27 lutego 2020 r. odbył się w bibliotece Szkoły Podsatwowej nr 16 w Białymstoku wieczór ”Kreatywne spotkanie z literaturą – Śladami Stasia i Nel”. Biblioteka została udekorowana w barwach pustynnych, a tu i tam zwieszały się liany.
19 uczestników klas IV a, V a, VI d zostało podzielonych na 4 grupy: Słoni, Lwów, Żyraf i Zebr.
Na początku uczniowie obejrzeli prezentację multimedialną o laureacie Literackiej Nagrody Nobla – Henryku Sienkiewiczu. Następnie zapoznano zebranych z fabułą terenowej gry literackiej, opartej na książce „W pustyni i w puszczy”.
Pierwszym zadaniem w bibliotece było odnalezienie w 4 – tomowej encyklopedii hasła: Henryk Sienkiewicz i rozwiązanie krzyżówki na podstawie biografii autora.
Drugie zadanie polegało na ułożeniu puzzli z mapą Afryki i prześledzeniu drogi, jaką podążali bohaterowie książki w swej wędrówce. Po ułożeniu trasy wędrówki Stasia i Nel przyszła pora na pakowanie plecaka na wyprawę. Uczniowie losowali przedmioty, które mogą się przydać podczas wyjazdu i uzasadniali swój wybór.
Następnie za pomocą tabletów, odczytali kody QR, na których była wskazówka, żeby udać do świetlicy. Tam każda grupa otrzymała karty z charakterystyką Stasia i Nel i miała wskazać zdania prawdziwe i fałszywe. Drugie zadanie w świetlicy brzmiało: „Bądź tak zręczny jak Staś”. Każdy mógł sprawdzić swoje siły w rzucaniu do celu.
Teraz uczniowie zebrali się w holu szkolnym, gdzie napotkali na przeszkodę – Nil. Aby przejść po kamieniach, musieli rozwiązać zagadki, dotyczące zwierząt afrykańskich.
Kolejne zadania uczestnicy wykonywali w bibliotece. Najpierw odczytali fragmenty książki „W pustyni i w puszczy”, zawierające opisy zjawisk przyrody. Musieli odgadnąć o jakie zjawisko chodzi. Drugie zadanie – wykreślankę, zawierającą 10 roślin Afryki, uczniowie wykonali na tabletach w programie Learning Apps.
Na zakończenie wieczoru odbył się test ze znajomości lektury za pomocą aplikacji Kahoot!
Wieczór w bibliotece był świetnym sposobem na przypomnienie treści lektury i utrwalenie wiadomości o Henryku Sienkiewiczu. Uczniom podobała się atrakcyjna forma zadań, smaczny poczęstunek i miła atmosfera.
Scenariusz gry został opracowany podczas kursu doskonalącego "Tworzenie gier literackich o zasięgu szkolnym, miejskim" organizowanego przez Centrum Eduakcji Nauczycieli w Białymstoku w 2020 r.