Tradycją już jest, że nasza biblioteka organizuje, przynajmniej raz w semestrze, wieczorne biblioteczne spotkania dla uczniów. Organizowane są one w oparciu o aktualne wydarzenia historyczne (np. rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę), lekturę szkolną lub osobę patrona naszej szkoły. Wychodzimy z założenia, że nauka poprzez zabawę jest najskuteczniejsza, a czytanie w szczególny sposób wzbogaca rozwój uczniów. Tym razem wieczór przebiegał pod hasłem „Kreatywne spotkania z literaturą – Hobbit, czyli tam i z powrotem”.
Biblioteka została przystrojona światełkami, zapanował półmrok – w ten sposób powstała imitacja domu Bilba. Uczniowie przyszli przebrani za postacie z książki.
W trakcie całego spotkania uczniowie klas VI, w oparciu o lekturę wykonywali różne zadania. Tworzony był również trójwymiarowy lapbook, gdzie do tematycznie przygotowanego pudełka, wkładano kolejno przedmioty przygotowane podczas wykonywanych zadań.
Spotkanie przebiegało według ustalonego planu:
Powitanie uczestników wieczoru w bibliotece szkolnej - wyjaśnienie celu spotkania, podział na 4 grupy.
Prezentacja przebrań przygotowanych przez uczniów.
Przybliżenie postaci autora “Hobbita, czyli tam i z powrotem”- J. R. R. Tolkiena, za pomocą prezentacji w PowerPoint.
Booktalking – prezentacja lektury, wcześniej nagrana przez uczniów.
Ruchomy plan wydarzeń – każde z dzieci losuje kartkę z jednym punktem planu wydarzeń i na korytarzu przed biblioteką ustawia się przy wybranym przez siebie numerze.
Praca w grupach: PODCHODY
Wycieczka po dukaty - Smaug nie będzie pierwszy - każda grupa ma za zadanie odnalezienie dukatów w swoim kolorze na szkolnych korytarzach (Po wykonaniu zadania, każda grupa melduje się w bibliotece).
Polecenia dla wszystkich 4 grup : Rozpoznawanie postaci po opisie.
Z czym się kojarzy dany przedmiot? (domek, góra, smok, strzała, pierścień, elf, różdżka, złoto) – losowanie.
Uzupełnianie tekstu - charakterystyki Bilba – tekst z lukami stworzony w Learning Apps.
Układanie puzzli (kadr z filmu „Hobbit”).
Losowanie zagadki ukrytej za pomocą „tuszu sympatycznego” (każda grupa losuje po 2 zagadki).
Dokończenie rysunku na kartce A 4, który miał posłużyć do teatrzyku Kamishibai (rysunek do wybranego tekstu).
„Uczta u Bilba” - poczęstunek (podczas posiłku – „Podróż w świat czarodzieja Gandalfa” – pokaz „magicznych sztuczek”).
Teatrzyk Kamishibai (wykorzystanie prac uczniów).
Test znajomości lektury za pomocą aplikacji Kahoot!
Tematyczna gra planszowa (gra wcześniej przygotowana przez uczniów na zajęciach kreatywnych).
“Moje wrażenia” - omówienie i podsumowanie wieczoru.
Uczniowie chętnie biorą udział w wieczorach bibliotecznych. Z dużym zaangażowaniem uczestniczą w zaplanowanych grach i zabawach. Każdy wieczór w bibliotece jest opisany i udokumentowany na blogu bibliotecznym Szkoły Podstawowej nr 16 im. T. Kościuszki w Białymstoku: http://bibliotekasp16.blogspot.com/.