Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Białymstoku działający w ramach Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku
posiada akredytację Podlaskiego Kuratora Oświaty – decyzja Nr NP.5470.7.2025 z dnia 10 lipca 2025 roku
Drukuj
Autyzm od wewnątrz - wspieranie rozwoju i funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu (ASD)
Rodzaj/forma
Szkolenie członków rady pedagogicznej
Obszar tematyczny
Kształcenie specjalne i integracyjne
Liczba godzin
4 godz.
Sposób prowadzenia
Organizator
Andrzej Cwaliński
Forma płatna
300/400/450* zł
Opis
Temat dotyczy lepszego zrozumienia funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu z ich perspektywy – ich potrzeb, sposobu postrzegania świata i wyzwań rozwojowych. Celem jest dostosowanie metod pracy i środowiska edukacyjnego tak, aby wspierać rozwój społeczny, emocjonalny i poznawczy uczniów z ASD oraz sprzyjać ich integracji i dobrostanowi.
Uzasadnienie: Temat wpisuje się w kierunki polityki oświatowej państwa w zakresie w zakresie profilaktyki przemocy rówieśniczej, zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz wsparcia w sytuacjach kryzysowych. Zrozumienie funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu z ich perspektywy pozwala lepiej odpowiadać na ich potrzeby rozwojowe, emocjonalne i społeczne.
*Odpłatność za 1 godzinę dydaktyczną szkolenia Rady Pedagogicznej na terenie miasta Białystok wynosi 400 zł, w terenie poza Białymstokiem 450 zł (Zarządzenie nr 14/2024 Dyrektora Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku z dnia 20 sierpnia 2024r.) np. za 2 godz. dydaktyczne szkolenia Rady Pedagogicznej w Białymstoku odpłatność wynosi 800 zł, natomiast w terenie 900 zł. Szkolenie w formie online miasto Białystok i poza miastem Białystok - 300 zł za godzinę dydaktyczną.
Program
Kryteria diagnostyczne ASD wg ICD – 10 i ICD-11 (triada i diada autystyczna)
Hipotezy dotyczące przyczyn autyzmu
Dane epidemiologiczne dotyczące występowania ASD
Funkcjonowanie osób ze spektrum autyzmu w kontekście:
Teorii umysłu (Theory of Mind - ToM)
Teorii funkcji wykonawczych (Executive Functions - EF)
Centralnej koherencji (Central Coherence - CC)
Percepcja sensoryczna osób z ASD
Organizacja środowiska sprzyjającego rozwojowi i funkcjonowaniu osób z ASD (strategie strukturyzacji i wizualizacji informacji)
* istnieje możliwość modyfikacji programu w zależności potrzeb członków rady pedagogicznej oraz wybranego czasu trwania szkolenia.