Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Białymstoku działający w ramach Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku
posiada akredytację Podlaskiego Kuratora Oświaty – decyzja Nr SPiKU.5470.2.2020 z dnia 13 lipca 2020 roku
Instytut Badań Edukacyjnych, UNICEF oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z uczelniami i organizacjami pozarządowymi, placówkami doskonalenia nauczycieli realizują projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich” (Accesssible School for All - ASA).
Celem projektu jest wzmocnienie kompetencji nauczycieli specjalistów w zakresie udzielania adekwatnego wsparcia dzieciom i uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, w tym dzieciom i uczniom będącym uchodźcami z Ukrainy, a także integrowania zróżnicowanego środowiska w klasie/szkole. Efektem końcowym działań jest podniesienie jakości edukacji dla wszystkich.
Projekt ASA realizowany jest w całej Polsce zarówno w szkołach jak i przedszkolach. Beneficjentami projektu są pedagodzy, pedagodzy specjalni, psycholodzy, nauczyciele przedmiotowi oraz rodzice i uczniowie.
W październiku 2024 roku spośród pracowników placówek doskonalenia nauczycieli powołani zostali Wojewódzcy Koordynatorzy Sieci Doradców Dostępnego Uczenia się (WKSDDU). W województwie podlaskim funkcję tę pełni Andrzej Cwaliński – doradca metodyczny ds. kształcenia specjalnego Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku.
W związku z realizacją programu ASA:
1. do istniejącej oferty szkoleniowej CEN w Białymstoku włączono nowe treści, które wypracowane zostały w projekcie „Szkoła dostępna dla wszystkich”, a także rozszerzono o te treści dotychczasową ofertę konsultacyjną;
2. objęto wsparciem przez Wojewódzkich Koordynatorów Sieci DDU wybranych szkół uczestniczących w projekcie w przeprowadzeniu interwencji;
3. zainicjowano działalność sieci współpracy i samokształcenia dla Doradców Dostępnego Uczenia się (DDU).
Celem sieci współpracy i samokształcenia jest miedzy innymi:
· zbudowanie spójnego przekazu w zakresie zagadnień obszarze pracy ze zróżnicowanymi grupami dzieci i uczniów;
· wymiana wiedzy i doświadczeń w zakresie efektywnych metod wsparcia uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi oraz wsparcia konsultacyjnego dla nauczycieli pracującymi z takimi uczniami;
· wspólna analiza strategii metodycznych, diagnostycznych i pomocowych promowanych w ramach projektu oraz oszacowanie możliwości ich wdrożenia w praktykę lokalnych szkół i przedszkoli;
· opracowanie strategii reagowania na trudności w realizacji działań projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” występujące w poszczególnych szkołach i przedszkolach zaangażowanych w projekt.
Współpraca Wojewódzkiego Koordynatora Sieci DDU z nauczycielami specjalistami – Doradcami ds. Dostępnego Uczenia się (DDU), realizowana jest w formie konsultacji, warsztatów oraz wzajemnej wymiany doświadczeń.