Trudne zachowania dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną na etapie edukacji wczesnoszkolnej 

Literatura dostępna w Bibliotece Pedagogicznej CEN w Białymstoku

Książki: 

  1. Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka: wybrane zagadnienia / Maria Piszczek. - Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2007 (BW 165811) 
  2. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji / pod red. Marzeny Buchnat, Beaty Tylewskiej-Nowak.- Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2012 (BW 169671) 
  3. Edukacja uczniów: przewodnik dla nauczycieli / [red. nauk. Maria Orkisz et al.]. - Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2000 (BW 152330) 
  4. Formy organizacji kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne / Marzena Buchnat ; [recenzent Grzegorz Szumski]. - Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2015, (BW 173975) 
  5. Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym: konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć / Beata Szczygieł. - Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2007 (BW 159652) 
  6. Krok po kroku: nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną / Jacek Kielin, Katarzyna Klimek-Markowicz. - Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2013 (BW 170112) 
  7. Logopedia w edukacji wczesnoszkolnej: zeszyt ćwiczeń: autyzm, niepełnosprawność w stopniu lekkim, opóźniony rozwój mowy / [autorzy: Justyna Cabała, dr Barbara Pietrzak-Szymańska, Małgorzata Wielądek, Sylwia Sienkiewicz, Aleksandra Sienniak]. - Warszawa: Wiedza i Praktyka sp. z o.o, 2020 (BW 180708) 
  8. Materiały pomocnicze do pracy rewalidacyjnej z dzieckiem upośledzonym umysłowo: praca zbiorowa. Cz. 2 / pod red. Zenona Grobelnego; Instytut Kształcenia Nauczycieli im. W. Spasowskiego. Oddział Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, 1988 (BC 376 / 127032) 
  9. Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej / Grażyna Tkaczyk. - Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1997 (BW 147678) 
  10. Nauczanie w klasach I-III szkoły specjalnej: praca zbiorowa / pod red. Ireny Stawowy-Wojnarowskiej.- Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1981 (BW 89278) 
  11. Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim: wybrane problemy teorii i praktyki / red. nauk. Sławomira Sadowska. - Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2006 (BW 159917) (BC 376 / 159349) 
  12. Nie gryzę, nie biję, nie krzyczę / Bo Hejlskov Elvén ; przełożył: Robert Pucek. - Warszawa: Linia, 2018 (BW 176578) 
  13. Pedagogiczne działania nauczycieli szkół specjalnych na I etapie edukacji / Grażyna Tkaczyk. - Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2008 (BW 161032) 
  14. Percepcja klimatu szkoły przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia a agresja i przemoc szkolna (wersja elektroniczna) 
  15. Pomóż dzieciom zrozumieć świat: programy dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej oraz uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim: [dla klas I-III] / Renata Naprawa, Alicja Tanajewska, Ewa Korzeniowska. - Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2012 (BW 168863) 
  16. Poznanie ucznia szkoły specjalnej: wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja / Joanna Głodkowska. - Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999 (BW 146432) 
  17. Program kształcenia zintegrowanego dla I etapu edukacyjnego sześcioletniej szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim / Aleksandra Feder, Anna Nieścierowicz. - Gdańsk: Wydawnictwo "Harmonia", 2009 (BW p. 15088) 
  18. Program zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III szkoły podstawowej dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim / Beata Cholewczyńska, Wojciech Lewandowski. - Rzeszów: "Fosze", 2000 (BW p. 11535) 
  19. Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych: praca zbiorowa / pod red. Grażyny Tkaczyk, Teresy Serafin; Ministerstwo Eduakcji Narodowej. - Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2001 (BW 149281) 
  20. Problemy wychowawcze w pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie: teoria i praktyczne zastosowania dla szkół ogólnodostępnych i specjalnych / przekład Elżbieta Cieślik; Państwowy Instytut Jakości Pracy Szkół i Badań nad Kształceniem. - Gdańsk: Harmonia Universalis, 2017 (BW 175822) 
  21. Problemy kształcenia i opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu lekkim / Serwatko Katarzyna // W: Szkoła wobec wyzwań XXI wieku. T. 2, Aplikacje edukacyjne, tradycje i kontynuacje wartości. - Rzeszów 2012. - S. 126-132 (BW 168321) 
  22. Psychologiczne aspekty trudności w wychowaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania: praca zbiorowa / pod red. Kingi Kalety, Justyny Mróz. - Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2010 (BW 165667) 
  23. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami: charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie / Piotr Plichta, Iwona Jagoszewska, Joanna Gładyszewska-Cylulko, Bernadeta Szczupał, Agnieszka Drzazga, Beata Cytowska. - Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2017 (BW  175270) 
  24. Szkoła w sytuacji trudnej: zdążyć z pomocą / redakcja naukowa Beata Szurowska. Warszawa: Difin, 2020, (BW  178497) 
  25. Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej: nauczyciele o (nie)zmienianej sytuacji w kontekście kultury szkoły inkluzyjnej / Zenon Gajdzica. - Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020 (BW 179596) 
  26. Wartości w świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie: wybory, postawy, zachowania interpersonalne / Andrzej Giryński. - Białystok: "eRBe". Agencja Usługowo Wydawnicza: przy współpr. "Trans Humana", 1996 (BW 376 / 157723) 
  27. Wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w różnych formach edukacji wczesnoszkolnej / Krystyna Barłóg. - Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2008 (BC 376 / 161698) 
  28. Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim / Agnieszka Łaba. - Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2011 (BW 167718) 
  29. Zaburzenia zachowania u dzieci: teoria i praktyka / red. nauk. Artur Kołakowski. - Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2014 (BW 171017) 
  30. Zachowania trudne małych dzieci z zaburzeniami rozwoju: uwarunkowania, profilaktyka i terapia / Aneta Lew-Koralewicz. - Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017 (BW 175854) 
  31. Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych / pod red. nauk. Danuty Boreckiej-Biernat.- Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2011 (BW 167644) 

Artykuły z czasopism:

  1. Co kryje się za agresją oraz autoagresją dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną? / Piotrowska Sara // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. - 2023, nr 31, s. 32-37 
  2. Funkcjonowanie uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w wieku wczesnoszkolnym w zakresie komunikacji werbalnej / Masłowska Monika // Szkoła Specjalna. - T. 81, nr 4 (2020), s. 264–272 
  3. Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na tle uczniów sprawnych intelektualnie - znaczenie formy kształcenia i płci/ Szumski Grzegorz, Karwowski Maciej // Ruch Pedagogiczny. - R. 83, nr 3 (2012), s. 33-55 
  4. Integracja społeczna a zachowania przystosowawcze dzieci i młodzieży z upośledzeniem w stopniu lekkim / Łaba-Hornecka Agnieszka // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. - R. 10, nr 3 (2010), s. 30-50 
  5. Kształcenie dzieci lekko upośledzonych umysłowo / Wiśniewska Jolanta // Edukacja i Dialog. - 2005, nr 1, s. 3-10 
  6. Metody pracy lekcyjnej z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim / Łoskot Małgorzata // Głos Pedagogiczny. - 2014, nr 5, s. 17-20 
  7. Poczucie bezpieczeństwa a agresywność uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym / Mikrut Adam // Szkoła Specjalna. - T. 65, nr 4 (2004), s. 273-285 
  8. SAZ - skuteczna terapia osób z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną przejawiających zachowania autoagresywne/ Pieczara Aleksandra // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. - 2023, nr 31, s. 43-47 
  9. Trudne zachowania / Smolińska Katarzyna // Sygnał. - 2017, nr 10, s. 24-26 (brak w BP CEN) 
  10. Trudne zachowania uczniów: nie obchodzi mnie, co czują inni / Oleksa-Marewska Karolina // Życie Szkoły. - 2016, nr 9, s. 18-23 
  11. Uczeń niepełnosprawny umysłowo / Krawczonek Magdalena // Dyrektor Szkoły. - 2007, nr 2, s. 42-43 
  12. Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym w szkole ogółnodostępnej / Klaro-Celej Lidia // Głos Pedagogiczny. - 2010, nr 11, s. 50-53 
  13. Wykorzystanie technik behawioralnych w eliminowaniu zachowań opozycyjno-buntowniczych: case study 13-letniej dziewczynki z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym / Jamioł Marta. - Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. - 2022, nr 4, s. 53-57 
  14. Zachowania społeczne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim: (z badań nad zastosowaniem Story Sacks jako narzędzia wspomagającego pracę z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną) / Łaba-Hornecka Agnieszka // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. - R. 17, nr 3 (2017), s. 20-33 
  15. Zachowania trudne u dzieci z zaburzeniami mowy i języka - wykorzystanie w pracy terapeutycznej technik behawioralnych / Antos Izabela // Nauczanie Początkowe. - R. 38, nr 2 (2014/2015), s. 57-64 
  16. Zasady postępowania w przypadku agresji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną / Głos Pedagogiczny. - 2017, nr 88, s. 43-44 
  17. Zróżnicowane formy zaburzeń w zachowaniu dzieci niepełnosprawnych intelektualnie / Rola Jarosław // Szkoła Specjalna. - T. 70, nr 2 (2009), s. 104-108 

Oprac. Emilia Chojnowska