Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Białymstoku działający w ramach Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku
posiada akredytację Podlaskiego Kuratora Oświaty – decyzja Nr NP.5470.7.2025 z dnia 10 lipca 2025 roku
Drukuj
GLOBAL ENGLISH, LOCAL OBJECTS.Kształtowanie kompetencji językowych i obywatelskich - podejście object-oriented learning jako most między językiem a edukacją globalną (webinar z gotowymi materiałami dydaktycznymi dla nauczycieli języka angielskiego )
Rodzaj/forma
Webinar
Obszar tematyczny
Edukacja językowa
Liczba godzin
2 godz.
Organizator
Marta Cichosz
Forma płatna
Nie
Opis
„Global English, Local Objects” – Kształtowanie kompetencji językowych i obywatelskich Podejście object-based learning jako most między językiem a edukacją globalną
Dla kogo? Webinar jest skierowany do nauczycieli języka angielskiego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, którzy chcą łączyć rozwój kompetencji językowych uczniów z kształtowaniem ich świadomości globalnej i postaw obywatelskich.
Cel: Podczas spotkania uczestnicy poznają podejście object-based learning (OBL) – metodę dydaktyczną, w której to fizyczne obiekty (artefakty) stają się punktem wyjścia do eksploracji, refleksji i dialogu – zarówno językowego, jak i kulturowego. Webinar pokazuje, jak można wykorzystać przedmioty codziennego użytku, artefakty kulturowe czy zasoby muzealne do nauczania języka angielskiego w duchu edukacji globalnej i interdyscyplinarności.
Zaprezentowane zostaną konkretne przykłady lekcji opartych na OBL, gotowe karty pracy oraz inspiracje do pracy metodą CLIL. Nauczyciele dowiedzą się także, jak stosować elementy edukacji muzealnej, aby wspierać uczniów w rozwoju krytycznego myślenia, empatii, umiejętności komunikacyjnych oraz globalnej odpowiedzialności.
Co otrzymuje uczestnik?
Materiały z prezentacji w formacie PDF
5 scenariuszy lekcji i gotowe karty pracy do wykorzystania w klasie
Lista przydatnych źródeł i muzeów cyfrowych do pracy z podejściem OBL
Certyfikat udziału
Program
Wprowadzenie: Czym jest edukacja globalna i dlaczego warto ją łączyć z nauczaniem języków obcych? – Współczesny świat jako kontekst edukacyjny – Edukacja globalna a rozwój kompetencji kluczowych
Object-Based Learning – uczenie się z obiektami: założenia i potencjał dydaktyczny – Jak fizyczne obiekty mogą uruchamiać eksplorację, refleksję i komunikację? – Przykłady „obiektów” jako bodźców edukacyjnych
OBL w kontekście CLIL i nauczania interdyscyplinarnego – Łączenie języka angielskiego z historią, plastyką, geografią i edukacją społeczną – Współpraca międzyprzedmiotowa w praktyce
Edukacja muzealna i OBL – jak wykorzystać zasoby muzeów w nauczaniu języka angielskiego? – Przykłady ćwiczeń i aktywności
OBL a edukacja globalna – jak przedmioty pomagają budować świadomość kulturową i obywatelską? – Storytelling, empatia i dialog międzykulturowy – Przedmioty jako „punkty zapalne” rozmów o wartościach i problemach globalnych
Teoretyczne podstawy podejścia OBL – krótko o koncepcjach uczenia przez doświadczenie, konstruktywizmie i uczeniu przez działanie
5 gotowych scenariuszy lekcji języka angielskiego opartych na OBL – Przegląd tematów – Karty pracy i wskazówki metodyczne – Możliwości adaptacji do różnych poziomów zaawansowania uczniów