Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej 

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026

 Materiały dostępne w zbiorach biblioteki pedagogicznej CEN w Białymstoku: 

Wydawnictwa zwarte:

  1. Młodzież w sieci : (nie)bezpieczna komunikacja w Internecie / Iryna Surina, Małgorzata Chrzanowska-Gancarz. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2022 BW 179571 
  2. Nowe uzależnienia młodego pokolenia: od przyjemności do przymusu / Robert Modrzyński. - Warszawa: Difin, 2021 BW 178705 
  3. Twoje dziecko w sieci: przewodnik po cyfrowym świecie dla czasami zdezorientowanych rodziców / Agnieszka E. Taper. - Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2021 BW 179010 
  4. Utrata kontaktu z rzeczywistością: jak sztuczna inteligencja i wirtualne światy przejmują nad nami kontrolę / Joachim Bauer. - Gdańsk: Wydawnictwo Dobra Literatura - Grupa Wydawnicza Literatura Inspiruje, 2024 BW 181165  
  5. Z nosem w smartfonie: co nasze dzieci robią w internecie i czy na pewno trzeba się tym martwić? / Karol Jachymek. - Warszawa: Wydawnictwo Agora, 2024 BW 181294 
  6. Szkoła w czasach AI: jak przygotować dzieci na wyzwania jutra / Jowita Michalska. - Warszawa : MT Biznes, 2024, BW 181430 

Artykuły z czasopism:

  1. AI w pracy nauczyciela / Lipiec-Kuzańska Emilia // Dyrektor Szkoły - 2025, nr 3, s. 39-43 
  2. AI wsparciem dla nauczyciela / Janczak Dorota // Dyrektor Szkoły - 2025, nr 4, s. 37-39 
  3. Bądź świadomym użytkownikiem nowych technologii / Jabłonowska-Turkiewicz Agata // Remedium. - 2023, nr 2, s. 2-5  
  4. Bezpieczeństwo dzieci w sieci / Polcyn-Matuszewska Sylwia // Remedium. - 2023, nr 2, s. 6-8 
  5. Bezpiecznie w sieci - jak uczyć młodych ludzi krytycznej analizy informacji dostępnych w internecie / Polak-Janik, Ewelina // Głos Pedagogiczny 2025, nr 6, s. 13-17
  6. ChatGPT w rękach nauczycieli i uczniów / Polak Katarzyna // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 8, s. 77-81  
  7. Cyfrowa pandemia - czy da się odciągnąć dzieci od urządzeń multimedialnych? / Wentrych Agnieszka // Bliżej Przedszkola. - 2023, nr 2, s. 2-5 
  8. Cyfrowa higiena w placówkach oświatowych / Twardosz Michał // Monitor Dyrektora Szkoły. - 2024, nr 5, s. 33-36 
  9. Edukacja w epoce AI - cyfrowe kompetencje, które mają znaczenie / Kloskowska Adriana // Życie Szkoły 2025, nr 4, s. 2-6 
  10. Ergonomia korzystania z urządzeń cyfrowych / Jóźwiak Zbigniew // TIK w Edukacji. - 2019, nr 2, s. 70-73 
  11. Etyczne wytyczne korzystania z AI / Elsner Danuta // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 8, s. 75-76  
  12. Fińska strategia nauczania o sztucznej inteligencji / Gierek Łukasz // TIK w Edukacji. - 2020, nr 1, s. 76-77  
  13. Gdy dziecięcą zabawę zastąpi smartfon... / Nadolna Beata // Wychowawca. - 2023, nr 10, s. 8-9 
  14. Higiena cyfrowa / Polak Katarzyna // Dyrektor Szkoły. - 2024, nr 7-8, s. 103-107 
  15. Higiena cyfrowa / Bocheńska-Włostowska Katarzyna // Remedium. - 2023, nr 6, s. 2-4 
  16. Higiena cyfrowa. Czym jest i w jaki sposób należy o nią dbać? / Dębski Maciej // Meritum. - 2020, nr 3, s. 48-54 
  17. Jak dbać o higienę cyfrową? / Kożuchowska Maria // Remedium. - 2024, nr 7/8, strony 52-54 
  18. Jak Zintegrowana Platforma Edukacyjna może wspierać nauczycieli w edukacji zdrowotnej / Habera Hanna // Meritum. - 2025, nr 1-2, s. 162-1 
  19. Lekcja z ChatGPT / Fazlagić Amir Jan // Dyrektor Szkoły. - 2024, nr 4, s. 39-41 
  20. O ludziach, cyborgach i sztucznej inteligencji / Gregorczyk Grażyna // Meritum. - 2019, nr 4, s. 18-25  
  21. Od kamienia łupanego do sztucznej inteligencji / Fazlagić Amir Jan // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 8, s. 68-71  
  22. Od wyszukiwania do sztucznej inteligencji / Borowiecka Agnieszka Olędzka Katarzyna // Meritum. - 2019, nr 4, s. 35-39  
  23. Perspektywy szkoły w dobie sztucznej inteligencji / Włodkowska Katarzyna // Kreatywny Wychowawca 2025, nr 1, s. 62 
  24. Po co nam ekrany?: o smartfonach i mediach cyfrowych w życiu (nie tylko) młodych osób / Jachymek Karol // Głos Pedagogiczny. - 2023, nr 139, s. 16-19 
  25. Prawne aspekty sztucznej inteligencji / Sewastianowicz Monika // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 8, s. 82-85  
  26. Problemowe korzystanie z urządzeń ekranowych i internetu (PUI) : co mogą zrobić nauczyciele, aby wspierać uczniów? / Pruś Małgorzata // Monitor Dyrektora Szkoły. - 2023, nr 5, s. 65-74 
  27. Projekty uczniowskie, które wykorzystują sztuczną inteligencję / Szpot Ewa // TIK w Edukacji. - 2023, nr 1, s. 14-16  
  28. Scenariusz: Higiena cyfrowa w zasięgu ręki / Bocheńska-Włostowska Katarzyna // Remedium. - 2023, nr 6, s. 5-7 
  29. Sztuczna inteligencja - możliwe zagrożenia i praktyczne zastosowanie w grupie przedszkolnej / Grzywna Marek // Wychowanie w Przedszkolu. - 2023, nr 7, s. 27-31  
  30.  Sztuczna inteligencja - nowe wyzwanie edukacyjne / Kuruliszwili Sergo // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2021, nr 10, s. 28-40  
  31.  Sztuczna inteligencja - szanse i zagrożenia / Rostkowska Małgorzata // Meritum. - 2019, nr 4, s. 30-34  
  32.  Sztuczna inteligencja obok, a nie zamiast nauczyciela / Gierek Łukasz // TIK w Edukacji. - 2023, nr 1, s. 10-13  
  33.  Sztuczna inteligencja w edukacji / Michalska Jowita // Głos Pedagogiczny 2023, nr 9, s. 48-52  
  34. Sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej / Wytyk Wojciech // Meritum. - 2024, nr 2, s. 95-103 
  35.  Sztuczna inteligencja zbada nanocząsteczki / Tomala Ludwika // Chemia w Szkole. - [R.] 65, nr 5 (2022), s. 15  
  36. Świat w objęciach sztucznej inteligencji w świetle kompetencji przyszłości / Plebańska Marlena // Meritum. - 2019, nr 4, s. 2-12  
  37.  Technologie przyszłości zmieniają przyszłość edukacji / Grażyna Gregorczyk // Meritum. - 2022, nr 4, s. 2-15  
  38. Uczeń pyta, chatbot odpowiada / Czapla Agnieszka // IT w Edukacji. - 2015, nr 1, s. 36-37  
  39. Uzależnienia współczesnego świata: jak chronić przed nimi uczniów? / Kapuścińska-Kozakiewicz Justyna // Życie Szkoły. - 2022, nr 1, s. 14-17 
  40. Wykorzystanie sztucznej inteligencji i komunikatorów internetowych na lekcjach języka obcego / Babiarz Mariusz // Języki Obce w Szkole. - R. 54, nr 4 (2010), s. 94-98 
  41. Wytyczne Al Act dla edukacji / Polak Katarzyna // Dyrektor Szkoły. - 2024, nr 10, s. 35-38 

 

 

                                                                                                       Oprac. Emilia Chojnowska