Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Białymstoku działający w ramach Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku
posiada akredytację Podlaskiego Kuratora Oświaty – decyzja Nr NP.5470.7.2025 z dnia 10 lipca 2025 roku
Drukuj
EMPOWER & INSPIRE Vol. 2 - Student as a Tutor. Lekcja angielskiego jako przestrzeń wzrostu – praktyczne zastosowanie tutoringu rówieśniczego w codziennej dydaktyce (webinar)
Rodzaj/forma
Webinar
Obszar tematyczny
Edukacja językowa
Liczba godzin
2 godz.
Organizator
Marta Cichosz
Współorganizator
Cichosz
Forma płatna
Nie
Opis
EMPOWER & INSPIRE Vol. 2 – Student as a Tutor. Lekcja angielskiego jako przestrzeń wzrostu – praktyczne zastosowanie tutoringu rówieśniczego w codziennej dydaktyce
Współczesna edukacja językowa stawia na relacje, samodzielność i współodpowiedzialność uczniów za proces uczenia się. Jednym z narzędzi, które wspierają te cele, jest tutoring rówieśniczy – metoda, w której uczniowie uczą się od siebie nawzajem w uporządkowany i zaplanowany sposób. Podczas webinaru uczestnicy poznają podstawy teoretyczne tutoringu, jego odmiany i przykłady wdrożeń z systemów zachodnich, a przede wszystkim – otrzymają praktyczny poradnik, jak krok po kroku wykorzystać tutoring rówieśniczy na lekcjach języka angielskiego w szkole średniej. Pokażemy konkretne zadania, ćwiczenia oraz gotowy scenariusz lekcji oparty na tej metodzie.
Adresaci:
Nauczyciele języka angielskiego w szkołach średnich oraz klasach starszych szkół podstawowych, zainteresowani aktywizującymi i relacyjnymi metodami nauczania.
Program
1. Wprowadzenie: Uczeń jako tutor – czym jest tutoring rówieśniczy?
Krótka historia tutoringu dziecięcego
Czym różni się tutoring od korepetycji?
Rola ucznia jako eksperta i przewodnika
2. Odmiany tutoringu rówieśniczego
Tutoring równorzędny vs. tutoring starszy–młodszy
Modele pracy tutoringowej w praktyce szkolnej
Wskazówki, jak dobrać pary lub grupy tutor–uczeń
3. Inspiracje z zagranicy: przykłady programów tutoringu rówieśniczego z USA i Kanady
Krótkie studia przypadków
Jakie efekty osiągnięto i co możemy zaadaptować do nauczania języka angielskiego?
4. Jak wdrożyć tutoring rówieśniczy na lekcjach języka angielskiego?
Warunki skutecznego wdrożenia
Rola nauczyciela jako moderatora procesu
Wskazówki organizacyjne i językowe
5. Przykłady zadań i aktywności opartych na tutoringu rówieśniczym
Mini-projekty i zadania językowe
Strategie podziału ról i wsparcia językowego
Materiały do pracy w parach tutor–uczeń
6. Gotowy scenariusz lekcji z tutoringiem rówieśniczym