Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026
Materiały dostępne w zbiorach biblioteki pedagogicznej CEN w Białymstoku:
Wydawnictwa zwarte:
Młodzież w sieci : (nie)bezpieczna komunikacja w Internecie / Iryna Surina, Małgorzata Chrzanowska-Gancarz. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2022 BW 179571
Nowe uzależnienia młodego pokolenia: od przyjemności do przymusu / Robert Modrzyński. - Warszawa: Difin, 2021 BW 178705
Twoje dziecko w sieci: przewodnik po cyfrowym świecie dla czasami zdezorientowanych rodziców / Agnieszka E. Taper. - Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2021 BW 179010
Utrata kontaktu z rzeczywistością: jak sztuczna inteligencja i wirtualne światy przejmują nad nami kontrolę / Joachim Bauer. - Gdańsk: Wydawnictwo Dobra Literatura - Grupa Wydawnicza Literatura Inspiruje, 2024 BW 181165
Z nosem w smartfonie: co nasze dzieci robią w internecie i czy na pewno trzeba się tym martwić? / Karol Jachymek. - Warszawa: Wydawnictwo Agora, 2024 BW 181294
Szkoła w czasach AI: jak przygotować dzieci na wyzwania jutra / Jowita Michalska. - Warszawa : MT Biznes, 2024, BW 181430
Artykuły z czasopism:
AI w pracy nauczyciela / Lipiec-Kuzańska Emilia // Dyrektor Szkoły - 2025, nr 3, s. 39-43
AI wsparciem dla nauczyciela / Janczak Dorota // Dyrektor Szkoły - 2025, nr 4, s. 37-39
Bądź świadomym użytkownikiem nowych technologii / Jabłonowska-Turkiewicz Agata // Remedium. - 2023, nr 2, s. 2-5
Bezpieczeństwo dzieci w sieci / Polcyn-Matuszewska Sylwia // Remedium. - 2023, nr 2, s. 6-8
Bezpiecznie w sieci - jak uczyć młodych ludzi krytycznej analizy informacji dostępnych w internecie / Polak-Janik, Ewelina // Głos Pedagogiczny 2025, nr 6, s. 13-17
ChatGPT w rękach nauczycieli i uczniów / Polak Katarzyna // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 8, s. 77-81
Cyfrowa pandemia - czy da się odciągnąć dzieci od urządzeń multimedialnych? / Wentrych Agnieszka // Bliżej Przedszkola. - 2023, nr 2, s. 2-5
Cyfrowa higiena w placówkach oświatowych / Twardosz Michał // Monitor Dyrektora Szkoły. - 2024, nr 5, s. 33-36
Edukacja w epoce AI - cyfrowe kompetencje, które mają znaczenie / Kloskowska Adriana // Życie Szkoły 2025, nr 4, s. 2-6
Ergonomia korzystania z urządzeń cyfrowych / Jóźwiak Zbigniew // TIK w Edukacji. - 2019, nr 2, s. 70-73
Etyczne wytyczne korzystania z AI / Elsner Danuta // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 8, s. 75-76
Fińska strategia nauczania o sztucznej inteligencji / Gierek Łukasz // TIK w Edukacji. - 2020, nr 1, s. 76-77
Gdy dziecięcą zabawę zastąpi smartfon... / Nadolna Beata // Wychowawca. - 2023, nr 10, s. 8-9
Higiena cyfrowa / Polak Katarzyna // Dyrektor Szkoły. - 2024, nr 7-8, s. 103-107
Higiena cyfrowa / Bocheńska-Włostowska Katarzyna // Remedium. - 2023, nr 6, s. 2-4
Higiena cyfrowa. Czym jest i w jaki sposób należy o nią dbać? / Dębski Maciej // Meritum. - 2020, nr 3, s. 48-54
Jak dbać o higienę cyfrową? / Kożuchowska Maria // Remedium. - 2024, nr 7/8, strony 52-54
Jak Zintegrowana Platforma Edukacyjna może wspierać nauczycieli w edukacji zdrowotnej / Habera Hanna // Meritum. - 2025, nr 1-2, s. 162-1
Lekcja z ChatGPT / Fazlagić Amir Jan // Dyrektor Szkoły. - 2024, nr 4, s. 39-41
O ludziach, cyborgach i sztucznej inteligencji / Gregorczyk Grażyna // Meritum. - 2019, nr 4, s. 18-25
Od kamienia łupanego do sztucznej inteligencji / Fazlagić Amir Jan // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 8, s. 68-71
Od wyszukiwania do sztucznej inteligencji / Borowiecka Agnieszka Olędzka Katarzyna // Meritum. - 2019, nr 4, s. 35-39
Perspektywy szkoły w dobie sztucznej inteligencji / Włodkowska Katarzyna // Kreatywny Wychowawca 2025, nr 1, s. 62
Po co nam ekrany?: o smartfonach i mediach cyfrowych w życiu (nie tylko) młodych osób / Jachymek Karol // Głos Pedagogiczny. - 2023, nr 139, s. 16-19
Prawne aspekty sztucznej inteligencji / Sewastianowicz Monika // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 8, s. 82-85
Problemowe korzystanie z urządzeń ekranowych i internetu (PUI) : co mogą zrobić nauczyciele, aby wspierać uczniów? / Pruś Małgorzata // Monitor Dyrektora Szkoły. - 2023, nr 5, s. 65-74
Projekty uczniowskie, które wykorzystują sztuczną inteligencję / Szpot Ewa // TIK w Edukacji. - 2023, nr 1, s. 14-16
Scenariusz: Higiena cyfrowa w zasięgu ręki / Bocheńska-Włostowska Katarzyna // Remedium. - 2023, nr 6, s. 5-7
Sztuczna inteligencja - możliwe zagrożenia i praktyczne zastosowanie w grupie przedszkolnej / Grzywna Marek // Wychowanie w Przedszkolu. - 2023, nr 7, s. 27-31
Sztuczna inteligencja - nowe wyzwanie edukacyjne / Kuruliszwili Sergo // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2021, nr 10, s. 28-40
Sztuczna inteligencja - szanse i zagrożenia / Rostkowska Małgorzata // Meritum. - 2019, nr 4, s. 30-34
Sztuczna inteligencja obok, a nie zamiast nauczyciela / Gierek Łukasz // TIK w Edukacji. - 2023, nr 1, s. 10-13
Sztuczna inteligencja w edukacji / Michalska Jowita // Głos Pedagogiczny 2023, nr 9, s. 48-52
Sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej / Wytyk Wojciech // Meritum. - 2024, nr 2, s. 95-103
Sztuczna inteligencja zbada nanocząsteczki / Tomala Ludwika // Chemia w Szkole. - [R.] 65, nr 5 (2022), s. 15
Świat w objęciach sztucznej inteligencji w świetle kompetencji przyszłości / Plebańska Marlena // Meritum. - 2019, nr 4, s. 2-12
Technologie przyszłości zmieniają przyszłość edukacji / Grażyna Gregorczyk // Meritum. - 2022, nr 4, s. 2-15
Uczeń pyta, chatbot odpowiada / Czapla Agnieszka // IT w Edukacji. - 2015, nr 1, s. 36-37
Uzależnienia współczesnego świata: jak chronić przed nimi uczniów? / Kapuścińska-Kozakiewicz Justyna // Życie Szkoły. - 2022, nr 1, s. 14-17
Wykorzystanie sztucznej inteligencji i komunikatorów internetowych na lekcjach języka obcego / Babiarz Mariusz // Języki Obce w Szkole. - R. 54, nr 4 (2010), s. 94-98
Wytyczne Al Act dla edukacji / Polak Katarzyna // Dyrektor Szkoły. - 2024, nr 10, s. 35-38