandzia Joanna // W: Technologie edukacyjne w wymiarze praktycyzmu. T. 2. - Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011. - S. 92-104 (BW 168328)
  13. TIK w pigułce: narzędziownik nauczyciela / Danieluk Maciej, Adasik-Danieluk Ewa, Bilska Agnieszka (i inni). - Poznań: Edicon Centrum Rozwoju Edukacji, 2019 (179105)
  14. Uczeń bezpieczny w cyberprzestrzeni. - Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas. Wyższa Szkoła "Humanitas", 2012 (170154)
  15. Utrata kontaktu z rzeczywistością: jak sztuczna inteligencja i wirtualne światy przejmują nad nami kontrolę / Joachim Bauer, Gdańsk: Wydawnictwo Dobra Literatura - Grupa Wydawnicza Literatura Inspiruje, 2024 (BW 181165)
  16. Wybrane aspekty bezpieczeństwa w sieci w prawodawstwie europejskimi i w polskim systemie edukacji / Lew-Starowicz Rafał // W: Edukacja - relacja - zabawa: wieloaspektowość internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży: obszary: internet - konteksty społeczne i prawne, internet - wybrane aspekty ochrony dzieci i młodzieży. - Warszawa: Wydawnictwo FRSE, 2019, s. 90-114 (BW 178535)
  17. Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego. - Warszawa: Difin, 2014 (BW 170900)

 Artykuły: 

  1. Bądź świadomym użytkownikiem nowych technologii / Jabłonowska-Turkiewicz Agata // Remedium. - 2023, nr 2, s. 2-5
  2. Bezpieczeństwo dzieci w sieci / Polcyn-Matuszewska Sylwia // Remedium. - 2023, nr 2, s. 6-8
  3. ChatGPT w rękach nauczycieli i uczniów / Polak Katarzyna // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 8, s. 77-81
  4. Dlaczego fake-news jest niebezpieczny? / Jasiński Wojciech // Remedium. - 2021, nr 5, s. 24-26
  5. Dobre praktyki wykorzystania Web 2.0 i TiK w edukacji wczesnoszkolnej / Baska Agnieszka // Meritum. - 2021, nr 3, s. 37-42
  6. Dziecko w sieci zagrożeń: ryzykowne zachowania internetowe dzieci i młodzieży jako wyzwanie dla edukacji / Tanaś Maciej, Galanciak Sylwia // W: Edukacja - relacja - zabawa. - Warszawa: Wydawnictwo FRSE, 2019, s.40-67 (BW 178535)
  7. Dzieci w sieci - o współczesnych formach wirtualnej kryptoreklamy / Pawłowska Sylwia // Remedium. - 2017, nr 9, s. 2-4
  8. Etyczne wytyczne korzystania z AI / Elsner Danuta // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 8, s. 75-76
  9. Fińska strategia nauczania o sztucznej inteligencji / Gierek Łukasz // TIK w Edukacji. - 2020, nr 1, s. 76-77
  10. Jak kształtować bezpieczniejsze zachowania w sieci? / Hopwood Karl // W: Edukacja - relacja - zabawa. - Warszawa: Wydawnictwo FRSE, 2019, s. 192-215 (BW 178535)
  11. Lekcja z bezpieczeństwa w Sieci / Dyka-Płonka Mirosława // IT w Edukacji. - 2017, nr 2, s. 26-28
  12. Lekcja z ChatGPT / Fazlagić Amir Jan // Dyrektor Szkoły. - 2024, nr 4, s. 39-41
  13. Od wyszukiwania do sztucznej inteligencji / Borowiecka Agnieszka Olędzka Katarzyna // Meritum. - 2019, nr 4, s. 35-39
  14. O ludziach, cyborgach i sztucznej inteligencji / Gregorczyk Grażyna // Meritum. - 2019, nr 4, s. 18-25
  15. Od kamienia łupanego do sztucznej inteligencji / Fazlagić Amir Jan // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 8, s. 68-71
  16. Prakseologiczny wymiar profilaktyki wobec zagrożeń związanych z aktywnością dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni / Bednarek Józef, Andrzejewski Adam //W: Edukacja - relacja - zabawa: wieloaspektowość internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży: obszary: internet - konteksty społeczne i prawne, internet - wybrane aspekty ochrony dzieci i młodzieży. - Warszawa: Wydawnictwo FRSE, 2019, s. 162-190 (BW 178535)
  17. Prawne aspekty sztucznej inteligencji / Sewastianowicz Monika // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 8, s. 82-85
  18. Projekty uczniowskie, które wykorzystują sztuczną inteligencję / Szpot Ewa // TIK w Edukacji. - 2023, nr 1, s. 14-16
  19. Pytania, szanse i zagrożenia związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w edukacji / Halicka Agnieszka // Biblioteka w Szkole 2024, nr 1, s.10-13
  20. Przydatne narzędzia AI / Halska Barbara // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 12, s. 45-46
  21. Sztuczna inteligencja - szanse i zagrożenia / Rostkowska Małgorzata // Meritum. - 2019, nr 4, s. 30-34
  22. Sztuczna inteligencja - nowe wyzwanie edukacyjne / Kuruliszwili Sergo // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2021, nr 10, s. 28-40
  23. Sztuczna inteligencja w edukacji / Michalska Jowita // Głos Pedagogiczny 2023, nr 9, s. 48-52
  24. Sztuczna inteligencja - możliwe zagrożenia i praktyczne zastosowanie w grupie przedszkolnej / Grzywna Marek // Wychowanie w Przedszkolu. - 2023, nr 7, s. 27-31
  25. Sztuczna inteligencja obok, a nie zamiast nauczyciela / Gierek Łukasz // TIK w Edukacji. - 2023, nr 1, s. 10-13
  26. Sztuczna inteligencja - sceptyczny punkt widzenia / Wątor Wojciech // Biblioteka w Szkole 2024, nr 1, s.38-41
  27. Sztuczna inteligencja - bezceremonialny pożeracz danych / Gołuńska Dominika // Biblioteka w Szkole 2024, nr 1, s. 6-8
  28. Sztuczna inteligencja w bibliotece: Czego się można po niej spodziewać? Jak można ją wykorzystać w bibliotece i szkole? Przegląd narzędzi, praktyczne rady / Halicka Agnieszka // Biblioteka w Szkole 2024, nr 1, s. 4
  29. Sztuczna inteligencja zbada nanocząsteczki / Tomala Ludwika // Chemia w Szkole. - [R.] 65, nr 5 (2022), s. 15
  30. Świat w objęciach sztucznej inteligencji w świetle kompetencji przyszłości / Plebańska Marlena // Meritum. - 2019, nr 4, s. 2-12
  31. Technologie przyszłości zmieniają przyszłość edukacji / Grażyna Gregorczyk // Meritum. - 2022, nr 4, s. 2-15
  32. Uczeń pyta, chatbot odpowiada / Czapla Agnieszka // IT w Edukacji. - 2015, nr 1, s. 36-37
  33. Uczeń bezpieczny w sieci. Wspólna sprawa szkoły i rodziny / Łoskot Małgorzata // Głos Pedagogiczny - 2019 nr 2/3, s. 4-7
  34. Wpływ AI na przyszłość szkoły / Pomianowski Dariusz // Dyrektor Szkoły. - 2024, nr 1, s. 70-73
  35. Wykorzystanie AI w szkole / Bohdanov Viktor // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 12, s. 47-49
  36. Wykorzystanie sztucznej inteligencji i komunikatorów internetowych na lekcjach języka obcego / Babiarz Mariusz // Języki Obce w Szkole. - R. 54, nr 4 (2010), s. 94-9
  37. Zwiększanie świadomości uczniów na temat cyberzagrożeń / Wojtasik Łukasz // TIK w Edukacji. - 2022, nr 1, s. 24-25
  38. Zagubione w sieci: dzieci w świecie Internetu / Kowalczuk Karol // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2023, nr 6, s. 28-37

                                                                                                       Oprac. Emilia Chojnowska