Drukuj

EDUKACYJNY HACKATHON INKLUZJI - sesja obserwacyjna dla nauczycieli

Rodzaj/formaLekcja otwarta
Obszar tematycznyEdukacja językowa
Liczba godzin2 godz.
Organizatormarta cichosz
WspółorganizatorCichosz
E-mailmarta.cichosz@cen.bialystok.edu.pl
Telefon602650753
Forma płatnaNie
Opis

EDUKACYJNY HACKATHON INKLUZJI - sesja obserwacyjna dla nauczycieli
W ramach Wojewódzkiej Konferencji Metodycznej
„Perspektywy neuroróżnorodności. Uczeń i student ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na zajęciach języka obcego”

 

Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku oraz Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku zapraszają na wyjątkowe wydarzenie towarzyszące konferencji – Edukacyjny Hackathon Inkluzji. Będzie to dynamiczne spotkanie, podczas którego studenci Wydziału Filologicznego pod opieką dr Anny Szuchalskiej poprowadzą warsztaty dla młodzieży ze szkół średnich.

Hackathon (czasem pisany potocznie „hachaton”) to intensywne, ograniczone czasowo wydarzenie, podczas którego uczestnicy pracują w zespołach nad rozwiązaniem konkretnego problemu lub stworzeniem nowego projektu.

Uczestnicy  naszego pokazowego hackathonu (uczniowie szkół średnich) pracując metodą WebQuest, będą wspólnie poszukiwać i tworzyć rozwiązania wspierające nauczanie języków obcych w duchu inkluzywności opartej na wprowadzaniu treści związanych z celami zrównoważonego rozwoju.  

Tematyka i forma pracy sprzyjać będą współpracy, twórczemu myśleniu i wzajemnemu uczeniu się – w atmosferze szacunku i otwartości. Edukacyjny Hackathon Inkluzji to połączenie praktyki akademickiej, energii młodych ludzi i idei równego dostępu do edukacji – w działaniu i w bezpośredniej interakcji.

Cele wydarzenia (dla nauczycieli-obserwatorów):

  1. Poznanie w praktyce sposobu organizacji i prowadzenia zajęć metodą WebQuest w formule hackathonu.

  2. Analiza ról i strategii mentorskich stosowanych przez studentów prowadzących warsztaty z młodzieżą.

  3. Zbieranie pomysłów i inspiracji do wdrożenia podobnych projektów w swoich szkołach lub na uczelniach.

  4. Refleksja nad możliwością powiązania edukacji językowej  z ideą inkluzywności oparta na Celach  Zrównoważonego Rozwoju (SDGs).

  5. Ocena potencjału metodycznego tego typu działań w kontekście pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.

 

Dla zarejestrowanych nauczycieli  – istnieje możliwość obserwacji zajęć, co będzie okazją, by zobaczyć w praktyce, jak można tworzyć inkluzywne środowisko edukacyjne oraz w jaki sposób metoda WebQuest wspiera aktywność i samodzielność uczniów. Udział w charakterze obserwatora wymaga wcześniejszej rejestracji.

 

Termin: październik 2025 r. godz. 14.00 - 15.30 
Miejsce: Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku sala 203

Ilość miejsc ograniczona . Prosimy o wcześniejszą rejestrację.

 

  1.  

Program

Program Edukacyjnego Hackathonu Inkluzji (90 min)

Prowadząca: dr Anna Szuchalska, Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku
Uczestnicy: młodzież ze szkół średnich
Mentorzy: studenci filologii (1 student na 1 zespół)
Metoda: WebQuest
Tematyka: projekty powiązane z Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDGs)


0–10 min – Wprowadzenie

  • Powitanie uczestników i przedstawienie celu hackathonu.

  • Wyjaśnienie metody WebQuest, zasad współpracy w zespołach i ról w zespole.

  • Przypisanie uczniów do zespołów i przedstawienie tematów projektów.

  • Instrukcja dla nauczycieli-obserwatorów korzystania z kart obserwacji.


10–15 min – Rozgrzewka integracyjna

  • Krótkie ćwiczenie integracyjne lub językowe powiązane z tematyką inkluzji i SDGs.


15–70 min – Realizacja WebQuestów (55 min)

Każdy zespół pracuje nad swoim WebQuestem pod opieką studenta-mentora:

  1. „Język przyjazny wszystkim”

    • SDG: 4 – Jakościowa edukacja, 10 – Mniej nierówności

    • Zadanie: Stwórz przewodnik dla nauczycieli i uczniów, jak formułować komunikaty w języku obcym w sposób prosty i zrozumiały.

    • Forma projektu: broszura lub mini-ebook z przykładami.

  2. „Świat w mojej klasie”

    • SDG: 4 – Jakościowa edukacja, 17 – Partnerstwa na rzecz celów

    • Zadanie: Zaprojektuj scenariusz lekcji języka obcego celebrującej wielokulturowość w klasie.

    • Forma projektu: konspekt lekcji + materiały do ćwiczeń.

  3. „Globalne wiadomości w prostym języku”

    • SDG: 4 – Jakościowa edukacja, 16 – Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje

    • Zadanie: Przygotuj uproszczoną wersję wiadomości o wydarzeniach globalnych w języku obcym.

    • Forma projektu: próbka artykułu + schemat tworzenia materiałów.

  4. „Kultura bez granic”

    • SDG: 17 – Partnerstwa na rzecz celów, 4 – Jakościowa edukacja

    • Zadanie: Zaplanuj wirtualny projekt wymiany językowo-kulturowej między szkołami w różnych krajach.

    • Forma projektu: harmonogram działań + przykładowy scenariusz zajęć online.

  5. „Język równości”

    • SDG: 5 – Równość płci, 16 – Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje

    • Zadanie: Opracuj kampanię promującą język wolny od stereotypów i dyskryminacji.

    • Forma projektu: plakat, filmik promocyjny, posty w social media.

  • Studenci-mentorzy wspierają zespoły, udzielają wskazówek, dbają o inkluzywność pracy i pomagają w trudniejszych zadaniach językowych.

  • Nauczyciele-obserwatorzy notują spostrzeżenia w kartach obserwacji.


70–85 min – Prezentacje efektów pracy zespołów (15 min)

  • Każdy zespół prezentuje efekty WebQuestu (2–3 minuty na zespół).

  • Prezentacje mogą mieć formę broszury, konspektu lekcji, artykułu, harmonogramu projektu online, plakatu lub filmiku.


85–90 min – Podsumowanie i refleksja

  • Prowadząca podsumowuje wydarzenie, wskazując mocne strony pracy zespołów i przykłady inkluzywnego nauczania języków obcych powiązanego z SDGs.

  • Nauczyciele-obserwatorzy mogą zadawać pytania dotyczące metody WebQuest i pracy z uczniami.

  • Krótka refleksja uczniów: co było najciekawsze, czego się nauczyli, co mogliby zastosować w codziennej nauce.


Dostępne terminy

2025-10-29
Termin2025-10-29
Godzina14.00 - 15.30
ProwadzącyAnna Szuchalska
Harmonogram

Zajęcia odbędą się 29 października w godz.14.00. -15.30. w formie stacjonarnej w sali 203 w budynku CEN w Białymstoku ul. Złota 4

Miejsce szkoleniaCentrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku
ul. Złota 4
15-016 Białystok
RejestracjaZapisz się   wolne miejsca: 15


Powrót