Sprawozdania z obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych 2015

Hasło obchodów  

Biblioteki szkolne rządzą!

Gminny Zespół Szkół w Michałowie

BIBLIOTEKA to miejsce ciekawego spędzania czasu:

  1. Braliśmy udział w spotkaniu z przedstawicielką wydawnictwa Art-press zorganizowanym przez Bibliotekę Gminną w Michałowie.01.10.2015 r.
  2. Przygotowaliśmy „Popołudniowe spotkania z książką mówioną” – uczniowie słuchali nagrań popularnych książek dla dzieci i młodzieży w interpretacji znanych aktorów lub innych postaci kultury (korzystamy z audiobooków). Wojciech Widlak „Pan Kuleczka” w interpretacji Krzysztofa Globisza 02.10.2015 r.
  3. Marcin Prokop „Jego wysokość Longin” w interpr. Maksymiliana Zdybickiego 15.10.2015 r.
  4. Polscy autorzy „12 ważnych opowieści” w interpr. Mai Ostaszewskiej 29.10.2015 r.
  5. Zorganizowaliśmy Święto biblioteki – uczniowie rozwiązywali zagadki, rebusy i inne łamigłówki o tematyce związanej z biblioteką i literaturą. Potem miło spędzili czas na tańcach i zabawach przy muzyce. 30.10.2015 r.

SZKOLNA biblioteka aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły oraz środowiska lokalnego:

  1. Współorganizowaliśmy Święto Edukacji Narodowej 12.10.2015 r.
  2. Pomagaliśmy przy organizacji Pasowania pierwszoklasistów 12.10.2015 r.
  3. Uczestniczyliśmy w spotkaniu „Koła miłośników bajek i baśni”, poznaliśmy zapomniane bajki „Zupa z kołka od kiełbasy”, „Szczurołap” i „Mysz ze wsi i mysz z miasta”.13.10.2015 r.
  4. Obejrzeliśmy spektakl teatralny „Ostatnia książka świata”. 22.10.2015 r.
  5. Uczestniczyliśmy w spotkaniu z seniorami w Gminnym Ośrodku Kultury w Michałowie na którym przedstawiliśmy inscenizację „W naszej szkole jest wesoło” 28.10.2015 r.
  6. Zorganizowaliśmy Apel, na którym zwycięzcy konkursów przeprowadzonych w ramach MMBS 2015 otrzymali nagrody. 30.10.2015 r.

RZĄDZI a właściwie zarządzamy w szkole niezwykły konkursowy tydzień, w którym wykazujemy się wiedzą lub umiejętnościami:

  1. Zorganizowaliśmy szkolny konkurs literacki „Biblioteka to dobre miejsce dla człowieka” 10.10.2015 r.
  2. Zorganizowaliśmy szkolny konkurs na prezentację multimedialną „Biblioteka to dom przeszłości i przyszłości” 15.10.2015 r.
  3. Przeprowadziliśmy tzw. szybkie konkursy czyli 1 dniowe szkolne konkursy, w których 10 pierwszych osób zgłaszających się do biblioteki z prawidłowymi rozwiązaniami otrzymali bardzo dobre oceny cząstkowe z przedmiotów: Konkurs geograficzny – uczniowie musieli wypisać 20 tytułów książek z autentycznymi nazwami geograficznymi. 19.10.2015 r.
  4. Konkurs historyczny – uczniowie musieli wypisać datę i nazwisko założyciela 20 najstarszych bibliotek na świecie. 20.10.2015 r. Konkurs matematyczny – uczniowie musieli podać dane statystyczne dotyczące czytelnictwa na świecie i w Polsce w 2014 r. (kraje z największą i najmniejszą średnią czytelniczą, czytelnictwo w Polsce w różnych grupach wiekowych). 21.10.2015 r.
  5. Konkurs z języków obcych – uczniowie musieli wypisać 20 tytułów znanych książek, bajek itp. w tłumaczeniu na j. angielski i j. rosyjski. 22.10.2015 r.
  6. Konkurs plastyczny – uczniowie musieli wypisać 20 tytułów obrazów i nazwiska ich twórców, na których znajduje się książka (lub czasopismo). 23.10.2015 r. 4.

W SZKOLE rozbudzamy zainteresowania czytelnicze uczniów najnowszą literaturą polską:

  1. W ramach uzyskanego dofinansowania z projektu MEN „Książki naszych marzeń” zakupiliśmy do szkolnej biblioteki nowości czytelnicze, w ogromnej większości były to pozycje wydawnicze z 2015 r. polskich autorów. Książki zostały już udostępnione uczniom do wypożyczania. 23.10.2015 r.
  2. W dniu głośnego czytania przeprowadziliśmy wśród uczniów klas III SP szkolny konkurs „ Pięknie czytam”. 29.09.2015 r.
  3. Zorganizowaliśmy „Tydzień głośnego czytania”, zapoznaliśmy uczniów z nowościami wydawniczymi w ramach akcji „Mądra szkoła czyta uczniom”. „Niezwykłe przygody dziesięciu skarpetek” J. Bednarek 05.10.2015 r.
    • „Przygody Euzebiusza” B. Krupskiej 06.10.2015 r.
    • „Kilka bajek o duszku Eugeniuszku” E. Safarzyńskiej 07.10.2015 r.
    • „Babula Babalunga” J. Jagiełło 08.10.2015 r.
    • Wiosna w Klinice małych zwierząt w Leśnej Górce” T. Szweda 09.10.2015 r.

Do wszystkich działań biblioteki szkolnej promujących czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży zaangażowałam uczniów klas starszych uczęszczających na Koło biblioteczne.

Szkoła Podstawowa nr 5 im. Szarych Szeregów w Bielsku Podlaskim ul. Kopernika 3, 17-100 Bielsk Podlaski

Co działo się w październiku w naszej szkolnej bibliotece?

  • Kiermasze…

„Sympatyczne, odlotowe super książki kiermaszowe!!!
Dla rodziców.
Dla pierwszaków.
Dla młodzieży.
Dla dzieciaków!”

Pod takim hasłem przebiegał kiermasz książek z księgarni Books. Pozycje były bardzo interesujące. Wabiły treścią, szatą graficzną i ceną, toteż cieszyły się dużym zainteresowaniem. Biblioteka szkolna wzbogaciła się w wyniku tej współpracy o słowniki do nauki języka angielskiego i języka niemieckiego.

  • Książki Naszych Marzeń Książki Naszych Marzeń

To rządowy program, który w tym roku objął swoim zasięgiem naszą szkołę. Pod koniec ubiegłego roku uczniowie klas III – VI wypełniali ankietę przygotowaną przez panią bibliotekarz R. Wróblewską. Wypisywali w niej m.in. książki, które chcieliby przeczytać. Powstała z nich lista wymarzonych książek, która doczekała się realizacji w rzeczywistości. Otrzymaliśmy fundusze z MEN i organu prowadzącego szkołę. W ten sposób spełniliśmy marzenia dzieci, zakupując aż 157 książek! Rzeczywistość przerosła oczekiwania. Dziękujemy! Książki już dotarły do szkoły! Po ich opracowaniu będą udostępnione do wypożyczania.

Wcześniej dzieci z Koła Miłośników Książki we współpracy z kołem eTwinning i p. B. Lenartowicz zrealizowały film o książkach marzeń wg scenariusza p. R. Wróblewskiej. Oto link do skróconej wersji naszego filmu: https://www.youtube.com/watch?v=x85KDiMQ7uU

  • Wojewódzki konkurs plastyczny „Czy znasz twórczość Łukasza Wierzbickiego?”

Chętni uczniowie z klas III uczestniczący w zajęciach Koła Miłośników Książki wzięli udział w etapie szkolnym wojewódzkiego konkursu plastycznego „Czy znasz twórczość Łukasza Wierzbickiego?. Okazało się, że do tej pory nie znaliśmy sympatycznych opowiadań pana Łukasza. Z przyjemnością słuchaliśmy więc w odcinkach audiobooka pt. „Dziadek i niedźwiadek”. Poznaliśmy historię z czasów II wojny światowej sympatycznego niedźwiadka Wojtka, który służył w polskiej armii. Próbowaliśmy nasze wyobrażenia przenieść na papier. W ten sposób powstały prace plastyczne, z których jury konkursowe wybrało 3 i wysłało na etap wojewódzki. Pozostałe - również piękne - zdobią nasza bibliotekę.

  • VI edycja wojewódzkiego konkursu na fraszkę lub wiersz „Biblioteka to jest dobre miejsce dla człowieka”

Biblioteka szkolna zachęciła młodzież z klas IV – VI do wzięcia udziału w konkursie wojewódzkim na fraszkę lub wiersz o bibliotece. Dzieci pracowały pod kierunkiem p. B. Niewińskiej, p. B. Żoch i p. R. Wróblewskiej. Wysłaliśmy łącznie 8 prac. Teraz z niecierpliwością czekamy na werdykt jury. Oto niektóre wiersze naszych autorów:

Odmieniona biblioteka   

Mianownik. Kto? Co? Jest. 
Biblioteka  – dobre miejsce dla człowieka! 
Nie pytają, dwój nie dają 
i o czytelnika dbają.   

Dopełniacz. Kogo? Czego? Nie ma. 
Biblioteki?   Będzie smutno tu na wieki! 
Skąd wziąć różne informacje? 
Chyba mi przyznacie rację! 

Celownik. Komu? Czemu? Się przyglądam! 
Bibliotece – w której czas się nic nie wlecze,  
leci, pędzi i pogania 
i zachęca do czytania! 

Biernik. Kogo? Co? Widzę. 
Bibliotekę, gdzie przynoszę szkolną tekę 
i odrobić lekcje mogę. 
Bibliotekarz mi pomoże! 

Narzędnik. Z kim? Z czym? 
Z biblioteką, z książką i videoteką, 
z rozmowami, pomysłami. 
Warto spędzić ten czas z nami. 

Miejscownik. O kim? O czym? 
O bibliotece, o lekturach… Rety, lecę! 
No bo pani od polskiego robi sprawdzian z Amrożego! (Kleksa zresztą) 
Wy go znacie i książeczkę przeczytacie! 

Wołacz. O! Biblioteko! 
Dobre miejsce dla każdego! 
Chodź, przekonaj się i zostań! 
To zasada bardzo prosta! 

Biblioteka coś pokaże,  
gorszy humor ci wymaże 
i uśmiechniesz się do wszystkich: 
tych dalekich i tych bliskich!    (Anna Wróblewska , kl. V b )

Wyjątkowe miejsce 

Biblioteka słowo daję 
To jest miejsce doskonałe 
Miła pani tutaj czeka 
Ma czas zawsze dla człowieka 
I podpowie, i pokaże 
Ksiąg tęczowych kalendarze 
Raz przygodę, fantastykę 
Później horror i lirykę 
Biblioteka przecież mieści 
Mnóstwo barwnych opowieści 
Z książką zwiedzisz cały świat 
Z książką będziesz wesół, rad  (Gabriela Sawicz, kl. IV b )

Obietnice biblioteki 

W moich progach jest ciekawie, 
książek znajdziesz cały stos.  
Są kiermasze, wyprzedaże, 
wypożyczyć można coś. 
Zdecydować się niełatwo. 
Lecz gdy zrobisz pierwszy krok,  
to przeczytać nie masz szans 
wszystkich książek nawet w rok. 
Małe, średnie oraz duże 
są cudowne, fantastyczne! 
Młodszy, starszy coś tu znajdzie. 
Spełni marzenia 
skrywane w sercu na dnie. 
Są tu: bajki rymowane, 
też z morałem – doskonałe, 
przygodowe, kryminały… 
Tak, księgozbiór jest niemały! 
Więc nie zwlekaj Czytelniku! 
Biegnij do mnie Miły Smyku! 
Książka zawsze Ci pomoże 
i zabierze w podróż może 
do krainy Saweyra, Nemeczka, 
tam, gdzie mieszka Calineczka, 
Staś Tarkowski czy też Cruzoe,  
Adam Cisowski, Noe… 
Obiecuję, gwarantuję,  
Że już wkrótce powiesz sobie: 
- Się nie nudzę, czytać wolę!  (Dominika Sawicz, kl. IV b)

  • Akcja bookcrossingowa „Uwolnij książkę”

W ostatnim dniu października biblioteka zorganizowała akcję „Uwolnij książkę”. Poprzedziły ją informacje, czym jest bookcrossing i zaproszenie do naszej biblioteki uczniów, rodziców, dziadków i pracowników szkoły. Dzieci z Koła Miłośników Książki opatrzyły każdą książkę przeznaczoną do oddania specjalną zieloną naklejką z napisem „Weź mnie, będę Twoim przyjacielem”. Było w czym wybierać. Można było wziąć do domu ponad 300 książek! Zainteresowanie też było ogromne. Przedstawiają je zdjęcia z przebiegu akcji. Już teraz zbieramy przeczytane książki na bookcrossing za rok!

  • Z wizytą w teatrze

To ciekawe i dosyć trudne przedsięwzięcie w ramach obchodów święta bibliotek szkolnych udało się zrealizować na początku listopada. Dzieci z klas I – III w dwóch dużych grupach (kl. I – 73 osoby i kl. II – III – 79 osób) pod czujnym okiem pań wychowawczyń i opiekunów oraz kierownika wycieczek pani bibliotekarz R. Wróblewskiej 3 i 5 listopada odwiedziły Białostocki Teatr Lalek i obejrzały „Kopciuszka” w wersji, jakiej nikt się nie spodziewał. Powitali nas lokaje na wrotkach, zapraszający na bal do hotelu. Zachwyciła muzyka grana „na żywo”, podobały nam się postaci bohaterów, odtwarzane z dużą dozą humoru, a szczególnie nieco „roztrzepana” wróżka, którą nadgryzł ząb czasu. Byliśmy zachwyceni podróżą księcia po świecie i lalkami księżniczek z różnych krajów, które tańczyły w rytm muzyki swojej ojczyzny. Miło spędziliśmy czas.

Gimnazjum im. ks. W. Rabczyńskiego w Wasilkowie

„Kto naprawdę rządzi szkolnym światem? - BIBLIOTEKA ...” 

 Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych to wydarzenie, które obejmuje cały październik. W tym roku pod hasłem „Biblioteka rządzi”, postanowiliśmy udowodnić, że nasza biblioteka rządzi światem szkolnym.  Dlatego zaproponowaliśmy uczniom szereg akcji, które miały ich przekonać, iż biblioteka to nie tylko miejsce wypożyczania książek, ale także przestrzeń otwarta na rozwijanie pasji, zainteresowań, wyobraźni. I wokół tych trzech tematów skupiliśmy nasze działania.  

RZĄDZI PASJA: 

  • „Moje muzyczne pasje i doświadczenia” - projekt dla uczniów i nauczycieli. 

W ramach projektu „Moje muzyczne pasje i doświadczenia” zaproponowaliśmy uczniom „przelanie na papier” informacji o swoim hobby. Chętne osoby opisywały, od kiedy i dzięki komu zauważyły, że mają to coś, co może być nazwane pasją. Opowiadały,  jakie mają pomysły na rozwijanie swoich zainteresowań. Mówiły, ile radości sprawia szkolenie się w wybranym kierunku, ale również jak długo to trwa. Przedstawiały, że tak właśnie wygląda ich wolny czas i że nie żałują tego. Cieszą się, że zdobywają nowe umiejętności i że mogą je rozwijać dzięki osobom, które to „coś”  w nich odkryły. Okazało się, że pasja rządzi ich życiem.  Postanowiliśmy te opowieści zamieścić w szkolnej gazetce „Zszywce”.  W październikowym numerze możemy przeczytać o pasji Wiktorii Kozłowskiej „Moja przygoda z muzyką” ( Zszywka nr 1 s.6). Zapraszamy do lektury.   http://mam.media.pl/published/issue/1026/16809 

  • Spotkanie muzyczne z Darkiem Ilczukiem -  nauczycielem wf-u -  i Jankiem Kulikiem – uczniem klasy Ia naszego gimnazjum. 

29 października w czytelni szkolnej odbyło się spotkanie z dwoma osobami z naszego gimnazjum, które mają swoje pasje i doświadczenie muzyczne.  Były nimi osoby niedawno odkryte: uczeń klasy pierwszej – Janek Kulik i wielkie zaskoczenie, nauczyciel  wychowania fizycznego – pan Dariusz Ilczuk. W spotkaniu uczestniczyli uczniowie, którzy mają pasje artystyczne, ale również tacy, którym temat wydał się intrygujący. Nikt się nie spodziewał, że czas spotkania tak szybko  minie, ponieważ było mnóstwo pytań, zaskakujących odpowiedzi  i dużo śmiechu. Okazało się, że Janek interesuje się również sportem i trenuje piłkę nożną,  a pan Dariusz zafascynowany jest sportami walki i pasjonują go motocykle. Na zakończenie spotkania obejrzeliśmy zdjęcia z koncertów naszych gwiazd oraz wyprawy motocyklowej pana Ilczuka po Europie.  http://wasilkowonline.pl/?p=2364 

  • Wystawa rysunków mangi uczennicy klasy Id Sandry Rusiłowicz. 

Sandra bardzo lubi rysować. Jej pasją są postacie z mangi. Jest to forma japońskiego komiksu. Tworzone przez uczennicę postacie mają bardzo specyficzną formę graficzną. Ich różne wcielenia mogliśmy obejrzeć na wystawie w bibliotece szkolnej. W mangowym świecie Sandry mogliśmy podziwiać wróżki, księżniczki, czarodziejki i uczennice wyczarowywane za pomocą czarnej kreski. Pojawił się kontrastowy obraz. Tempo prezentowania akcji w tych komiksach jest bardzo powolne i rozciągnięte: artysta potrafi przedstawiać za pomocą obrazków emocje postaci, które można by po prostu wyrazić w trzech słowach. I tak kropla potu oznacza zakłopotanie, deszcz - smutek, wiatr niosący pyłki kwiatów to symbol. Ale manga to także fascynacja Japonią - skomplikowaną i intrygującą.  http://wasilkowonline.pl/?p=2388 

  • Książki naszych marzeń - sonda szkolna 

Wśród uczniów naszego gimnazjum przeprowadziliśmy sondę. Łącznicy zapytali kolegów o książkę, którą pragną przeczytać. Po zebraniu z każdej klasy informacji  powstała lista utworów marzeń. Stała się ona inspiracją dla bibliotekarzy do pozyskiwania funduszy na  zakup tych dzieł do biblioteki szkolnej. Pozwalając uczniom na dokonanie wyboru nowości, uzyskaliśmy informacje, co zachęci ich do odwiedzenia wypożyczalni. 

 RZĄDZI ZAANGAŻOWANIE: 

  • „Żywa biblioteka” - cykl spotkań  z uchodźcami  

Staramy się, aby biblioteka reagowała na aktualne problemy, jakim żyją ludzie. Takim zagadnieniem wydał nam się problem uchodźstwa. Chcieliśmy, aby społeczność szkolna zaangażowała się w ten problem i zmierzyła się ze stereotypami, którym tak często ulegamy.  Cykl spotkań z uchodźcami został zorganizowany w konwencji biblioteki – były „książki” (czyli przedstawiciele grup uchodźców), byli czytelnicy (czyli uczniowie, które bibliotekę odwiedzają) oraz bibliotekarze – gospodarze, którzy czuwali nad przebiegiem spotkania. Zaprosiliśmy do biblioteki uchodźców, którzy opowiedzieli swoją historię. Każdy mógł tę historię poznać, a następnie o niej podyskutować i zweryfikować swoje poglądy oraz swój stosunek wobec przybyszów z innych krajów. Celem tych spotkań była zmiana postawy uczniów wobec uchodźców. Uczenie gimnazjalistów zrozumienia i szacunku wobec innych oraz zaangażowanie się młodzieży  w rozwiązywanie trudnych spraw. 

Pierwsze spotkanie zorganizowaliśmy z rodziną Kozlovów z Ukrainy.  O tej wizycie napisała Gabriela, uczennica klasy IIIb:  http://wasilkowonline.pl/?p=2263 

Na drugie spotkanie zaprosiliśmy rodzinę przybyłą z Czeczenii, panią Jahę Abubakarową z dziećmi. Historię tej rodziny opowiedziały  Gabrysia i Ola - uczennice klasy IId: http://wasilkowonline.pl/?p=2332 

Po spotkaniach z rodzinami uchodźców zaprosiliśmy dwie dziewczynki Kvashi i Khavę, aby pokazały swoim kolegom narodowy taniec Czeczenii.  https://youtu.be/AI0K_B87yNs 

Na tym spotkaniu oprócz nauki tańca młodzież realizująca projekt odpowiadała na pytania: 

  1. Jaki jest stosunek Polaków do uchodźców? 
  2. Jaki być powinien? 
  3. Co możemy zrobić, aby było lepiej? 

Oto niektóre odpowiedzi: 

  1. Jak jest?  Polacy nie tolerują uchodźców, śmieją się z ich języka i kultury, niektórzy obrażają ich, nie jesteśmy tolerancyjni dla przyjezdnych, niechętnie przyjmujemy uchodźców, zachowujemy się w stosunku do nich okrutnie, złośliwie, agresywnie 
  2. Jak powinno być?  Polacy powinni darzyć ich szacunkiem i otoczyć troską, powinniśmy szanować ich kulturę  i obyczaje, powinniśmy spróbować postawić się w ich sytuacji, powinniśmy być tolerancyjni ze względu na ich trudną sytuacje życiową, oni często uciekają z terenów objętych wojną. 
  3. Co możemy zrobić, aby było lepiej?  Powinniśmy przestać się z nich naśmiewać, zrozumieć ich sytuację i przyjąć ich do siebie, traktować ich jak równych sobie, akceptować ich, rozmawiać, można organizować spotkania edukacyjne, prowadzić rozmowy, np.  w szkołach, promować tolerancję, zmieniać nastawienie.  

Zapytaliśmy również grupę projektową o ich odczucia dotyczące organizacji takich spotkań. Na pytania ewaluacyjne: 

Co mi się podobało w tych spotkaniach? Co myślisz o sytuacji uchodźców na podstawie opowieści rodzin? 

- młodzież odpowiadała: 

„ … dowiedziałem się, jak żyją ludzie w innych krajach, co ich spotkało, jaki jest los uchodźcy. Podobało mi się to, że mogliśmy ich poznać, dowiedzieć się czegoś o ich ojczyźnie, poznać kulturę, tańce”.  
„ … myślę, że sytuacja uchodźców jest ciężka, przeżyli bardzo wiele,  jest mi ich szkoda,  współczuję im, że są odtrącani, uważam, że trzeba im pomagać , akceptować, rozmawiać. Podziwiam ich za to, że mimo tak wielu złych sytuacji, są szczęśliwi.” 

Najskuteczniejszą formą poznania problemów uchodźców jest bezpośrednie spotkanie z nimi i dlatego zorganizowaliśmy tę akcję - https://youtu.be/UG-9J3DXKPo  

Aby pokazać problemy uchodźców z innej strony, zorganizowaliśmy również  spotkanie z pracownikiem Fundacji Pomocy na rzecz uchodźców, panią Anną Młynarczuk - Sokołowską. Chcieliśmy, aby młodzież porozmawiała z osobą na co dzień stykająca się z problemami ludzi szukających schronienia w naszym kraju.

  • „Książki z dzieciństwa” - zbieramy książki dla zaprzyjaźnionej biblioteki w Sochoniach. 

W jednej z małych miejscowości naszej Gminy powstaje nowa biblioteka. Brakuje tam książek dla dzieci. W związku z tym łącznicy z biblioteką ogłosili wśród społeczności szkolnej akcję zbierania książek, którymi możemy się podzielić. “Jeśli masz w domu książeczki  z dzieciństwa, z którymi możesz się już rozstać, podaruj je dzieciom z Sochoni” - to hasło towarzyszyło zbiórce książek. Dary pragniemy przekazać na mikołajki. Do tego czasu wertujemy domowe księgozbiory 

  • Nakręćmy się na czytanie - etiuda filmowa uczniów 

Uczennice klasy pierwszej Dominika i Julka nakręciły film pod tytułem „Książek czar”. Na kilka godzin przejęły władze nie tylko w bibliotece, ale w całej szkole. Kostiumy, przymiarki, kręcenie dubletów – wszyscy z zaciekawieniem zaglądali, co dzieje się  w bibliotece. I chociaż film nie zdobył uznania jury konkursowego „Nakręćmy się na czytanie”, dziękujemy aktorom i twórcom za włożoną pracę.   https://www.youtube.com/watch?v=BNxtv1gaHMg . 

RZĄDZI WYOBRAŹNIA 

  • Komiksy o tematyce profilaktycznej.   

Celem pracy było upowszechnienie wśród uczniów wiedzy na temat szkodliwego działania dopalaczy oraz kształtowanie negatywnej postawy wobec ich używania. Uczniowie w grupach mieli wykonać komiks, którego treścią była historia: “Dopalacze kradną życie”. Grupy rozmawiały na temat niebezpieczeństw związanych z dopalaczami. Powstałe komiksy zaprezentowane zostały w bibliotece szkolnej.  http://issuu.com/bkolcz/docs/dopalacze 

  • Wystawa Lapbooków. 

Po raz pierwszy we wrześniu tego roku uczniowie klas drugich naszego gimnazjum, na zajęciach artystycznych, otrzymali propozycję wykonywania lapbooków, czyli czegoś  w rodzaju teczki interaktywnej przypominającej papierowy teatrzyk. Tematem pracy było przedstawienie swojej klasy, napisanie o każdej osobie czegoś szczerego i dobrego oraz stworzenie tekstu życzeń swoim wychowawcom.  

Plan działań był taki, żeby wykonane lapbooki uświetniły Dzień Edukacji Narodowej  i stały się upominkiem dla nauczycieli.  Efekt pracy był zaskakujący, dlatego też w holu szkolnym zorganizowaliśmy wystawę tych nietypowych pamiętników. Zrobiły one olbrzymie wrażenie. Widzami byli uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły, którzy z zaciekawieniem sięgali do papierowych kieszonek zawierających różnorodne informacje i wczytywali się w ich treść. Autorzy prac obserwowali te reakcje i byli dumni z tego, że mogli sprawić innym trochę radości.  http://www.gimnazjum-wasilkow.edu.pl/index.php?strona=kronika&id=1257 

  • „Magiczne podróże po literaturze” – wystawa książek. 

Nadrzędnym celem biblioteki jest promocja czytelnictwa, dlatego podejmujemy działania umożliwiające czytelnikom poznanie ciekawych i fascynujących książek. Na wystawie pod hasłem „Magiczne podróże po literaturze” pokazaliśmy tytuły godne uwagi. Mamy nadzieję, że młodzież zajrzy do nas i wypożyczy książki. 

  • „Zakątki mojej wyobraźni” – konkurs fotograficzny 

Konkurs pod takim tytułem został ogłoszony w gimnazjum. Łowcy wrażeń z aparatami udali się na poszukiwania baśniowych miejsc. Ich efektem są fotografie przekazane na konkurs. 

Celem obchodów Miesiąca Bibliotek Szkolnych jest zwrócenie uwagi na znaczenie tego miejsca w edukacji. Miejsca kultury i wiedzy, miejsca życia społecznego, miejsca bliskiego wszystkim, dopasowanego do potrzeb społeczności szkolnej, miejsca kreatywnej przestrzeni. Mamy nadzieję, że czytelnicy  Gimnazjum im. ks. W. Rabczyńskiego w Wasilkowie znajdują u nas przestrzeń dla siebie. 

Publiczne Gimnazjum nr 18 im. króla Stefana Batorego w Białymstoku

W naszym gimnazjum obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek szkolnych przebiegały pod hasłem „Różne oblicza teatru” (m.in. dlatego, że rok 2015 został ogłoszony Rokiem Teatru). Dzięki temu mogłyśmy w naszej bibliotece przybliżyć uczniom specyfikę tego obszaru kultury w taki sposób, że stali się czynnymi, aktywnymi twórcami, a nie tylko znudzonymi odbiorcami. Warto wspomnieć, że projekt teatralny został przez nas rozreklamowany 1.10.2015r., gdy w Dniu Gruszki zapraszałyśmy uczniów na warsztaty, wystawy i inne akcje związane z Międzynarodowym Miesiącem Bibliotek Szkolnych.

1.Wystawy.

Pierwszy, widomy znak obecności teatru w naszej szkole pojawił się przed wejściem do holu, prowadzącego do naszej biblioteki. Przyozdabiała go kotara upięta w sposób przypominający kurtynę na scenie teatralnej. Potem goście mogli obejrzeć wystawę plakatów teatralnych, które pozyskałyśmy dzięki współpracy z Białostockim Teatrem Lalek, Teatrem Dramatycznym im. A. Węgierki oraz Operą i Filharmonią Podlaską. W samej bibliotece na uczniów i nauczycieli czekała wystawa zawierająca informacje teoretyczne o rodzajach sztuk teatralnych, przykładowe egzemplarze lalek, którymi posługują się np. aktorzy w BTL-u, a dzięki uprzejmości tej Placówki – również stroje teatralne (!). Kostiumy zrobiły furorę, zwłaszcza że umożliwiłyśmy młodzieży założenie ich i poczucie się przez chwilę jak prawdziwi aktorzy. Druga wystawa, zatytułowana „Teatralia”, pokazywała, że materiały reklamowe mogą mieć przeróżne formy: widokówek, książeczek, kartek złożonych w „harmonijkę”. Olbrzymie źródło inspiracji na przyszłość. Młodzież mogła również obejrzeć „białe kruki”, czyli pozycji wydawanych przez BTL w Białymstoku na specjalne okazje. Przyjęły one np. formę książek w grubych, tekturowych okładkach, które zawierały różne dramaty. Każdy z nich mógł być wyciągnięty z tej publikacji i traktowany jak oddzielna całość.

Wyjście do Piwnicy Lalek.

To był kolejny etap realizacji naszego projektu teatralnego. Wpadłyśmy na pomysł, żeby uczniowie przygotowali przedstawienie, wykorzystujące lalki płaskie. Z tego powodu poszłyśmy z grupą uczniów, wśród których byli aktorzy przyszłego przedstawienia, do Piwnicy Lalek, mieszczącej się w podziemiach Białostockiego Teatru Lalek. Młodzież poznała różne rodzaje lalek, którymi posługują się w czasie spektakli białostoccy aktorzy: marionetkę, sycylijkę, jawajkę, kukłę, pacynkę, płaską, pyskówkę. Mogła przekonać się także, że zaprezentowane przez nas w bibliotece szkolnej eksponaty są prawdziwe i odpowiadają realiom teatralnym. W listopadzie wrócimy do BTL-u na przedstawienie pt. „Piecioksiąg Izaaka”.

Pisanie scenariusza spektaklu teatralnego.

Grupa sześciu dziewcząt rozpoczęła pracę nad scenariuszem przedstawienia. Miało być niedługie i pisane młodzieżowym językiem ze względu na to, że planowałyśmy, by obejrzeli je nie tylko wszyscy uczniowie PG nr 18, ale także dzieci zaproszone ze szkół podstawowych. Spektakl został zatytułowany: „Dlaczego wyginęły dinozaury?” i kończy się nieoczekiwaną odpowiedzią: przez dopalacze. Tematyka spektaklu jest niezwykle aktualna i bolesna, zatem jest szansa, że w ten bajkowy sposób uda się przemycić ważną naukę.

Konstruowanie lalek płaskich.

Autorki scenariusza stały się również wykonawczyniami lalek, bo musiały przygotować bohaterów swojego spektaklu. Najpierw przejrzały książki o dinozaurach, żeby wiedzieć, jak wyglądały. W efekcie po ponad tygodniowej pracy powstało sześć ślicznych, pomysłowych lalek. Kiedy skończyły, przyszła pora na opanowanie sztuki poruszania nimi, by w czasie przedstawienia „dinozaury” zachowywały się jak żywe.

Warsztaty malowania plakatu teatralnego.

Te zajęcia działy się równolegle do klejenia lalek płaskich, a potem – prób do samego spektaklu. Wzięło w nich udział około 100 uczniów. Mogli nie tylko przedstawić plastyczną wizję plakatu do przygotowywanego przez nas uczniowskiego przedstawienia pt. „Dlaczego wyginęły dinozaury?”, ale także zrozumieć, na czym polega różnica między plakatem a afiszem teatralnym. Chętni mogli zgłosić się do udziału w konkursie na najładniejszy plakat, ale jego wyniki będą znane dopiero w listopadzie.

Quiz ze znajomości dramatów omawianych w gimnazjum.

Ta propozycja konkursowa też ma związek z teatrem, ale także z życiem szkoły, czyli czekającymi uczniów klas trzecich egzaminami gimnazjalnymi. Ten konkurs był inną formą powtórzenia. Zmuszał młodzież do ponownego zapoznania się z czterema dramatami: „Zemstą” A. Fredry, „Romeem i Julią” W. Szekspira, „Skąpcem” Moliera oraz „Dziadami cz.II” A. Mickiewicza. Zgłosili się do niego przedstawiciele wszystkich klas trzecich. Musieli pochwalić się wiedzą z lektur i ich, często aktualną, problematyką (np. kłopotami rodzinnymi, miłością do pieniądza, itp.).

Warsztaty z dykcji.

W czasie, kiedy z dziewczętami przygotowałyśmy spektakl, zorganizowałyśmy także zajęcia z dykcji. Zależało nam na tym, by pokazać dzieciom, że teatr to przede słowo, dbałość o sposób mówienia. Chodziło także o to, by pokazać, że zrozumiałe mówienie jest niezwykle ważne w kontaktach z innymi ludźmi, ponieważ ułatwia codzienną komunikację. Uczniowie, biorący udział w zajęciach, chyba po raz pierwszy uświadomili sobie, że proste ćwiczenia pomogą im zapanować nad dykcją, np. w chwili zdenerwowania.

Premiera spektaklu pt. „Dlaczego wyginęły dinozaury?”

To był finał naszego Miesiąca Bibliotek Szkolnych. Próby zajęły mnóstwo czasu i energii. Dziewczęta musiały nie tylko opanować tekst, ale również sztukę posługiwania się lalką płaską. Do spektaklu została przygotowana specjalna scenografia, muzyka, gra świateł. Wszystko po to, by to przedstawienie oddało jak najpełniej „ducha teatru”. Ważne było także przesłanie związane z dopalaczami – zależało nam, by zostało przekazane w sposób najbardziej atrakcyjny dla młodych ludzi. Przedstawienie zakończyło się sukcesem: goście i zaproszone klasy olbrzymimi brawami podziękowały młodym aktorkom. Po spektaklu wszyscy – dzięki wsparciu finansowemu Dyrektora PG nr 18 - zostali zaproszeni do biblioteki na mały poczęstunek – tak przecież w prawdziwych teatrach świętuje się premiery przedstawień. To widowisko będzie nam jeszcze towarzyszyć, ponieważ historię o dinozaurach, które wyginęły przez dopalacze obejrzą wszystkie klasy w naszym gimnazjum, a 12.11.2015r. zobaczą je uczniowie ze Szkół Podstawowych nr 21, 44, 49 w Białymstoku.

Zespół Szkól Integracyjnych nr 1 im. św. Jana Pawła II w Białymstoku

 Zapraszamy do obejrzenia naszej relacji z obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych na stronę szkoły - prezentacja PP - oraz obejrzenia filmu wysłanego na konkurs "Książki naszych marzeń" https://www.youtube.com/ .

Zespół Szkól w Płonce Kościelnej

,,Biblioteki szkolne rządzą ’’ – pod takim hasłem przebiegały tegoroczne obchody święta biblioteki szkolnej. Na miesiąc październik przygotowano wiele atrakcji,  ciekawych przedsięwzięć, w które włączyła się nasza społeczność szkolna, Biblioteka Publiczna oraz Dom Kultury w Płonce Kościelnej. Celem święta była  promocja zasobów biblioteki szkolnej, informacja o różnorodności działań podejmowanych przez biblioteki szkolne. Oto krótka relacja z przeprowadzonych działań:

Spotkania w bibliotece

Spotkania w bibliotece klas gimnazjalnych w celu poszukiwania dobrej lektury spoza kanonu lektur szkolnych. Następnie na zajęciach z języka polskiego uczniowie  dzielili się własnymi spostrzeżeniami po przeczytaniu książek, reklamowali je , zachęcali do przeczytania.

Wśród klas IV-VI zostały przeprowadzone zajęcia pt: ,,Dlaczego warto czytać?’’ Wspólnie z uczniami poszukiwaliśmy zalet czytania. Zajęcia okazały się bardzo owocne, ponieważ wszyscy  z chęcią na zakończenie wypożyczyli ciekawe książki. Wśród uczniów klas najmłodszych  przeprowadzono pierwsze  spotkania w bibliotece.

 "Wybieramy czytanie" - kręcimy film na konkurs "Książki naszych marzeń"

To jedno z najciekawszych przedsięwzięć , w realizacji którego wzięła udział cała społeczność szkolna. Projekt  ten dostarczył nam wiele radości , satysfakcji, zaraził pasją do filmowania. Wszyscy spisaliśmy się na medal . Z MEN otrzymaliśmy  podziękowanie. Jesteśmy z was wszystkich dumni. www.youtube.com/watch?v=INXPIqtp2D0

Udział w projekcie ,,Podlaskie spotkania z pisarzami".

Po raz kolejny nasz szkoła wzięła  udział w projekcie  ,,Podlaskie spotkania z pisarzami’’.  W tym roku poznawaliśmy twórczość takich pisarzy jak: Łukasz Wierzbicki, Joanna Jagiełło, Ewa Białobrzeska.  W szkole został przeprowadzony szkolny konkurs  czytelniczy ,, Czy znasz twórczość Łukasz Wierzbickiego?’’ oraz dla gimnazjum ,,Czy znasz twórczość Joanny Jagiełło?’’ Laureatki konkursu szkolnego wezmą udział w kolejnym etapie konkursu.

Uczestniczyliśmy również w spotkaniach autorskich : 26 października z Joanną Jagiełło. To spotkanie przebiegło w   serdecznej  atmosferze – autorka  okazała  się miłą, pogodną i uśmiechniętą osobą, z niezwykłą łatwością nawiązała kontakt z uczniami. 27 października z Ewa Białołęcką - jedną z najpopularniejszych polskich autorek fantastyki ostatnich lat. Dwukrotna laureatka Nagrody Fandomu Polskiego im. Janusza A. Zajdla, najbardziej prestiżowego wyróżnienia dla polskich twórców fantastyki (za opowiadania „Tkacz Iluzji” i „Błękit maga”) i zdobywczyni tytułu Twórca Roku, przyznanego jej przez Śląski Klub Fantastyki.  To były żywe spotkania z literaturą współczesną, które na długo zostaną  w naszej pamięci  i będą wzbudzały pozytywne wspomnienia.

Spotkania z książką -warsztaty twórcze dla najmłodszych w ramach projektu  "Czytam sobie w bibliotece"

 „Czytam sobie w bibliotece” to promujący czytelnictwo pomysł Centrum Edukacji Obywatelskiej, skierowany do najmłodszych czytelników – dzieci w wieku 5-8 lat. Ma zachęcić dzieci do nauki samodzielnego czytania poprzez, skoncentrowane na lekturze, biblioteczne zajęcia animacyjne.

 Biblioteka otrzymała z wydawnictwa Egmont komplet książek z serii „Czytam sobie” oraz materiały i filmy instruktażowe do przeprowadzenia zajęć.

Zajęcia przeprowadzono wśród uczniów klas: II i III.  22 października z  klasą III wyruszyliśmy  na księżyc z książką Ewy Nowak „Apollo 11”. Dowiedzieliśmy  się, co astronauci robili podczas pobytu na naturalnym satelicie oraz zbadaliśmy jego powierzchnię, w tym słynny odcisk buta astronauty.  Zostawiliśmy również swój ślad  na ,,księżycu’’. Na koniec dzieci otrzymały dyplomy, zakładki, zawieszki.

27 października z klasą II przenieśliśmy się do pałacu  sułtana Abdulla, w którym rządy chciał sprawować sprytny mag Abrakabra. Dzieci  poznawały magiczny świat czytając głośno bajkę „Syrop maga Abrakabry” Wojciecha Widłaka. Mogły  dowiedzieć się , kim jest sułtan, a także, poznać znaczenie nowych słów : minaret, turban czy meczet. Wspólnie wymieniały nazwy najdalszych krajów, jakie znają i wskazywały je na mapie. Na podstawie zdjęć mogli przekonać się, czym różnią się budowle Bliskiego Wschodu od europejskich. Bawiąc się w magów  wymyślały zaklęcia, przy których tworzeniu było mnóstwo zabawy i śmiechu. Na  koniec przedstawiały scenki z książki. Wszyscy wspaniale bawili się a uśmiechy na twarzach dzieci świadczyły o tym , że czytanie może być dobrą zabawą. Każdy z uczestników otrzymał „Teczkę: Czytam sobie w bibliotece” z akcesoriami do czytania oraz słodki upominek.

Wizyta w Bibliotece Publicznej i Domu Kultury w Płonce Kościelnej

Uczniowie klasy I uczestniczyli w ciekawych zajęciach czytelniczo – plastycznych zorganizowanych w Domu Kultury w Płonce Kościelnej. Poznały historię Gabrysi i Szarki na podstawie książki Ewy Nowak  ,,Szarka’’. Był to doskonały wstęp do rozmowy o wilkach. Dzieci bawiły się w tropienie zwierząt. Dużo emocji wywarła zabawa w ,,młode wilczki’’,  w trakcie której  dzieci próbowały sobie nawzajem ukraść ogonki zrobione ze skarpet.  Następnie wyklejały wiewiórkę z różnych materiałów: traw, nasion. Powstały wspaniałe prace.

Urodziny Kubusia Puchatka -zabawy z książkowym misiem w ramach projektu PoczytajMy.

W bibliotece szkolnej realizujemy  ogólnopolski program prowadzony przez  Centrum Edukacji Obywatelskiej ,, PoczytajMy’’  Celem projektu jest   zaangażowanie uczniów do wspólnego czytania książek najmłodszym, przeprowadzenie regularnych  spotkań czytelniczych  dla przedszkolaków.

Zajęcia czytelnicze oparte na fragmentach książki ,,Kubuś Puchatek’’ to pierwsze spotkanie w ramach projektu  z najmłodszymi.  Urodziny książkowego misia zorganizowane zostały na wesoło i sportowo. Uczennice  samodzielnie pod opieką nauczyciela  przygotowały scenariusz zajęć, dekoracje , rekwizyty i prowadziły zajęcia. Dużo radości dostarczyły dzieciom przygotowane konkurencje sportowe, zabawy przy muzyce, nauka tańca połamańca  pod kierunkiem instruktorek Tosi, Kubusia i Tygryska.  Dzieci według własnych pomysłów ozdobiły tort  jubilatowi. Na zakończenie zaśpiewały tradycyjne 100 lat oraz otrzymały słodkie co nieco.

Nasi uczniowie wzięli również udział w konkursach międzyszkolnych: literackim ,,Biblioteka to jest dobre miejsce dla człowieka", na prezentację multimedialną-,,Biblioteka to dom przeszłościi przyszłości"   oraz literacko - plastycznym "Nowe przygody znanych bohaterów". Czekamy na wyniki.

Sondaż ,,Czy czytanie jest trendy?"

Sondaż został przeprowadzony wśród uczniów klas IV-VI i gimnazjum. Na podstawie przeprowadzonego sondażu wynika, że uczniowie naszej szkoły czytają dla przyjemności. Oprócz lektur szkolnych czytają również książki młodzieżowe. Wśród poczytnych książek podają : Harry Potter, Opowieści z Narnii, Igrzyska śmierci, Trylogia Niezgodna. Dużą popularnością cieszy się literatura fantastyczna. W książkach poszukują przede wszystkim mocnych wrażeń, humoru i dowcipu, ciekawych postaci. W wyborach czytelniczych kierują się  reklamą, informacjami od kolegów. Korzystają z biblioteki szkolnej a najważniejsze wiadomości czerpią przede wszystkim z Internetu.

"Z książką na wesoło" - zabawy czytelnicze dla dzieci i młodzieży.

Obchody Miesiąca Bibliotek Szkolnych zakończyły wesołe zabawy czytelnicze połączone ze słodką niespodzianką. W te dni bibliotekę szkolna była oblegana przez czytelników, którzy rozwiązywali zagadki, rebusy, krzyżówki związane z książkami dobrze bawiąc się.

Dotarły „KSIĄŻKI NASZYCH MARZEŃ”

Szkoła realizuje Program rządowy „Książki naszych marzeń”, którego zadaniem jest promowanie czytelnictwa dzięki doposażeniu biblioteki szkolnej w nowe, ciekawe, wybrane przez uczniów książki. Uzyskano dofinansowanie, zorganizowano plebiscyt „Wybieramy najciekawsze książki do biblioteki”. Uczniowie składali swoje propozycje. Zakupione książki są już w bibliotece i będą w różnych formach popularyzowane wśród uczniów. Zapraszam do biblioteki szkolnej.

Szkoła Podstawowa nr 43 w Białymstoku

Szkolna biblioteka bawi, uczy, rządzi i świętuje

22 i 23 października podczas długich przerw wszyscy chętni uczniowie z klas IV - VI wzięli udział w konkursie ,,Czy znasz swoją bibliotekę?”. Zabawa polegała na wylosowaniu przez każdego uczestnika zadania zapisanego na kartce i wykonaniu go w jak najkrótszym czasie. Trzeba było na przykład podać godziny otwarcia biblioteki, popisać się znajomością regulaminu wypożyczalni i czytelni, podać tytuł dowolnego dziennika lub czasopisma dla młodzieży, wskazać polecane w tym tygodniu książki, ciekawe serie wydawnicze itp.

Uczestnicy najbardziej angażowali się w zadania związane z odnajdowaniem konkretnych książek na regałach (wyszukiwanie w katalogu alfabetycznym i rzeczowym, odczytywanie i ,,rozszyfrowywanie” sygnatury, ustalanie położenia książki) oraz korzystaniem z Multimedialnego Centrum Informacji (wyszukiwanie informacji na różne tematy). Każdy, kto prawidłowo wykonał zadanie, miał prawo wyboru drobnej nagrody: zakładki, pocztówki, naklejki itp. W zabawie wzięło udział naprawdę wielu uczniów, oni z pewnością dobrze znają swoją bibliotekę. 27 października uroczyście obchodziliśmy Imieniny Biblioteki. Tego dnia było u nas prawie 200 osób. Starsi czytelnicy tłumnie odwiedzali wypożyczalnię podczas przerw, a uczniowie z klas młodszych przychodzili wraz z wychowawcami w czasie lekcji. Dostaliśmy kwiatki, laurki i miłe życzenia od uczniów i nauczycieli naszej szkoły oraz od młodzieży z zaprzyjaźnionego z nami Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 9. My częstowaliśmy gości jabłkami i ciastkami, które uzyskaliśmy od naszych sponsorów: firmy SEBEX S.C. i PSS Społem (przy ulicy Marczukowskiej). Rolę gospodyń pełniły uczennice z aktywu bibliotecznego (z klasy V c): Magda Jurkun, Zuzia Kościuczyk, Ola Danilczuk, Kinga Danilewicz i Natalka Truszkowska. Dziewczynki zachęcały do głosowania na ,,hit biblioteki” i na koniec dnia skrupulatnie policzyły głosy (wyniki na stronie biblioteki)

Szkolne biblioteki rządzą… wspólnie i głośno o nich na osiedlu…

W ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych kontynuowaliśmy akcję ,,Poczytaj mi, przyjacielu", dzięki której starsi zachęcają młodszych do czytania. Uczniowie z klasy V c w tym roku zaczęli akcję przeczytania od ,,Bajek samograjek" Jana Brzechwy pierwszakom i dzieciom z oddziału przedszkolnego naszej szkoły oraz dzieciom z przedszkoli na naszym osiedlu. W tym roku do naszej akcji dołączyła młodzież z ZSO nr 9 w Białymstoku, uczniowie PG nr 14 oraz XIV LO pod opieką nauczyciela bibliotekarza, pani Magdaleny Tomczak czytali uczniom klas trzecich naszej szkoły fragmenty książki Grzegorza Kasdepke ,,Mity dla dzieci". Potrafili skupić uwagę słuchaczy i... zainteresować ich mitologią. W ramach współpracy uczniowie PG nr 14 w Białymstoku pod opieką p. Bogumiły Suszcz uczyli chętnych uczniów naszej szkoły wykonywania zakładek do książek z kolorowych wstążek. Dziewczynki z klasy czwartej należące do aktywu bibliotecznego nauczyły się też wykonywania prac plastycznych metodą quillingu. Za jego pomocą przygotowały laurki na Imieniny Biblioteki.

Biblioteki rządzą – z biblioteki szkolnej w świat:

W październiku uczniowie wszystkich klas IV – VI uczestniczyli w wycieczkach do bibliotek różnych typów zorganizowanych w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych. Klasy IV uczestniczyli w wycieczkach do Filii nr 7 Książnicy Podlaskiej im. Łukasza Górnickiego w Białymstoku na Zielonych Wzgórzach, a uczniowie klas V do Filii nr 8 Książnicy Podlaskiej im. Łukasza Górnickiego w Białymstoku usytuowanej przy ulicy Witosa 34. Dzieci poznały zasoby bibliotek osiedlowych. Obejrzały prezentację najnowszych książek dla dzieci i młodzieży. Niesamowitą radość sprawiło wszystkim oglądanie przestrzennych albumów, które pobudziły dziecięcą wyobraźnię i pozwoliły przenieść się w fantastyczny świat przygód. Wielkie zainteresowanie wzbudziły książki dla osób niewidomych. Bibliotekarze pokazali tez uczniom, jak korzystać z katalogów online. Dzięki temu bez wychodzenia z domu (lub szkoły) można dowiedzieć się, w której filii Książnicy Podlaskiej znajduje się poszukiwana przez nas książka. W filii nr odbyły się też zajęcia warsztatowe plastyczno-muzyczne pod hasłem „Jesień”. Uczniowie klas VI podczas lekcji bibliotecznej ,,Historia pisma i książki” w Bibliotece

Muzeum Podlaskiego prawie przenieśli się w czasie. Pani kierownik Beata Wilczewska prezentowała bowiem zdjęcia glinianych tabliczek z pismem klinowym a potem proponowała dzieciom oglądanie i dotykanie prawdziwego papirusu, pergaminu i ręcznie czerpanego papieru. Wszyscy obejrzeli ilustracje pokazujące misternie iluminowane manuskrypty, dowiedzieli się jak średniowieczni mnisi wyrabiali inkaust i pozyskiwali pióra do pisania. Dzieci zobaczyły też pojedyncze czcionki i poznały trudy pracy pierwszych zacerów. Uczniowie mieli okazje zobaczyć rękopisy i starodruki ze zbiorów biblioteki. Lekcje w Muzeum Alfonsa Karnego dla uczniów klas VI (za każdym razem prowadzone przez innego pracownika) w sporej części poświęcona była bogatej bibliotece artysty. Dzieci obejrzały ciekawy zbiór ekslibrysów, zobaczyły znaki graficzne, którymi rzeźbiarz oznaczał należące do niego tomy. Uczniowie podziwiali książeczkę z własnoręcznym podpisem Izabeli Branickiej oraz książki z autografami innych znanych postaci. Wycieczki odbyły się pod opieką wychowawców.

Oprócz tego nasza biblioteka podczas MMBS wzięła udział w dwóch projektach: ,,Podlaskie spotkania z pisarzami” (projekt TNBSP oddział w Białymstoku i CEN Białystok) ,,Czytam sobie w bibliotece” (projekt CEO i wydawnictwa Egmont) Uczniowie brali udział w międzyszkolnych konkursach bibliotecznych : ,,Biblioteka dobre miejsce dla człowieka” oraz ,,Biblioteka – dom przeszłości i przyszłości” Odbyło się tez spotkanie autorskie z panią Katarzyną Janowicz-Timofiejew, zorganizowane we współpracy z Filią nr 7 Książnicy Podlaskiej im. Łukasza Górnickiego w Białymstoku.