Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026
Materiały dostępne w zbiorach biblioteki pedagogicznej CEN w Białymstoku:
Wydawnictwa zwarte:
Metoda i wyobraźnia : podręcznik dla nauczyciela. Cz. 2, Lekcje twórczości w klasie 2 / Elżbieta Płóciennik. - Warszawa : Difin, 2020 (BW 177631)
Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym / Bolesław Niemierko. - Sopot: Smak Słowa, 2018 (BW 178690)
Metody aktywizujące w szkolnej i pozaszkolnej edukacji muzycznej : poradnik dla nauczycieli i animatorów / Urszula Bissinger-Ćwierz. - Warszawa : Difin, 2019 (BW 177733)
Nauczycielskie systemy oceniania: trafność oceniania na lekcjach języka angielskiego / Piotr Wojciech Parczewski. - Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012 (BW 169087)
(Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym / Renata Michalak, Teresa Parczewska. - Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2019 (BW 177615)
Szkolenie dla Nauczycieli: ocenianie kształtujące: skrypt szkoleniowy / Małgorzata Bielecka. - Poznań: Wydawnictwo As Pik, 2021 (BW 178807)
Sztuka oceniania: motywowanie uczniów do rozwoju / Bożena Kubiczek. - Opole: Wydawnictwo Nowik, 2018 (BW 177752)
W szkole jest OK: ocenianie kształtujące w praktyce / Danuta Sterna. - Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej: Civitas, 2018 (BW 179122)
Zajęcia twórcze w szkole / Grzegorz Noras.- Warszawa: rozpisani.pl, 2020 (BW 178300)
Zajęcia twórcze w szkole. Cz. 2. / Grzegorz Noras.- Warszawa: rozpisani.pl, 2021 (BW 178720)
Artykuły z czasopism:
Bez ocen, czyli jak? / Wiesława Mitulska // Meritum. - 2021, nr 1, s. 67-73
Czas na ocenianie kształtujące / Popławska Magdalena // Remedium. - 2024, nr 10, s. 2-3
Czy w lasach rosną choinki? / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2020, nr 12, dod. Biuletyn EKO – edukacyjny nr 12, s. 2-3
Dialog jako podstawa oceniania kształtującego / Nowosielska Edyta // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 9, s. 24-3
Formy i sposoby ewaluacji pracy uczniów na języku polskim w szkole bez stopni / Bielawska Natalia // Meritum. - 2021, nr 1, s. 74-80
Gatunki obce i rodzime / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2020,nr 1, s. 2-3
Jak wspomagać samodzielność uczniów w nauce? / Agata Szadowiak // Matematyka. – 2021, nr 1, s. 37-44
Już czas zrezygnować ze stopni / Krzemińska Joanna // TIK w Edukacji. - 2021, nr 1, s. 58-59
Koleżeńska ocena uczniów / Wojdyła Emilia // Dyrektor Szkoły. - 2024, nr 2, s. 23-27
Kształtujące ocenianie pracy domowej / Kostrzewa Joanna // Dyrektor Szkoły. - 2019, nr 5, s. 76-79
Lekcja oceniania / Wojdyła Emilia // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 12, s. 35-39
Neuropolonistyczne aspekty korespondencji sztuk / Małgorzata Imperowicz-Jurczak // Język Polski w Szkole. – 2019/2020, nr 1, s. 108-117
Ocenianie kształtujące / Kapuścińska-Kozakiewicz Justyna // Życie Szkoły. - 2021, nr 6, s. 4-8
Ocenianie kształtujące jako jeden ze sposobów wspierania dziecka w procesie uczenia się / Ćwikła Edyta // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2021, nr 9, s. 15-26
Ocenianie przez docenianie / Kloskowska Adriana // Wczesna Edukacja. - 2019, nr 4, s. 28-30
Ocenianie uczenia się / Niemierko Bolesław // Dyrektor Szkoły. - 2024, nr 9, s. 49-51
Ocenianie w erze transformacji cyfrowej / Grzybowska Anna // Meritum - 2024, nr 4, s. 47-51
Ocenianie w szkole - między wspieraniem a taktem pedagogicznym / Michalski Jarosław // Meritum. - 2021, nr 1, s. 8-15
Od ocen do informacji zwrotnej: jak zmienić podejście do oceniania i wspierać wszechstronny rozwój uczniów? / Gallos Sylwia // Życie Szkoły 2024, nr 4, s. 4-8
OK na lekcjach JO jest OK!. O ocenianiu kształtującym w pigułce / Sterna Danuta // Języki Obce w Szkole. - 2021, nr 3, s. 13-17
O muzyce w literaturze, czyli dźwięki na języku polskim / Joanna Kostrzewa // Polonistyka. – 2019, nr 2, s. 16-19.
Pięć strategii oceniania kształtującego / Mrózek Łukasz // Wychowawca. - 2018, nr 6, s. 14-17
Polubić poezję : sprawdzone pomysły na zainteresowanie uczniów poezją / Bożena Charkiewicz // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 9, s. 43
Poznacie po owocach, czyli ocenianie wspierające rozwój ucznia w kontekście kultury szkoły / Tłuściak-Deliowska Aleksandra // Meritum. - 2021, nr 1, s. 16-22
Ruch odnowy oceniania / Niemierko Bolesław // Dyrektor Szkoły. - 2019, nr 4, s. 52-54
Same oceny w dzienniku niewiele pokazują / Lęcki Paweł // Remedium. - 2024, nr 10, s. 4-5
Summer fun in the sun / Katarzyna Niemiec // Bliżej Przedszkola. – 2020, nr 5, s. 24-27
Uczenie się uczniów klas I-III w perspektywie oceniania kształtującego / Łosowska, Jolanta // Edukacja Wczesnoszkolna. - R. 2, nr 4 (2018/2019), s. 67-73
Wczesna edukacja matematyczna w kontekstach narracyjnych i środowisku lokalnym / Barbara Bilewicz-Kuźnia // Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze. – 2020, nr 2, s. 54-63
Wiosna w przyrodzie / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2020, nr 3, dod. Biuletyn EKO – edukacyjny nr 3, s. 2-3
Wykorzystanie AI w dydaktyce języka niemieckiego : na przykładzie zjawiska Wechselpräpositionen / Sebastian Dusza // Języki Obce w Szkole. – 2025, nr 1, s. 111-124
Zabawy w ogrodzie w : Propozycje aktywności dla dzieci starszych na wrzesień / [zesp.red.] // Bliżej Przedszkola. – 2019, nr 6, s. 76-77
Zamień długopis na lupę - doświadczanie, eksperymentowanie, obserwowanie, czyli jak wprowadzić dziecko w świat przyrody / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Biologia w Szkole. – 2019, nr 2, s. 35-40