Katarzyna Zdrodowska, nauczyciel bibliotekarz ZS w Sokołach
Konspekt lekcji dla kl. I gimnazjum w ramach projektu: „OD PATYKÓW DO PLIKÓW”, „Książka na przestrzeni wieków”.
Temat lekcji: Historia książki
Cele lekcji:
Zapoznanie uczniów z historią książki od początków do współczesności;
Wzbogacenie słownictwa dzieci o wyrazy związane z historią książki;
Przedstawienie materiałów, z których wykonane były książki na przestrzeni wieków;
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat historii książki w oparciu o zgromadzone na zajęciach materiały;
Wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce.
Czas trwania zajęć: 90 min.
Metody: słowna, pokazowa, praktyczna
Formy: praca w grupach,
Środki dydaktyczne: komputery z Internetem, słowniki, encyklopedie, masa solna, blok rysunkowy, przybory do rysowania.
Przebieg lekcji:
Wprowadzenie: Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji, dzieli uczniów na grupy i informuje, że mają, korzystając z Internetu oraz ze słowników i encyklopedii przygotowanych na stolikach przygotować prezentację pt. Historia książki i pisma (prezentacja z przykładowymi pracami uczniów dostępna na platformie SNB, w dziale Bank materiałów).
Uczniowie mają podane hasła, które muszą być wykorzystane w prezentacji: zwój, papirus, tabliczki gliniane, pergamin, papier, inkunabuł, manuskrypt, audiobook, e-book.
Zajęcia praktyczne: (25 min) Uczniowie przystępują do pracy, przygotowują prezentację, w której przedstawią historię książki i pisma, od starożytności do czasów współczesnych.
Przedstawienie efektów pracy: (15min) Każda grupa prezentuje swoją prezentację z komentarzem.
Druga część zajęć:
Na podstawie przygotowanych materiałów w postaci prezentacji uczniowie mają przygotować w grupach jedną z omawianych książek na przestrzeni wieków. Losują, którą postać książki będą wykonywać (gliniane tabliczki, zwoje pergaminowe, manuskrypt, audiobook). Uczniowie cały czas mają do dyspozycji swoje materiały przygotowane wcześniej, jak i dostęp do Internetu i encyklopedii. Pracują w takich grupach, w jakich przygotowywali prezentacje. Na koniec zajęć z wykonanych prac uczniów zostanie przygotowana wystawa w czytelni szkolnej ph. „Historia książki”.
Zajęcia przeprowadziłam jako lekcję biblioteczną, druga godzina zajęć odbyła się na zajęciach technicznych i informatycznych.