Sprawozdania z obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych 2010

Hasło obchodów "Różnorodność, energia, wyzwania - oto biblioteka szkolna"

 Szkoła Podstawowa nr 1 w Białymstoku

Biblioteka - Miejsce czytania - Miejsce działania

Bibliotekarze 15 i 20 października  wraz z uczniami  kl.IIIc, IVb  i Vb  odwiedzili  Bibliotekę UW B im. J. Giedrojcia. Uczniowie zwiedzili  bardzo interesującą interaktywną wystawę  pod tym właśnie tytułem. Poznali  zupełnie inne oblicze biblioteki  oraz odwiedzając pozostałe jej działy mieli możliwość przekonania się jak nowoczesnym miejscem nauki i relaksu może być taka placówka.

Plebiscyt na hasło promujące czytelnictwo

Spośród  38 uczniów z kl. III-VI,  którzy wzięli  udział w plebiscycie jury nagrodziło 7 autorów , zarówno te prace jak i wyróżnione  zostały wyeksponowane w ciekawy sposób na korytarzu przy bibliotece . Oto niektóre z nich, autorstwa uczniów klas młodszych:

Biblioteka na zły humorek
najlepsza we wtorek,
tam spotka Cię Koszmarny Karolek
Biblioteka to brama
do najtańszych podróży!
Helenka Żurawska kl.IIIc
Szukasz odpowiedzi na pytania?
Sięgnij po coś do czytania
Książka na śmietniku –
1 w dzienniku
(Wiktoria Badońska IIIc)

Zamiast iść do dyskoteki,
udaj się do biblioteki!
(Marcin Rudalski kl.IIIb)

Wystawa „ Krople poezji”

Wystawa prezentująca publikacje, tomiki poezji, almanachy podlaskiego środowiska literackiego oraz uczniów i absolwentów naszej szkoły pod hasłem „Krople poezji” wzbudzała duże zainteresowanie, zarówno wśród  dzieci klas II-IV , jak i uczniów klas starszych, którzy  chętnie  sięgali  po udostępnione pozycje. Stała się pomocą  nie tylko  nauczycielom- bibliotekarzom  do przeprowadzenia ciekawych zajęć  pozalekcyjnych ,ale korzystali z jej zasobów  nauczyciele-poloniści i katecheci.

Konkurs poetycki „ Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka”

Był to konkurs adresowany do uczniów kl.IV-VI, jury wybierało spośród 15 wierszy i wyróżniło 4 autorów. Ich wiersze zostały umieszczone na tablicy „ Młodzi twórcy” i przesłane na Międzyszkolny konkurs poetycki (SP nr 21).

„Wyspa fraszek” czyli warsztaty kreatywnego pisania

Warsztaty  te odbyły się 5 października pod kierunkiem p. Krystyny Gudel i skierowany były do uczniów kl.IV-VI. We współpracy z nauczycielami j. polskiego  zachęcałyśmy  uczniów do udziału w zajęciach i w efekcie tych działań   zgłosiło się 26  młodych poetów, którzy podczas warsztatów zostali przez poetkę wprowadzeni w świat fraszki staropolskiej i współczesnej. Poznali  też fraszki samej p. Krystyny Gudel. Rozpoczęli warsztaty od dokończenia  podanych wersów na ok. temat, a następnie przystąpili do tworzenia fraszek na temat biblioteki . Powstało wiele ciekawych utworów, celnie oddających zamysł młodych fraszkopisarzy. Wyróżnione przez jury, najwartościowsze wiersze i fraszki wyeksponowano w bibliotece szkolnej i   zostały one  wysłane na międzyszkolny konkurs poetycki organizowany przez SP nr 21.

Mól książkowy
Asię nazywają molem
Bo pożera książki w szkole
Chociaż czasami drwić z niej potrafią

Ma słownik w  głowie wraz z ortografią (Joanna Sierocka kl.VIb)

Biblioteka
Mnóstwo ludzi wciąż do niej gna
Mądrości ma w sobie wiele, bez liku
Lecz gdy zapytasz: Komputer to? Gra?
To biblioteka jest, czytelniku!!!
(Katarzyna Kubasik kl.VIb)

W bibliotece
Nareszcie dzwonek i chmara przybiega,
lecz żadna osoba po książkę nie sięga.
Wszystkich komputer jest ideałem,
lecz nie ma niestety gierki z morałem
(Urszula Jabłońska ucz. VIc)

Mini fotoreportaż „pół żartem, pół serio w bibliotece szkolnej”

Uczniowie klasy Vb, należący do szkolnego koła fotograficznego  w starali się uchwycić  ciekawe, nietypowe, zabawne sytuacje, które  ukazują inne oblicze szkolnej biblioteki. Zaproponowane powyżej  działania pozwalały włączyć się społeczności szkolnej, zaangażowały uczniów i nauczycieli, otworzyły jeszcze bardziej drzwi biblioteki szkolnej,  zachęciły uczniów, którzy byli   wcześniej rzadkimi  jej użytkownikami, pokazały nowe możliwości  wspólnego działania.

Szkoła Podstawowa Nr 7 w Białymstoku

Przygotowania do tegorocznych obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych rozpoczęłyśmy już we wrześniu. Opracowałyśmy ramowy plan, przygotowałyśmy regulaminy konkursów, nawiązałyśmy współpracę z wybranymi nauczycielami oraz z Archiwum Państwowym w Białymstoku.

Na początku października, na tablicy przy bibliotece, zamieściłyśmy informacje o planowanych działaniach w ramach tegorocznych obchodów MMBS.

Uczniowie klas młodszych (I – III) zostali zaproszeni do udziału w konkursie plastycznym pt. „Mój ulubiony bohater książkowy”. Wykonali wiele interesujących prac, tak więc wybór tych najlepszych nie był wcale prosty. Przyznano 3 nagrody główne oraz 5 wyróżnień. Nagrodzone prace zostały wyeksponowane na korytarzu szkolnym w formie pokonkursowej wystawki.

Uczniowie klas starszych (IV – VI) wzięli udział w konkursie literackim organizowanym we współpracy z nauczycielami języka polskiego: panią Iwoną Leszczyńską i panem Bogdanem Jurgielewiczem, na wiersz lub fraszkę o bibliotece. W ramach konkursu powstało wiele bardzo udanych tekstów. Oto jeden z nich autorstwa uczennicy klasy VIb – Karoliny Zieniewicz:

Biblioteka, biblioteka – 
już samo słowo pięknem urzeka.
Wiele tu książek – powieści, wierszy,
musisz się spieszyć, by zostać pierwszym.

Encyklopedie, słowniki, broszury
są niczym w porównaniu z czytaniem lektury.
Bo z niewolnika pożytek niewielki,
musisz sam chcieć, by stać się wielkim.

Poezja, proza – jeśli nieznane,
wpłyną tylko na uwstecznianie.
Jeśli mieć chcesz więcej od życia,
pogłębiaj wiedzę w mądrych słownikach.

Nie myśl, by zostać klasowym idolem,
lepiej pozostań książkowym molem.

Fragmenty innych, ze względu na trafność ujęcia tematu, zostały umieszczone na drzwiach wejściowych do biblioteki i wciąż budzą żywe zainteresowanie uczniów. Oto niektóre z nich:

Nasza biblioteka
kilkadziesiąt lat działa
i dzięki czytelnikom
do dzisiaj przetrwała” -
Maciej Czech, kl. IVa

„Po co pytać?
Zacznij czytać!!!” -
Ernest Sielwonczuk, kl. VIb

„Biblioteka – fajna sprawa
ona humor mi poprawia” -
Krzysztof Karpowicz, kl. Va

„Tak ogólnie biblioteka
dla każdego jest człowieka” -
Patrycja Klim, kl. Va

Najlepsze, wybrane przez jury wiersze zostały przekazane do Szkoły Podstawowej nr 21 w Białymstoku i wezmą udział w konkursie międzyszkolnym.

W ramach tegorocznych obchodów MMBS, we współpracy z nauczycielem historii – panią Magdaleną Krzymińską, zorganizowałyśmy spotkanie uczniów klas czwartych z panem Arkadiuszem Gawrońskim z Archiwum Państwowego w Białymstoku, dotyczące tworzenia drzewa genealogicznego swojej rodziny. Uczniowie z uwagą i zainteresowaniem uczestniczyli w zajęciach połączonych z prezentacją multimedialną, zadawali pytania, prezentowali własne, samodzielnie wykonane drzewa genealogiczne.

Jednak najlepszym, cieszącym się największym zainteresowaniem uczniów przedsięwzięciem okazała się przygotowana przez nas wystawa książek pod hasłem „Książki naj… naj…naj…” Znalazły się na niej najciekawsze naszym zdaniem pozycje wybrane z bogatego księgozbioru biblioteki szkolnej.

Uczniowie mogli więc obejrzeć książki uporządkowane wg. następujących kategorii:

  • Najstarsze książki (najstarsza książka, którą posiadamy w naszym księgozbiorze pochodzi z roku 1919)
  • Książka z numerem inwentarzowym 1 
  • Książki najmniejsze
  • Książki największe
  • Książki z największą ilością stron
  • Książki z dzieciństwa naszych rodziców i dziadków
  • Książki współczesne, pięknie wydane

Wystawa cieszyła się ogromnym zainteresowaniem, szczególnie młodszych dzieci. Uczniowie klas I – III zostali zaproszeni wraz z wychowawcami i uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli bibliotekarzy. Starsi zwiedzali wystawę samodzielnie, podczas przerw. Wszyscy mieli okazję naocznie przekonać się jak bardzo zmienił się wygląd książki na przestrzeni wielu lat.

Jesteśmy przekonane, że wszystkie podjęte przez nas działania przyczyniły się do popularyzacji samego święta oraz promocji biblioteki w środowisku szkoły.

Szkoła Podstawowa nr 8 w Białymstoku

"Różnorodność, energia, wyzwania - oto biblioteka szkolna" - hasło obchodów tegorocznego Święta Bibliotek to przede wszystkim pełna energii prezentacja różnorodności pracy i działań biblioteki na rzecz swoich klientów-  czytelników. Opracowany przez nas program  obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych miał na celu przede wszystkim ukazanie biblioteki jako pełnego pozytywnej energii miejsca integrującego środowisko szkolne poprzez realizację różnorodnych  zadań. Dbałyśmy o to, by były one ciekawe, atrakcyjne i zachęcały czytelników do skorzystania z naszej oferty.

W październiku uczniowie i nauczyciele częściej niż zwykle  zaglądali do książkowego królestwa, bo „wszystkie ślady prowadziły do nas.” Ściany szkolnych korytarzy zostały ozdobione  plakatami informującymi i promującymi święto biblioteki, a także cytatami o bibliotece przygotowanymi przez uczestników  Koła Miłośników Biblioteki.

Czytelnicy z zainteresowaniem zapoznawali się z ofertą biblioteki zaprezentowaną  w kronice biblioteki i na gazetce: „Z życia  naszej biblioteki”. 

„Chcecie bajkę, oto bajka” - w październiku pod takim hasłem rozpoczęły się  środowe spotkania z książką. Zajęcia miały na celu rozbudzanie i kształtowanie kultury czytelniczej dzieci i były przeznaczone dla przedszkolaków i uczniów klasy 0 naszej szkoły. Stanowiły one również priorytet wśród podjętych przez nas  działań podczas obchodów MMBS w tym roku szkolnym.

Podczas pierwszych zajęć przedszkolaki jako goście w bibliotece poznawały tajniki tego miejsca.  Następnie po konsultacji z wychowawcami grup opracowałyśmy tematykę „środowych czytanek” dostosowując ją do zainteresowań czytelników i wymagań programowych (  „Razem z Franklinem”, „ Dobre serce”, „W świecie zwierząt”, W świecie baśni i legend”). Do każdego bloku tematycznego dobrałyśmy ciekawe  opowiadania, bajeczki, legendy („Franklin idzie do szkoły”, „Franklin i książka z biblioteki”, „Jarzębinka”, „Jak nietoperz Gucio zgubił swoja mamę” „Przerwany hejnał”  „Łakomczucha”, „Jaś i Małgosia”) oraz przygotowałyśmy zabawy, zagadki, w których dzieci chętnie uczestniczyły.

Cotygodniowe spotkania z książką prowadzili nauczyciele bibliotekarze, uczestniczki Koła Miłośników Biblioteki według ustalonego harmonogramu. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem  małych czytelników. W związku z powyższym faktem zdecydowałyśmy się kontynuować środowe czytanki do końca roku szkolnego.

Nie zabrakło także bogatej oferty kiermaszowej „Książki dla Ciebie” z zaprzyjaźnionych księgarń i wydawnictw (Pingwin, Tuliszków, Oficyna Wydawnicza Multico ). Każdy czytelnik mógł  wybrać i kupić ciekawą lekturę.

Wspólnie z Samorządem Uczniowskim przeprowadziłyśmy  kiermasz „Domowe smakołyki”.  Uzyskane fundusze zostaną przeznaczone na powiększenie księgozbioru naszej biblioteki.

Kolejną atrakcją dla czytelników stanowił konkurs plastyczny: „Bohater moich lektur.”  Opracowany regulamin został zamieszczony również na naszej stronie internetowej (www.bibliotekasp8.cba.pl). Rozstrzygnięcie konkursu odbyło się drogą poprzez głosowanie  na najpiękniejszą pracę przez  wszystkich uczniów i nauczycieli. Zorganizowano   też wystawę pokonkursową.
Co tydzień   chętni  czytelnicy brali udział w „Piątkowych grach i zabawach”. Poprzez zabawę  dzieci  miały możliwość  wzbogacania słownictwa,   jak również  doskonalenia czytania i ortografii,  poznawały związki frazeologiczne i ich znaczenia ( Quiz -Przysłowia,  Zagadki Smoka Obiboka, Scrable,)

Z okazji święta  biblioteki czytelnicy  obdarowali nas przepięknymi, kolorowymi laurkami. Zostały one wyeksponowane na gazetce w widocznym miejscu biblioteki. „Słodki” koszyczek z łakociami to już tradycji zakończenia obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych w naszej bibliotece. 

Międzynarodowy  Miesiąc Bibliotek Szkolnych w naszej szkole to czas, kiedy starałyśmy się pokazać różnorodność energię i wyzwania   biblioteki  i udowodnić, że biblioteka to miejsce dla każdego człowieka, 

Szkoła Podstawowa Nr 15 w Białymstoku

Hasło tegorocznych obchodów święta  "Różnorodność, energia, wyzwania - oto biblioteka szkolna" zainspirowało nas do podjęcia różnorodnych działań mających na celu wzbogacenie naszej oferty i umożliwienie dzieciom udziału w różnych zajęciach i wybranie tych, które najbardziej im odpowiadają. 

Pod koniec września wspólnie z aktywem bibliotecznym umieściliśmy informacje o święcie i proponowanych działaniach biblioteki na tablicy przed wypożyczalnią. Udało nam się zrealizować wszystkie zaplanowane działania.

Najbardziej udanym przedsięwzięciem okazał cykl ”Spotkania z baśniami braci Grimm”, który był kontynuacją ubiegłorocznego ,,Spotkania z baśniami Andersena”. Dwa razy w tygodniu spotykaliśmy się z dwiema grupami dzieci: zerówką i dziećmi ze świetlicy. W organizację zajęć włączyli się uczniowie z klas IV. Pomagali w przygotowaniu dekoracji, przebierali się za postacie z czytanych baśni, a wcześniej dokonali podziału tekstu na role i opracowali pytania do przeczytanych utworów. 
Każde spotkanie miało ustalony plan: najpierw odbywało się głośne czytanie baśni przez uczniów klas IV, następnie wspólne opowiadanie baśni, odpowiedzi na pytania sprawdzające zrozumienie przeczytanego tekstu, a na koniec zabawy związane z treścią baśni. Na zakończenie dzieci otrzymywały do pokolorowania obrazek przedstawiający postać z baśni.

Dzieci poznały następujące baśnie:

  • ,,Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”- po przeczytaniu bawiliśmy się w zatrute jabłko i  dobieraliśmy imiona do postaci krasnoludków
  • „Roszpunka” -dzieci uczyły się pleść warkocz z włóczki, a następnie przypinały go Roszpunce, a także szukały wyjścia z labiryntu wieży
  • „Trzy piórka”- zabawy: koło z piór i co dalej, które piórko wyżej, poznawanie kierunków geograficznych.
  • „Żabi król”- zabawy: która żabka pierwsza?, układanie żabek z przygotowanych kółek (orgiami)
  • „Dzielny krawczyk”- zabawy: fastryga na poduszce oraz jeżyk w kłębku nici. „Braciszek i siostrzyczka”- zabawa : jakie to zwierzę?

Zabawy wzbudzały wiele emocji zarówno wśród młodszych dzieci jak i czwartoklasistów. Każdy chciał w nich uczestniczyć. Dzięki nim dzieci  łatwiej kojarzyły sobie poznane baśnie i zapamiętywały je. Po zakończonym spotkania w bibliotece następowała  kontynuacja zajęć prowadzona  przez wychowawczynię w klasie. Dzieci słuchały bądź oglądały baśń i kolorowały otrzymane obrazki.

Inne nasze działania:

  1. ,,Biblioteka to dom przeszłości i przyszłości”- czterech uczniów  z klasy VI poszukiwało informacji w Internecie i tworzyło prezentację na wymieniony temat. Niestety, okazał on się dość trudny i tylko 2 osoby zdołały wykonać prezentację w określonym czasie i przekazać na konkurs. Przygotowując  zadanie uczniowie zdali sobie sprawę, jak trudno w gąszczu wiadomości z Internetu znaleźć te właściwe i odpowiednio je wykorzystać.
  2. ,,Portrety naszych imion”- dziewięcioro uczniów uczestniczyło w tworzeniu własnego słownika imion. Było to zadanie dość trudne dla trzecioklasistów, ale wszyscy sobie poradzili. Najpierw dzieci dowiedziały się co to był inicjał i jak wyglądał kiedyś a co oznacza dziś. Wykonywały inicjały własnego imienia w programie Paint i rysowały swoje portrety. Następnie w książkach i Internecie szukały znaczenia własnego imienia . Po wybraniu potrzebnych wiadomości i połączeniu wszystkich elementów powstała książeczka. Praca nad tym zadaniem pozwoliła na wykorzystanie zasobów ICI.M
    ,,Superczytelnik”- całoroczny konkurs czytelniczy dla uczniów klas IV-VI. Uczniowie zostali zapoznani z regulaminem konkursu i listą książek. W każdym miesiącu mają przeczytać jedną książkę z listy, a następnie rozwiązywać test. Osoba, która uzyska największą ilość punktów na zakończenie otrzyma statuetkę Superczytelnika. Jest to nasza zachęta i podpowiedź do czytania książek spoza kanonu lektur. Konkurs zapoczątkowałyśmy w  2005 roku i wciąż cieszy się popularnością.
  3. ,,Podaruj książkę szkolnej bibliotece”- akcja skierowana dla uczniów klas II-VI
    Akcja miała na celu wzbogacenie księgozbioru biblioteki i uwolnienie książek z domowej biblioteczki. Akcja nie kończy się i będzie kontynuowana przez cały rok. Biblioteka powiększyła swoje zbiory o 150  książek.
  4. „Jestem introligatorem” - w ramach zajęć dzieci z klas III wykonywały zakładki do  książek. Wykorzystywały kolorowe kartki z bloku technicznego oraz ozdobne  dziurkacze. Uczniowie starali się wykonać starannie zakładki ucząc się  przy tym współpracy w grupie. Praca na tyle spodobała się wykonawcom, że przedłużyliśmy ją na kolejne godziny naszych spotkań. Zakładki przydadzą się podczas czytania.
  5. ,,Z książką za pan brat”- na zajęciach dzieci poznawały losy Bułeczki. Czytały tekst z podziałem na role. Zainspirowane sytuacjami przedstawionymi w książce improwizowały krótkie scenki, wykorzystując przy tym proste rekwizyty z bibliotecznej szafy i ze świetlicy. Najbardziej podobało się dziewczynkom wykonanie papierowych papilotów i zaplatanie we włosy. Październik się skończył, ale przygoda z książką Jadwigi Korczakowskiej będzie jeszcze trwała do Świąt Bożego Narodzenia.
  6. W nasze działania włączyli się również uczniowie z kółka teatralnego. Przedstawili opracowane przez siebie scenki na podstawie książki G. Kasdepke „Co to znaczy czyli 101 zabawnych opowiadań.” Przed występem bibliotekarze opowiedzieli o autorze i pokazali książki, które można wypożyczyć w bibliotece. 

Szkoła Podstawowa nr 19 w Białymstoku

Światowy Dzień Uśmiechu „Dzisiaj radość i uciecha – każdy pięknie się uśmiecha”

Na pomysł zorganizowania Światowego Dnia Uśmiechu wpadł w 1999 roku Harley Ball, artysta, który w 1963 roku stworzył słynny znaczek uśmiechniętej buźki na żółtym tle. Od 1999 roku Światowy Dzień Uśmiechu obchodzony jest w każdy pierwszy piątek października. Pierwszy raz świętowano ten dzień 1 października w mieście Worcester w stanie Massachusetts i od razu przyciągnięto uwagę mediów. W tym roku pierwszy piątek wypadł również 1 października. Aby przypomnieć wszystkim, jak ważny jest uśmiech w naszym życiu i rozjaśnić trochę smutek jesiennych dni, postanowiliśmy zorganizować obchody Światowego Dnia Uśmiechu w naszej szkole, a ściśle mówiąc w bibliotece szkolnej. Zaprosiliśmy uczniów, aby odwiedzając nas w tym dniu prezentowali swój najpiękniejszy uśmiech. Przygotowaliśmy kolorowe, samoprzylepne uśmiechnięte „buźki”, które były wręczane naszym czytelnikom, a najpiękniejsze uśmiechy utrwaliliśmy na zdjęciach. Dziewczynki z Samorządu Uczniowskiego przypominały o Dniu Uśmiechu także nauczycielom, prosząc o promienny uśmiech, a w zamian wręczały „buźki”. Akcja cieszyła się ogromnym zainteresowaniem – rozdaliśmy ponad 400 „uśmiechów”, a w całej szkole zrobiło się jakoś radośniej, milej. Mimo pochmurnego poranka, wkrótce nawet słońce wychyliło swoją buzię i uśmiechnęło się promiennie

Szkolny Konkurs Plastyczny „Mój ulubiony nauczyciel” połączony z plebiscytem na najpopularniejszego nauczyciela „Za trudy, troski, za zmartwień wiele – Wiwat! Niech żyją nauczyciele!”

Na konkurs ogłoszony już pod koniec września napłynęło 29 prac, wykonanych różnymi technikami. Jury zwracało szczególna uwagę na charakterystyczne cechy nauczyciela przedstawione w pracach, na pomysłowość i zaangażowanie twórców.  Troje uczestników konkursu plastycznego otrzymało nagrody, a dwie prace zostały wyróżnione. Skrupulatnie zliczyliśmy portrety poszczególnych nauczycieli i okazało się, że najwięcej „fanów” mają trzy panie: Pani Eliza Myć – nauczyciel języka angielskiego, Pani Dorota Gryko – nauczyciel kształcenia zintegrowanego, Pani Bożena Jańczuk – nauczyciel kształcenia zintegrowanego. Te panie były najczęściej portretowane przez uczniów, toteż otrzymały tytuł „Najpopularniejszego nauczyciela roku szkolnego 2010/2011”

Międzyszkolny Konkurs Poetycki „Zaduszki literackie”  oraz Wojewódzki Konkurs Literacko-Plastyczny „Nowe przygody Franklina”  „Chwytaj pióro twórco młody, wszak czekają tu nagrody!”

W październiku ogłoszone zostały także dwa konkursy o szerszym zasięgu: Międzyszkolny Konkurs Poetycki „Zaduszki literackie” pod hasłem „Wiersz inspirowany muzyką Chopina” i Wojewódzki Konkurs Literacko – Plastyczny „Nowe przygody Franklina”. Prace przedstawiające przygody sympatycznego żółwika dopiero do nas docierają, natomiast konkurs „Zaduszki literackie” został zakończony i podsumowany. Wpłynęły nań prace w trzech kategoriach wiekowych: uczniowie klas III-IV, uczniowie klas V-VI, osoby dorosłe – nauczyciele, rodzice. Wzięły w nim udział osoby nie tylko z Białegostoku, ale także z Czarnej Białostockiej, Wasilkowa, a nawet Suderwy na Litwie.A oto niektóre z nagrodzonych utworów:

„Marsz żałobny z sonaty b-moll”

Ty żegnasz dusze
Co będą świecić swym blaskiem w niebie
I te, co cierpieć będą katusze.
Suniesz melodią swoją, zamarłą aleją,
Przez cmentarz.
Żałosną nutą żywych zadręczasz.
W duszy wysycha ostatnia kropla życia.
Łamią się więzy…
A Ty, gnasz lasem, polem, wiatrem.
Nadzieją.
Ty, co graniczysz między Niebem a Ziemią.

Alicja Kuczyńska klasa III a, Szkoła Podstawowa nr 37 im. Kazimierza Górskiego 
w Białymstoku

„Jesień”- wiersz inspirowany Nokturnem cis-moll op. Pośmiertne

Pokocham jesień
Za kasztany spadające mi pod nogi,
Za babiego lata złotą nić,
Za obraz pól, tak spokojny, tak ubogi,
Serce przyrody zaczyna wolniej bić.
Pokocham jesień
Gdy w szyby deszcz uderzy,
Gdy ptak ostatni już opuści mnie
Gdy jarzębina korale swe przymierzy
Gałęzie drzewa wiatr ku ziemi gnie.
Przypomnę wszystko,
Kiedy wokół będzie biało
I pokocham jesień…
Nie, to już się stało.

Ewa Dołżyńska klasa IV c, Szkoła podstawowa nr 28 w Białymstoku

Etiuda rewolucyjna” - wiersz inspirowany Etiudą c-moll „rewolucyjną” op. 10 nr 12

Kiedy Chopin bywał w Wiedniu
I o Polsce się dowiedział,
Po upadku, po tragedii,
Jedno myślał, jedno wiedział.

Listopadzie ty tragiczny,
Ty okrutny, ty niechciany,
To przez ciebie wszystko było,
Bohaterów krwią zbryzgany.

Z tego bólu i cierpienia,
W sercu wzrosła ta muzyka.
Pełna buntu i goryczy,
Rewolucji w niej dotyka.

O Ty Polsko nieszczęśliwa,
Ty waleczny Orle Biały,
Trzeba zdobyć niepodległość 
I osiągnąć ideały.

Aleksandra Kicińska klasa VI a, Szkoła Podstawowa nr 47 im. Klemensa Branickiego w Białymstoku

„Za głosem serca” - wiersz inspirowany Etiudą c-moll „rewolucyjną” op. 10 nr 12 

Idę ścieżyną przez ciemny las.
Wycie i jęki słyszę wkoło.
W uszach bębni mi bas
I nie jest mi wcale wesoło.

Jednak idę, bo jestem ciekawy,
Co czeka mnie tam w oddali.
Nie chcę żadnych tańców, zabawy.
Chcę zbadać to – czego inni nie zbadali.

Zagadką jest tajemnicza muzyka
- coś, o czym można tylko marzyć.
Ta delikatność me serce dotyka.
Pragnę trochę przygód zażyć.

Nagle przystaję, oślepił mnie blask.
Spełniło się moje marzenie.
Jeszcze ostatni gałęzi trzask.
Księżyc się schował…
Już dnieje, już dnieje.

Przede mną stoi chatka mała.
Z drewna wykonana, kwiatkami zdobiona.
Od razu mi się spodobała.
By służyć ludziom została zrobiona.

Jakaś siła do niej mnie ciągnie.
Wewnętrzne głosy mną kierują,
A ja idę odważnie, wcale nie przystaję.
Zapewne elfy wszystkich czarują.

Do okna zaglądam,
A tam… Cudownie! Me ciało mdleje.
Serduszko w piersiach mocno szaleje.
Widzę chłopaka, raczej małego
Dotyka palcami czegoś niezwykłego.

Biały fortepian przed nim stoi,
On w powadze i zamyśleniu.
Widzi mnie, lecz się nie boi.
Głowę pochylił w skupieniu.

Wciąż nie dowierzam, śnię chyba na jawie,
To jest jak bajka…prawie.
Wspaniała muzyka świdruje me uszy.
Pragnę tu zostać – to dobre dla duszy.

Graj mały chłopcze,
Graj na fortepianie…
Me serce z tobą na zawsze zostanie.


Urszula Jabłońska klasa VI c, Szkoła Podstawowa nr 1 w Białymstoku

„Siedzę pod tą wierzbą…czyli Chopin w Łazienkach” - Wiersz inspirowany Preludium Des-dur op. 28

Siedzę pod tą wierzbą
już prawie dwa wieki. 
Na lepszą pogodę
czekam wciąż i czekam.

Moknę w strugach deszczu
i mokrą mam minę,
i jak w takim deszczu
skrzydła mam rozwinąć?-

kiedy kapie z głowy,
kiedy kapie z nosa…
brr…jak nieprzyjemnie
tak się moczyć, moczyć.

Chyba, że deszczową
napiszę muzykę,
co pływa po stawie,
potem w wodzie znika.

I toczy się falą
od brzegu do brzegu,
i się przekomarza
z wiatrem w lekkim biegu.

A ten zbiera krople
do butelki wielkiej.
Niech będą w zapasie
na posuchę wszelką.

Ach!, wietrze, nie błaznuj,
deszczu ci dostatek.
Deszczową muzykę
graj mi na ostatek.

Loteria fantowa „Los za książkę”- zbiórka książek i komiksów  „Los za książkę – ta zamiana warta grzechu, proszę pana…”

Kiedy przygotowaliśmy ponad 500 fantów na loterię „Los za książkę” nie spodziewaliśmy się takiego zainteresowania. Wszystkie losy „rozeszły się” jak świeżutkie bułeczki w ciągu dwóch dni, a nasza czytelnia została wprost zasypana książkami przyniesionymi przez uczniów. Zebraliśmy prawie 900 pozycji – komiksów, baśni, książek przygodowych, wśród nich popularne „Giganty”, „Przygody Franklina”, „Nowe przygody Mikołajka”, „Martynka”. Niektóre z nich zasilą księgozbiór klas 1 i 2, inne zostaną wpisane do księgozbioru głównego. Okazuje się, że taka loteria to doskonały pomysł na wzbogacenie księgozbioru biblioteki.

Urodziny Kubusia Puchatka, zabawy z Kubusiem Puchatkiem  i jego przyjaciółmi  „Kubuś – miś to wszystkim znany i przez dzieci ukochany”

14 października 1926 roku po raz pierwszy wydana została w Londynie książka pt. „Kubuś Puchatek” A. A. Milne’a. Tego obchodzone są urodziny Kubusia Puchatka. Ale w naszej bibliotece święto sympatycznego misia, którego znają wszystkie dzieci obchodziliśmy przez niemal cały miesiąc. W czytelni miało miejsce głośne czytanie przygód misia o bardzo małym rozumku, wyświetlany był także pełnometrażowy film „Prosiaczek i przyjaciele”. Dzieci brały udział w zabawach z Kubusiem Puchatkiem – np. wspinanie się Kubusia po nitce na drzewo na czas, układanie kolorowego dywanika według wzoru czy nauka zabawy ruchowej „Ja jestem niedźwiadek”. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się także kolorowanki przedstawiające Kubusia Puchatka i jego przyjaciół.

Nauka tańca „szalonej żaby”  „W szybkim rytmie, ostre granie – to szalonej żaby taniec”

Biblioteka szkolna to nie tylko wypożyczanie książek, ale wszelkie inne działania mające na celu kontakt dzieci z kulturą. Dlatego zaprosiliśmy uczniów klas drugich do udziału w zajęciach mających na celu naukę tańca „Crazy frog” czyli „szalonej żaby”. Zajęciom tym towarzyszyły różnego rodzaju zabawy muzyczno-ruchowe, jak np. taniec z misiem czy „budowanie” domu. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach, a taniec, którego nauczyły się bardzo szybko, zaprezentują podczas najbliższej szkolnej uroczystości.

Zakładka dla pierwszaka  „W kropki, szlaczki oraz kwiatki – dla pierwszaków to zakładki!”

Od zeszłego roku szkolnego z księgozbioru naszej biblioteki szkolnej mogą korzystać także uczniowie klas I i II (do tej pory otrzymywały komplety książek do klas). Już na początku roku szkolnego pierwszaki uczestniczyły w zajęciach, które zapoznawały je ze sposobem korzystania z biblioteki szkolnej oraz przypominały o poszanowaniu książek. Aby jeszcze raz przypomnieć najmłodszym czytelnikom o tych jakże istotnych sprawach, uczniowie klas III i IV zostali poproszeni o wykonanie  kolorowych zakładek do książek. Zostaną one przekazane naszym najmłodszym czytelnikom. Do tej pory otrzymaliśmy około 90 bajecznie kolorowych, własnoręcznie wykonanych zakładek.

Plebiscyt na najciekawsze przebranie na Haloween  „W bibliotece straszne stwory – diabły, wiedźmy i potwory!”

W związku ze zbliżającym się dniem Haloween postanowiliśmy oswoić wszelkiego rodzaju strachy i potwory, zapraszając je do biblioteki szkolnej. W ogłoszonym konkursie na najciekawsze straszne przebranie wzięły udział 24 osoby. Pojawiające się wiedźmy, czarownice, diabły, potwory, szkielety, wróżki, wampiry fotografowaliśmy, aby wybrać spośród nich najciekawsze przebranie, które zostanie nagrodzone. I chociaż było trochę strasznie, nie zabrakło śmiechu i żartów. Strachy wcale nie muszą być straszne!

Muzyka poważna i relaksacyjna w bibliotece czyli „Muzyka dla czytelnika”  „Gdy muzyka duszę koi już klasówki się nie boisz.”

Codziennie w bibliotece pojawiają się uczniowie, którzy odrabiają tu lekcje, przychodzą poczytać albo po prostu spędzić chwile z dala od hałasu panującego na przerwach. Aby umilić im pobyt, a także pomóc w regeneracji sił, szczególnie przed sprawdzianami od początku października można u nas posłuchać muzyki poważnej np. Mozarta, Chopina, Bacha, Beethovena, a także utworów relaksacyjnych, odprężających. Delikatne dźwięki wspomagają myślenie, koncentrację, pamięć i uwagę, a w pochmurne poranki pozwalają przenieść się w wyobraźni do najbardziej odległych zakątków świata. Nawet kiedy w czytelni odbywają się jakieś zajęcia, zarówno nauczyciele jak i uczniowie proszą, aby muzyka wspomagała ich pracę. Akcja „Muzyka dla czytelnika” będzie więc trwała nadal, do końca roku szkolnego.

Zbiórka zabawek dla uczniów klas „0” - „Podaruj pluszaka dla przedszkolaka”  „Miło jest z przedszkolakami podzielić się zabawkami”

W naszej szkole w bieżącym roku są cztery grupy klas „0” – w tym dwie dziesięciogodzinne. Ponieważ nasi czytelnicy pokazali nam, że chętnie biorą udział w organizowanych przez nas akcjach, zwróciliśmy się do nich, aby ofiarowali przedszkolakom zabawki, z których już wyrośli. Chociaż akcja nosi nazwę „Podaruj pluszaka dla przedszkolaka” potrzebne są nie tylko pluszowe zabawki ale także, a może przede wszystkim gry, zabawki edukacyjne, samochodziki, garnuszki itp. Klasa, która przekaże przedszkolakom najwięcej zabawek zostanie nagrodzona.

Szkoła Podstawowa Nr 21 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Białymstoku

Sprawozdanie z projektu Nowoczesność w służbie tradycji realizowanego  w ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych w roku szk. 2010/2011 pod hasłem Różnorodność, energia, wyzwanie – oto biblioteka szkolna. Opisy działań:

Lekcje

W  klasach  IV - VI  przeprowadzono  dwugodzinne lekcje "Depozytariusze   błękitnej sukienki", w czasie których uczniowie tworzyli krótkie teksty literackie inspirowane syberyjskimi wspomnieniami dzieci. Zrealizowane cele: ukazanie skompilowanych losów dzieci podczas wojny, utrwalenie postaw patriotycznych dzieci, tworzenie dłuższych form paradokumentalnych, wykorzystanie zasobów internetowych i księgozbioru historycznego bi

Gazetka Odkrywamy komiks historyczny

Przed biblioteką szkolną umieszczono gazetkę, dotyczącą komiksu historycznego, przybliżającego najważniejsze zdarzenia z dziejów Polski. Przybliżono uczniom różne techniki rysowania komiksu. Zrealizowane cele: przybliżenie historii niepodległej Polski, zapoznanie z nowoczesnymi środkami  artystycznego wyrazu – komisem historycznym. Przygotowano ulotkę informacyjnądotyczącą komiksu jako alternatywnej formy przekazywania wiedzy.  Zrealizowane cele: ukazanie różnorodności i funkcjonalności komiksu, przygotowanie materiałów dydaktycznych na potrzeby edukacyjne biblioteki

Warsztaty interdyscyplinarne

Przeprowadzono warsztaty Poznajemy i rysujemy komiks historyczny. Brali w nich udział uczniowie 3 klas IV, 3 klas V i 3 klas VI. Wprowadzeniem były prezentacje multimedialne Komiks w historii i historia w komiksie oraz Bitwa warszawska 1920. Część praktyczną poprowadziła studentka wydziału grafiki  ASP w Gdańsku.  Produktem końcowym były komiksy stworzone prze uczestników warsztatów. Ukazywały one motyw z Bitwy Warszawskiej.  Zrealizowany cel: wykorzystanie twórczej energii dziecka, przybliżenie faktów z historii Polski, zainspirowanie dzieci do tworzenia prac konkursowych.

Wycieczka do Muzeum Wojska Polskiego i udział w X Międzynarodowym Marszu Żywej Pamięci Polskiego Sybiru

Uczniowie uczestniczący w wycieczce do muzeum obejrzeli wystawę „Na okrutnej ziemi”, przygotowali reportaże z wycieczki. Zrealizowany cel: wykorzystanie oferty edukacyjnej miasta, określenie swojej postawy patriotycznej.

Kącik czytelniczyStrażnicy Orlego Pióra

W holu przed biblioteką szkolną zorganizowano kącik czytelniczy miłośników komiksu. Uczniowie zapoznawali się z pozyskanymi nowościami komiksowymi. Udostępniono do oglądania prace uczniów, będące efektem warsztatów  Poznajemy i rysujemy komiks historyczny. Zrealizowane cele: przygotowanie wystawy komiksów, zagospodarowanie czasu wolnego na przerwach, wzbogacenie księgozbioru, promowanie edukacyjnej wartości komiksu.

Konkursy międzyszkolne

Przeprowadzono  trzy konkursy międzyszkolne:

  • Biblioteka – to jest dobre miejsce dla człowieka – konkurs dla uczniów kl IV – VI szkół podstawowych  na fraszkę lub wiersz o bibliotece.
  • Biblioteka to dom przyszłości i przeszłości – konkurs na prezentację multimedialną dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów Białegostoku i okolic.
  • Józef Piłsudski – to doskonały bohater również .. komiksu – konkurs na komiks o Marszałku Józefie Piłsudskim dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów Białegostoku i okolic.

Szkoła Podstawowa nr 28 w Białymstoku

W ramach obchodów MMBS zrealizowane zostały następujące przedsięwzięcia:

  1. Spotkanie uczniów klas I-III z pisarką panią Elżbietą Janikowską – 19 października.
  2. Konkurs literacki dla klas III-VI – „Piszemy listy do naszych ulubionych autorów H. Ch. Andersena i J. Rowling”.
  3. Konkurs fotograficzny dla klas III-VI – „Czytające rodziny”. 
  4. Przeprowadzenie sondażu rodzin czytających „Jaką książkę do przeczytania poleciłaby Twoja rodzina innym i dlaczego”.

Ad.1 
Dnia 19 października gościliśmy w progach naszej szkoły autorkę książek dla dzieci, Panią Elżbietę Janikowską. Było to spotkanie niezwykłe. Pani opowiadała dzieciom klas I-III jak powstają baśnie, a potem wyczarowała kilka z nich razem z uczniami  używając pomocnych rekwizytów z tajemniczego kuferka. Dzieci doskonale się bawiły w baśniowej atmosferze i postanowiły, że same spróbują napisać baśń bądź zrobić ilustrację. Nie obyło się oczywiście bez autografów. Uczniowie na miejscu  mogli kupić książki z baśniami. Pojawiły się w nich piękne dedykacje autorki, aby czytelniczki wyrosły na piękne i mądre księżniczki oraz aby baśniowa przygoda trwała jak najdłużej w życiu każdego z nas. Dziennikarki ze szkolnej  gazetki „28 KOLORÓW” nie omieszkały przeprowadzić wywiadu, który zamieszczony został w pisemku. Pełne radości i wzruszenia chwile spotkania z twórcą zostały uwiecznione na pamiątkowych zdjęciach.

Ad. 2
Listy do ulubionych autorów książek pisali uczniowie klas III – VI. Wpłynęło kilkanaście prac, z których dwie wydały się nam najciekawsze, pokazują one bowiem jak pasją czytelniczą można się „zarazić” i jak miłość do książek może przetrwać przez lata.

Białystok, 25.10.2010
Drogi Panie Andersenie!
Nazywam się Ania Kwiatkowska i uczę się w szkole podstawowej. Bardzo lubię baśnie, które Pan napisał. Przeczytałam wszystkie, jakie mam w domu i te, wypożyczone z biblioteki szkolnej.
Moja baśniowa przygoda czytelnicza zaczęła się bardzo dawno temu, kiedy babcia podarowała mi baśń „Stokrotka”. Była to książeczka napisana na twardych kartkach, takich, żeby się nie zaginały, kiedy ogląda je dziecko. Miałam wtedy cztery latka. „Stokrotkę” czytała mi najpierw babcia. Chciałam jej wciąż słuchać i słuchać więc zamęczałam czytaniem wszystkich dookoła. 

W końcu nauczyłam się jej na pamięć i udawałam, że czytam wodząc palcem wzdłuż linijek z tekstem.
„Stokrotka” pozostała moją najukochańszą baśnią. Do dziś pamiętam jak płakałam razem ze stokrotką nad losem biednego, zamkniętego w klatce skowronka. Do dziś pamiętam jak szukałam stokrotek w ogródku, na trawniku w parku, na łące. Nie pozwoliłam nikomu zerwać ani jednego kwiatka 
i koniecznie chciałam je wszystkie podlewać, choć babcia tłumaczyła mi cierpliwie, że kiedy pada deszcz to stokrotki mają dość wody.

Ta baśń wzrusza mnie do dziś. Kochany Panie Andersenie, dziękuję za „Stokrotkę”.
Pańska wierna czytelniczka, Ania

Białystok, 26.10.2010
Szanowna Pani Rowling!
Jestem uczniem szóstej klasy szkoły podstawowej i mam na imię Tomasz. Moje spotkanie z książkami o Harrym Potterze zaczęło się od filmu. 
Kolega z klasy, Krzysiek obchodził wtedy urodziny. Zaprosił na nie prawie pół klasy. Cieszyliśmy się, że czekają nas wspaniałe chwile wypełnione muzyką dyskotekową, mnóstwem chipsów, pizzą i colą bez ograniczeń. W przeddzień imprezy Krzysiek poinformował nas, że nie będą to urodziny o charakterze „kulinarno-rozrywkowym”, a wyjście do kina. Posmutnieliśmy trochę i postanowiliśmy zmianę planów zrekompensować popcornem. Do ostatniej chwili Krzysiek nie chciał zdradzić tytułu filmu, a kiedy dowiedzieliśmy się, co będziemy oglądać, część kolegów orzekła – nudy. Po kilku minutach siedzieliśmy jednak ze wzrokiem przykutym do ekranu, nie wiedzieliśmy bowiem, że sfilmowano już kolejny tom przygód Harrego Pottera. Po seansie rozgorzała gorąca dyskusja. Chłopcy przekrzykiwali się w wyrażaniu swoich opinii. Porównywali opowieść książkową z filmem. Porównywali ekranizacje poprzednich części książki. Tylko ja milczałem. Nie miałem nic do powiedzenia. Nie przeczytałem ani jednego tomu książki, którego bohater Harry Potter był ulubionym bohaterem moich kolegów. Nie pozostało mi nic innego jak poddać się modzie na Harrego Pottera. Nad pierwszym tomem męczyłem się trzy tygodnie, ale szósty przeczytałem w ciągu pięciu dni. Czytałem wszędzie: w autobusie, w szkole, przy śniadaniu. Nie żałuję. Wreszcie mogłem dorównać kolegom, a pani od języka polskiego pochwaliła mnie dwukrotnie. Powiedziała, że od jakiegoś czasu ciekawiej wypowiadam się na lekcjach i że poprawiłem swój styl w wypracowaniach klasowych.

A wszystko to dzięki „Harremu Potterowi”, a właściwie dzięki Pani.
Wielbiciel „Harrego Pottera”, Tomasz

Ad.3
Konkurs fotograficzny „Czytające rodziny” polegał  na zrobieniu oryginalnego i zabawnego zdjęcia rodzinie w czasie czytania. Miał na celu zarówno popularyzację fotografii jako dziedziny sztuki, rozbudzanie pasji fotografowania, zachęcenie do „rodzinnego czytania”, jak również wzmocnienie więzi rodzinnych poprzez wspólną zabawę oraz (mamy nadzieję)  nakłonienie rodziców do rozmowy z dzieckiem na temat literatury (np. z okresu ich dzieciństwa). Zdjęcia zostaną zamieszczone na szkolnej stronie internetowej szkoły jako zachęta do wspólnego „rodzinnego czytania” oraz będą reklamą akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, w której nasza szkoła aktywnie uczestniczy od wielu lat (zdjęcia w załączeniu).

Ad. 4 
Akcję czytelniczą staramy się propagować w naszej szkole nie tylko wśród uczniów ale i całych rodzin. Z tą myślą przeprowadzony był sondaż „Jaką książkę poleciłaby twoja rodzina innym”. Największą popularnością w plebiscycie cieszyła się seria książek o „Mikołajku” Sempe i Gościnnego. A oto najczęstsze argumenty przemawiające za tym wyborem:

  • książka zawiera krótkie opowiadania, więc wspólne czytanie ich i wysłuchanie nie zajmie wiele czasu,
  • książka jest o rodzinie, kolegach, szkole, czyli tak jakby o nas,
  • opowiadania są śmieszne, dowcipne, więc może się z nich pośmiać cała rodzina,
    podczas czytania można się świetnie bawić,
  • książka nie tylko bawi, ale można się z niej wiele nauczyć o dobrym wychowaniu.

Ad. 5
Książka, czytanie, biblioteka odgrywają ogromną rolę w rozwoju, edukacji i życiu młodego człowieka. Dali temu wyraz uczniowie biorąc udział w konkursie, który polegał na napisaniu fraszki. Powstały krótkie, lapidarne utwory,  niezwykle trafnie oddające ujęcie tematu (fraszki w załączeniu). 

Szkoła Podstawowa Nr 49 w Białymstoku

W naszej bibliotece postanowiłyśmy promować bibliotekę szkolną i czytelnictwo poprzez organizowanie różnych form zajęć. Uczniowie klas IV-VI wzięli udział w konkursie na plakat zachęcający do odwiedzin w bibliotece oraz na hasło promujące czytelnictwo. Uczniowie klas I- III w sposób plastyczny przedstawili „Bibliotekę marzeń”. Przygotowałyśmy także wystawy i wystawki :

  • Fryderyk Chopin
  • Henryk Sienkiewicz
  • Twórcy literatury polskiej w karykaturze
  • Maria Konopnicka

Wraz z aktywem bibliotecznym uczestniczyłyśmy w uroczystościach poświęconych 100- leciu śmierci Marii Konopnickiej w Pałacu Branickich w Białymstoku. Największe zainteresowanie wśród uczniów i nauczycieli wywołała wystawka „Najstarsze książki naszej biblioteki”. Wśród naszych zbiorów znalazły się takie cenne „perełki” jak książka z roku 1909 „Wtóra podróż do Ciemnogrodu” autorstwa X.I. Charzewskiego wydana w Wydawnictwie Księgarni Nakładowej M. Szczepkowskiego w Warszawie,  „Z ziemi chełmskiej” Władysława Reymonta z roku 1936 wydana przez Wydawnictwo Gebethnera i Wolffa w Warszawie , „Przygody Hucka” z 1935 roku z serii „Bibljoteka przygód romantycznych”.  Oglądanie wystawki książek połączyłyśmy z prezentacją multimedialną dotyczącą historii bibliotek oraz z wyszukiwaniem informacji w internecie nt. najciekawszych zbiorów naszej biblioteki. Uważam, że dzięki tym działaniom udało nam się przedstawić bibliotekę i jej zbiory w nowym ciekawszym ujęciu i zachęcić uczniów do częstszego odwiedzania biblioteki szkolnej. 

Publiczne Gimnazjum nr 9 w Białymstoku

  1. Udział w projekcie „Podlaskie spotkania z pisarzami” - w ramach realizacji projektu „Podlaskie spotkania z pisarzami” zorganizowałyśmy z młodzieżą wystawę dotyczącą twórczości Krzysztofa Petka przed biblioteką szkolną.
  2. Realizacja projektu „Wokół zainteresowań uczniów” (opis i sprawozdanie z realizacji projektu w załączniku 1)

Etapy działań: realizacji zagadnień tematycznych.

  • Praca w grupach i wybór tematu do realizacji w formie prezentacji multimedialnej.
  • Udział młodzieży w konkursach plastycznych i literackich organizowanych w ramach projektu.

Efekty pracy nad projektem

  • Prezentacje multimedialne dotyczące zagadnień tematycznych i wykorzystanie ich na godzinach wychowawczych, zastępstwach, zajęciach informatycznych.
  • Wystawa wybranych prac uczniów
  • Wykonanie wystawy tematycznej lub gazetki szkolnej w bibliotece i przed biblioteką na korytarzu szkolnym.
  • Wystawa książek o regionie. We współpracy z wydawnictwami otrzymałyśmy książki dotyczące naszego regionu
  • Prezentacje multimedialne wykonane w ramach realizacji projektu edukacyjnego „Wokół zainteresowań uczniów” są wykorzystywane na godzinach wychowawczych i lekcjach bibliotecznych

Promocja czytelnictwa

W każdym roku szkolnym staramy się promować idee Fundacji Cała Polska Czyta Dzieciom zachęcającej dzieci, młodzież i osoby dorosłe do czytania. Korzystając z materiałów Fundacji „Cała Polska Czyta Dzieciom” stworzyłyśmy w bibliotece szkolnej wystawę przedstawiająca zaangażowanie sławnych i znanych osób w działania wspierające promocje czytelnictwa.

Zorganizowałyśmy na holu przed biblioteką szkolną gazetkę informacyjną dla uczniów i ich rodziców o wpływie czytania na rozwój emocjonalny dziecka. W Zespole Szkół nr 17 w Białymstoku Pani Beata Kozłowska wspólnie z Paniami Alicją Łoś i Beatą Pietraniuk w dniu głośnego czytania 29 IX 2010 roku czytała dzieciom.  Uczniowie klas I-III chętnie słuchali tekstów o ludzkiej życzliwości i dobroci, z zainteresowaniem czytali wierszowane zagadki.

Ogólnopolski konkurs literacki Instytutu Wydawniczego Znak na podstawie książki Małgorzaty Budzyńskiej „Ala ma kota” - konkurs był adresowany do uczniów gimnazjum. Polegał na opisaniu „Maksymalnie zakręconego dnia z życia Ali” w formie pamiętnika. Najciekawsze opowiadanie ma być zamieszczone w następnej książce autorki. Do konkursu zgłosili się uczniowie klas II gimnazjum 

Uczestnictwo w spotkaniu pt. „Łzą ubłaganą była dla tej ziemi” …O Marii Konopnickiej w stulecie śmierci autorki - w uroczystości poświęconej pamięci Marii Konopnickiej uczestniczyli zainteresowani uczniowie pod opieką Pani Anny Geniusz. W niezwykle interesujący sposób opowiadał o życiu i twórczości poetki Waldemar Smaszcz.

Załącznik 1

Wokół zainteresowań uczniów– ICIM jako miejsce rozwijające pasje uczniów. Projekt edukacyjny do zrealizowania w ICIM
Autorki: nauczyciele- bibliotekarze
Miejsce realizacji: Publiczne Gimnazjum nr 9 Białymstoku – biblioteka ( Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej)
Uczestnicy: Uczniowie gimnazjum
Termin realizacji: 1 marca 2010 – 30 października 2010
Czas trwania projektu (etapy): Zapoznanie uczniów z konkursem – 1.03.2010-12.03.2010; Realizacja działań związanych z konkursem – 15.03.2010- 23.10.2010; Podsumowanie realizacji zadań – 26.10.2010 – 30.10.2010

Cele projektu: rozwijanie wszechstronnych zainteresowań uczniów, wykorzystanie Internetu do własnego rozwoju intelektualnego, praca nad selektywnym wyborem informacji znajdujących się w Internecie, poznanie i wykorzystanie programów komputerowych Office, Power Point, przygotowanie prezentacji multimedialnej , przygotowanie gazetki , przygotowanie wystawy, rozwijanie postawy człowieka z pasją, pobudzenie aktywności uczniów, motywowanie do samodzielnych zadań, rozbudzanie ciekawości poznawczej przez dostarczanie różnorodnych materiałów, konstruktywne spędzanie wolnego czasu, wykorzystanie w pełni możliwości ICIM, kształtowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej, motywowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i działalności szkoły

Cele operacyjne, uczeń umie : zaplanować i zorganizować własną pracę, korzysta z zaawansowanego wyszukiwania informacji w Internecie, wyszukuje i selekcjonuje informacje w Internecie, posługuje się bez problemu programem Microsoft Office, umie stworzyć prezentację w programie Power Point (prezentacje samodzielne lub grupowe)

Metody i formy pracy: wykład (prowadzenie zajęć tematycznych pod kierunkiem nauczyciela), praca indywidualna i zespołowa uczniów, prezentacja wykonanej pracy, tworzenie prezentacji multimedialnych, tworzenie gazetek i wystaw tematycznych.

Środki dydaktyczne: komputery z dostępem do Internetu; programy komputerowe Power Point, Office, drukarka, skaner, ksero, aparat cyfrowy + czytnik kart (możliwość wykorzystania zdjęć w prezentacji), rzutnik multimedialny.

Współpraca w czasie realizacji projektu: nauczyciele PG 9, wybrani hobbiści.

Propozycja zagadnień do realizacji: tematyka regionalna, tematyka religijna, tematyka historyczna –np. „patron szkoły”, hobby (własne lub innych osób- prezentacja ich zainteresowań), zainteresowania tematyczne (temat dowolny).

Etapy działań:

  1. Rozmowa z uczniem/ uczniami – lista uczestników biorących udział w projekcie
  2. Wybór tematu do realizacji
  3. Zbieranie materiałów potrzebnych do realizacji zagadnienia
  4. Selekcja materiału
  5. Wybór metod pracy
  6. Wykonanie zadania
  7. Prezentacja pracy uczniów w szkole i poza szkołą oraz na stronie www szkoły. Efekty pracy nad projektem:
  • Prezentacje multimedialne dotyczące zagadnień tematycznych i wykorzystanie ich na godzinach wychowawczych, zastępstwach, zajęciach informatycznych,
  • wystawa prac uczniów,
  • wykonanie wystawy tematycznej lub gazetki szkolnej,
  • zdjęcia.

Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych w Białymstoku

Plan obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych w Zespole Szkół Handlowo-Ekonomicznych w Białymstoku obejmował:

Przygotowanie wystawki propagującej obchody MMBS

Z plakatów umieszczonych na stelażu można było się dowiedzieć czego dotyczy święto MMBS i kto je wymyślił oraz poznać powiedzonka dotyczące biblioteki i książek.

  1. Ogłoszenie konkursów:
  2. Napisanie wiersza lub aforyzmu o bibliotece lub czytelni szkolnej 
  3. Przygotowanie prezentacji multimedialnej na jeden z wybranych tematów:
  • Rok 2011 rokiem Czesława Miłosza – przybliżenie sylwetki i twórczości poety
  • Adam Zagajewski – zapoznanie z życiem i twórczością polskiego poety nominowanego do Literackiej Nagrody Nobla 2010
  • Tadeusz Słobodzianek  - laureat tegorocznej Literackiej Nagrody Nike

Prace konkursowe uczniowie dostarczali do dnia 22 października 2010r. do biblioteki szkolnej. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpiło w dniu 27 października 2010r.

Zorganizowanie w bibliotece szkolnej kiermaszu nowych książek pod hasłem „Dla każdego coś dobrego” (18 – 29 października 2010r.)

Uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły mogli zakupić książki po atrakcyjnych cenach bez konieczności wybierania się do księgarni. Kiermasz cieszył się dużym zainteresowaniem.

Wystawienie w bibliotece szkolnej „perełek bibliotecznych” czyli książek pochodzących z przełomu XIX i XX wieku (cały październik 2010r.)

Przez cały miesiąc październik wystawialiśmy w bibliotece szkolnej nasz największy skarb, czyli książki pochodzące z przełomu XIX i XX wieku. Zachęcamy wszystkich do odwiedzenia biblioteki.

Zorganizowanie w dniu 27 października 2010r. spotkania z białostocką poetką Teresą Radziewicz. Wyłonienie laureatów ogłoszonych konkursów, rozdanie nagród.

W środę 27.10.10 r. w bibliotece szkolnej gościliśmy panią Teresę Radziewicz – białostocką poetkę, nauczycielkę j. polskiego w szkole w Juchnowcu. Pani T. Radziewicz opowiedziała uczniom w jaki sposób rozwijała i rozwija się jej twórczość, gdzie prezentuje swoje wiersze, w jakich konkursach wzięła udział, jakie nagrody otrzymała, jak doszło do wydania pierwszego tomiku jej wierszy. Odczytała też wiersz „Podciśnienie”, zamieszczony w zbiorze poezji „Lewa strona”. Jeden egzemplarz publikacji przekazała gospodarzom spotkania.
Sympatyczny nastrój i miła atmosfera sprawiły, że uczniowie z zainteresowaniem wysłuchali poetki, a później zadawali pytania na nurtujące ich tematy. Na zakończenie spotkania pani Teresa Radziewicz wręczyła nagrody i wyróżnienia uczestnikom szkolnego konkursu bibliotecznego, zorganizowanego z okazji Międzynarodowego Święta Bibliotek Szkolnych.

Zespół Szkół Mechanicznych w Białymstoku

W ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych podjęłyśmy kilkanaście działań, które miały na celu promocję biblioteki szkolnej, czytelnictwa i kontaktu z książką. Zaplanowałyśmy  i przeprowadziłyśmy:

  • akcję informacyjną na terenie szkoły i w bibliotece (plakaty, gazetki),
  • okolicznościowy folder informacyjny „BIBLIOTEKA MECHANIAKA”,
  • akcję uwalniania książek,
  • zbiórkę książek dla biblioteki szkolnej,
  • zbiórkę makulatury (za uzyskany dochód zakupione zostaną nowe książki),
  • II edycję konkursu dla nauczycieli i uczniów na hasło promujące czytelnictwo i bibliotekę szkolną oraz wystawę pokonkursową,
  • konkurs pięknego pisania (Urszula Bilewicz – wychowawca świetlicy),
  • zajęcia: Maria Konopnicka życie i twórczość – poszukiwanie informacji do wykonania prezentacji multimedialnej w PowerPoint (Emilia Bagrowska- wychowawca świetlicy),
  • konkurs na najlepszą prezentację multimedialną o Marii Konopnickiej (Emilia Bagrowska – wychowawca świetlicy),
  • wystawy i gazetki,
  • filmowe spotkania z lekturami szkolnymi,
  • „Konopnicka dzieciom”: spotkanie z przedszkolakami z Przedszkola Samorządowego Nr 29 promujące czytelnictwo i korzystanie z bibliotek połączone z wystawą książek i inscenizacją wierszy,
  • zajęcia dla wychowanków internatu – „e-Białystok”,
  • prezentację multimedialną ukazującą różnorodne działania biblioteki  szkolnej na przestrzeni lat.

Na korytarzach szkolnych, w prezentacji w programie PowerPoint uczniowie:

  • ćwiczyli wyszukiwanie połączeń komunikacji miejskiej, PKS i PKP oraz repertuarów kin i teatrów,
  • przeglądali strony muzeów, bibliotek, ośrodków sportowych (baseny, lodowiska), internetowe wersje białostockich dzienników Kurier Poranny i Gazeta Współczesna oraz oficjalnego portalu miejskiego,
  • ćwiczyli wyszukiwanie urzędów, instytucji, przychodni lekarskich, szpitali i firm w portalu bialystokonline.pl i zumi.pl. Cele zajęć zostały osiągnięte. Uczniowie mieli okazję poznać bliżej miasto, w którym zamieszkali na czas nauki. Zdobyli także praktyczne umiejętności, które będą mogli wykorzystać w przyszłości.

W ramach Filmowych spotkań z lekturami szkolnymi zaproponowałyśmy do obejrzenia osiem filmów – ekranizacji lektur szkolnych:   „Ludzie bezdomni”, „Wesele”, „Dżuma”, „Granica”, „Chłopi”, „Dziady”  „Lalka”, „Zbrodnia i kara”, „Pożegnanie z Marią”. Odbyły się dwa spotkania: 4 października wyświetlono film ”Pożegnanie z Marią”,  12 października - „Ludzie bezdomni”. W ramach obchodów święta zaproponowałyśmy także udział w trzech konkursach.

Podczas obchodów MMBS nie mogło zabraknąć wystaw, które są nieodłączną formą naszej pracy pedagogicznej. Potrafią one zainteresować uczniów prezentowanymi treściami, przyciągają wzrok, wzbudzają ciekawość i zachęcają do samodzielnego poszerzania wiedzy. Prezentowane wystawy doskonale akcentowały hasło tegorocznego święta: "Różnorodność, energia, wyzwania - oto biblioteka szkolna".  Ich tematyka była bardzo urozmaicona począwszy od literatury, poprzez sztukę malarską i muzyczną, aż do techniki.

Przygotowano:
•  „100 rocznica śmierci Marii Konopnickiej” - E. Zyskowska
•  „Malarstwo Młodej Polski – Boznańska, Malczewski i inni”- E. Zyskowska
•  „Międzynarodowe  Konkursy Pianistyczne im. Fryderyka Chopina” - E. Cieszkowska
•  „Fryderyk Chopin – mistrz muzyki” - E. Cieszkowska
•  „Historia motoryzacji w Polsce do 1939 roku” - E. Zyskowska
• „Życie i twórczość Tamary Łempickiej”- L. Godlewska
•  „Zostawione w książkach” - E. Cieszkowska
• „Słynni bibliotekarze” - E. Zyskowska

Wystawy cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno wśród czytelników jak i nauczycieli. Pani Nina Jakowuk, wykorzystując prezentowaną w czytelni wystawę „Malarstwo Młodej Polski – Boznańska, Malczewski i inni” dwukrotnie przeprowadziła lekcje z języka polskiego (kl. I t1 i III ts1).  Zainteresowani czytelnicy mogli zapoznać się z przygotowaną w programie PowerPoint prezentacją pracy nauczycieli bibliotekarzy w latach 2000 – 2010.

Za najbardziej udane uznałyśmy  działanie „Konopnicka dzieciom”, czyli spotkanie z przedszkolakami połączone z wystawą i inscenizacją wierszy. Z okazji obchodzonego Roku Marii Konopnickiej w Suwałkach oraz w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” i wieloletniej współpracy z Przedszkolem Samorządowym Nr 29,  uczniowie naszej szkoły przygotowali nietypową inscenizację. W związku z tym wydarzeniem, 5 października 2010r. grupa 23 przedszkolaków po raz kolejny przybyła do czytelni naszej biblioteki. 

Cele tego  spotkania były dwukierunkowe:

  • skierowane do uczniów naszej szkoły – zachęcenie do udziału w akcji głośnego czytania i wspólnej zabawy z maluchami,
  • skierowane do przedszkolaków – kształtowanie od najmłodszych lat właściwych postaw czytelniczych, zachęcanie do poznawania literatury dziecięcej oraz kontaktu z książką i biblioteką.

Przebieg spotkania był następujący:

  • powitanie dzieci i nawiązanie do tradycji spotkań,
  • przedstawienie postaci Marii Konopnickiej,
  • odczytanie wierszy z elementami inscenizacji,
  • rozmowa  z przedszkolakami– nawiązanie do usłyszanych wierszy,
  • wspólne śpiewanie piosenki „Zima zła”,
  • rozdanie książeczek i poczęstowanie cukierkami,
  • podsumowanie zajęć i zakończenie spotkania.

Maciej Salej, Michał Garkowski (z kl. 1T1) oraz Szymon Hyżyk (z kl. 1T2) zaprezentowali inscenizację najbardziej znanych wierszy Marii Konopnickiej: Niezapominajki, Jesień, Pranie, Zajączek, Zima oraz Stefka Burczymuchę. Każde dziecko otrzymało przygotowaną specjalnie książeczkę z treścią przedstawionych wierszyków i możliwością ich zilustrowania. Spotkaniu towarzyszyła wystawa kilkunastu książek dla dzieci autorstwa Marii Konopnickiej wypożyczona z Filii Książnicy Podlaskiej nr 9, uzupełniona licznymi rekwizytami wykorzystanymi w trakcie inscenizacji, takimi jak szaliki, zimowe rękawice, niezapominajki, jabłka w koszyku, fartuszek, maskotki zajączków, drewniana myszka i żółty ser. Za nasz sukces uważamy fakt, że po raz kolejny udało nam się zachęcić uczniów do głośnego czytania i wspólnej zabawy z małymi dziećmi.

Wszystkie działania znakomicie wpisały się w tegoroczne hasło miesiąca bibliotek, podkreślające różnorodność podejmowanych w bibliotekach działań oraz umiejętność dopasowania się nauczycieli bibliotekarzy do potrzeb środowiska szkolnego i uczniów.

Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Białymstoku

Gazetka okolicznościowa

W 1999 r. Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarstwa Szkolnego  zainicjowało obchody Międzynarodowego Dnia Bibliotek, od 2008 r. cały październik świętuje się jako Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Obchody tegorocznego Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych rozpoczęliśmy od przygotowania gazetki. Hasło tegorocznego święta - „Różnorodność, energia, wyzwania – oto biblioteka szkolna.”

Konkurs na logo biblioteki

Nasza biblioteka jest w pełni skomputeryzowana, posiada bogaty księgozbiór, jednak do chwili obecnej nie miała własnego znaku graficznego. Nasze święto stało się doskonałą okazją do ogłoszenia konkursu na logo, symbol naszej biblioteki. Na konkurs wpłynęło wiele prac. Komisja konkursowa brała pod uwagę: poziom artystyczny, czytelność znaku, trafny dobór treści oraz estetykę wykonania. Zwycięzcą konkursu został Damian Hryciuk, którego projekt okazał się najlepszy. Dziś jest logiem naszej biblioteki.

Ulotki jako forma reklamy

Ulotki najszybciej trafiają do rąk potencjalnych klientów. W dobie intensywnego rozwoju technologii informacyjnej biblioteka należy do instytucji, która również musi się reklamować. Aby dotrzeć do szerokiego grona czytelników jeden z uczniów opracował ulotkę reklamującą naszą działalność. Materiały reklamujące były dostępne nie tylko w bibliotece, ale także w różnych miejscach na terenie szkoły.

Pozyskiwanie nowych zbiorów

Biblioteka pozyskuje książki nie tylko drogą kupna, ale i darowizn. Otrzymujmy i pozyskujemy książki zarówno od osób prywatnych jak i wydawnictw,  drukarni. Wszystkim wydawnictwom, które w tym roku szkolnym przekazali nam książki serdecznie dziękujemy. W ramach akcji „Książka dla biblioteki szkolnej” otrzymaliśmy wiele książek od klas, indywidualnych uczniów jak i pracowników. Szczególne podziękowania składamy: panu Bogdanowi Antoniuk, pani Barbarze Lewkowskiej, klasom.

Konkurs (etap szkolny): czy znasz twórczość Marty Fox?

Marta Fox jest autorką wielu książek, chętnie czytanych przez naszą młodzież. W swojej twórczości pisarka dotyka problemów o tematyce rodzinnej, młodzieżowej, ukazując nowoczesny, partnerski model rodziny, pisze o miłości. Młodzież chętnie sięga po jej książki, dlatego konkurs „Czy znasz twórczość Marty Fox?” cieszył się dużym zainteresowaniem.

Etap szkolny odbył się 22 października 2010 o godzinie 11:45 w bibliotece szkolnej.
Wśród wszystkich uczestników konkursu największą znajomością twórczości pisarki wykazały się: Urszula Ryżyńska z kl. IIIF, Justyna Narel z kl. IIA i Martyna Małyszko z kl. IIH. Nasze laureatki reprezentowały naszą szkołę na etapie międzyszkolnym oraz będą uczestniczyć w spotkaniu autorskim z panią Martą Fox, planowanym na 9 listopada.

Konkurs (etap międzyszkolny): Czy znasz twórczość Marty Fox?

28 października br. w Zespole Szkół Mistrzostwa Sportowego przy ul. Konopnickiej 4 w Białymstoku odbył się etap międzyszkolny konkursu. Nasze laureatki napisały test sprawdzający ich wiedzę dotyczącą życia i twórczości autorki, zaprezentowały plakaty z hasłami reklamującymi książki Marty Fox oraz przedstawiły krótkie historyjki, które miały zawierać jak największą ilość tytułów książek autorki. Wyniki międzyszkolnego etapu konkursu 10 listopada.

Wystawa autografów

Nasza biblioteka od dawna stara się zaszczepiać w młodzieży miłość do sztuki, m. in poprzez wyjścia do teatrów czy spotkania autorskie. Każde takie spotkanie kończy się pamiątkowym wpisem dedykowanym naszej bibliotece. Wszystkie autografy można było obejrzeć podczas wystawy w bibliotece szkolnej.

Laurka

Popularnym i miłym upominkiem jest samodzielnie wykonana laurka z życzeniami. Nasza młodzież wykonała takie prace. Wyróżnienie otrzymali: Kamila .Ziemiacka z kl. IIIG oraz Łukasz Sokołowski z kl. IF. Dziękujemy za piękne laurki. 

Gimnazjum w Dąbrowie Białostockiej

„Różnorodność, energia, wyzwania – oto biblioteka szkolna” – pod takim hasłem przebiegały październikowe działania w bibliotece szkolnej Gimnazjum w Dąbrowie. Przy współudziale Aktywu Bibliotecznego nauczyciele przygotowali dekorację pomieszczenia. Gazetka ścienna i kolorowe aforyzmy na temat książki przypominały uczniom o znaczeniu i wartości dokumentu drukowanego.

O tym, że książka jest w życiu dobrym drogowskazem, świadczy wystawa ulubionej lektury z lat dziecięcych nauczycieli naszego Gimnazjum. Pożółkłe kartki i niejednokrotnie zniszczone okładki świadczą ewidentnie o ich częstym użytkowaniu.

W bibliotece powieszono też plakaty, na których czytelnicy mogli wpisywać swoje prośby i życzenia dla  nauczycieli.

Na korytarzu szkolnym zorganizowano wystawę, która ukazała różnorodność działań i wyzwań podejmowanych przez bibliotekarzy. Znalazły się tam fotografie przedstawiające spotkania z ciekawymi ludźmi, wystawy, konkursy i inne imprezy okolicznościowe.

Na apel o konkursie fotograficznym pod hasłem: „Przyłapani na czytaniu” odpowiedziało wielu uczniów. Komisja miała ogromny problem z wyłonieniem zwycięzcy, ponieważ wszystkie zdjęcia imponowały pomysłowością, ujęciem, dobraną kolorystyką. Konkurs na najlepsze hasło reklamowe „Biblioteka, książka, czytanie” powiększył nasz zasób interesujących aforyzmów, spostrzeżeń i przemyśleń. Oczywiście wszystkie zostały umieszczone w widocznym miejscu w bibliotece. 

W listopadowym numerze szkolnej gazety „GimŻak” ukaże się artykuł podsumowujący obchody MMBS.

Zespół Szkół w Juchnowcu Górnym

25 października 2010 roku Biblioteka Zespołu Szkół im. Księdza Jerzego Popiełuszki w Juchnowcu Górnym obchodziła MIĘDZYNARODOWE ŚWIĘTO BIBLIOTEK SZKOLNYCH. Hasło tegorocznego święta brzmiało: „Różnorodność, energia, wyzwania – oto biblioteka szkolna”.

Kilka dni wcześniej przekazano każdej klasie komunikat o planowanych z okazji święta biblioteki przedsięwzięciach. Przy wejściu do szkoły oraz na tablicach informacyjnych w różnych punktach szkoły zamieszczono plakaty informujące o święcie.

W poniedziałek 25 października w bibliotece szkolnej uczniowie:

  • mogli obejrzeć wystawkę „Karykatury pisarzy i poetów polskich autorstwa Eryka Lipińskiego”, która została wyeksponowana tuż nad głowami czytelników pomieszczeniu biblioteki i wzbudziła ogromne zainteresowanie,
  • mieli wolny dostęp do całego księgozbioru biblioteki, co dla wielu było atrakcją,  ponieważ na co dzień czytelnicy mają wolny dostęp do półek z częścią tylko zbiorów ze względów organizacyjnych,
  • każdy czytelnik korzystający z biblioteki otrzymał w upominku kolorową zakładkę do książki. Ten drobny prezent sprawił olbrzymią radość czytelnikom naszej biblioteki.

Tego dnia ogłoszono również wyniki żmudnej pracy statystycznej: które imię występuje najczęściej wśród uczniów klas 0-VI Szkoły Podstawowej oraz klas I-III Gimnazjum.

Okazało się, że wśród uczniów szkoły podstawowej najczęściej spotkamy Julię i Jakuba, zaś wśród uczniów gimnazjum - Magdalenę i Michała. Kontynuacja powyższego przedsięwzięcia będzie miała miejsce w kwietniu 2011 roku, z okazji Międzynarodowego Dnia Książki i Praw Autorskich, wówczas zostanie podana następująca informacja: uczeń o którym imieniu jest najlepszym czytelnikiem biblioteki szkolnej (na poziomach klas: I SP, II-III SP, IV-VI SP oraz I-III Gimnazjum). Celem tej akcji jest oczywiście aktywizacja czytelnicza uczniów.

Ponadto w dniu święta na godzinach wychowawczych nauczyciele czytali swoim klasom fragmenty następujących książek:

  • klasy 0-II SP: H. Lofting „Doktor Dolittle i jego zwierzęta”,
  • klasy III-VI SP: Sempé i Goscinny „Rekreacje Mikołajka”,
  • klasy I-III Gimnazjum: E. Colfer „Artemis Fowl zaginiona kolonia”.

Tego dnia biblioteka była niewątpliwie najpopularniejszym miejscem w naszej szkole.
Odnotowano dwa razy więcej niż zazwyczaj wypożyczeń książek do domu oraz przypadków korzystania ze zbiorów na miejscu. Kilkanaście tomików o przygodach Mikołajka zniknęło z półek biblioteki…

Zespół Szkół w Kuźnicy

 Realizacja zaplanowanych działań przebiegała następująco:

Przygotowania do obchodów rozpoczęłyśmy od przygotowania plakatów informujących o święcie biblioteki , podających terminy planowanych konkursów , wystaw, kiermaszy. Informacje na temat MMBS zamieściliśmy też na szkolnej stronie internetowej w zakładce – biblioteka.

Wystawy, gazetki

W bibliotece zostały przygotowane przez uczestniczki kół bibliotecznych gazetki tematycznie związane ze  świętem bibliotek, powstała też gazetka na temat życia i twórczości Marii Konopnickiej oraz wystawa książek poetki z okazji 100 rocznicy jej śmieci, która przypada 8 października. Dzieciom w świetlicy szkolnej czytane były fragmenty książek Marii Konopnickej.

Konkursy

Plastyczny - uczniowie klas I-III przygotowali indywidualnie i w grupach kolorowe, wesołe plakaty, które ozdobiły nasz biblioteczny korytarz. Wszyscy zostali nagrodzeni dyplomami i drobnymi upominkami.

Literacki - wbrew naszym przypuszczeniom trudnym zadaniem okazało się stworzenie piosenki o bibliotece. Powstały natomiast wiersze. Dwa najlepsze zostały nagrodzone.

Niewielka grupa uczniów wzięła udział w konkursie czytelniczym ,, Czy znasz twórczość Pawła Beręserwicza?” . Spowodowane to było niewielką ilością dostępnych książek autora., jednak przygotowana gazetka informacyjna o autorze sprawiły, że zakupione do biblioteki książki zyskały dużą popularność wśród uczniów. Uczestniczki konkursu otrzymały nagrody książkowe i dyplomy.

Kiermasze książek

Od 1 do 12 października w bibliotece można było  nabyć ciekawe książki na kiermaszu. Swoje nowości prezentowało wydawnictwo ,,Publicat”. Natomiast od 25 października sprzedajemy książki na Kiermaszu Taniej Książki. Dzięki kiermaszom wzbogaca się nasz księgozbiór, a uczniowie  mają możliwość kupienia lektur i innych ciekawych książek po naprawdę konkurencyjnych cenach.

Katalog ciekawych książek

Uczniowie klas IV-VI stworzyli dosyć obszerny katalog ilustrowany ciekawych książek dla dzieci, mamy nadzieję, że posłuży on jako zachęta dla uczniów, którzy mniej chętnie sięgają po książki.

Gry i zabawy edukacyjne

Biblioteka jest miejscem, gdzie uczniowie bardzo chętnie spędzają czas. Uwielbiają gry i zabawy słowem, kalambury, zagadki, rebusy. Ogromną popularnością cieszy się gra ,,Miliard w rozumie”. Mistrza tejże gry wyłoniliśmy w czasie zajęć 14 października.

Życzenia dla biblioteki

Przez cały październik uczniowie mieli możliwość wpisywania swoich życzeń dla biblioteki z okazji jej święta w kronice bibliotecznej. Życzyli nam między innymi: dużo nowych, ciekawych  książek, wielu czytelników, przyjemnej pracy.

,,Noc czytania w bibliotece”

Najciekawszym naszym zdaniem pomysłem okazała się ,,Noc czytania w bibliotece”. Na nocleg do biblioteki zaprosiłyśmy uczennice należące do kół bibliotecznych, powstała w ten sposób 15- osobowa grupa. Dla wielu z nich było to wielkie przeżycie- nocleg w szkole .Dziewczęta bardzo emocjonowały się tym wydarzeniem, z niecierpliwością na nie czekały. Spotkałyśmy się w bibliotece o godzinie 17:00 29 października. Wszyscy uczestnicy ,,nocy” podpisali się na przygotowanym wcześniej plakacie. Złożenie swojego autografu na plakacie było jednoznaczne z akceptacją ustalonych zasad. Ze względu na to, że pomieszczenia biblioteczne są zbyt ciasne, aby zmieścić tyle osób, przygotowałyśmy miejsca do spania w sąsiadującej z biblioteką świetlicy.

Nocne spotkanie rozpoczęłyśmy od spotkania przy herbacie i słodkościach, co wprawiło wszystkich w miły sympatyczny nastrój. Dziewczęta pochodziły z różnych klas, więc nie znały się zbyt dobrze, gry i zabawy integracyjne pomogły poznać się nawzajem i  dowiedzieć nieco więcej o sobie. Wśród przygotowanych  zadań były m.in. gry i zabawy słowem, łamigłówki, zadania literackie, domino z przysłów i powiedzeń. Dziewczęta pracowały w grupach i indywidualnie. Najwięcej emocji budziło jednak nocne czytanie. Po wspólnej kolacji wszyscy zajęli miejsca na przygotowanych materacach. Kiedy zgasło światło emocje były jeszcze większe. W sali zapanowały ciemności. Delikatne światło lampki i kilku świec oświetlało tekst czytanej książki. Czytałyśmy fragmenty ulubionych książek m.in. ,,Nowe przygody Mikołajka”, książki Pawła Beręsewicza. kiedy wszyscy poczuli się już zmęczeni słuchaniem i czytaniem obejrzeliśmy film pt. ,,Epoka lodowcowa 3”. Poranek przywitał nas promieniami słońca .Niektórzy ku swojemu zaskoczeniem stwierdzili, że dziwnym trafem obudzili się nie w domu…, lecz w szkole. Mimo lekkiego zmęczenia wszystkie uczestniczki ,,nocy” opuściły szkołę bardzo zadowolone, będą ją z pewnością długo wspominać.

Wydaje nam się, że taka forma spędzania czasu z uczniami jest godna polecenia. Uczniowie w czasie takich zajęć otwierają się, chętnie rozmawiają na różne interesujące ich tematy. ,,Noc czytania” odbyła się w naszej szkole po raz drugi, myślimy  o kolejnym spotkaniu, na które uczniowie już czekają z niecierpliwością. 

Szkoła Podstawowa Nr 1 w Łapach

Różnorodność, energia, wyzwania – to biblioteka szkolna - powyższe hasło przewodziło tegorocznym obchodom Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych. Różnorodność, energia i wyzwania to codzienna praca biblioteki SP1 w Łapach.

Rok 2010 – to Rok Chopina. Postanowiliśmy zagrać Chopina w naszej bibliotece. Mali czytelnicy mogli poczuć się przez moment wirtuozami pianina. W czytelni poznawaliśmy książki o życiu pianisty. Dzieci odbyły wirtualny spacer po Warszawie na stronie internetowej miasta Warszawy, a także czytając książkę Elizy Piotrkowskiej pt.: „Fryderyk Chopin i jego świat”. Przeglądając jej karty dzieci poznawały miejsca w Warszawie, z którymi był związany Fryderyk Chopin. Postać Chopina i jego życie tak bardzo zainspirowały młodych czytelników, że poszerzyliśmy lekturę o książki: Michała Rusinka „Mały Chopin” oraz „Chopin oczami dzieci” pod redakcją Marcina Malickiego. W tych dniach czytelnia naszej biblioteki zamieniła się w salę koncertową – walce, polonezy, mazurki docierały do uszu słuchaczy. Jesienny widok za oknem doskonale się z tym komponował.

Uczniowie mogli obejrzeć wystawkę bogatą w nuty, płyty, książki i inne eksponaty związane z kompozytorem. Członkowie Koła Czytelniczego jako oprawę tych szczególnych dni przygotowali oprawę montaż na podstawie książki Wandy Chotomskiej „Muzyka pana Chopina”.

Uczniowie z klas starszych mogli próbować swoich sił w konkursie plastyczno-literackim „W obronie Książkolandii przed napadem Internetu”. Konkurs miał zakończyć się do końca października, ale termin składania prac został wydłużony, ponieważ miesiąc ten obfituje w różne imprezy związane z patronem naszej szkoły. Dzieci potrzebowały więcej czasu. Rozstrzygnięcie tego konkursu nastąpi w połowie listopada. Kilka prac prezentujemy w ramach sprawozdania. 

Gimnazjum w Wasilkowie

W tym roku Święto Bibliotek Szkolnych obchodziliśmy pod hasłem:  „Różnorodność, energia, wyzwania - oto biblioteka szkolna”. W naszej szkole to święto przebiegało pod znakiem akcji i spotkań związanych z przyrodą, podróżą.

Głównym punktem obchodów było spotkanie z pisarzem i podróżnikiem Krzysztofem Petkiem.  Promując wśród czytelników spotkanie autorskie z Krzysztofem Petkiem, pisarzem i podróżnikiem zorganizowaliśmy „wystawę książek autora”, konkurs na znaczek – przypinkę reklamujący czytanie książek, konkurs na hasło reklamujące książki przygodowo – sensacyjne pisarza oraz konkurs wiedzy: „Czy znasz twórczość Krzysztofa Petka?” Najciekawsze znaczki - przypinki i hasła reklamowe udekorowały miejsce spotkania z pisarzem. Były to hasła nawiązujące do treści książek gościa: „Wszystko się liczy, gdy jest paczka”, „Czy w deszcz, czy w pogodę ruszaj w swoją przygodę”, „W labiryncie mroczno jest, wszystkim tu dobrze jest”, „Wszystko jest dobrze, gdy trzymamy się razem”, „Z czarną walizką rozwalisz nudę”, „Z książką Petka Krzysztofa życie to apostrofa”. Stanowiły one uzupełnienie dla opowieści pisarza oraz prezentacji jego podróży na dużym ekranie. Punktem kulminacyjnym tego spotkania był ogólny aplauz uczestników dla pomysłu zorganizowania „szkoły przetrwania” prowadzonej przez autora. Na zakończenie zorganizowaliśmy spotkanie autora z uczestnikami szkolnego etapu konkursu „Czy znasz twórczość Krzysztofa Petka?”. Pisarz wręczył im pamiątkowe dyplomy i symboliczne upominki.

Kilka dni później gościliśmy w naszej szkole uczestników II etapu tego konkursu, byli to  uczniowie 6 szkół. Jury wyłoniło 3 zwycięzców, ich nazwiska poznamy na konferencji TNBSP podsumowującej Miesiąc Bibliotek Szkolnych.

Oprócz tego zorganizowaliśmy wystawę fotografii podróżniczej na podstawie materiałów dostępnych w czasopiśmie Nationale Geograpfic. Młody człowiek szukając informacji w radiu, telewizji, Internecie nie powinien zapominać o czasopismach. Promujemy wiedzę dostępną w pismach popularno-naukowych. Zachęcamy do ich czytania, szukania informacji nie tylko elektronicznych, ale również do korzystania z księgozbioru podręcznego, dlatego wystawa „Słowniki dla Ciebie” była dla niektórych odkryciem.

Znane powiedzenie głosi, że „książka to najlepszy przyjaciel człowieka, a biblioteka to świątynia jego myśli”, my postanowiliśmy oderwać czytelników od książek i zaprosiliśmy do biblioteki uczniów nie tylko po lektury i książki ale z ich malutkimi pupilami. Najlepszym przyjacielem, w tym wypadku, były: żółw, rybka, ślimak, straszyk. Wszystkie te działania przeprowadzaliśmy w ramach akcji „wszystko o zwierzętach – wystawa książek i prezentacja naszych małych ulubieńców. Zachęcaliśmy naszych czytelników, aby podzielili się książkami z domowej biblioteki w ramach akcji „bookcrossing – uwalniamy książki przyrodnicze”. Prosiliśmy o oddanie książek, których już nie czytają, o uwolnienie ich - od nas mogli wziąć coś dla siebie. W tegorocznej akcji przekazywaliśmy książki przyrodnicze.

Mp3, DVD, cd-rom’y elektroniczne nośniki informacji królują wśród młodych ludzi.  Czy Oni wiedzą, co to jest płyta winylowa? W ramach wystawy - „Ze starej płyty” muzyka dawniej i dziś -  odtwarzaliśmy muzykę na gramofonie. Prezentowaliśmy płyty z muzyką F. Chopina.

Wszystkie nasze działania zmierzały do wprowadzenia w życie hasła promującego tegoroczne święto:  „Różnorodność, energia, wyzwania - oto biblioteka szkolna” . Jesteśmy przekonani, że to aktualny wizerunek naszej biblioteki i codziennej pracy z czytelnikami. 

Zespół Szkół w Siemiatyczach

Z okazji Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych 2010 w Zespole Szkół w Siemiatyczach przeprowadzono szereg przedsięwzięć, których celem było zwrócenie uwagi społeczności szkolnej na ważną rolę biblioteki w życiu placówki. Nauczyciele bibliotekarze, przy pomocy chętnych uczniów, przygotowali program, plakaty informacyjne, świąteczną dekorację  w bibliotece, okazjonalną gazetkę oraz zorganizowali konkurs „Mój nauczyciel w dzieciństwie”. Przez cały październik młodzież mogła korzystać z wolnego dostępu do wszystkich półek, wypisać na plakacie tytuły swoich ulubionych i książek złożyć życzenia w specjalnej księdze pamiątkowej. W ostatni poniedziałek miesiąca w bibliotece zorganizowano „słodki dzień” – wszyscy czytelnicy częstowani byli cukierkami. Kilka klas i osób prywatnych wzięło udział w akcji „Podaruj książkę bibliotece”.

Spośród działań zaproponowanych przez bibliotekarzy w październiku najwięcej emocji wzbudził konkurs „Mój nauczyciel w dzieciństwie”. Celem konkursu było zainteresowanie uczniów działalnością biblioteki, ale także przybliżenie młodzieży portretów nauczycieli, pokazanie ich „innej twarzy” oraz wprowadzenie do obchodów święta elementu zabawowego.

Pierwszy etap przygotowania konkursu to przedstawienie pomysłu Radzie Pedagogicznej. Po uzyskaniu akceptacji nauczycieli rozpoczęto zbieranie zdjęć, skanowanie i drukowanie. Ostatecznie swoje podobizny z lat dziecinnych dostarczyło 33 nauczycieli. Dla ułatwienia wywieszona została list ich nazwisk (w szkole pracuje ponad 50 nauczycieli). Każde zdjęcie oznaczono losowo wybranym numerem.

Z chwilą odsłonięcia gazetki w czytelni rozpoczęła się wspaniała zabawa, a tłumy uczniów podczas każdej przerwy odwiedzały bibliotekę. Domysłom, sugestiom, żartom nie było końca: „To niesprawiedliwe, prof. X przyniósł 5 zdjęć” (aluzja do gwiazdkowych Mikołajów i nauczyciela, który nosi brodę); „Zróbmy konkurs pod tytułem „ Kto jest Mikołajem”; rozmowa: „Wszystko już wiemy!” – „Na pewno?” – „Tak, ale… chwila, ilu powinno być facetów?” – „Ośmiu” – „A nam wyszło dwunastu… to, które to nie facet? To na pewno facet” (uczeń wskazuje fotografię nauczycielki, do tego w spódnicy); „To na pewno prof. Y” – „A po czym poznałeś?” – „Po szyi” (z wielkim przekonaniem odpowiada uczeń) – itp.

Wszyscy, którzy chcieli wziąć udział w konkursie otrzymali karty do głosowania z nazwiskami nauczycieli – należało nazwiskom przyporządkować odpowiedni numer zdjęcia i wrzucić swoją kartę do urny. Uczniowie mieli tydzień na podjęcie ostatecznej decyzji. Najbardziej zaangażowani biegali po szkole, przyglądali się dyżurującym nauczycielom, a podczas lekcji zaglądali swoim profesorom w oczy pytając o ich kolor (chociaż wszystkie zdjęcia były czarno - białe).

28 października, podczas długiej przerwy, miało miejsce rozstrzygnięcie konkursu. Przybyła na nie licznie młodzież, nauczyciele oraz dyrektor szkoły. Po krótkim wstępie wyświetlona została prezentacja – zdjęcia konkursowe z informacją kto to jest i ilu uczniów prawidłowo odgadło tożsamość tej osoby. W końcu przyszedł czas na ogłoszenie nazwisk najbardziej spostrzegawczych uczestników konkursu. Przyznane zostały trzy równorzędne nagrody w obrębie poszczególnych poziomów (klasy I, II, III i IV). Mistrzynią okazała się uczennica klasy III LO, która rozpoznała 24 osoby. Nagrody, jak cały konkurs, miały żartobliwy, nawiązujący do dzieciństwa charakter. Były nimi zabawne lalki, które bardzo spodobały się zwyciężczyniom i rozbawiły publiczność.

Wystawę zdjęć nauczycieli, już z podpisami, można jeszcze oglądać w czytelni szkolnej i nadal wzbudza ona duże zainteresowanie. Ciągle też oglądającym towarzyszy śmiech – teraz uczniowie śmieją się ze swoich pomyłek.