Projekt Teatr a literatura był realizowali przez nauczycieli bibliotekarzy Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku we współpracy z Białostockim Teatrem Lalek oraz studentami Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Białymstoku w okresie od XI 2015 r. do końca I 2016 r.
Zajęcia rozpoczynały się pogadanką na temat literatury dziecięcej oraz adaptacją teatralnych książek. Następnie zapraszałyśmy dzieci do wspólnego przeniesienia się w krainę baśni i bajek. Proponowałyśmy zabawę ruchową, podczas której dzieci wykonywały komendy prowadzącego. Prawidłowo odgadnięte zagadki przywołują postaci z bajek. Uwieńczeniem zabawy był spektakl w wykonaniu nauczycieli bibliotekarzy na podstawie książki Joanny Gutowskiej „Legendy polskie: scenariusze dla teatrzyku szkolnego” – legenda Smok Podwawelski. Na koniec zachęcałyśmy do czytania książek, korzystania z biblioteki, odwiedzania teatru.
Związek teatru z literaturą od wieków jest nierozerwalny. Na naszych lekcjach zachęcamy dzieci do czytania i bywania w teatrze. Sztuka dostarcza wrażeń estetycznych, bywa swoistą arteterapią, niweluje stres, ma wpływ na nasz mózg oraz stan emocji. Obcowanie z nią stanowi alternatywę dla codzienności, wyzwala pasję. Pierwsze zajęcia, które odbyły się utwierdzają nas w przekonaniu, że istnieje potrzeba rozwijania w dzieciach wrażliwości na sztukę i literaturę. Dzieci chętnie i aktywnie uczestniczą oraz dobrze się bawią.
Zainteresowane naszą propozycją były zarówno szkoły jak i przedszkola. Wzięło w nim udział 798 dzieci i nauczycieli z 11 szkół i 8 przedszkoli, wśród nich również dzieci spoza Białegostoku (Studzianki, Obrubniki). Materiał z realizacji projektu Teatr a literatura został zamieszczony na facebooku. Odwiedziła nas ekipa telewizyjna a nakręcony materiał został wyemitowany w Obiektywie.
Zamierzone przez nas cele zostały zrealizowane. Według opinii nauczycieli uczestniczących w zajęciach tematyka projektu była ciekawa a lekcje atrakcyjne. Dzieci poszerzyły wiadomości na temat książek i teatru, zwiedziły bibliotekę. Również większość dzieci pozytywnie oceniła lekcje w formie emotikonów.