Sprawozdanie z realizacji projektu w bibliotece Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Sokołach
Na początku zadałam sobie pytanie: Jak zachęcić uczniów do czytania dla przyjemności? Oto moja odpowiedź: Zadbać, aby uczniowie byli świadomymi czytelnikami. Nie da się jednak tego osiągnąć poprzez jednorazowe, nawet spektakularne akcje, ale poprzez kilkumiesięczną, a nawet kilkuletnią systematyczną pracę bibliotekarza. Stąd moja przemyślana, wieloaspektowa propozycja projektu edukacyjnego Czytajmy dla przyjemności, którą zgłosiłam na konkurs Moda na Czytanie.
Cele:
Zadania:
I. Przeprowadzenie cotygodniowych spotkań w czytelni:
1) Czytające zerówki - cotygodniowe spotkania dzieci z bohaterami literackimi w czytelni.
Zajęcia rozpoczęliśmy w październiku – Miesiącu Bibliotek Szkolnych - od książki Zofii Staneckiej Basia i przedszkole. W tym roku po raz pierwszy atrakcją był Bal Pasiastych, czyli taneczna impreza, na którą dzieci przyszły w ubraniach w paski – jak u Basi. Dodatkowo dostały w bibliotece akcesoria z papieru i bibuły również w paski.
W okolicach 14 października świętowaliśmy Dzień Książkowego Misia. W tym roku zajęcia oparte były na książce Łukasza Wierzbickiego Dziadek i niedźwiadek. Historia prawdziwa i zilustrowane fragmentami filmu Wojtek, niedźwiedź, który szedł na wojnę. Na zakończenie uczniowie wykonali portrety misia Wojtka, które przez cały listopad (Miesiąc Książki Historycznej) zdobiły szkolną czytelnię.
Pozostałe zajęcia poświęcone były różnym seriom: Opowieści o przyjaźni, Poczytaj ze mną Wydawnictwa Egmont; Mały Króliczek Wydawnictwa Jedność; Elmer, Księżniczka Adela Wydawnictwa Papilon; Kicia Kocia, Wesoły Ryjek, Pan Kuleczka Wydawnictwa Media Rodzina; Poczytajki – Pomagajki Wydawnictwa Muza. Na zakończenie każdych zajęć maluchy wypożyczały książki do domu, aby tam czytali im najbliżsi.
2) Miłość do książek zaczyna się od pierwszych czytanek - cotygodniowe spotkania dzieci klas I i II, podczas których prezentowałam serie z dużymi literami, np.: Czytam sobie Wydawnictwa Egmont, Pierwsze czytanki Wydawnictwa Publicat, Zaczynam czytać z Martynką Wydawnictwa Papilon, Zwierzęta Oli i Hokus – pokus… Bajka! Wydawnictwa Skrzat; Czytamy bez mamy Wydawnictwa Debit, itp.
Schemat zajęć był następujący: prezentacja książek z danej serii, przeczytanie fragmentu z wybranej pozycji, rozmowa na temat przeczytanego tekstu, wykonanie przez dzieci własnej ilustracji lub zabawa ruchowa.
3) Każdy typ literatury to świat w trochę innych barwach – spotkania uczniów klas III, IV, V wg następującego klucza:
W tym roku szkolnym kolejne rodzaje literatury pomogli mi przybliżyć chętni uczniowie klasy IIIb, którzy założyli Tajne Koło Czytelników i na spotkaniach w czytelni opracowywali plakaty ( zał. 4) , a następnie wystawiali je w holu szkoły podstawowej. W tym czasie w bibliotece czytano fragmenty książek i oglądano fragmenty ekranizacji danego typu literatury. I tak odbyły się:
4) Pisemko Juniora - cotygodniowespotkania chętnych uczniów klas VI w czytelni i redagowanie szkolnej gazetki.
Młodzi dziennikarze z szóstych klas przygotowywali przez cały rok kolejne strony poświęcone zakupionym nowościom, ale też uczestniczyli w spotkaniu autorskim i przeprowadzili wywiad z pisarką Joanną Jagiełło nt. jej książek, które są w księgozbiorze biblioteki szkolnej, poza tym stworzyli własne opowieści na podstawie zdjęć przywiezionych przez autorkę. Uczestniczyli również w spotkaniu z autorką powieści obyczajowych pt.: Pogranicze kultur w książkach Anny Łaciny w ramach V Targów Książki w Białymstoku.
II. Umożliwienie wypowiedzenia się na temat przeczytanych książek, czyli Oceń książkę:
1) Recenzje na stronie internetowej - www.bibliotekasok.c0.pl, w zakładce Warto przeczytać .
2) Gazetka ścienna w czytelni z okładkami nowości i możliwością przypięcia uśmiechniętej buźki, jeżeli książka się podobała.
3) Szkolny Konkurs Literacko - Plastyczny Pocztówka literacka
Zadaniem dzieci klas I i II było namalowanie ilustracji do ulubionej książki oraz napisanie autora i tytułu wybranej pozycji, natomiast uczniowie starszych klas musieli jeszcze napisać recenzję: III-IV klasy - sześć zdań; V-VI klasy - osiem/dwanaście zdań. Myślę, że taka forma konkursu skłoniła uczniów do głębszej refleksji na temat przeczytanych książek Regulamin (zał. 8a); zdjęcie prac (zał. 8b), konkursowe recenzje.