Licencja CC – Uznanie autorstwa 3.0 Polska
TEMAT ZAJĘĆ: Poznajemy wojenną historię Asiuni
CELE:
CZAS TRWANIA: 45 minut
MIEJSCE PRZEPROWADZENIA: biblioteka szkolna albo sala lekcyjna
UCZESTNICY: uczniowie klasy III lub IV
METODY PRACY:
FORMY PRACY:
MATERIAŁY WYKORZYSTANE:
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Podczas dzisiejszych zajęć poznamy książkę „Asiunia” Joanny Papuzińskiej. Jest to historia małej dziewczynki, która opowiada nam o II Wojnie Światowej. Historię Asiuni przekazała nam Joanna Papuzińska, która była tą Asiunią z książki. Takie książki, które opowiadają o przeżyciach samego autora nazywamy autobiografiami.
Fragment 1 – odsłuch rozdziału 1 z audiobooka
Poznaliśmy Asiunię, pięcioletnią dziewczynkę z Warszawy. Asiunia urodziła się w 1939 roku. Czy ktoś zna taką datę? Czy komuś się z czymś kojarzy? Nie? W takim razie obejrzyjmy sobie film, a potem porozmawiamy.
Film https://www.youtube.com/watch?v=xFGCoq0vemw
II Wojna Światowa była straszna. Na pewno niektórzy Wasi krewni – babcie, dziadkowie, prababcie, pamiętają czas wojny. Pytamy dzieci, czy rozmawiały kiedykolwiek z osobami starszymi o wojnie, jeśli tak, to co na ten temat wiedzą. Chwalimy każdą wypowiedź. Jeśli dzieci chcą dowiedzieć się czegoś więcej, wyjaśniamy trudne terminy, opowiadamy o wojnie.
Odkrywanie haseł na planszy „Co wiemy o II Wojnie Światowej?”
Fragment 2- strona 9, czytamy 1 i 2 akapit
Wypisujemy na tablicy, co straciła Asiunia: mama, tata, siostry – Ewa, Danka, bracia – Przemek, Andrzej, Marek, Krzyś, Tomeczek, ulubiona piżamka , dom, łóżko, poduszka, kołderka, meble, kubeczek
Teraz przeczytamy o tym, jak Asiunia trafiła w końcu do babci. Posłuchajcie:
Fragment 3 – strona 16, strona 24, 1 i 2 akapit
Zobaczcie, zdobyłam dla Was bardzo starą walizkę. Przeleżała gdzieś na strychu ponad 70 lat. (Zapraszamy dzieci, by zbliżyły się do walizki i wspólnie przeglądamy rzeczy tam umieszczone.)
Z przeczytanego tekstu wynikało, że ludzie podczas wojny musieli szybko pakować walizki, bo słyszeli od Hitlerowców „Schnell, schnell!” co znaczy „szybko, szybko”. Do walizki nie można było też pakować dużo rzeczy, bo nie wiadomo było, czy wędrówka nie potrwa wiele dni, dlatego walizka nie mogła być ciężka. Zobaczcie, jakie przedmioty znajdują się w walizce. Wymieńmy je. Z tych przedmiotów musimy wybrać tylko te najbardziej przydatne w podróży. Co wybierzemy? Podpowiadamy dzieciom, co się przyda. A co z wartościami? Które przydadzą nam się w trudnych chwilach?
Fragment 4 – strona 48
Na zakończenie nauczyciel pyta uczniów, co najbardziej podobało się im podczas zajęć? Żegna się z uczniami i zaprasza do biblioteki szkolnej.
Załącznik 1
PLANSZA „CO WIEMY O II WOJNIE ŚWIATOWEJ”
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
A |
WOJNA |
PAŃSTWO PODZIEMNE |
BOMBY |
ENIGMA |
WŁOCHY |
1939 |
B |
SAMOLOT |
SWASTYKA |
OKUPACJA |
CICHOCIEMNI |
WALKA |
SZARE SZEREGI |
C |
GETTO
|
1945 |
NIEMCY |
KATYŃ |
WYWIAD |
SYBERIA |
D |
JAPONIA |
POWSTANIE WARSZAWSKIE |
FRANCJA |
ROSJA |
MONTE CASSINO |
ŻYDZI |