Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Białymstoku działający w ramach Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku
posiada akredytację Podlaskiego Kuratora Oświaty – decyzja Nr NP.5470.7.2025 z dnia 10 lipca 2025 roku
Drukuj
Ocena funkcjonalna jako proces rozpoznawania i zaspokajania indywidualnych potrzeb uczniów
Centrum Edukacji Nauczycieli i Instytut Badań Edukacyjnych zapraszają dyrektorów, wychowawców, nauczycieli, psychologów, pedagogów i wszystkich zainteresowanych do udziału w seminarium Ocena funkcjonalna jako proces rozpoznawania i zaspokajania indywidualnych potrzeb uczniów
Celem spotkania jest przedstawienie procesu oceny funkcjonalnej dzieci i młodzieży – ze szczególnym uwzględnieniem praktycznej adaptacji tego podejścia w warunkach szkolnych – oraz zapoznanie Państwa z narzędziem wspierającym prowadzenie obserwacji funkcjonalnej. Ocena funkcjonalna może usprawnić pracę dydaktyczno-wychowawczą, koncentrując się na identyfikacji zasobów i mocnych stron uczniów, a także na precyzyjnym określaniu ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych. Umożliwia to bardziej ukierunkowane i efektywne wsparcie w bieżącej pracy z uczniem.
Informacje z resortu edukacji wskazują na dążenie do wprowadzenia elementów oceny funkcjonalnej do standardów pracy w szkołach. Udział w szkoleniu stanowi możliwość zapoznania się z założeniami tego podejścia i potencjalnymi rozwiązaniami metodycznymi, które mogą ułatwić szkole przygotowanie się na ewentualne przyszłe zmiany systemowe. Po spotkaniu będą Państwo mogli rozważyć podjęcie kroków służących adaptacji i ewentualnemu wdrożeniu oceny funkcjonalnej w kierowanych przez Państwa placówkach.
DLACZEGO WARTO?
Poznasz kluczowe elementy procesu Oceny Funkcjonalnej (OF), w tym Szkolnej Oceny Funkcjonalnej (SzOF) i zrozumiesz podział ról w ich realizacji między szkołę i poradnię.
Rozwiniesz umiejętności prowadzenia obserwacji funkcjonalnej, co ułatwi Ci ocenę potrzeb i możliwości uczniów i uczennic.
Poznasz kluczowe elementy Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF), w oparciu o którą skonstruowane zostały narzędzia obserwacyjne dla szkół.
Poznasz zasady prowadzenia obserwacji funkcjonalnej, podczas korzystania z narzędzi OF.
Poznasz zasady organizowania i dokumentowania wsparcia udzielanego uczniowi, na podstawie rozpoznania potrzeb podczas oceny funkcjonalnej, co ułatwi organizację pomocy w szkole.
Nabędziesz niezbędną wiedzę do budowania współpracy z nauczycielami/nauczycielkami, innymi specjalistami/specjalistkami zatrudnionymi w szkole, z rodzicami oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w zakresie prowadzenia oceny funkcjonalnej.
Patronatem honorowym wydarzenie objęli: Podlaski Kurator Oświaty, Marszałek Województwa Podlaskiego.
Szkolenie realizowane jest w ramach projektu realizowanego przez IBE PIB pn.: „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” (nr projektu: FERS.01.06-IP.05-0002/23), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Program
Prezentacja nt. "Ocena funkcjonalna jako proces rozpoznawania i zaspokajania indywidualnych potrzeb uczniów" Katarzyna Leśniewska - ekspertka IBE-PIB (60 minut)
Dyskusja moderowana (ok. 30 minut)
“Edukacja włączająca dla dzieci i młodzieży” prezentacja oferty szkoleniowej Instytutu Badań Edukacyjnych - Państwowego Instytutu Badawczego Ewa Frołow liderka zadania ds. wsparcia szkoleniowego i doradczego dla kadr systemu oświaty (ok. 20-30 minut)
Dostępne terminy
2025-11-13
Termin
2025-11-13
Prowadzący
Ewa Frołow, Katarzyna Leśniewska
Harmonogram
Miejsce szkolenia
Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku ul. Złota 4 15-016 Białystok