Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.   

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024

Wydawnictwa zwarte:

  1. Cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży: realny i wirtualny problem polityki bezpieczeństwa. - Warszawa: Difin, 2022 (BW 179867) 
  2.  Cyberprzemoc jak być bezpiecznym w sieci: ćwiczenia dla dzieci i młodzieży / Rogers Vanessa. - Warszawa: Fraszka Edukacyjna, 2011 (BW 173783) 
  3.  Cyberprzestrzeń - człowiek - edukacja. T. 1, Cyfrowa przestrzeń kształcenia. - Kraków: Impuls, 2015 (BW 173801) 
  4.  Cyberprzestrzeń - człowiek - edukacja. T. 4, Rodzic, dziecko, nauczyciel w przestrzeni wirtualnej. - Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018 (176701) 
  5.  Działalność twórcza młodzieży szkolnej w cyberprzestrzeni a jej osiągnięcia edukacyjne / Badora Anna. - Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2019 (177860) 
  6.  Dzieci i młodzież w świecie technologii cyfrowej. - Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2016 (BW 175292) 
  7. Dziecko w sieci zagrożeń: ryzykowne zachowania internetowe dzieci i młodzieży jako wyzwanie dla edukacji / Tanaś Maciej, Galanciak Sylwia // W: Edukacja - relacja - zabawa. - Warszawa: Wydawnictwo FRSE, 2019, s.40-67 (BW 178535) 
  8. Edukacja - relacja - zabawa: wieloaspektowość internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży: obszary: internet - konteksty społeczne i prawne, internet - wybrane aspekty ochrony dzieci i młodzieży. - Warszawa: Wydawnictwo FRSE, 2019 (BW 178535) 
  9.  Edukacja w cyfrowym świecie: edukacja 4.0/ Morańska Danuta, Ciesielka Marta, Jędrzejko Mariusz. - Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne, 2020 (178773) 
  10.  Jak nie zgubić dziecka w sieci? / Czechowska Zyta, Marcela Mikołaj. - Warszawa: MUZA, 2021 (178781) 
  11.  Młodzież w sieci: (nie)bezpieczna komunikacja w Internecie / Surina Irina Anatol'evna. - Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2022 (BW 179571) 
  12.  Myślenie kontekstowe: największa przewaga ludzi nad sztuczną inteligencją / Cukier Kenneth, Mayer-Schönberger Viktor, Véricourt, Francis de. - Warszawa: MT Biznes 2022(BW 179494)
  13. Prakseologiczny wymiar profilaktyki wobec zagrożeń związanych z aktywnością dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni / Bednarek Józef, Andrzejewski Adam //W: Edukacja - relacja - zabawa: wieloaspektowość internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży: obszary: internet - konteksty społeczne i prawne, internet - wybrane aspekty ochrony dzieci i młodzieży. - Warszawa: Wydawnictwo FRSE, 2019, s. 162-190 (BW 178535) 
  14.  Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości: przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach / Kozak Stanisław. - Warszawa: Difin, 2014 (171682) 
  15.  Technologie edukacyjne - tradycja, współczesność, przewidywana przyszłość. T. 1. - Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011 (BW 168327) 
  16.  Technologie edukacyjne w wymiarze praktycyzmu. T. 2 / Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011 (BW 168328) 
  17.  TIK w pigułce: narzędziownik nauczyciela / Danieluk Maciej, Adasik-Danieluk Ewa, Bilska Agnieszka (i inni). - Poznań: Edicon Centrum Rozwoju Edukacji, 2019 (179105) 
  18. Uczeń bezpieczny w cyberprzestrzeni. - Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas. Wyższa Szkoła "Humanitas", 2012 (170154) 
  19. Wybrane aspekty bezpieczeństwa w sieci w prawodawstwie europejskimi i w polskim systemie edukacji / Lew-Starowicz Rafał // W: Edukacja - relacja - zabawa: wieloaspektowość internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży: obszary: internet - konteksty społeczne i prawne, internet - wybrane aspekty ochrony dzieci i młodzieży. - Warszawa: Wydawnictwo FRSE, 2019, s. 90-114 (BW 178535) 
  20. Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego. - Warszawa: Difin, 2014 (BW 170900) 

Artykuły z czasopism:

  1. Bądź świadomym użytkownikiem nowych technologii / Jabłonowska-Turkiewicz Agata // Remedium. - 2023, nr 2, s. 2-5 
  2.  Bezpieczeństwo dzieci w sieci / Polcyn-Matuszewska Sylwia // Remedium. - 2023, nr 2, s. 6-8 
  3.  ChatGPT w rękach nauczycieli i uczniów / Polak Katarzyna // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 8, s. 77-81 
  4.  Dlaczego fake-news jest niebezpieczny? / Jasiński Wojciech // Remedium. - 2021, nr 5, s. 24-26 
  5.  Dobre praktyki wykorzystania Web 2.0 i TiK w edukacji wczesnoszkolnej / Baska Agnieszka // Meritum. - 2021, nr 3, s. 37-42 
  6.  Dzieci w sieci - o współczesnych formach wirtualnej kryptoreklamy / Pawłowska Sylwia // Remedium. - 2017, nr 9, s. 2-4 
  7.  Etyczne wytyczne korzystania z AI / Elsner Danuta // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 8, s. 75-76 
  8.  Fińska strategia nauczania o sztucznej inteligencji / Gierek Łukasz // TIK w Edukacji. - 2020, nr 1, s. 76-77 
  9.  Jak kształtować bezpieczniejsze zachowania w sieci? / Hopwood Karl // W: Edukacja - relacja - zabawa. - Warszawa: Wydawnictwo FRSE, 2019, s. 192-215 (BW 178535) 
  10.  Lekcja z bezpieczeństwa w Sieci / Dyka-Płonka Mirosława // IT w Edukacji. - 2017, nr 2, s. 26-28 
  11.  Od wyszukiwania do sztucznej inteligencji / Borowiecka Agnieszka Olędzka Katarzyna // Meritum. - 2019, nr 4, s. 35-39 
  12.  Prawne aspekty sztucznej inteligencji / Sewastianowicz Monika // Dyrektor Szkoły. - 2023, nr 8, s. 82-85 
  13.  Projekty uczniowskie, które wykorzystują sztuczną inteligencję / Szpot Ewa // TIK w Edukacji. - 2023, nr 1, s. 14-16 
  14.  Sztuczna inteligencja - szanse i zagrożenia / Rostkowska Małgorzata // Meritum. - 2019, nr 4, s. 30-34 
  15.  Sztuczna inteligencja - nowe wyzwanie edukacyjne / Kuruliszwili Sergo // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2021, nr 10, s. 28-40 
  16.  Sztuczna inteligencja w edukacji / Michalska Jowita // Głos Pedagogiczny 2023, nr 9, s. 48-52 
  17.  Sztuczna inteligencja obok, a nie zamiast nauczyciela / Gierek Łukasz // TIK w Edukacji. - 2023, nr 1, s. 10-13 
  18.  Świat w objęciach sztucznej inteligencji w świetle kompetencji przyszłości / Plebańska Marlena // Meritum. - 2019, nr 4, s. 2-12 
  19.  Technologie przyszłości zmieniają przyszłość edukacji / Grażyna Gregorczyk // Meritum. - 2022, nr 4, s. 2-15 
  20.  Uczeń pyta, chatbot odpowiada / Czapla Agnieszka // IT w Edukacji. - 2015, nr 1, s. 36-37 
  21.  Uczeń bezpieczny w sieci. Wspólna sprawa szkoły i rodziny / Łoskot Małgorzata // Głos Pedagogiczny. - 2019 nr 2/3, s. 4-7 
  22. Zwiększanie świadomości uczniów na temat cyberzagrożeń / Wojtasik Łukasz // TIK w Edukacji. - 2022, nr 1, s. 24-25 
  23.  Zagubione w sieci: dzieci w świecie Internetu / Kowalczuk Karol // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2023, nr 6, s. 28-37 

                                                                                                       Oprac. Emilia Chojnowska