Zasady korzystania z katalogów bibliotecznych on-line. Konspekt zajęć w bibliotece szkolnej.

Ewa Boguszewska, Jolanta Grzymkowska - nauczyciele bibliotekarze w Zespole Szkół w Siemiatyczach

Temat: Katalogi biblioteczne. Zasady korzystania z katalogów bibliotecznych on-line

Czas trwania lekcji: 45 minut

Cel ogólny: rozwijanie umiejętności związanych z samodzielnym wyszukiwaniem informacji.

Cele operacyjne:

  • Na poziomie wiadomości:
    • uczeń wie czym jest katalog biblioteczny i jakim celom służy,
    • zna rodzaje katalogów,
    • zna korzyści wynikające z umiejętności posługiwania się katalogiem.
  • Na poziomie umiejętności: umie korzystać z katalogów bibliotecznych on-line.

    Metody nauczania:
  • rozmowa kierowana,
  • ćwiczenia,
  • pokaz.

Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • katalogi on-line bibliotek,
  • test na wyszukiwanie informacji,

Środki techniczne:

  • komputer z dostępem do Internetu,
  • projektor,
  • komputery lub smartfony z dostępem do Internetu dla uczniów.

    Przebieg lekcji
  1. Część organizacyjna lekcji: powitanie uczniów i sprawdzenie obecności.
  2. Część wstępna lekcji:
  • podanie tematu i wprowadzenie- rozmowa z uczniami na temat katalogów bibliotecznych (katalog gr. katálogos – lista, rejestr dokumentów bibliotecznych uporządkowany w sposób, ułatwiający ich odszukanie, podający ich cechy indywidualne i bibliograficzne oraz miejsce przechowywania)
  • przedstawienie celów lekcji
  1. Część główna lekcji:
  • zapoznanie z rodzajami katalogów:
    • formalne (alfabetyczny, tytułowy- wg haseł formalnych); rzeczowe (systematyczne, przedmiotowe działowe)
    • rodzaje katalogów: kartkowe, komputerowe (w tym on-line)
  • podkreślenie ważnych funkcji, jakie pełnią katalogi w bibliotece (zarówno dla bibliotekarza, jak i dla czytelnika)
  • prezentacja katalogu on-line biblioteki szkolnej i omówienie zasad wyszukiwania informacji
  • rozdanie uczniom testów do wypełnienia i indywidualne wyszukiwanie informacji
  • podział klasy na grupy- porównanie w grupie wyników, poprawa błędów
  • prezentacja katalogów on-line wybranych bibliotek publicznych i naukowych
  1. Część końcowa lekcji
  • podsumowanie zajęć:
    • zwrócenie uwagi na trudności,
    • podkreślenie korzyści płynących z umiejętności wyszukiwania informacji w katalogach on-line,
  • ustna ocena pracy uczniów,
  • zachęcenie uczniów do korzystania z katalogu on-line biblioteki szkolnej oraz katalogów innych bibliotek.

-------

ZAŁĄCZNIK (test dla uczniów)

     …………………………………………………………..
(Nazwisko i imię, klasa)

Sprawdź w katalogu biblioteki szkolnej:

  1. Czy w naszej bibliotece są książki Donny Tartt?

 Tak                                     Nie

  1. Ile książek Jojo Moyes znajduje się w naszej bibliotece?

………………………………………………………………..    

  1. Podaj tytuł książki Umberto Eco zaczynający się na literę „I”

………………………………………………………………..

  1. Podaj miejsce i rok wydania książki "Uzależniony” Tony’ego Adamsa

………………………………………………………………..

  1. Podaj nazwisko autora książki "Łabędź i złodzieje"

. ………………………………………………………………..    

  1. Podaj nazwisko lektora audiobooka "Imperium. Postscriptum"

………………………………………………………………..          

  1. Podaj sygnaturę książki pt. "Nie wszyscy są jednego ducha"

………………………………………………………………..

  1. "Pół wieku na Marsie" - jaki typ dokumentu?
  • artykuł z czasopisma
  • dokument dźwiękowy
  • dokument elektroniczny
  • film
  • książka
  1. Podaj tytuły oraz nazwiska autorów dwóch książek fantasy znajdujących się w bibliotece szkolnej wydanych w latach 2010-2018

………………………………………………………………..

  1. Podaj dwa tytuły książek z etnografii:

………………………………………………………………..