Ewa Boguszewska, Jolanta Grzymkowska - nauczyciele bibliotekarze w Zespole Szkół w Siemiatyczach
Temat: Katalogi biblioteczne. Zasady korzystania z katalogów bibliotecznych on-line
Czas trwania lekcji: 45 minut
Cel ogólny: rozwijanie umiejętności związanych z samodzielnym wyszukiwaniem informacji.
Cele operacyjne:
Na poziomie wiadomości:
uczeń wie czym jest katalog biblioteczny i jakim celom służy,
zna rodzaje katalogów,
zna korzyści wynikające z umiejętności posługiwania się katalogiem.
Na poziomie umiejętności: umie korzystać z katalogów bibliotecznych on-line.
Metody nauczania:
rozmowa kierowana,
ćwiczenia,
pokaz.
Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne:
katalogi on-line bibliotek,
test na wyszukiwanie informacji,
Środki techniczne:
komputer z dostępem do Internetu,
projektor,
komputery lub smartfony z dostępem do Internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Część organizacyjna lekcji: powitanie uczniów i sprawdzenie obecności.
Część wstępna lekcji:
podanie tematu i wprowadzenie- rozmowa z uczniami na temat katalogów bibliotecznych (katalog gr. katálogos – lista, rejestr dokumentów bibliotecznych uporządkowany w sposób, ułatwiający ich odszukanie, podający ich cechy indywidualne i bibliograficzne oraz miejsce przechowywania)
przedstawienie celów lekcji
Część główna lekcji:
zapoznanie z rodzajami katalogów:
formalne (alfabetyczny, tytułowy- wg haseł formalnych); rzeczowe (systematyczne, przedmiotowe działowe)
rodzaje katalogów: kartkowe, komputerowe (w tym on-line)
podkreślenie ważnych funkcji, jakie pełnią katalogi w bibliotece (zarówno dla bibliotekarza, jak i dla czytelnika)
prezentacja katalogu on-line biblioteki szkolnej i omówienie zasad wyszukiwania informacji
rozdanie uczniom testów do wypełnienia i indywidualne wyszukiwanie informacji
podział klasy na grupy- porównanie w grupie wyników, poprawa błędów
prezentacja katalogów on-line wybranych bibliotek publicznych i naukowych
Część końcowa lekcji
podsumowanie zajęć:
zwrócenie uwagi na trudności,
podkreślenie korzyści płynących z umiejętności wyszukiwania informacji w katalogach on-line,
ustna ocena pracy uczniów,
zachęcenie uczniów do korzystania z katalogu on-line biblioteki szkolnej oraz katalogów innych bibliotek.
-------
ZAŁĄCZNIK (test dla uczniów)
………………………………………………………….. (Nazwisko i imię, klasa)
Sprawdź w katalogu biblioteki szkolnej:
Czy w naszej bibliotece są książki Donny Tartt?
Tak Nie
Ile książek Jojo Moyes znajduje się w naszej bibliotece?
………………………………………………………………..
Podaj tytuł książki Umberto Eco zaczynający się na literę „I”
………………………………………………………………..
Podaj miejsce i rok wydania książki "Uzależniony” Tony’ego Adamsa
………………………………………………………………..
Podaj nazwisko autora książki "Łabędź i złodzieje"
. ………………………………………………………………..
Podaj nazwisko lektora audiobooka "Imperium. Postscriptum"
………………………………………………………………..
Podaj sygnaturę książki pt. "Nie wszyscy są jednego ducha"
………………………………………………………………..
"Pół wieku na Marsie" - jaki typ dokumentu?
artykuł z czasopisma
dokument dźwiękowy
dokument elektroniczny
film
książka
Podaj tytuły oraz nazwiska autorów dwóch książek fantasy znajdujących się w bibliotece szkolnej wydanych w latach 2010-2018