Migracjeeuromigracjereemigracje, imigracje i eurosieroctwo. 

Wybór literatury dostępnej w zbiorach Biblioteki Pedagogicznej CEN w Białymstoku (2015-2020) 

  1. Ekonomia XXI Wieku 3(11) : Praca zbiorowa. - 2016. (IBUK Libra) 
  2. Mentoring na rzecz dzieci z rodzin migracyjnych / Agata Butarewicz-Głowacka// W: Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego. - Toruń 2016. - S. 491-501. (BW   175173) 
  3. Migracje i tożsamość kulturowa : sytuacja dziecka w rodzinie migracyjnej / Katarzyna Błaszczuk// W: Transformacja i jej implikacje dla współczesnej rodziny / red. nauk. Anna Regulska, Urszula Dudziak. - // W: Pułtusk 2015. - S. 27-46. (BW   173710) 
  4. Migracje transnarodowe a łączenie rodzin imigrantów / Wiktor Rabczuk// W: Z teorii i praktyki badań międzykulturowych. - Toruń 2016. - S. 68-78. (BW   174987) 
  5. Migracje zarobkowe mężczyzn z terenów wiejskich i ich skutki / Jolanta Lenart// W: Kształcenie i pozaedukacyjna aktywność człowieka od dzieciństwa do dorosłości. - Sosnowiec 2016. - S. 409-421. (BW   174034) 
  6. Mobilnośc kluczem do kariery? : Raport z badania losów uczestników zagranicznych staży i praktyk zawodowych / Michał Pachocki. - Warszawa : Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji , 2018. (BW   177263) 
  7. Pomoc społeczna i praca socjalna w dobie dynamicznych przemian społecznych / redakcja naukowa Ewa Grudziewska, Marta Mikołajczyk, Jolanta Zozula ; [recenzent dr hab. prof. UP JPII Małgorzata Duda]. - Wydanie pierwsze. - [Warszawa] : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, [2019]. (BW   177802) 
  8. Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi - specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiksa edukacyjnego / Urszula Markowska-Manista// W: Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. - Warszawa 2016. - S. 125-148. (BW   174661) 

Artykuły z czasopism 

  1. Aspiracje życiowe młodych dorosłych z zespołem Aspergera z rodzin doświadczających migracji / Anna Gagat-Matuła, Bożena Frączek// Edukacja Ustawiczna Dorosłych 2018, [nr] 4, s. 227-235 
  2. Chińscy uczniowe w polskiej szkole / Anna Mikulska(nauki filologiczne)// Języki Obce w Szkole. - 2019, nr 4, s. 33-41 
  3. Demografia jako wyzwanie dla Polski i świata / Przemysław Śleszyński// Geografia w Szkole. - 2019, nr 2, s. 8-14 
  4. Dramat multikulti / Paul Scheffer// Charaktery. - 2015, nr 3, s. 66-71 
  5. Dwadzieścia lat badań nad migracjami z perspektywy polityki społecznej / Emilia Jaroszewska // Polityka Społeczna. - 2017, nr 5/6, s. 45-48 
  6. Dzieci wracają ze świata / Halina Julianna Grzymała-Moszczyńska // Psychologia w Szkole. - 2015, nr 5, s. 62-67 
  7. Dziecko jak walizka / Halina Drachal// Głos Nauczycielski. - 2016, nr 4, s. 10 
  8. Eurosieroctwo : (bibliografia w wyborze) /Alina Trojan// Wychowawca : miesięcznik nauczycieli i wychowawców katolickich. - 2018, nr 3, s. 29 
  9. Krytyczna analiza naukowej ciszy, czyli dlaczego Romowie migrują (z naszego pola widzenia) / Kamila Fiałkowska, Michał P. Garapich, Elżbieta Mirga-Wójtowicz / Kultura i Społeczeństwo 2018, nr 2, s. [39]-67 
  10. Migracje Afrykanów - konteksty historyczne i geopolityczne oraz bieżące uwikłania Błażej Popławski // Polityka Społeczna. - 2018, nr 11/12, s. 40-44 
  11. Migracje edukacyjne do Polski w kontekście zatrudniania cudzoziemców / Kamil Matuszczyk// Polityka Społeczna. - 2015, nr 9, s. 15-20 
  12. Migracje zarobkowe a funkcje wychowawcze rodziny / Janusz Rusaczyk// Wychowawca : miesięcznik nauczycieli i wychowawców katolickich. - 2018, nr 3, s. 16-19 
  13. Migrujący przedszkolak. Cz. 1, Dziecko / Hanna M Górna// Bliżej Przedszkola. - 2020, nr 9, s. 28-31 
  14. Migrujący przedszkolak. Cz. 2, Rodzina / Hanna M. Górna// Bliżej Przedszkola. - 2020, nr 10, s. 12-15 
  15. Miliony dzieci bez szkoły / Piotr Skura // Głos Nauczycielski. - 2017, nr 29/30, s. 17 
  16. Multikulturowość to fakt / Halina Drachal// Głos Nauczycielski. - 2018, nr 1/2, s. 16 
  17. Niewolnicy Europy / Fernand Melgar// Charaktery. - 2015, nr 4, s. 88-93 
  18. Pedagog szkolny w sytuacji zróżnicowania kulturowego / Aneta Sylwia Baranowska// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2016, nr 6, s. 17-23 
  19. Postrzeganie i stosunek względem zjawiska migracji w opiniach użytkowników wybranych serwisów internetowych / Jarosław Korczak// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2019, nr 4, s. 30-38 
  20. Prawne aspekty edukacji dzieci reemigrantów / Joanna Durlik-Marcinkowska// Dyrektor Szkoły. - 2016, nr 6, s. 44-46 
  21. Problem migracji w grupie ratowników medycznych / Estera Skucha, Alicja Domagała// Polityka Społeczna. - 2018, nr 2, s. 24-29 
  22. Problemy emocjonalne uczniów powracających z migracji / Dominika Przybyszewska// Nauczanie Początkowe. - 2016/2017, nr 2, s. 42-56 
  23. Reemigracja - trudne dziecięce powroty / Krystyna Kamińska// Wychowanie na co Dzień : miesięcznik. - 2016, nr 2, s. 9-14 
  24. Rodziny rozdzielone / Agnieszka Wilczyńska// Głos Pedagogiczny. - 2019, nr 107, s. 40, 58-62 
  25. Wiele do zrobienia / Urszula Majcher-Legawiec// Głos Nauczycielski. - 2019, nr 51/52, s. 21 
  26. Wygnanie - nieszczęście czy wyzwanie? / Zbigniew Marecki// Edukacja i Dialog. - 2015, nr 11/12, s. 64-67 

Inspiracje dydaktyczne 

  1. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów z doświadczeniem migracji : propozycja programu auczania dla oddziału przygotowawczego// Dominika Bucko// Języki Obce w Szkole. - 2019, nr 4, s. 43-48 
  2. E|I|Ree|migracyjny język polski / Ewa Lipińska, Anna Seretny// Języki Obce w Szkole. - 2019, nr 4, s. 5-10 
  3. Migracje, euromigracje, eurosieroctwo, imigracje : bibliografia literatury beletrystycznej dla dzieci i młodzieży / Elżbieta  Szefler// Język Polski w Szkole 4-6. - 2015/2016, nr 4, s. 7-28 
  4. Migracje ludności - przyczyny i skutki : scenariusz lekcji / Danuta Lewczuk// Geografia w Szkole. - 2016, nr 5, s. 26-28 
  5. Praca z dziećmi cudzoziemskimi w polskiej szkole : metody działania i własne doświadczenia / Alina Szulgan// Języki Obce w Szkole. - 2019, nr 4, s. 55-59 
  6. Praca z dziećmi reemigrantów / Joanna Durlik-Marcinkowska// Dyrektor Szkoły. - 2016, nr 6, s. 56-59 
  7. Rozmowy o emigracji i uchodźstwie : scenariusz zajęć na podstawie literatury /Anna Pietrusewicz// Biblioteka w Szkole. - 2018, nr 3, s. 30-31 
  8. Spotkania z kulturą polską na dodatkowych lekcjach języka polskiego dla uczniów powracających z emigracji / Katarzyna Stankiewicz, Anna Żurek// Języki Obce w Szkole. - 2019, nr 4, s. 10-17 
  9. Temat lekcji: współczesne migracje / Julia Godorowska, Patrycja Kopcińska// Dyrektor Szkoły. - 2020, nr 10, s. 80-85 
  10. Terapeutyczna rola literatury. Wokół książki Ulfa Starka "Chłopiec, dziewczynka i mur..." : inspiracje dydaktyczne / Klaudia Mucha-Iwaniczko// Języki Obce w Szkole. - 2019, nr 4, s. 61-65 
  11. Uczeń doświadczający migracji zarobkowej rodziców / Małgorzata Łoskot// Głos Pedagogiczny. - 2015, nr 69, s. 53-56 
  12. Uczeń reemigrant w polskiej szkole - teoria a praktyka : studium przypadku / Anna Peza, Grażyna Przechodzka// Języki Obce w Szkole. - 2019, nr 4, s. 19-26 

 oprac. Alicja Stankiewicz