Drukuj

Ocena funkcjonalna jako proces rozpoznawania i zaspokajania indywidualnych potrzeb uczniów

Rodzaj/formaSeminarium
Obszar tematycznyRozwój osobisty i zawodowy nauczyciela
Liczba godzin3 godz.
Sposób prowadzeniastacjonarny
OrganizatorKatarzyna Gosk
E-mailkatarzyna.gosk@cen.bialystok.edu.pl
Forma płatnaNie
Opis
 

Centrum Edukacji Nauczycieli i Instytut Badań Edukacyjnych
zapraszają dyrektorów, wychowawców, nauczycieli, psychologów, pedagogów i wszystkich zainteresowanych 
do udziału w seminarium 
Ocena funkcjonalna jako proces rozpoznawania i zaspokajania indywidualnych potrzeb uczniów

Celem spotkania jest przedstawienie procesu oceny funkcjonalnej dzieci i młodzieży – ze szczególnym uwzględnieniem praktycznej adaptacji tego podejścia w warunkach szkolnych – oraz zapoznanie Państwa z narzędziem wspierającym prowadzenie obserwacji funkcjonalnej.
Ocena funkcjonalna może usprawnić pracę dydaktyczno-wychowawczą, koncentrując się na identyfikacji zasobów i mocnych stron uczniów, a także na precyzyjnym określaniu ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych. Umożliwia to bardziej ukierunkowane i efektywne wsparcie w bieżącej pracy z uczniem.

Informacje z resortu edukacji wskazują na dążenie do wprowadzenia elementów oceny funkcjonalnej do standardów pracy w szkołach.
Udział w szkoleniu stanowi możliwość zapoznania się z założeniami tego podejścia i potencjalnymi rozwiązaniami metodycznymi, które mogą ułatwić szkole przygotowanie się na ewentualne przyszłe zmiany systemowe. Po spotkaniu będą Państwo mogli rozważyć podjęcie kroków służących adaptacji i ewentualnemu wdrożeniu oceny funkcjonalnej w kierowanych przez Państwa placówkach.

DLACZEGO WARTO?

  • Poznasz kluczowe elementy procesu Oceny Funkcjonalnej (OF), w tym Szkolnej Oceny Funkcjonalnej (SzOF) i zrozumiesz podział ról w ich realizacji między szkołę i poradnię.
  • Rozwiniesz umiejętności prowadzenia obserwacji funkcjonalnej, co ułatwi Ci ocenę potrzeb i możliwości uczniów i uczennic.
  • Poznasz kluczowe elementy Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF), w oparciu o którą skonstruowane zostały narzędzia obserwacyjne dla szkół.
  • Poznasz zasady prowadzenia obserwacji funkcjonalnej, podczas korzystania z narzędzi OF.
  • Poznasz zasady organizowania i dokumentowania wsparcia udzielanego uczniowi, na podstawie rozpoznania potrzeb podczas oceny funkcjonalnej, co ułatwi organizację pomocy w szkole.
  • Nabędziesz niezbędną wiedzę do budowania współpracy z nauczycielami/nauczycielkami, innymi specjalistami/specjalistkami zatrudnionymi w szkole, z rodzicami oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w zakresie prowadzenia oceny funkcjonalnej.

Patronatem honorowym wydarzenie objęli: Podlaski Kurator Oświaty, Marszałek Województwa Podlaskiego.

Szkolenie realizowane jest w ramach projektu realizowanego przez IBE PIB pn.: „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” (nr projektu: FERS.01.06-IP.05-0002/23), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Program
  1. Prezentacja nt. "Ocena funkcjonalna jako proces rozpoznawania i zaspokajania indywidualnych potrzeb uczniów"  Katarzyna Leśniewska - ekspertka IBE-PIB (60 minut)
  2. Dyskusja moderowana (ok. 30 minut)
  3. “Edukacja włączająca dla dzieci i młodzieży” prezentacja oferty szkoleniowej Instytutu Badań Edukacyjnych - Państwowego Instytutu Badawczego Ewa Frołow liderka zadania ds. wsparcia szkoleniowego i doradczego dla kadr systemu oświaty (ok. 20-30 minut)

Dostępne terminy

2025-11-13
Termin2025-11-13
ProwadzącyEwa Frołow, Katarzyna Leśniewska
Harmonogram
Miejsce szkoleniaCentrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku
ul. Złota 4
15-016 Białystok
RejestracjaZapisz się


Powrót