Drukuj

Ocenianie kształtujące w szkole – jak efektywnie wdrażać strategie OK

Rodzaj/formaKurs doskonalący
Obszar tematycznyEdukacja językowa
Liczba godzin24 godz.
Sposób prowadzeniastacjonarny
OrganizatorWiktoria Blakicka
E-mailwiktoria.blakicka@cen.bialystok.edu.pl
Forma płatnaNie
Opis

Szkolenie ma na celu praktyczne wsparcie nauczycieli w skutecznym wdrażaniu oceniania kształtującego na różnych etapach edukacyjnych. Uczestnicy poznają pięć kluczowych strategii OK, sposoby ich zastosowania w codziennej pracy oraz narzędzia pomagające budować zaangażowanie i odpowiedzialność uczniów za własne uczenie się.
Podczas zajęć uczestnicy przećwiczą formułowanie celów lekcji i kryteriów sukcesu, udzielanie informacji zwrotnej oraz wykorzystanie oceniania kształtującego do planowania dalszego nauczania.

Program

Moduł 1. Wprowadzenie do oceniania kształtującego

Czym jest ocenianie kształtujące – cele i założenia.

Różnice między ocenianiem sumującym a kształtującym.

Podstawy prawne i miejsce OK w procesie dydaktycznym.

Korzyści z wdrażania OK dla uczniów, nauczycieli i szkoły.

Diagnoza własnych doświadczeń uczestników – ankieta startowa, dyskusja.

Moduł 2. Pięć strategii oceniania kształtującego

Strategia 1: Ustalanie i komunikowanie celów lekcji oraz kryteriów sukcesu.

Strategia 2: Organizowanie skutecznych działań dydaktycznych, które pozwalają uczniom osiągać cele.

Strategia 3: Udzielanie informacji zwrotnej wspierającej uczenie się.

Strategia 4: Włączanie uczniów w ocenianie własnej pracy (samoocena).

Strategia 5: Włączanie uczniów w ocenianie pracy innych (ocena koleżeńska).

Przykłady i dobre praktyki z różnych etapów edukacyjnych.

Ćwiczenia praktyczne w grupach: projektowanie działań OK do wybranych tematów lekcji.

Moduł 3. Narzędzia i techniki oceniania kształtującego

Jak opracować kartę celów i kryteriów sukcesu.

Formy informacji zwrotnej – ustna, pisemna, symboliczna, cyfrowa.

Narzędzia OK: karty refleksji, rubryki, mapy myśli, tablice celów.

Przykłady narzędzi cyfrowych wspierających OK (np. Mentimeter, Padlet, Forms, Wordwall).

Tworzenie własnego zestawu narzędzi OK.

Moduł 4. Planowanie lekcji z wykorzystaniem OK

Jak planować proces dydaktyczny w oparciu o strategie OK.

Projektowanie scenariusza lekcji z ocenianiem kształtującym.

Łączenie OK z podstawą programową i ocenianiem bieżącym.

Studium przypadku – analiza przykładowych scenariuszy.

Praca warsztatowa: tworzenie własnego planu wdrożenia OK w klasie.

Moduł 5. Ewaluacja i doskonalenie praktyki OK w szkole

Jak monitorować wdrażanie oceniania kształtującego w zespole nauczycieli.

Rola dyrektora i współpracy nauczycieli w kulturze OK.

Tworzenie planu rozwoju własnego w zakresie oceniania kształtującego.

Opracowanie indywidualnego mini-projektu wdrożeniowego:

„Moje pierwsze działania OK w klasie/szkole”.

Podsumowanie szkolenia i ewaluacja efektów.


Dostępne terminy

Drugi semestr
TerminDrugi semestr
Godzina15.00
ProwadzącyWiktoria Blakicka
Harmonogram
Miejsce szkoleniaCentrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku
ul. Złota 4
15-016 Białystok
RejestracjaZapisz się


Powrót