Temat: Poszukiwanie prawdy o naturze zła-redagowanie rozprawki.
Klasa: I technikum IV etap edukacyjny-szkoła ponadgimnazjalna
I. Po lekcji uczeń :
II. Metody kształcenia:
III. Formy pracy: zbiorowa, indywidualna
IV. Środki dydaktyczne:
V. Tok lekcji:
1. Wstęp :
Jaką rolę w życiu Makbeta odgrywa jego żona?
Jakimi metodami przekonuje męża do zbrodni?
Jakie wizerunki Lady Makbet odnajdujemy w sztuce?
Zanalizujmy dowolny obraz ukazujący Lady Makbet.
http://www.magazynsztuki.pl/plomienna-lady-makbet-johann-fussli/
http://nasza-galeria.eu/obraz,3026,Ellen-Terry-jako-Lady-Makbet.html
2. Charakterystyka Lady Makbet na podstawie tekstu(forma rozprawki maturalnej):
Kobiety-istoty podporządkowane czy dominujące? Co decyduje o postawie bohaterek wybranych utworów?
Rozważ problem, odwołując się do podanego fragmentu ,,Makbeta” W. Szekspira , całości utworu oraz innych tekstów kultury.
AKT PIĄTY
SCENA I
Dunsinane. Pokój w zamku.
Wchodzą: Doktor i Dama pałacowa.
DOKTOR
Dwie noce z tobą czuwałem, ale nie mogłem sprawdzić twojego opowiadania. Kiedy przechodziła się po raz ostatni?
DAMA
Od czasu jak J. K. Mość wyciągnął w pole, widziałam, jak wstała z łóżka, zarzuciła na siebie nocną odzież, otworzyła komnatę, wzięła papier, złożyła, napisała list i odczytała, a zapieczętowawszy go, wróciła do łóżka, wszystko w śnie najgłębszym.
DOKTOR
Wielki nieład natury! Korzystać ze snu dobrodziejstwa, a razem dopełniać funkcje czuwania! W tym śnie niespokojnym, prócz przechadzki i innych czynności, czy słyszałaś ją kiedykolwiek mówiącą?
DAMA
Słyszałam rzeczy, których nie chcę po niej powtórzyć.
DOKTOR
Możesz je mnie powtórzyć, jest nawet koniecznością, żebyś je powtórzyła.
DAMA
Ani tobie, panie, ani nikomu innemu, bo nie mam świadków na potwierdzenie słów moich. Wchodzi Lady Makbet ze świecą. Ale, patrz! nadchodzi! Właśnie, jak mówiłam, a na moje życie, głęboko uśpiona. Patrz, patrz! Zbliża się.
DOKTOR
Skąd wzięła to światło?
DAMA
Miała je przy sobie. Lampa pali się przy niej bez ustanku; taki jej rozkaz.
DOKTOR
Widzisz, że oczy jej są otwarte.
DAMA
Ale zamknięty ich zmysł widzenia.
DOKTOR
Co teraz robi? Patrz! Jak trze ręce.
DAMA
To ruch jej zwyczajny, jakby omywała ręce. Widziałam ją tak zajętą cały kwandrans bez przerwy.
LADY MAKBET
Ale tu zawsze jest plama.
DOKTOR
Cicho! Mówi! Zapiszę każde słowo z ust jej wychodzące dla większej pewności.
LADY MAKBET
Precz stąd, przeklęta plamo! Precz! Powtarzam. — Raz, dwa! A więc czas już wziąć się do dzieła. Czarne jest piekło! Wstydź się, mój mężu, wstydź się! Być żołnierzem a trwożyć się! Czemuż się mamy lękać, że wie ktoś o tym, skoro nikt nie może zawezwać naszej potęgi do zdania liczby? Kto by jednak mógł myśleć, że starzec miał jeszcze tyle krwi w swoich żyłach!
DOKTOR
Czy słyszysz?
LADY MAKBET
Than Fife'u miał żonę; a gdzie ona teraz? Jak to? Nigdyż te ręce nie będą czyste? Dość tego! Mój mężu, dość tego! Twoje szaleństwo psuje wszystko.
DOKTOR
Oddal się! Oddal się! Dowiedziałaś się, czego nie należało ci wiedzieć.
DAMA
Jestem przynajmniej pewna, że ona powiedziała, czego nie należało jej powiedzieć.
LADY MAKBET
Czuć tu zawsze krwi zapach. Wszystkie kadzidła Arabii nie uwonnią tej małej ręki. Och! och! och!(...)
DOKTOR
Choroba ta przechodzi moją sztukę. Znałem jednak osoby, które we śnie chodziły, które jednak umarły świętobliwie w swoim łóżku.
LADY MAKBET
Umyj ręce; wdziej nocną odzież, a nie bądź tak blady! Powtarzam ci raz jeszcze: Banquo pogrzebany nie może wstać z grobu.(...)
DOKTOR
Szpetne biegają między ludźmi wieści.
Przeciw naturze czyny wywołują
I nieład funkcyj przeciwny naturze.
Myśl chora wyzna głuchemu wezgłowiu
Serc tajemnice. Nie doktora teraz,
Ale jej trzeba raczej spowiednika.
Odpuść nam, Panie! — Pośpiesz teraz za nią,
Nie spuść jej z oka, żeby sama siebie
Nie pokrzywdziła. A teraz, dobranoc!
Oczy olśniła, strwożyła mą duszę;
Myślę, lecz myśli me utaić muszę.
DAMA
Teraz dobranoc, dobry mój doktorze.
Wychodzą.
b) Uczniowie czytają na głos a następnie opracowują konspekt wypracowania.
c) Prezentacja rezultatów pracy-dyskusja
Jakie były przyczyny zła, które rozwinęło się w psychice bohaterki?
Jaką sytuację przedstawia fragment?
Jaką diagnozę stawia lekarz? Czy zgadzasz się z nią?
Jak oceniasz zachowanie Lady Makbet?
d) Podsumowanie:
Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że Szekspir w mistrzowski sposób ukazał głębię psychicznych przeżyć ludzkich?
Czy lady Makbet można nazwać kobietą fatalną?
Czy można usprawiedliwić Lady Makbet?
Czy mogła podjąć inną decyzję?
VI. Praca domowa
1. Drzewko decyzyjne: Przeanalizuj proces decyzyjny Lady Makbet. Czy można nazwać ją postacią tragiczną?
2. Współczesna Lady Makbet. Czy we współczesnej literaturze i filmach można odnaleźć motyw kobiety fatalnej? Odpowiedź uzasadnij.
3. Nagraj audiobook wybranego fragmentu ,,Makbeta”. Wybór uzasadnij. (5 min)
Uznanie autorstwa 3.0 Polska