Aktualności

Relacja z kursu SpoŁed

Na prze­ło­mie lutego i marca uczest­ni­czy­łam w kur­sie on-line „Otwarte zasoby edu­ka­cyjne w biblio­tece”. Chcia­ła­bym opo­wie­dzieć o tym doświad­cze­niu i zachę­cić kole­żanki i kole­gów z biblio­tek do zgła­sza­nia się do kolej­nych edy­cji. Infor­ma­cja o nabo­rze na kurs poja­wiła się w Inter­ne­cie na początku stycz­nia. Jeśli ktoś śle­dzi tego typu szko­le­nia ten wie, że obec­nie nie wycho­dząc z domu można uczest­ni­czyć w wielu for­mach dosko­na­le­nia. To szko­le­nie było jed­nak inne, ponie­waż zostało zapla­no­wane na sześć tygo­dni ucze­nia się.

Orga­ni­za­to­rem I edy­cji było Cen­trum Cyfrowe w ramach stwo­rzo­nej Spół­dzielni Otwar­tej Edu­ka­cji „Spo­łEd”, które do współ­pracy zapro­siło Cen­trum Edu­ka­cji Oby­wa­tel­skiej.

Kurs skła­dał się z dzie­wię­ciu modu­łów. Moduł pierw­szy i ostatni były modu­łami orga­ni­za­cyj­nymi. Pozo­stałe moduły zawie­rały infor­ma­cje na temat: otwar­tych zaso­bów edu­ka­cyj­nych, prawa autor­skiego, ochrony wize­runku, wol­nych licen­cji, two­rze­nia dia­gnozy lokal­nej oraz metod sto­so­wa­nych w naucza­niu doro­słych.

Auto­rzy kursu zachę­cali do stwo­rze­nia wła­snych zaso­bów edu­ka­cyj­nych i radzili, w jaki spo­sób je wypro­mo­wać. Po skoń­cze­niu każ­dej par­tii mate­riału trzeba było przy­go­to­wać pracę zali­cze­niową, któ­rej wysła­nie było warun­kiem dostępu do dal­szej czę­ści kursu.

Orga­ni­za­to­rzy nie prze­sa­dzili – przej­ście całego szko­le­nia w ciągu sze­ściu tygo­dni wyma­gało zaan­ga­żo­wa­nia i cięż­kiej pracy. Infor­ma­cje w poszcze­gól­nych modu­łach były uzu­peł­niane fil­mami, info­gra­fi­kami i odnie­sie­niami do cie­ka­wych pro­jek­tów. Do tego nie­które prace zali­cze­niowe były bar­dzo pra­co­ch­łonne (dia­gnoza lokalna, pomy­sły na warsz­taty, sce­na­riusz zajęć).

W 24 gru­pach szko­le­nio­wych zna­leźli się biblio­tekarze z biblio­tek szkol­nych, peda­go­gicz­nych, aka­de­mic­kich oraz publicz­nych. Każda grupa miała swo­jego men­tora, który oce­niał prace, wspie­rał w nauce i moty­wo­wał do dal­szych wysił­ków.

Po zakoń­cze­niu kursu men­to­rzy wybrali 60 uczest­ni­ków do udziału w warsz­ta­tach sta­cjo­nar­nych w War­sza­wie – ale z powodu dyna­micz­nej sytu­acji epi­de­mio­lo­gicz­nej ter­min szko­le­nia został prze­su­nięty w cza­sie.

Cała zawar­tość kursu dostępna jest na GitHu­bie do swo­bod­nego wyko­rzy­sta­nia. W prak­tyce ozna­cza to, że jako otwarty zasób, cały kurs będzie można sko­pio­wać i prze­ro­bić na wła­sne potrzeby.

Dzięki udziale w kur­sie na stro­nie inter­ne­to­wej mojej szkoły w zakładce „biblio­teka” poja­wiło się miej­sce, w któ­rym zaczę­łam udo­stęp­niać swoje sce­na­riusze. W ten spo­sób powstał mój Otwarty Zasób Edu­ka­cyjny: https://sp2lapy.super­sz­kolna.pl/cms/53529/sce­na­riusze_do_wyko­rzy­sta­nia_w_biblio­tece

Zachę­cam do wyko­rzy­sta­nia zamiesz­czo­nych mate­ria­łów.

Ali­cja Zga­jew­ska
Licen­cja CC BY