Projekt to było sprawdzone przedsięwzięcie, doskonale wpisujące się w realizację podstawy programowej przedszkoli i szkół. Skutecznie oddziałuje on na szeroko pojęty rozwój poprzez rozwijanie kompetencji czytelniczych wpływających na sukces ucznia. Czytanie to jedna z najważniejszych umiejętności, która pozwala na wprowadzanie ucznia do świata wartości, budowanie relacji społecznych, wzmacnianie poczucia tożsamości, formowanie poczucia godności, rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozbudzanie ciekawości poznawczej, kształtowanie postawy otwartej wobec świata, zachęcanie do samokształcenia.
Przedsięwzięcie składało się z dwóch projektów : Ogólnopolskiego Konkursu „Wielka Liga Czytelników” WLC oraz Certyfikatu Wielkiej Ligi Czytelników: „Placówka Aktywnie Promująca Czytelnictwo” (od 2019 r.).
Konkurs był to projekt czytelniczy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas 1–8 szkół podstawowych. O tytuł: „Placówka Aktywnie Promująca Czytelnictwo” mogą ubiegać się przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły specjalne oraz szkoły średnie i policealne.
Głównym organizatorem było Stowarzyszenie „Wielka Liga”, współpracowały: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach, Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy w Katowicach, Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Szkoła Podstawowa nr 1 Marszałka Józefa Piłsudskiego w Katowicach, Szkoła Podstawowa nr 44 im. Marii Curie-Skłodowskiej w Katowicach (tylko Certyfikat).
Organizatorami lokalnymi były instytucje pełniące funkcje Koordynatorów Wojewódzkich (konkursu, certyfikatu). W województwie podlaskim instytucją koordynującą było Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku.