Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022

Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego

  1. 100 pomysłów dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych : wspomaganie uczniów z autyzmem / Claire Bullock ; [przekład Karol Jaroszewski]. - Gdańsk : Grupa Wydawnicza Harmonia - Wydawnictwo Harmonia, 2018. (BW 176816)
  2. Achtung baby : dlaczego niemieckie dzieci są tak samodzielne / Sara Zaske ; tłumaczenie Anna Rosiak. - Warszawa : Mamania, copyright © 2019. (BW 176737)
  3. Agresja w szkole / redakcja naukowa Maria Libiszowska-Żółtkowska, Krystyna Ostrowska. - Wydanie 2. - Warszawa : Difin, 2019. (BW 177197)
  4. ADHD/ADD : jak pomóc dziecku ogarnąć chaos / Cheryl R. Carter ; tł. z jęz. ang. Karolina Kraczkowska. - Wydanie 1 - dodruk. - Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2020. (BW 178254)
  5. Aktywna współpraca rodziców i nauczycieli jako element skutecznej profilaktyki niepowodzeń szkolnych - problemy i perspektywy / Małgorzata Chojak// W: Edukacja w okresie przemian. - Białystok 2010. - S. 462-471.(BW 166210)
  6. Co z tą szkołą? : siedem perspektyw dla uczniów, nauczycieli i rodziców / Joachim Bauer ; przełożył Andrzej Lipiński. - Słupsk : Dobra Literatura, 2015.(BW 173177)
  7. Diagnoza i wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem społecznym / Beata Krzaczkowska// W: Diagnozowanie i terapia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Opole 2015. - S. 401-418.(BW 173494)
  8. Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym : wskazówki dla nauczycieli dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Karolina Skarbek, Irmina Wrońska. - Kraków : Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2013.(BW 170910)
  9. Dorośli wobec niepowodzeń szkolnych dzieci / Sonia Wawrzyniak// W: Społeczeństwo i edukacja : teorie a implikacje praktyczne / red. nauk. Andrzej Ćwikliński, Mariusz Przybyła. - Poznań 2015. - S. 103-116. (BW 174367)
  10. Dziecko, czy muszę ci to jeszcze raz powtarzać? : przełomowy program, dzięki któremu twoje dzieci będą Cię słuchały bez napominania, przypominania lub krzyczenia / Amy McCready ; przeł. Konrad Pawłowski. - Warszawa : MT Biznes, 2017.( BW 175145)
  11. Dziecko i rodzina : społeczne powinności opieki i wychowania / pod red. Urszuli Grucy-Miąsik. - Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007.( BC 37.018 / 160334)
  12. Dziecko w rodzinie / Maria Montessori ; przekład Luiza Krolczuk-Wyganowska ; redakcja naukowa polskiego wydania Sylwia Camarda. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020. ( BW 177863)
  13. Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 4, Konteksty rozwojowe i wychowawcze / pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Jadwigi Oleksy. - Cieszyn : Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego ; Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2013. (BW 373.2 /170103)
  14. Jak przeżyć szkołę : poradnik nie tylko dla rodziców / Mateusz Kądziołka. - Gdynia : Novae Res, 2018.(BW 176710)
  15. Jak włączyć rodziców do nauki dzieci / Margy Whalley i Zespół Pen Green Centre ; [tł. z ang. Anna Oleksyn]. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne : "Fraszka Edukacyjna", 2008.(BW 166088)
  16. Kompetencje komunikacyjne nauczyciela w perspektywie interakcji z rodzicami / Klaudia Błaszczyk// W: Dialog o edukacji wobec zmian w globalizującym się świecie. - Białystok 2010. - S. 236-246.(BW 166202)
  17. Kreacja partnerstwa w relacjach rodzice - nauczyciele zadaniem animacji / Waldemar Segiet// W: Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego. - Toruń 2016. - S. 149-163.(BC 373.2 / 175119)
  18. Nauczyciele i rodzice : komunikacja relacje współpraca / red. Joanna Łukasiewicz-Wieleba. - Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2014.(BW 172127)
  19. Nauczyciele i rodzice jako partnerzy w profilaktyce uzależnień / Iwona Rudek// W: Diagnoza i profilaktyka uzależnień wśród młodzieży wyzwaniem dla społeczności lokalnej / red. nauk. Jan A. Malinowski. - Toruń 2015. - S. 89--98. (BW 174526)
  20. Oczekiwania rodziców wobec realizacji zadań współczesnej szkoły - rozważania z uwzględnieniem perspektywy społeczeństwa opartego na wiedzy / Barbara Chojnacka-Synaszko// W: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. - S. 297-311(BW 177173)
  21. Opieka, pomoc, wsparcie w edukacyjnej rzeczywistości : potrzeby i działania / redakcja naukowa Wiesława Walc. - Wydanie I. - Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019. ( BW 177407)
  22. Pedagogika społeczna wobec procesów żywiołowych i zachowań ryzykownych / red. nauk. Marek Walancik, Jolana Hroncová ; [aut. Sylwester Bębas et al.]. - Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2013.(BW 170863)
  23. Pedagogizacja rodziców jako jedno z zadań współczesnej szkoły / Małgorzata Bereźnicka// W: Szkoła jako przestrzeń edukacyjnego (nie)porozumienia. - Kraków 2014. - S. 113-128.
  24. Pomiędzy koncentracją a rozproszeniem : o równowadze i nierównowadze sił w relacjach rodziców i nauczycieli / Barbara Lulek// W: W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka. - Lublin 2015. - S. 147-164.(BC 373.2 / 175119)
  25. Praca z rodzicami / Marta Jerzak// W: Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. - Warszawa 2016. - S. 532-546.(BW 175286)
  26. Relacje nauczyciele - rodzice w sytuacjach trudnych / Jarosława Lach// W: Szkoła. - Toruń 2016. - S. 72-84.(BW 174704)
  27. Rodzice jako partnerzy szkoły / Bożena Marzec// W: Szkoła i rodzina w środowisku lokalnym. - Toruń 2016. - S. 196-209. (BC 37.018 / 175116)
  28. Rodzina i szkoła : o współpracy nauczycieli-wychowawców z rodzicami w procesie edukacji wczesnoszkolnej / Lidia Pietruszka ; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych. - Lublin : Wydawnictwo KUL, 2017.(BW 175493)
  29. Rodzina w edukacji młodszych uczniów / Gabriela Kryk// W: Kształcenie i pozaedukacyjna aktywność człowieka od dzieciństwa do dorosłości. - Sosnowiec 2016. - S. 53-64.(BW 174034)
  30. Rozwój współpracy i przywiązanie organizacyjne wśród nauczycieli jako czynniki ograniczające konflikty w środowisku szkolnym / Grażyna Bartkowiak// W: Szkoła. - Toruń 2016. - S. 141-159.(BW 174704)
  31. Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej / Marta Kulesza. - Warszawa : Difin, 2017. ( BW 175024)
  32. System rodzinny wobec zmian rozwojowych / Karolina Kuryś. - Wyd. 2. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2013. ( BW 171458)
  33. Wokół roli i zadań pedagoga i psychologa w szkole / pod red. nauk. Jolanty Szczurkowskiej i Agnieszki Mazur. - Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2013.(BW 169701)
  34. Wspomaganie rodziny w pracy z dzieckiem dyslektycznym : programy zajęć warsztatowych dla rodziców wraz z scenariuszami : zeszyt metodyczny / pod red. Danuty Zakrzewskiej ; Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku. - Białystok : Wydawnictwo CEN, 2002.(BW 149389)
  35. Współpraca rodziców i nauczycieli wobec zróżnicowanych problemów wychowawczych i dydaktycznych / Sonia Wawrzyniak// W: Aspekty wychowania i kształcenia we współczesnej szkole. - Sosnowiec 2016. - S. 263-276.(BW 174029)

Artykuły z czasopism

  1.  ABC współpracy z rodzicami w praktyce / Małgorzata Chojak// Bliżej Przedszkola . - 2014, nr 3, s. 8-11
  2. Działania szkoły nakierowane na wspomaganie rodziców w wychowaniu dzieci / Magdalena Goetz.// Głos Pedagogiczny . - 2015, nr 11 s. 59-63
  3. Do czego wychowujemy młodzież? Oto jest pytanie! / Małgorzata Łoskot.// Głos Pedagogiczny . - 2016, nr 10, s. 4-7
  4. Egzamin na cyfrowych przewodników. O sytuacji rodziców w czasie zdalnej edukacji / Magdalena Bigaj// Meritum. - 2020, nr 3, s. 32-4
  5. Formy pracy nauczyciela klas I-III z rodzicami pomocne w rozwijaniu rodzicielskiej świadomości wychowawczej / Sławomir Cudak// Nauczanie Początkowe . - 2009/2010, nr 2, s. 48-53
  6. Gdy rodzic unika szkoły / Joanna Lesińska// Głos Pedagogiczny . - 2013, nr 11, s. 56-57
  7. Jak dobrze rozpocząć współpracę z rodzicami / Marta Majorczyk.// Bliżej Przedszkola . - 2017, nr 6, s. 20-23
  8. Jak rozmawiać, aby rodzic współpracował? / Anna Policht-Jaruga.// Bliżej Przedszkola . - 2019, nr 6, s. 28-29
  9. Jak utrzymać dobrą współpracę z rodzicami w ciągu roku szkolnego / Marta Majorczyk.// Bliżej Przedszkola . - 2017, nr 9, s. 16-18
  10. Jak współpracować z rodzicami? : 10 rad dla nauczycieli / Dorota Smoleń// Bliżej Przedszkola. - 2012, nr 5, s. 60-63
  11. Jak wypracować dobre warunki współpracy : szkoła - rodzina zastępcza? / Grażyna Starzyńska// Głos Pedagogiczny . - 2014, nr 5, s. 46-47
  12. Pomocna dłoń / Kinga Rusin.// Głos Pedagogiczny . - 2016, nr 1, s. 22-24
  13. Razem można więcej : o pracy zespołowej / Agnieszka Jasińska// Psychologia w Szkole . - 2011, nr 2, s. 149-153
  14. Relacje rodzina - szkoła : dylematy czasu przemian / Maciej Wierzchnicki// Edukacja i Dialog . - 2014, nr 11/12, s. 62-65
  15. Rodzic partnerem : o współpracy z rodzicami ucznia niedostosowanego społeczne i zagrożonego niedostosowaniem / Iga Kazimierczyk// Głos Pedagogiczny . - 2011, nr 4, s. 23-25
  16. Rodzice partnerami szkoły / Jan Lewandowski// Głos Pedagogiczny . - 2010, nr 9, s. 52-53
  17. Różni rodzice - ten sam problem : jak rozmawiać z rodzicami o pomocy materialnej / Paulina Perz// Głos Pedagogiczny . - 2011, nr 6, s. 25-27
  18. Scenariusz warsztatów dla rodziców "Motywowanie dziecka do nauki" / Anna Kałuba-Korczak// Głos Pedagogiczny . - 2012, nr 12, s. 31-34
  19. Skuteczna praca z rodzicami / Aleksandra Ratajczyk// Psychologia w Szkole . - 2014, nr 2, s. 26-33
  20. Strategia współpracy, czyli o skutecznym komunikowaniu się z rodzicami / Jadwiga Radwańska// Głos Pedagogiczny . - 2010, nr 11, s. 14-16
  21. Trudna sztuka rozmawiania z rodzicami / Magdalena Goetz// Głos Pedagogiczny . - 2014, nr 1, s. 44-45
  22. Wsparcie czy wygórowane ambicje? czyli jak współpracować z trudnymi rodzicami / Mikołaj Lasek// Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne . - 2020, nr 2, str. 48-49
  23. Wspólna praca nad dyscypliną / Jakub Gutowski// Psychologia w Szkole . - 2013, nr 2, s. 75-81
  24. Znaczenie programu wychowawczo-profilaktycznego / Sylwia Żmijewska-Kwiręg// Dyrektor Szkoły. - 2021, nr 1, s. 78-80

Oprac. Ewa Harasimik